JX8P ADSR patroon omdraaien

Analogman

Gedeactiveerd account
De meeste parameters van de jx8p snap ik ondertussen nu al wel, alleen ik loop steeds tegen een probleem aan. Het omdraaien van de ADSR patronen. Zou iemand dit mij willen uitleggen?
De handleiding gaat er ook niet echt ver op in.

De meeste parameters van de jx8p snap ik ondertussen nu al wel, alleen ik loop steeds tegen een probleem aan. Het omdraaien van de ADSR patronen. Zou iemand dit mij willen uitleggen?
daar hebben we het al eens meerdere malen over gehad in jouw'n grote 'jx8 synthese vragen thread'
je had het toen al kunnen lezen en begrijpen dus ik ga het hier niet nogmaals uitleggen...

en daarbij staat het gewoon wel in de handleiding...

Laatst gewijzigd:
want? :? ...dat heeft toch verder totaal geen enkel nut aangezien die informatie al in die andere thread staat, voor jou hoeft het toch verder niets uit te maken waar jij de vraag stelt en het antwoord gegeven word.

wat wel van belang is is wanneer het antwoord gegeven word je het ook meteen in je opneemt zodat je het niet nog eens hoeft te vragen... het kan erg ongeintreseerd over komen op mensen die je willen helpen nl.

dit is overigens al zeker de 3e thread die over jouw'n JX8 (problemen) gaat...

pg200.jpg

zie het verloop van de envelope, veel simpeler kan je het niet maken....

goed, ik ben de lulligste niet...

je hebt 3 zaken die je ff in acht moet nemen,

1. de ENVELOPE (ADSR)
2. de ENV DEPTH
3. de ENV POLARITEIT

1 is de vorm, 2 is de sterkte en 3 is de richting

stel de ENVELOPE is als volgt:

Attack = 3
Decay = 2
Sustain = 8
Release = 5

en de DEPTH staat op 5 en de POLARITEIT op NORMAL
dan zal het signaal dat van de envelope af komt bij attack van 0 naar het peak niveau gaan, bij decay van peak niveau naar 8 en wanneer de toets word losgelaten weer naar 0...

als je nu de POLARITEIT op INVERTED zet dan zal het signaal dat van de envelope afkomt van 0 naar min peak level gaan, vervolgens omhoog gaan naar -8 en wanneer de toets word losgelaten terug naar 0...

er is dus zowel een NORMAL en INVERTED voor het signaal dat af komt van ENVELOPE 1 als ook van ENVELOPE 2...

attachment.php

Attachments

• inverted.jpg
    inverted.jpg
    25,8 KB · Bekeken: 112
Laatst gewijzigd:
Als 'ie gedeactiveerd is kan 'ie moeilijk antwoord terug geven ;)

Ik heb een jx8p gehad en ik snapte dat inverted gedoe niet helemaal, oke ik wist wat het deed, maar waarvoor kan je dit nou goed gebruiken? Ik kan namelijk niet zo 123 een geluid bedenken waarbij deze optie goed van pas zou komen.

envelope van een high pass filter bijvoorbeeld. freq helemaal open dus geen doorlaat. Telkens als je de envelope triggert haalt hij frequentie omlaag en laat dus geluid door.

een high pass filter
die is op de JX8 op geen enkele manier te moduleren behalve manual...
maar waarvoor kan je dit nou goed gebruiken?
als je het filter er mee aanstuurt zou je zou een *BAAAOOOWWMWOOAAAA* sound kunnen maken...
of nutuulk de OSC pitch, leuk voor de aanzet van brassy sounds...

Ik heb een jx8p gehad en ik snapte dat inverted gedoe niet helemaal, oke ik wist wat het deed, maar waarvoor kan je dit nou goed gebruiken?

De Alpha Juno heeft iets dergelijks, en je kunt 't toepassen om een echo te faken (de ADSR is wat complexer).

Op de Juno-60 heb je een preset die het toepast en heel typisch klinkt - omgekeerd fungeert de envelope iets meer als een one-shot, dus je speelt heel kort een noot, laat los, en de envelope loopt dan vanzelf uit. Bij een normale (niet-geinverteerde) envelope zou je 'm zo lang moeten in houden tot key off.

Als je de ADSR inverteert is 6 trak's diagram eigenlijk niet helemaal correct, tenminste, als je de blauwe lijn als nul opvat.

mv8dm.png

Dit trucje heeft voornamelijk nut voor filter/pitch envelopes - voor volume is het een beetje onzinnig, als je een drone wil hebben kun je net zo goed de hele envelope gewoon uitzetten.

Als je de ADSR inverteert is 6 trak's diagram eigenlijk niet helemaal correct, tenminste, als je de blauwe lijn als nul opvat.
de attack begint altijd op de 0, het sustain level kan minimaal 0 zijn of maximaal peak level (master volume),
bij een positeve/normal ENV vorm zal alles altijd boven de nul uitkomen dus, iig wel bij een JX, misschien is het bij een Nord anders maar goed...

bij jouw'n grafiek begint de blauwe lijn op het niveau waar de rode lijn het peak level zou hebben, da's een beetje gek dus...

voor de rest is mijn grafische ondersteunbeer artistiek gezien wel wat van den trieste maar enfin :D

Laatst gewijzigd:
Back