trautonium

j.baars

vintage eigenheimer
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
voor de liefhebbers..........

trautonium_ela_t_42_t42_434422.jpg

http://www.radiomuseum.org/r/telefunken_trautonium_ela_t_42_t42vo.html

:koffie:

oh ja ik heb nog een WDR docu op tape over "Der Synthesizer" uit 1990 ofzo..
daar kwam dat ding ook in voor

Ben ik toch benieuwd wat je probleem is met deze vergelijking. Wat is dan je definitie van een synthesizer. Een hammond orgel zou je bijvoorbeeld ook als een enigszins beperkte additieve synthesizer kunnen zien, alhoewel ik hier de voorkeur geef aan de beschrijving orgel, maar daar hebben helaas mensen met een klassieke achtergrond weer problemen mee waarschijnlijk.......Er zitten immers geen orgelpijpen in....
En wat doe je met een eenvoudige signaalgenerator. In mijn ogen ins dat ook een synth, maar ik maak er liever geen muziek mee ivm de bediening.

nou,
het enige wat ontbreekt tov. een standaard synthesizer is een vcf.
ik dat licht gezien zouden een hoop buchla´s ook geen synth zijn..

schemergebiedje.

... Zelf heb ik wat problemen met de vergelijking tussen een synthesizer en een trautonium in die tekst.
Wel, jongen...
Daar gaan alle samplers en Phillips orgeltjes...
Deleten, die hap!
Tot volgende maand, als je klaar bent met die job!

:D

Wout

Was in 41 al op de Nederlandse tv te bewonderen

YouTube - Electrische piano: Trautonium (1941)

wel een tikkie vals op sommige plekken:D

dit is overigens het mixtuur trautonium.
dmv, delers, en bij dit ding in het filmpje ik dacht door een soort van gesynchroniseerde oscillators,
kan je een reeks van accoorden instellen, die ja dan op het bandklavier monofoon kan spelen.

In de tekst word verteld dat een trautonium GEEN synthesizer is ...daar heb ik dus mijn bedenkingen bij.;)

Ook word een synthesizer op die site als een saai instrument afgeschilderd dat te precies geluiden voortbrengt, wat een trautonium dus niet is.
Zoals het eerste zinnetje bij wikipedia het al opnoemd "Een synthesizer is een elektronisch muziekinstrument dat klanken en geluiden kunstmatig (meestal elektronisch) opwekt."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Synthesizer
Nu is alles wat wikipedia verteld niet de waarheid, maar het ding staat wel op die page.

quote..."Die Klangerzeugung beim Trautonium ist den Prinzipien der Stimme bzw. eines Rohrblattinstrumentes nachempfunden."
dus de trautonium wil ook een ander instrument nabootsen, er zit zelfs een filter op.
Dus het lijkt erg veel op een [primitiefe] synthezsizer.
Het is natuurlijk niet voltage gestuurd [ zoals j.baars met zijn vcf voorbeeld].

van mij mogen ook philli's en samplers op het forum hoor...

er komt iig wel een typisch zingerig geluid uit... maar dat kan ook komen door de bespeler (wat in de meeste gevallen DE factor is om de levendigheid in een instrument naar boven te halen nutuulk)
Was in 41 al op de Nederlandse tv te bewonderen
toen het nog de beeldradio heette :D

Het is natuurlijk niet voltage gestuurd [ zoals j.baars met zijn vcf voorbeeld].

Een synth hoeft toch niet voltage gestuurd te worden? Da's toch niet de definitie van een synth?! Dan is een DX7 of een D50 ook geen synth.

En daarbij...het trautonium werkt wel op stroom (voltage) :engel:

Abb7_02_Volkstrautonium_TFK_sch.png

schemaatje van de "volks trautonium" is ook nog niet echt spectaculair.
En misschien is dit zelfs om te zetten naar een moderne variant [ als dit al niet gedaan is].
Persoonlijk heb ik altijd wat moeite met de spoelen , je weet nooit precies of je een goede vervanger hebt.

Ook de oer trautonium werkt wel leuk , namelijk met neon .
En dat lijkt weer op de neon oscillator die ik hier een paar jaar geleden plaatste

Abb7_02_Volkstrautonium_TFK_sch.png

schemaatje van de "volks trautonium" is ook nog niet echt spectaculair.
En misschien is dit zelfs om te zetten naar een moderne variant [ als dit al niet gedaan is].
Persoonlijk heb ik altijd wat moeite met de spoelen , je weet nooit precies of je een goede vervanger hebt.

Ook de oer trautonium werkt wel leuk , namelijk met neon .
En dat lijkt weer op de neon oscillator die ik hier een paar jaar geleden plaatste

spectaculaire schema´s hadden ze niet in die jaren, je kon zo ongeveer uit 3 soorten buizen kiezen;
triode, diode en neon.
het kwam meer aan op de skills om daar iets werkends mee te maken, en dat kon het verschil zijn tussen ergens een draadje van 3 cm lengte te hebben, of een draadje van 5cm.
de moderne variant is dat doepfer ding, volgens mij zijn die modules ook gewoon te koop.

spoelen valt wel mee hoor, als je ze netjes berekend dan hoef je niet te raden.
is trouwens ook niet echt mijn ding voor dit soort toepassingen.
maar soms moet je wel:D

Een opzetje?

Wat is een synthesizer dan wel?

Natuurlijk een muziekinstrument in de breedtste zin van het woord, dus het hoeft geen nootjes te pingelen...
Het werkt met electriciteit, maar de toonvorming moet dmv een electrische/electronische schakeling gegenereerd worden, dus de electrische gitaar valt af, want de toon wordt door de snaar gemaakt.
Dan denk ik dat de modulaire opbouw ook belangrijk is. Bij een echte modulair is dat duidelijk, maar bij andere, pre-patched synths ook. Daar zijn de onderdelen ook aanwezig, misschien vast, maar het zit in de schakeling en meestal kan je de routing aanpzssen. Een DX7 heeft ook "losse' elementen.
Een orgel electronisch orgel met z'n generatoren, filters en versterker is dan een eenvoudige synthesizer, de Rhodes en het Hammond weer niet.

Wat ook van belang is wel gebruik het instrument krijgt in de muzikale praktijk. Een orgel heeft vaak een beperkte rol in de muziek, terwijl de synth overtuigender ingezet kan worden om andere instrumenten te vervangen. Een orgel baspartij is anders als een synth het doet.

Wout

Back