wie mixed er op een koptelefoon

Door omstandigheden zit ik tegenwoordig nog wel eens ongewild de hele nacht op. Om de tijd te doden en de gedachten te kunnen vreplaatsen ga ik dan vaak met de muziek aan de slag. Maar dat doe ik dan liever op de koptelefoon om overlast te voorkomen.

Het blijkt altijd weer dat het mixwerk op de koptelefoon bedroevend is. Het echte mixen doe ik dan ook niet meer, want dat is in mijn geval zinloos.

Paul

mixen op een koptelefoon werkt meestal niet.
Zijn altijd wel mensen die er een uitzondering op zijn, maar ik heb het geprobeerd en mij lukt het niet.
Veel koptelefoons gehad, ondere andere de sennheiser hd600, hd650, hd800, en akg k701 en k1000.
De akg k1000 was mijn favoriet. Super hoofdtelefoon en komt het dichts in de buurt van studio monitors qua geluid (je hoort alleen nog meer). Maar toch voor mixen / volume eq compressie gaat er niks boven monitors.
Heb nu klein+hummel o96 monitors, en ze zijn wel gedelailleerd maar niet zo erg als bijv de k1000, maar toch hoor ik de mix perfect op de 096 en weet ik wat te veranderen, waar de muziek zit zegmaar, wat er toe doet, op een manier die ik nooit op hoofdtelefoons hoor.
Heb nu alleen nog een beyer dt48e als hoofdtelefoon om af en toe wat op te checken maar gebruik hem eigenlijk nooit meer.
Gaat niks boven goeie neutrale studio monitors (niet die mini monitor troep met gehyped geluid van adam en krk enzo die in de winkels liggen tegenwoordig trouwens, hoe iemand daar op kan mixen is me ook een raadsel)

(niet die mini monitor troep met gehyped geluid van adam en krk enzo die in de winkels liggen tegenwoordig trouwens, hoe iemand daar op kan mixen is me ook een raadsel)
lol

Ik gebruik een beyerdynamic dt990, werkt prima om te finetunen. Het ligt er ook een beetje aan wat je maakt, en voor welk doeleinde.
Ik doe alles door elkaar; even op de koptelefoon mixen, dan weer via de monitoren, maar ook gewoon op een stereoset.

Vaak luister ik ook even hoe het vanuit mijn iPhone klinkt.

De essentie van je track zou overal goed moeten klinken.

hmm ik weet niet, ik heb ook een beyer dt990 maar als ik die gebruik om te mixen en je denkt van nu klinkt het echt vet.. dan luister ik op mijn studio monitoren en denk ik van dit klinkt echt poep. maar als ik heel een track op mijn studiomonitoren maak is er niks aan de hand.

ik vind mixen op een hoofdtelefoon erg fijn.

je kan die in de mix luisteren.

LAyers die je normaal niet hoort hoor ik op de senheiser hd15 wel.

De definitie van de bas is ongekent omdat je geen last hebt van kamer akkoestiek.

Ik heb alleen maar hifi speakers die gebruik ik wel om de mix te checken.

Tja een slechte speakerf of hooftelefoon die je goed kent is altijd beter dan een top monitor of hooftelefoon die je slecht kent.

Ik mix sinds een jaar op een AKG 701, wat goed bevalt. Je moet vooral in het begin wel heel goed vergelijken tussen hoofdtelefoon en luidsprekers. Op een goede hoofdtelefoon hoor je vaak meer detail, meer laag en minder hoog. Op andere systemen krijg je dus al snel een hele schele mix, zonder details... Als je je hoofdtelefoon goed kent, kun je daar goed voor compenseren.

Je kan 't beste mixen waar het meest op geluisterd gaat worden.. speakers. Voor de controle tussentijds op de koptelefoon luisteren en evt. finetunen, maar dan wel weer controleren op de speakers.

Als het echt niet anders kan zoals 's avonds, dan zou ik nog geen mixes doen maar gewoon muziek maken, arrangementjes of geluidjes maken.. al zo vaak teleurgesteld over de mix ná met koptelefoon getweaked te hebben.

Ik heb vorige week voor t eerst mijn mix als referentie op de koptelefoon geluisterd (een DT770 beyerdynamic). Wat meteen opviel is dat als je mix goed is, hij heel aangenaam door de koptelefoon klinkt. Als er echter dingen NIET goed zijn, en ik ga ze op de koptelefoon corrigeren, word mn mix echt een puinhoop. Details hoor je misschien op je koptelefoon wel leuk, maar afmixen moet je gewoon op goede speakers doen.

T werkt dus wel als je op je koptelefoon hoort dat t niet super lekker klinkt, en je gaat t op je speakers aanpassen. Maar verder zou ik een koptelefoon zo veel mogelijk achterwege laten. Voor arrangeren en een beetje prutsen is t wel leuk, maar voor een goede afmix alleen 2e set speakers, zeg maar.

Gebruik zelf alleen me headphone om laag te fixen/tunen.. en voor feedbacks van delay en t tweaken van reverb. Mixen op headphones werkt niet want na 10 minuten hoor je niet meer hoe je mix daadwerkelijk in elkaar zit.

Zowel de recording als de mixing doe ik op hoofdtelefoon. Omdat ik ook nog wel eens door wil gaan tot een uurtje of drie 's nachts, is het voor de buren wel zo sympathiek dat ze rustig kunnen lbijven doorslapen.

Phochos

Het klinkt meestal geweldig zo'n eerste KOPtelefoon en na een tijdje
wil je meer en voor je het weet zit je de hele dag met zo'n ding op je hoof...

Het lijkt wel roken!
:D

Neen sorry het spijt mij ten zeerste voor iedereen (vooral mijn buren)

Ik gebruik eigelijk bijna nooit een koptelefoon, heb echt een pesthekel aan die dingen je zal mij ook nooit met een walkman oid betrappen.
Ik heb m'n monitors gewoon heel dicht bij mijn oren staan, dan hoeft het ook nooit echt hard, alleen als ik iets afmix gaat het ff hard en neem wat afstand van de monitors.

Neen, met de eindmix is mijn hoofdtelefoon af en toe even een check om te kijken hoe het ongeveer klinkt. Maar een totale eindmix op headphones is bij mij vaak bagger en moet ik het daarna toch weer aanpassen :P

Ik heb zelf niet zoveel ervaringen met koptelefoons omdat ik nog steeds m`n ouwe trouwe dj koptelefoon gebruik als ik zachtjes moet doen, maar dit artikel uit de Sound On Sound kan je misschien op weg helpen

Heb het zojuist online gezet, maar geen idee hoe lang het beschikbaar blijft.

Back