Hilltree
Listen here, you little shit.
Een opzetje?
Wat is een synthesizer dan wel?
Laatst was er daarover al een thread gemaakt

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=138037&highlight=wat+een+synthesizer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Een opzetje?

Is een multi-track recorder dan een synthesizer?ik bedoel dus, het geluid wordt in onderdelen opgebouwd.....
Ik vond die thread niet erg serieus. Meer taal en woordjes en grapjes...Laatst was er daarover al een thread gemaakt
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=138037&highlight=wat+een+synthesizer

Is een multi-track recorder dan een synthesizer?
Wout

Een opzetje?
Natuurlijk een muziekinstrument in de breedtste zin van het woord, dus het hoeft geen nootjes te pingelen...
Het werkt met electriciteit, maar de toonvorming moet dmv een electrische/electronische schakeling gegenereerd worden, dus de electrische gitaar valt af, want de toon wordt door de snaar gemaakt.
Dan denk ik dat de modulaire opbouw ook belangrijk is. Bij een echte modulair is dat duidelijk, maar bij andere, pre-patched synths ook. Daar zijn de onderdelen ook aanwezig, misschien vast, maar het zit in de schakeling en meestal kan je de routing aanpzssen. Een DX7 heeft ook "losse' elementen.
Een orgel electronisch orgel met z'n generatoren, filters en versterker is dan een eenvoudige synthesizer, de Rhodes en het Hammond weer niet.
Wat ook van belang is wel gebruik het instrument krijgt in de muzikale praktijk. Een orgel heeft vaak een beperkte rol in de muziek, terwijl de synth overtuigender ingezet kan worden om andere instrumenten te vervangen. Een orgel baspartij is anders als een synth het doet.
Wout
... of supercollider

Wat ruime gedachte. Met een radio kan je lekker switchen tussen zenders en korte fragmentjes laten horen en ook nog het volume be-invloeden. Per slot deed Stockhausen dat ook. Maar is het nu een synthesizer? De Mikorphonie opstelling, met de filters en amps, een synthesizer? Met andere woorden, is elk instrument dat stroom gebruikt een synthesizer?Persoonlijk vind ik alles waarmee je op elektronische wijze een geluid kunt creëren (dus ook een softsynt, maxmsp, kyma of supercollider), manipuleren en muzikaal kunt inzetten een synthesizer. Daar valt dus erg veel onder. Een kraakdoos van STEIM valt voor mij ook dus onder een synth maar ook een elektrisch orgel of een sampler maar ook de befaamde romplers.
is elk instrument dat stroom gebruikt een synthesizer?
De computer en daarmee de softsynths zijn een verhaal apart, want dat zijn slechts representaties van een synthesizer.
Wout

Als ik uit dat probleem was...
Daarom is het leuk om er over van gedachten te wisselen., zonder 'grappige' bijdragen.
Wout
, of erger, als orgel ( die was er twee jaar terug)
het loont natuurlijk wel de moeite om af en toe op MP te zoeken of iemand zijn memoryMoog als keyboard te koop aanbied, of erger, als orgel ( die was er twee jaar terug)
![]()

Tja, zo nu en dan is het mijn werk. Een classificatie is voor veel mensen een overbodigheid, maar voor wetenschappelijke uitspraken onontbeerlijk. Voor de meesten is zand niets anders dan zand en zal het een worst wezen hoeveel soorten zand er zijn, toch?... persoonlijk ben ik er niet zo mee bezig om elektroniese muziekinstrumenten te classifiseren. ...

Tja, zo nu en dan is het mijn werk. Een classificatie is voor veel mensen een overbodigheid, maar voor wetenschappelijke uitspraken onontbeerlijk. Voor de meesten is zand niets anders dan zand en zal het een worst wezen hoeveel soorten zand er zijn, toch?
Dus is een Trautonium een synthesizer of niet...
Wout

is een synth dan niet gewoon iets dat electronisch een natuurlijk geluid (aanvankelijk) zou moeten emuleren?
(later gaat het nutuulk een eigen leven leiden)...

ach so ja, die moest een paard en wagen emuleren... klonk echter niet helemaal je van het; meer als een kudde paarden met astma... maar wel allemaal in unison, dat dan weer wel!de eerste synth werdt ergens eind 1800 gebouwd, en liep dacht ik op stoom.