Hohner Pianet N

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo,

Een nieuw lid stuurde me een PB met een paar interessante vragen:

Doremi schreef:
Oorspronkelijk geplaatst door Doremi
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en heb mij aangemeld omdat ik wat vragen heb over de Pianet N die ik sinds kort heb. Ik lees dat jij er ook een hebt, misschien kun je me helpen. Hoop dat het geen probleem is dat ik je rechtstreeks benader.

1. Mijn Pianet heeft geen stroomsnoer. Is in de winkel een alternatief te krijgen of moet ik er een nieuw (en moderner) contact inzetten?
2. Kan ik de Pianet op elke willekeurige gitaarversterker aansluiten of is een keyboardversterker beter? Moet het perse een buizenversterker zijn?
3. Op welke uitgang aan de achterkant moet de versterker worden aangesloten, 100, 300 of 600 v?

Vast bedankt voor je hulp!

Groeten,
Rene

MAtthewLeBlom schreef:
Hoi Rene,

Welkom op dit forum.

Ik vind het geen probleem dat je me rechtstreeks benadert.
Maar de vragen die je stelt zijn interessant om op het forum te plaatsen.
Dan hebben andere mensen er misschien ook wat aan.
Vind je het goed als ik onze persoonlijke berichten copy/paste naar het forum en daar antwoord geef op je vragen?
Misschien hebben andere mensen zelfs nog extra informatie waar ik ook weer wat aan heb

groeten,

Matthew

Doremi schreef:
Daar heb je natuurlijk gelijk in, dus ga je gang. Ben benieuwd naar reactie, thx.

Dus bij deze:

1: Die stroomsnoeren zijn moeilijk te vinden. Het zou natuurlijk het leukste zijn om een origineel te vinden, maar als je puur voor de functionaliteit gaat kan je er ook voor kiezen een eurostekker te installeren. Het stroomsnoer dat op de Pianet N gebruikt wordt is veel gebruikt in Duitsland. Dus als je gaat zoeken naar een passende stekker, gebruik gerust alle Duitse merken die in je opkomen (Dynacord, Telefunken, Siemens enz enz)

2: je kan hem op een willekeurige versterker aansluiten. Het hoeft niet per se een keyboardversterker of buizenversterker te zijn. Als het goed klinkt is het goed.

3: welke uitgang je gebruikt moet je ook zelf weten. Hiermee moet je experimenteren. Experimenteren is niet schadelijk voor de piano of de versterker. Je kan kiezen tussen 100, 300 en 600 millivolt. Dat is allemaal erg laag. Ik gebruik meestal de 600mv uitgang.

Toevoeging:
Het is ook zinvol te experimenteren met loskoppelen van de aarde.
Het is een mooie piano, maar nogal bewerkelijk als het gaat om integreren in een moderne setup.
Als je eenmaal de oplossing gevonden hebt, dan heb je er geen kind meer aan ;)

Dat is nuttige informatie, die was mij nog niet bekend. Ga nu eerst nieuwe sticky pads aanschaffen, achter een versterker aan en dan zien of er geluid uit de piano komt. Er is geloof ik ook een issue met het voetpedaal dat - uiteraard - ontbreekt bij deze pianet. Dus misschien heb ik later nog wat vragen. Ben voor nu goed op weg geholpen, bedankt :)

O goed dat je het noemt!

Je MOET inderdaad een voetpedaal aangesloten hebben op de piano.
Dit hoeft geen origineel pedaal te zijn.
Maar als je er geen pedaal op aansluit staat het volume op 0 en komt er dus geen geluid uit.
Ik heb er wel een origineel voetpedaal bij.
Ik kan deze in de toekomst wel voor je open maken om te kijken wat voor potmeter erin zit.

Nog een kleine mededeling:
Als je hem open maakt: haal de stekker eerst uit het stopcontact.
De elementen van een Pianet N bestaan uit 1 grote tandvormige rail die vlak bij de tongen staat (maar deze net niet raakt en zo dus een condensator maakt). Op deze rail staat 450 volt!!

Dus een hedendaags universeel volumepedaal zou ook werken, zeg je? Las elders dat je ook een modificatie op de elektronica kunt uitvoeren om zo het volumepedaal te omzeilen. Een pedaal aansluiten is waarschijnlijk praktischer. De voltage is mij bekend inderdaad, maar zolang ik zonder voedingskabel zit loop ik weinig gevaar :)

Back