Alweer een nieuwe oldskool electro track!

lekkerrrrrr:okdan:

Er is alleen iets met die 808 zou haast denken dat die echt is. maar ik denk dus van niet.
Mmm waarschijnlijk samples van een echte 808

En misschien is het leuk om er een breekie erin te doen.

Goeie nette productie. Precies zoals het zou moeten klinken.

En dat is eigenlijk ook mijn punt van kritiek:
Ik vind de soundkeuzes/drumpatronen nogal voor de hand liggend, weinig origineel. Ik snap dat je die oldschool (80s) sound wil maken, en dus direct denkt aan een 808 en analoge synthbass, maar inmiddels is het wel dertig jaar later.
Voor mij zou het veel interessanter zijn wanneer je met hedendaagse sounds die oldschool-vibe probeert terug te brengen. Dan komen we met z'n allen verder!

leuk, maar idd te standaard. er komt bv nooit ff een verrassing. (iets wat je met die echte ddr elektro wel eens hebt.gewoon subliel pitchbenden andere modulatie enz.)

vindt em wel iets te clean,..maar das persoonlijk...ik hou wel van een ruisje en kraakje, dan hoeft die beat ook niet zo vol meer.
zal zelf ook wel eens een electro track uploaden.

wat die oldskool shizzl nog te pruimen maakt is de sound
electronica met veel emotie
dit is veels te clean en droog daarvoor

vind het weer lekker hoor! Die gruizigheid is iets wat er destijds per ongelijk bij kwam omdat de spullen waar het mee gemaakt was of t vinyl waar het op geperst was niet het meest degelijk waren. wat mij betreft is het prima dat het hi-fi klinkt, als je echt de nonstalgische kant op wil zou ik er toch wat kraakjes overheen zetten en idd een beetje de toon laten zweven (alsof het een wat kromme plaat is)

deze voorbeelden zijn dan we heel gruizig, maar het heeft ook wel wat lekkers over zich. lijkt me de moeite waard om even mee te spelen :) ben al lang blij dat het niet helemaal platgecompressed is zoals veel tracks hier op het forum :)

wat ook typisch is zijn delays die net niet kloppen, luister maar eens goed naar Model 500. de delaytijd is net iets te lang of te kort waardoor het aan het einde ietsje buiten de beat loopt.

afijn: goed bezig kerel!! deze gaat ook weer in mijn collectie erbij, als je nog inspiratie zoekt klik dan op de soundcloud link in mn profiel. die verwijst door naar een mix van tracks die allen in jouw straatje passen.

Leuke track.....mag wel wat rauwer/gruiziger.....ergens.....die zweterige matrozen sfeer ontbreekt nog.

Zijn zoveel manieren voor...
Tape delays
Rauwe filters (sherman, culture vulture, korg ms-20 etc etc)
Cassette opnames
Viezere samples, met background noise erbij)
Distortions
Wavefolders
Filters aansturen met noise op de input..

aanvullend: ableton heeft een vinyl simulatie plugin die ook een beetje ruis en kraakjes kan maken. er zullen wel meer vst's zijn die dergelijke ruigheden toevoegen. of je laat zachtjes een knetterend haardvuur op de achtergrond meedraaien voor een wat "warmer" geluid.
een beetje (digitale)buizenkleuring kan ook net dat beetje toevoegen.

Mijn dank is weer groot voor de feedback!

@flyweight: het is een echte 808
Eis-t: thanx voor de Frankie Bones vids, baslijn lijkt er inderdaad op, kende ik nog niet, wel kaal dit hoor!
Die mix van je op soundcloud is erg lekker!

Ja en dan die gruizigheid, is best lastig als je zwaar Kraftwerk fan bent. Vreemd: hoe meer muziek ik luister
des te beter Kraftwerk lijkt te worden. Op zich ben ik al blij als ik een mooie cleane mix kan maken omdat ik op een analoge tafel werk en met losse effecten. Heb het geprobeerd met Ableton maar is gewoon niet mijn ding, er komt helemaal niks af dan omdat ik alleen maar zit te pielen omdat je zoveel mogelijkheden hebt.

ah ok:)

bofkont.:D

Is je track misschien opgenomen met een analoge tafel en heb je dan de 808 licht overstuurd??

Nou ja blijft een vette track.:okdan:

En wat de mensen hier over gruisigheid zeggen... tja op de hku gingen ze met een groep van 20 man drums opnemen. drukt de drummer de kick in.

10 man: jeetje wat een vette sound

de andere 10: jeetje wat een kut geluid

over smaakvaltniet te twisten

Alhoewel ik geen Electro fan ben, vind ik het wel een goede productie. :okdan:

Ik mis alleen verrassende overgangen van verschillende patterns, maar dat misschien ook omdat ik meer in de Progressive/Tech hoek zit ;)

Is inderdaad opgenomen met een analoge tafel en licht overstuurd, toch nog iets gruizigs;)

Dat verklaard ook waarom ik niet 100% zeker kon zeggen of die echt was.

Door die oversturing kon ik niet de snare als een echte herkennen.

Ik houd niet echt van drumcomputer geluid, behalve de 808 dan:P

Wat drexcia, aux88 enzo vaak doen is een heeeeeeel klein beetje faser op de snare en hihats.

hier een voorbeeld

een 808 of normale drums klinken echt vet als je ze door een ms20 filter haalt, zonder instelling. Lichte tape oversturing kan ook mooi werken.

Back