DIY patchbay en nog een losse vraag.

Steelpan

Stamgast
ik ben van plan een eenvoudige patchbay te maken zodat ik alle in- en outputs van mijn apparaten bij elkaar heb.
Het gaat om een keyboard (midi out), DSI Evolver (midi-in, -out en -thru, 2x line-in en 2x -out), Waldorf blofeld module (midi in, 2x line-ou, headphone-outen usb), Steinberg ur22 audio interface (2x line-out, 2x mic in en midi-in en -out) en studiomonitoren. De monitoren en de interface zijn beide gebalanceerd trouwens.
Ik wil graag een eenvoudige patchbay maken zonder genormaliseerde aansluitingen (als dit de correcte te vertaling van normalized is tenminste) maar gewoon alle in- en outputs bij elkaar zodat ik met patchkabels de boel kan aansluiten. Ik ben van plan grotendeels TS of TRS-pluggen te gebruiken. Alleen heb ik wat dit betreft een aantal vragen:

1: Het is goedkoper om de dubbele line output van bijvoorbeeld de blofeld op een female plug socket aan te sluiten die stereo is (in plaats van twee mono) en ik heb aan in ieder geval een kant van de patchkabel maar een TRS-plug nodig i.p.v. twee TS-pluggen maar heeft dit nadelige gevolgens voor het signaal (crosstalk)?
2: Ik heb wel eens gelezen dat midi signalen verstoord kunnen worden als deze tegen netstroom kabels aanzitten maar hoe zit dit met midi-kabels, lijnsignaalkabels, en usb als die tegen elkaar aanzitten en ook netstroom- lijnsignaal en usbkabels?
3: Kan ik beter XLR- i.p.v. speakerkabel gebruiken om TS-pluggen en sockets te verbinden?
4: Is het veilig als ik zo ongeveer alle midi ins en outs met elkaar verbind? ( Ik weet dat je om meerdere midi outs met een in te verbinden een midi merger nodig hebt en dat het kan dat één output op meerdere inputs tot storingen kan leiden vanwege signaalsterkte verlies. Maar wat nou als ik bijvoorbeeld de midi in en out van m'n interface, de midi in en out van de DSI en midi out van m'n keyboard (eventueel met een vertakte patchkabel via m'n toekomstige patchbay verbind) gaat er dan iets fout wanneer ik met m'n keyboard eerst midi in m'n daw wil opnemen en zorg dat de daw geen midi stuurd en dat de DSI uitstaat en vervolgens bijvoorbeeld de daw midi uit laat sturen naar de DSI en dat ik midi in van de interface uitzet. Kan me voorstellen dat er misschien kortsluiting in de interface ontstaat omdat midi in en out verbonden zijn maar wat nou als je hem zo configureerd dat ie alleen midi out of in vertsuurd.
5: Heeft het zin om de patchbay in een metalen omhuizing te plaatsen vanwege mogelijke interverentie met andere signalen van buitenaf?
6: Moet ik ook nog iets aarden?
7: Beetje offtopic maar kan ik bijvoorbeeld de line out van de interface door de DSI naar de mic in van m'n interface leiden (met de interface zo ingesteld dat ie de mic input niet als outoput verzend)?

Zo dit zijn een hoop vragen maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen:D.

Het lijkt mij eerlijk gezegd niet zo zinvol om voor welgeteld 2 synths en 0 effectmodules een patchbay te gaan gebruiken, laat staan om die zelf in elkaar te knutselen. Waarom wil je dit?

Omdat ik best wel vaak aansluitingen aan het wisselen ben (bijvoorbeeld midi van keyboard naar synth en dan synth rechtstreeks op monitoren of gewoon muziek luisteren via laptop naar audioiterface en die dan op de de monitoren aansluiten) en ik heb geen idee hoe snel connectoren slijten dus ik dacht als er een aansluiting slijt heb ik liever een female connector op een patchbay die ik makkelijk kan vervangen in plaats van eentje die intern in een apparaat zit.

Laatst gewijzigd:
Voor minder dan €50 heb je een tweedehands Behringer of Neutrik patchbay. Daarmee kun je doen wat je schrijft. Daarvoor hoef je echt niet zelf gaan zitten knutselen. Tenzij je dat leuk vindt en veel vrije tijd hebt natuurlijk.

Voor minder dan €50 heb je een tweedehands Behringer of Neutrik patchbay. Daarmee kun je doen wat je schrijft. Daarvoor hoef je echt niet zelf gaan zitten knutselen. Tenzij je dat leuk vindt en veel vrije tijd hebt natuurlijk.

Ik vind knutselen inderdaad leuk:P.

Voor 10 euro vind je soms al een 2dehands patchbay

Maar die je poste zijn toch al een stukje duurder (tenminste die tweede). Voor tien euro zou het nog wel handig zijn alleen dan heb ik nog niks voor m'n midi aansluitingen.

Maar kan er ook iemand een of meerdere van mijn vragen beantwoorden?

Laatst gewijzigd:
Wat denk je zelf aan kosten kwijt te zijn voor je DIY project?
Of heb je alle spullen liggen?

ongeveer 1.5 tot 2 euro per aansluiting ( en dat zijn er ongeveer 20 ) maar dan bedoel ik met aansluiting bijvoorbeeld TS in synth via kabel verbonden met socket op patchbay. Daarnaast kmen er dan nog een paar patchkabels bij.

Mijn bedoeling is front: female socket (ongeveer 0.35 euro) dan kabel van misschien een meter (tussen 0.50 en 2.50 euro) en dan jack 6.3 mm (ongeveer 0.60 euro) en midi jacks en sockets schelen niet zoveel in prijs. Voor kabels denk ik aan xlr voor midi en balanced aansluitingen en misschien coax voor de unbalanced of ook xlr voor semi balanced maar niemand beantwoord mijn vragen:frons: (alhoewel ik een goedkoop alternatief ook wel waardeer).
Als slijtage echt dikke onzin is dan neem ik misschien wel gewoon wat losse kabels maar aan de andere kant het lijkt me ook gewoon leuk een patchbay te maken en het is net iets makkelijker in gebruik denk ik.
Wat die case betreft: ik krijg niet echt een antwoord op mijn vragen hoewel ik andere feedback ook wel waardeer. Als een metalen behuizinh niet nodig is kan ik van hout iets maken en daar is hier genoeg van wat ik kan gebruiken maar metaal zal ik wel moeten kopen.

Laatst gewijzigd:
die meter is ongeveer wat ik nodig heb om van mijn synth naar de patchbay te komen. Voor de patchbay ben ik inderdaad van plan kortere te gebruiken (ik neem aan dat je daarop doelde met: waarom een meter?).
Dat plaatje is inderdaad wat ik in gedachten hab en ik heb ook al naar zoiets gezocht alleen deze is 3.5 mm maar ik zat te denken aan 6.3mm want ik had gelezen dat deze duurzamer zijn maar ik heb geen idee hoe dat zich verhoudt tot die van 3.5 mm.

Back