JX8P ADSR patroon omdraaien

Overigens heb ik het idee dat geinverteerde envelopes op veel synths daadwerkelijk neerkomen op een envelop die ook op 0 begint, maar dan de andere kant op gaat, dus negatief in plaats van positief moduleert. Daardoor moet je bijvoorbeeld de cutoff veel verder open zetten om de zelfde gemiddelde cutofffrequentie te hebben. Als je dat niet doorhebt klinken al je sounds ineens kut als je je envelope negatief maakt, en kan ik me voorstellen dat je het wellicht een nutteloze functie vindt.

yup, de envelope shape word gespiegeld over de 0 lijn...

normaal = Y
inverted = 0 - Y

dus als de cutoff op 5 zou staan bij 'normaal' zou 'ie in principe op 10 moeten staan bij 'inverted' wil je dezelfde overall brightness horen...
maar goed, dat gaat nutuulk niet meer op als de cutoff hoger dan 5 staat bij 'normaal' nutuulk... logisch...

Laatst gewijzigd:
bij jouw'n grafiek begint de blauwe lijn op het niveau waar de rode lijn het peak level zou hebben, da's een beetje gek dus...
Niet gek, maar je hebt wel gelijk dat ik het over 't hoofd heb gezien. Er moet inderdaad nog een lijntje direct omhoog van nul naar wat nu het startpunt is van de blauwe lijn.

voor de rest is mijn grafische ondersteunbeer artistiek gezien wel wat van den trieste maar enfin :D
Dat was geen probleem, want de grafiek was wel duidelijk, alleen leek het alsof blauw nul was, en envelopes zijn overweldigend unipolair met een positieve/negative vermenigvuldigingsfactor :)

Natuurlijk kunnen die elkaar kruisen. Waarom zou dat niet kunnen? Grafiekjes als deze teken ik zelf, maar met Inkscape ipv MS Paint.

Je gebruikt er maar 1 van de 2 tegelijkertijd; de polariteit-switch zorgt er voor dat het of de rode, of de blauwe is.

Sterker nog, na even verder doordenken hoeft de blauwe lijn niet eens perse bij 0 te beginnen - dat is gewoon de initial value. Waarom de cutoff eerst op 0 zetten om dan met een idiote snelheid naar 1 te springen om dan weer omlaag te gaan?

inverted is idd omgekeerd, dus als de envelop dicht staat en je schakeld de knop om, dan begint ie idd open.

bv 0% inverter switch = 100% of Normally closed, wordt normally open

Natuurlijk kunnen die elkaar kruisen.
natuurlijk niet... de envelope vorm word gespiegeld over de 0, niet over het midden van zichzelf nutuulk...
in jouw'n grafiek gebruik je het sustain level als de 0...
Je gebruikt er maar 1 van de 2 tegelijkertijd; de polariteit-switch zorgt er voor dat het of de rode, of de blauwe is.
da's nogal logisch en het punt niet...
jouw'n weergave is te vergelijken met een boot op het water en vervolgens superimpose je de spiegeling met de boven water zijnde boot...
da's dus een vreemde representatie...

we kunnen wel ff iets doen aan de grafische kwaliteit heur, komt ie:

attachment.php

maar het gaat uiteindelijk om de inhoud nutuulk...

Attachments

• envelope.gif
    envelope.gif
    4,5 KB · Bekeken: 130
Cutoff staat op 64 (van 0 tot 127).

Filter envelope polariteit op positief: ADSR op 50% 100% 100% 50%. Filter envelope amount op +64. De cutoff wordt maximaal 127.

Nu zetten we de filter envelope polariteit op negatief. Filter envelope amount blijft op +64 staan - ik heb de JX8P gehad maar weet even de implementatiedetails niet meer, dus voel je vrij om me te corrigeren.

Wat gebeurt er dan? Start de filter bij 127, of gaat 'ie van 64 omlaag naar 0?

Volgens mij start ie op 64, gaat naar 0 en eindigt op 64. De 64 lijn is de 0 waar 6trak het over heeft. Als ik 6trak tenminste goed begrijp. Dan komt zijn uitleg overeen met de jouw grafiek en de link die ik had ingekopieerd.

volgens mij is het zo :

Attachments

• jx8p inverted envelope.jpg
    jx8p inverted envelope.jpg
    80,8 KB · Bekeken: 128
voor de laatste keer:

met de cutoff freq slider/knop/dinges stel je de nul lijn in...
de envelope komt daarna nog ff de boel versieren nadat ie wel of niet door de inverter ende depth is geweest...

Code:
ENV --> INV --> DEPTH --> CUTOFF FRQ
 |                ^
 |                |
 +-----bypass-----+

het nul punt is de ingestelde cutoff waarde, nu dan:

NORMAL = Y
INVERTED = 0 - Y

en dus niet:

INVERTED = 10 - Y

*waarbij 10 de maximale in te stellen waarde is

Laatst gewijzigd:
NORMAL = Y
INVERTED = 0 - Y

en dus niet:

INVERTED = 10 - Y
wiskundig heb je gelijk, maar er zijn synths die het tweede protocol aanhouden (en waar ipv 10, 128 word gebruikt), zoals de bovenste env. module in onderstaande NM patch, eigenlijk is de term inverted & superimposed een betere beschrijving (maar dat kost weer zoveel schrijfruimte onder dat kleine knopje)

non_sine_modulator.jpg

andere synths hebben ongetwijfeld weer andere mogelijkheden wat de envelope inversie betreft maar we hadden het in eerste instantie nutuulk niet over andere synths... en of het nou 10, 100 of 128 is maakt ook niet veel uit als het maar de maximum waarde aangeeft (in mijn geval dus 10)...

inverted is idd omgekeerd, dus als de envelop dicht staat en je schakeld de knop om, dan begint ie idd open.
een envelope kan opzich nutuulk niet "open" zijn...
de envelope zelf word ook niet omgedraaid (op de JX) maar het signaal dat er vanaf komt, de env zelf is altijd unipolair...

Back