Wat doet de BUMA/STEMRA met je geld

hetzelfde als de banken dus :P ...weggooien

Buma Stemra heeft echt wel issue's waar ze aan moeten werken. Echter, dat betekend niet dat ze hun werk altijd slecht doen. Ik heb nog geen echte hits op mijn naam staan, maar de "kleine succesjes" leveren (doordat ze bij buma stemra hun werk goed doen), toch elk jaar een hele mooie 13 en 14e maand op!

Je moet alleen wel zelf goed in de gaten houden wat er met je plaat gebeurd, en als je denk dat er iets niet klopt, meteen zelf aan de bel trekken. Maar het is natuurlijk altijd verstandig om in de gaten te houden waar je tracks terecht komen.....

Buma Stemra heeft echt wel issue's waar ze aan moeten werken. Echter, dat betekend niet dat ze hun werk altijd slecht doen. Ik heb nog geen echte hits op mijn naam staan, maar de "kleine succesjes" leveren (doordat ze bij buma stemra hun werk goed doen), toch elk jaar een hele mooie 13 en 14e maand op!

Je moet alleen wel zelf goed in de gaten houden wat er met je plaat gebeurd, en als je denk dat er iets niet klopt, meteen zelf aan de bel trekken. Maar het is natuurlijk altijd verstandig om in de gaten te houden waar je tracks terecht komen.....

Ja maar hun service is nou juist zodat je dat niet zelf meer in de gaten zou hoeven te houden.

"Controleren waar en wanneer uw muziek gebruikt wordt, is een lastige klus. Laat dit daarom over aan Buma/Stemra. Voor een paar tientjes per jaar bent u lid."
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekrechtenVastleggen/

Die paar tientjes per jaar zijn dus om een nog grotere lcd televisie te kunnen kopen voor in het kantoor van de directeur..
Je kan als directeur toch geen kleinere tv hebben dan in de wachtruimte?

Ja maar hun service is nou juist zodat je dat niet zelf meer in de gaten zou hoeven te houden.

"Controleren waar en wanneer uw muziek gebruikt wordt, is een lastige klus. Laat dit daarom over aan Buma/Stemra. Voor een paar tientjes per jaar bent u lid."
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekrechtenVastleggen/

Klopt, heb je gelijk in. Maar als jij geld op de bank hebt staan, check je toch ook of je afschrift klopt? Zo moet je dat met Buma stemra dus ook doen. En dan praat ik nog niet eens over plagiaat zaken, oneigenlijk gebruik van jouw muziek, en dat soort dingen, want dat zul je vaak eerst zelf moeten ontdekken. Als iemand aan Buma stemra niet opgeeft dat ze jouw muziek ergens voor gebruiken, komen ze daar natuurlijk nooit achter. Kortom: Steek er zelf veel tijd in, en laat Buma stemra het juridische en administratieve gedeelte doen, dan levert t altijd geld op.

Maar dat t beter kan, dat staat als een paal boven water....

Ik heb veel tegenwerking van Buma gehad in het verleden. Je betaald lidmaatschap, vervolgens mag je verwachten van zo'n organisatie dat ze wat voor je doen... nee helemaal niets afgezien van dwarsliggen wanneer je zelf iets wil uitbrengen. Ik had al mijn werken netjes bij ze geregistreerd. Nogal wat airplay gehad en releases op andere labels dan van mij zelf. Na 2 jaar nog geen cent ontvangen. vervolgens maar eens een briefje gestuurd. Toen kreeg ik de vraag of ik de originele hoesjes van alle releases wilde sturen. Uiteindelijk maar wat copieen gemaakt en kreeg ik uiteindelijk na 4 jaar eens het eea uitbetaald. Maar vervolgens wel wanneer je zelf op eigen label wil uitbrengen even een flinke afdracht direct moeten betalen. Je bgerijpt ik heb de Buma vaarwel gezegd... wat een ongelofelijke kut organisatie is dat zeg.

Buma/Stemra doen net zo veel voor je als de Kamer van Koophandel, ANWB, en noem maar op. Ik maak een uitzondering voor Scouting Nederland, maar dat is jeugdsentiment ;)

Opheffen? Ik zeg: DOEN!

Wout

Hoe moet mevrouw Kaagman haar strakgetrokken gezicht dan blijven bekostigen? :engel:

Een aantal van mijn posts over Buma Stemra :r

Van een stichting die belangen behartigt verwacht je een pro-actieve houding...
Van Buma Stemra mag je die verwachting keihard op je buik schrijven.....

Ik heb niets met ze van doen en zal dat ook zo houden :P

Buma/Stemra doen net zo veel voor je als de Kamer van Koophandel, ANWB, en noem maar op. Ik maak een uitzondering voor Scouting Nederland
KvK - doet imo te weinig en werkt mogelijke faillisementsfraudes in de hand
ANWB - doet regelmatig aanbevelingen in belang van de automobilisten
Scouting Nederland - die proberen stadskindertjes dichterbij de natuur te brengen
BUMA STEMRA - tsja... gesubsidieerde zakkenvullers, zichzelf in standhoudend elitair zooitje en bij uitstek witte boordenmaffia .. :r

ik heb alleen maar positieve ervaringen met buma
ik heb alleen maar mensen aan de telefoon gehad die me op weg hielpen met dingen
ik krijg elk jaar een leuke verrassing op mn rekening gestort
ik vind de portal nu prima werken
ik heb t idee dat er een hele negatieve sfeer om buma hangt wat niet altijd even terecht is
ik heb t idee dat de gemiddelde muzikant organisatorisch net zo gestructureerd is als sjakie de dorpsgek
ik heb t idee dat die zelfde muzikant vooral heel hard klaagt
ik heb t idee dat buma moeilijk zomaar geld kan gaan weggeven als de betreffende muzikant zn zaakjes niet opgeeft en dergelijke
verder is buma natuurlijk een bureaucratische takkeorganisatie

SABAM is in hetzelfde bedje ziek. Rechten incasseren van artiesten die niet aangesloten zijn, bijvoorbeeld.

Als je dat stukje op Geenstijl leest kan je niet anders concluderen dat deze organisaties gelegaliseerde maffia zijn. Dan lees je weer een stukje over stichting Brein die binnenvallen bij bedrijven om servers mee te nemen. Verbaas me dan ook al jaren dat ze heelhuids terug komen van dit soort brutale roverstochten. tijd om al deze stichtingen op te doeken.

Back