trautonium

Is een multi-track recorder dan een synthesizer?

Wout

nou nee, behalve als hij ernstig stuk is.

wat ik zei, synthese, dus toonhoogte, toonkleur, formant en envelope en amplitude met eventuele envelope.

dit was in ieder geval zo´n beetje de norm in de beginjaren van de synth en wat het een synth maakt, dacht ik zo.
daar ga ik in ieder geval al zo´n 35 jaar vanuit.
:koffie:

ik heb wat filmpjes van Oskar Sala op Youtube beluisterd en hat valt me op hoezeer dit lijkt op wat Vangelis met zijn CS80 deed op het album Beaubourg

Een opzetje?

Wat is een synthesizer dan wel?

Natuurlijk een muziekinstrument in de breedtste zin van het woord, dus het hoeft geen nootjes te pingelen...
Het werkt met electriciteit, maar de toonvorming moet dmv een electrische/electronische schakeling gegenereerd worden, dus de electrische gitaar valt af, want de toon wordt door de snaar gemaakt.
Dan denk ik dat de modulaire opbouw ook belangrijk is. Bij een echte modulair is dat duidelijk, maar bij andere, pre-patched synths ook. Daar zijn de onderdelen ook aanwezig, misschien vast, maar het zit in de schakeling en meestal kan je de routing aanpzssen. Een DX7 heeft ook "losse' elementen.
Een orgel electronisch orgel met z'n generatoren, filters en versterker is dan een eenvoudige synthesizer, de Rhodes en het Hammond weer niet.

Wat ook van belang is wel gebruik het instrument krijgt in de muzikale praktijk. Een orgel heeft vaak een beperkte rol in de muziek, terwijl de synth overtuigender ingezet kan worden om andere instrumenten te vervangen. Een orgel baspartij is anders als een synth het doet.

Wout

Persoonlijk vind ik alles waarmee je op elektronische wijze een geluid kunt creëren (dus ook een softsynt, maxmsp, kyma of supercollider), manipuleren en muzikaal kunt inzetten een synthesizer. Daar valt dus erg veel onder. Een kraakdoos van STEIM valt voor mij ook dus onder een synth maar ook een elektrisch orgel of een sampler maar ook de befaamde romplers.

... of supercollider

large-hadron-collider-640P_edit.jpg

Deze super collider maakt ook geluid op elektronische wijze... :D

Persoonlijk vind ik alles waarmee je op elektronische wijze een geluid kunt creëren (dus ook een softsynt, maxmsp, kyma of supercollider), manipuleren en muzikaal kunt inzetten een synthesizer. Daar valt dus erg veel onder. Een kraakdoos van STEIM valt voor mij ook dus onder een synth maar ook een elektrisch orgel of een sampler maar ook de befaamde romplers.
Wat ruime gedachte. Met een radio kan je lekker switchen tussen zenders en korte fragmentjes laten horen en ook nog het volume be-invloeden. Per slot deed Stockhausen dat ook. Maar is het nu een synthesizer? De Mikorphonie opstelling, met de filters en amps, een synthesizer? Met andere woorden, is elk instrument dat stroom gebruikt een synthesizer?

Ik ben het beslist met je eens, al vind ik de definitie wat ruim, maar de muzikale inzetbaarheid is ook van belang. Ik denk zelfs dat die doorslaggevend is bij het definieren.
De computer en daarmee de softsynths zijn een verhaal apart, want dat zijn slechts representaties van een synthesizer.

Wout

is elk instrument dat stroom gebruikt een synthesizer?

Nee, bv een homekeyboard beschouw ik niet als een synth. Van belang is dat je het geluid kunt manipuleren (vorm kunt geven). Volume is dan te weinig. Sommige homekeyboards hebben wel synth functies en dan gaat het wel weer op.

De computer en daarmee de softsynths zijn een verhaal apart, want dat zijn slechts representaties van een synthesizer.
Wout

Hier ben ik het totaal niet met je eens. Jij gaat er vanuit dat softsynths per definitie als doel hebben een bestaande hardware synths te emuleren maar veel doen dit niet en daarbij zijn er softsynths die synthese modellen gebruiken die niet (of bijna niet) mogelijk zijn met een hardware synth. Ook zijn er tegenwoordig hardware synths waar een complete computer in zit dus hoe zou je die dan classificeren?

Laatst gewijzigd:
Als ik uit dat probleem was... :D
Daarom is het leuk om er over van gedachten te wisselen., zonder 'grappige' bijdragen.

Wout

Als ik uit dat probleem was... :D
Daarom is het leuk om er over van gedachten te wisselen., zonder 'grappige' bijdragen.

Wout

maar wat is het probleem?

persoonlijk ben ik er niet zo mee bezig om elektroniese muziekinstrumenten te classifiseren.

cq, het zal mij een worst zijn of iemand zijn solina orgel een synthesizer noemt.
het loont natuurlijk wel de moeite om af en toe op MP te zoeken of iemand zijn memoryMoog als keyboard te koop aanbied:D, of erger, als orgel ( die was er twee jaar terug)

nee hoor, in no time beliepen de biedingen ver boven de 1000 euries.
ik was natuurlijk niet de enige die hem had gezien.
maar ik heb wel wat leuke dingen op die manier gevonden.
:mega:

... persoonlijk ben ik er niet zo mee bezig om elektroniese muziekinstrumenten te classifiseren. ...
Tja, zo nu en dan is het mijn werk. Een classificatie is voor veel mensen een overbodigheid, maar voor wetenschappelijke uitspraken onontbeerlijk. Voor de meesten is zand niets anders dan zand en zal het een worst wezen hoeveel soorten zand er zijn, toch?
Dus is een Trautonium een synthesizer of niet...

Wout

Tja, zo nu en dan is het mijn werk. Een classificatie is voor veel mensen een overbodigheid, maar voor wetenschappelijke uitspraken onontbeerlijk. Voor de meesten is zand niets anders dan zand en zal het een worst wezen hoeveel soorten zand er zijn, toch?
Dus is een Trautonium een synthesizer of niet...

Wout

Ah, die fiets.
nou, bij deze, neen , het Trautonium is geen synth.
in de oorspronkelijke versies waren de mogelijkheden om met de daarvoor benodige parameters een geluid te maken, te beperkt om een volwaardige synthesizer te noemen.
de latere , door doepfer gebouwede is denk ik wel een synth, maar dat zou ik even na moeten kijken.

is de Onders Mrtenot een synth?
nee, ook niet.

en nee , de clavioline ook niet..

is een synth dan niet gewoon iets dat electronisch een natuurlijk geluid (aanvankelijk) zou moeten emuleren?
(later gaat het nutuulk een eigen leven leiden)...

het wordt gezegt dat dat in eerste instantie de bedoeling was, maar of dat zo is, dat weet ik niet.
de eerste synth werdt ergens eind 1800 gebouwd, en liep dacht ik op stoom.

de eerste synth werdt ergens eind 1800 gebouwd, en liep dacht ik op stoom.
ach so ja, die moest een paard en wagen emuleren... klonk echter niet helemaal je van het; meer als een kudde paarden met astma... maar wel allemaal in unison, dat dan weer wel! :koffie:

Is het raar om de synthesizer bij Bob Moog te laten beginnen?
Deze had het ideee om de electronische studio the verkleinen en daarmee bereikbaarder te manken voor iedereen. Wel, in principe dan :)

Waren de Mark I en II synthesizers? Tenminste, werden ze zo genoemd?
Of werden ze pas later zo genoemd?

http://en.wikipedia.org/wiki/RCA_Mark_II_Sound_Synthesizer is wat te romantische, denk ik: Stravinski met z'n hart aanval...

Wout

Back