ik zou hem weggooien
er klopt maar heel weinig in deze opzet, het begint al met die baslijn, die is niet fijn om naar te luisteren in combinatie met de kick. De kadanz daarvan is vervelend om naar te luisteren en maakt de track zo vol dat er weinig ruimte overblijft voor de melodielijnen. Verder speel je in het begin een melodielijn die exact de baslijn volgt kwa ritme een nootkeuze. Moet je niet doen.
Dan ga je verderop meerdere hele simpele melodielijntjes combineren, ik snap denk ik wel wat je er mee wilt bereiken, maar de keuze van de noten die samenvallen liggen kwa harmonieen niet lekker in het gehoor.
Dus eigenlijk wil je heel veel, maar daardoor klinkt het naar mijn mening helemaal niet goed. Wat je dan veel beter kan doen is het simpeler houden. Dat begint al met de baslijn, ik zou die dan opbouwen uit 2 of 3 baslijnen waarbij de zware diepe bass op de afterbeat komt en de hulpbaslijntjes voor de groove in een mid frequentie gebied de drive gaan opvullen. Dan heb je een lekker ademende basis om je melodielijnen op te bedenken.
Gebruik dan voor de melodielijnen simpele lijntjes. Speel wel met het ritme en de lengte van de noten in die melodie lijnen en als je voor een 2e lijn gaat die tegelijk speelt, laat die dan de eerste lijn aanvullen en niet overstemmen.
Om wat ideeen hierover op te doen zou je kunnen luisteren naar de oudere cd's van"
- paul van dyk
- der dritte raum
- cosmic baby
Die doen dit soort truukjes heel erg goed namelijk.
De stijl is natuurlijk wel verouderd, tegenwoordig is de muziekstijl toch heel anders. Maar dat neemt niet weg dat ik dit ook een heerlijke stijl vindt om naar te luisteren of voor de fun te maken.