Philicorda AG 7500, stemmen lukt, behalve de C!!!

emielow

Ingeburgerd
Hallo,

ik heb een Philicorda AG 7500 op de kop getikt, klinkt allemaal erg leuk, alleen was het apparaat een beetje vals en haperen een paar toetsen iets. (iemand daar nog een tip voor?)

Probleem, ik heb gister het ding opengeschroefd en mbv de op internet gevonden handleiding ontdekt hoe ik het ding moet stemmen (bijna alles was wel iets vals, maar stemmen is een eitje, dus dat was zo gepiept, alles was nog wel octaafzuiver) alleen de C stemmen werkt niet (meer?) Bij de andere heb ik aan het schroefje gedraaid in de vierkant rechtopstaande blokjes (geen idee hoe het heet...) (zie foto) alleen bij de C (rechts achteraan op de eerste foto, wit omcirkeld, achter de buis) lijkt het schroefje (dus het blokje) niet meer te werken. De noot die je hoort is bijna een G, maar wel alle 4 de 'C's' zijn octaafzuiver. Kan het aan dat vierkante ding liggen, hoe verhelp ik dat? (nieuw ding?, zijn die nog te krijgen??? en hoe krijg ik die erop? of ligt het ergens anders aan misschien?

alvast bedankt voor de reacties!

buizen.jpg

van de andere kant gezien, het ding links naast de buis dus:

P1110133.jpg

P1110132.jpg

P1110150.jpg

Zit er nog wel een potkerntje in het spoeltje?

Het vierkant huisje is een spoeltje, hierin zit een stukje ijzerkern waarmee je de inductie van de spoel kan wijzigen. (dus hiermee stem je de oscillator). probeer eens een schroevendraaier in het huisje te steken...... gaat de toon dan wel naar C (en lager)?

dat is bij de rest wel gelukt, alleen bij deze dus niet, er zit nog wel een schroefje in die te draaien is, alleen veranderd de toonhoogte niet.. Het schroefje geeft wel evenveel weerstand als in de andere spoeltjes..

ah, ok bedankt

moet ik daarvoor het spoeltje van de printplaat 'lossolderen'? wat is de handigste manier om het te fixen? het schroefje gaat namelijk wel omhoog en omlaag als ik er aan draai, hij is niet 'dol'

Idd je zal de spoel uit de print moeten desolderen, met een beetje geluk kan je het schroefje zo ver doordraaien dat het ferriet en later ook het schroefje er aan de onderkant uit komt, er van uit gaande dat de onderkant van de spoel open is, dan kan je deze weer aan elkaar lijmen.
Met wat pech zit er opgedroogde was oid in en komt je schroefje vast te zitten, niet doordraaien want draai je het stuk, dan zal je de spoel moeten uitblikken en proberen de was los te krijgen door de spoel in een bak heet water te leggen en dan voorzichtig het schroefje en kern eruit te draaien.

bedankt! dat ga ik eens proberen.

zou het eventueel ook nog ergens anders aan kunnen liggen? kabelbreuk of zoiets?

Wel wat na datum, maar toch...
Had vandaag net hetzelfde probleem bij mijn C#, ook bij zo'n oude AG7500. Bij mij volstond het om de spoel opnieuw te solderen, blijkbaar een droog soldeerpunt aan één van de 3 voetjes. Op die manier was de spoel dus uit het circuit en werkte de oscilator niet meer, waardoor stemmen niet meer mogelijk was. Maar nu dus opgelost.
Hopelijk heb je hier iets aan...

bedankt,
ikzelf heb inmiddels al weer een andere (transistor) phili, maar dit soort tips zijn altijd goed:)

Back