zang over je muziek

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Kzit hier te smullen op A Star is Born van Dobre en zoals men misschien al door had ben ik langzaam aan aan het kijken of ik ook eens met zang kan werken.. mijn droom is om een heel album met een zanger te produceren.. a al justin timberlake ofzo..

enniewees..

even een vraag hierover;

Waar begin je nou ECHT mee. Met de tekst van een liedje, een de groove zeg maar hoe je het zingt.. omdat ik merk dat heel veel liedjes zich lijken te laten leiden door de zang..

Of begin je met een schets van de track en de sounds bepalen op welke hoogte je de zang moet zetten, daarop schrijf je een tekst..?

of gaat dit zelfs tegelijk..

maak je dus een loopie zeg maar en dan gaat er iemand over mee zingen.. dat samen maakt dan de song.. en die bouw je dan uit? want je moet natuurlijk ook precies de chorus laten beginnen in je track als op de zang.. toch?

help

dit is hoe wij meestal werken:

we maken wat tracks waarvan we denken dat de zanger ze wel leuk vindt. zijn meestal geen compleet afgemaakte nummers maar meer wat schetsen.
die sturen we op zodat de zanger wat inspiratie kan krijgen voor teksten en melodielijnen. meestal pikt ie er eentje uit die hem het meest aanspreekt ofzo.

in de studio laat ie dan horen wat voor zanglijnen en tekst hij heeft bedacht, soms is het meteen helemaal goed en andere keren hebben we nog wat correcties of ideeen over de melodie of tekst.

vervolgens gaat hij zijn zanglijnen droppen over die demo, soms beginnen we meteen met chorus andere keren beginnen we van voren eerst met eerste couplet enzovoorts.
het wil ook nog weleens voorkomen dat ik nog wat accoorden inspeel zodat hij de juiste guideline heeft en in de goede harmonieen zingt, want op alleen een bassline wil het nog weleens mis gaan met de zuiverheid van de zang.

als alles erop staat, leadvocals, backingvocals, ad-libs dan gaat de zanger naar huis en dan gaan wij er mee aan de slag.
meestal komt het erop neer dat we een remix van die song gaan maken, we nemen de vocals en maken daar andere muziek bij omdat we nu een beter idee hebben van hoe de zang klinkt enzo.

was ook het geval bij die star is born, dat begon met een soort van relaxed frans trackje met fijne accoordjes...
toen de vocalen er eenmaal opstonden vonden we eigenlijk dat er meer iets bijpastte zoals wat we nu hebben, stampende house zonder accoordwisselingen...hier werd de zang die vrij smooth is toch wat roffer...

het wil ook weleens voorkomen dat een vocalist wat duidelijkere ideeen over de muziek heeft en zich meer met dat proces bemoeid, of dat de vocalist al zelf een compositie heeft die wij dan produceren...

maar het is dus meestal gewoon alle zanglijnen eropzetten en dan vervolgens gaan plakken, knippen, schuiven en mixen.

dobre, mad respect.. mijn dank hoor dat je de tijd ervoor neemt om me het zo uit te leggen
nu kan ik verder :D

Je kunt op verschillende manieren werken.
Ik werk in dance muziek meestal met een kladje van een nummer waarin de belangrijkste elementen die ik er perse in wil hebben, als een baslijn waar het nummer op zal gaan dragen of de lead die zo vetjes is dat het nummer zonder die lead niet lekker meer is, er al in plaats. Dit is heel belangrijk omdat je anders constant valse shit kunt krijgen doordat het met de vocalen gaat interfereren... en meestal wil men dat niet graag merken :P

Als ik echter weer aan bijvoorbeeld pop begin te werken dan neem ik een lekkere beat zonder al te veel melodie dingetjes waar ik dan de zangeres of zanger op laat zingen wat ie wil, dan pas ga ik de melodie plaatsen zodat het de vocalen niet in de weg gaat zitten en soms met de melodie meeloopt of juist tegenloopt.

derde mogelijkheid is dat een zanger naar jou toe komt en zelf al heel goed weet wat ie wil zingen en hoe ie dat wil zingen. dan knal ik een kliktrack aan zonder enige begeleiding en laat ik hem alles inzingen daarna ga ik aan de slag om er de akkoorden en melodielijntjes bij te bouwen. dan kom je erachter dat hier en daar een nootje niet helemaal lekker klinkt in de vocalen en laat je de zanger het zelfde nummer als dat nodig is nu nog een keer inzingen maar dan met alles al af en alleen dat ie moet zingen wat al op de band stond zonder de foutjes.

tenminste dat zijn de manieren waarop ik nu werk, maarja elke keer is t toch net weer anders en leer je elke keer weer een andere methode om het lekker te krijgen en goed op te nemen.

leuk zeg, al die verschillende methodes! ik werk persoonlijk weer heel anders. ik luister de hele dag door naar goeie hooklines, zinnetjes van tv, film, wat m'n vader me vertelt over het boek dat hij aan het lezen is, etc.

die schrijf ik op en daar bou ik een track omheen, vervolgens maar ik de lead en daar schrijf ik dan weer een tekst overheen.

dit werkt erg goed voor disco/electro achtige dingen waarbij die hookline heel erg vaak terugkomt. je moet dan bovenal zorgen dat die niet gaat vervelen en gewoon ijzersterk is! de rest maakt stukken minder uit.

voor popnummers zou ik eerst de melodie schrijven en dan de tekst eroverheen... zo beperkt de melodie de tekst en dan heb je in ieder geval niet zo'n intimiderend wit kladblok voor je neus ;)

ps. nog een ding! pas op dat je niet cliche's gaat vermijden die beter helemaal niet vermeden kunnen worden! liedjes die niet over liefde of sex gaan moeten wel over iets HEEL ERG boeiends gaan! ;)

Back