Siel opera6 reanimatie

Vic

Soldeerprofeet
Een vriendelijk forumlid heeft me voor een eerlijke prijs een defecte siel opera 6 verkocht.

De bediening van de synth werkt niet.... kan iets kleins zijn.... het zal blijken dat het niets kleins was maar wel een leuke herstelling om te doen.

Bij aanschakelen gaan er wat leds branden waarvan een deel op halve kracht.
De pots lijken te werken, de knoppen niet.

siel1.jpg

Gezien beide het numeriek keypad en alle andere knoppen niet werken staat de interupt lijn naar de processor hoog op de verdachten lijst, dat hebben ze met elkaar gemeen.

Even op verkenning.:walker:

Blijkbaar heeft de synth ooit last gehad van een lekkende batterij.
Dit is zeer netjes en professioneel hersteld met nog een batterij mod.

siel2.jpg

Laat er nu een ictje met smithtriggers precies naast de plaats zitten waar vroeger de batterij zat.
Deze ic zit direct verbonden met de interupt lijn van de processor.
Als deze niet werkt kan je knopjes drukken wat je wil... als de processor niet weet dat hij je instructie moet komen ophalen dan gebeurt er niets.

De ic's er naast (poortjes) vertonen ook flink wat corrosie, deze moeten er ook aan geloven nu het moederbord er toch uit is :L

siel3.jpg

Icvoetjes en verse ic er in en hopla de knopjes reageren weer.

Het gedrag van de knoppen is echter heel abnormaal.

Je moet mega snel het numeriek keypad bedienen om een ander cijfer te krijgen dan 2 gelijke.
De rest van de bedieningsknoppen werkt eigenaardig maar na enkele keren drukken kan je wel de functie selecteren wat je hebben wil.

Andere probleempies komen ook aan het licht.

Voicen klinken ongelijk in volume.
Filters klinken ongelijk.
Pitch dco b staat te veel hoog.
Pitch bender werkt wel op 2 vco's maar niet op A of B apart.

Verder met het bedieningknoppen probleem.

Na demontage van de numeriek keypad pcb om een condensator te vervangen die aan vertraging doet voor de bediening blijkt deze al eens vervangen door een elco 8D
Geen nieuw probleem dus, iemand is me al voor geweest ..... dat is het dus niet.

Dan doen we de key encoder ic vervangen ... zou ook kunnen :eureka:

siel4.jpg

siel6.jpg

Laatst gewijzigd:
Dat was het dus niet ...:stupid.... de oude ic's kunnen er weer in :geslaagd: een voordeel van netjes met ic voetjes te werken.

:biertje: bier, zoeken, terug naar interupt lijn, meer zoeken, meten, :biertje: bier, nog... aaarg bier :biertje::biertje: nachtje over slapen :z

Koffie :koffie:, aspirine en alles zooi die met de communicatie tussen processor en bediening staat vervangen inclusief dioden ic's weerstanden etc..... }:|

tja ...onder de ic's nog oude batterij lek sporen.

siel7.jpg

Dat was trouwens niet de oorzaak :smeris:
Het waren de ic's die gek geworden zijn denken we.

Verse erin...

siel10.jpg

hoera :halleluja de bediening werkt weer normaal :)

Patchen inladen.

VCA, Filters DCO A/B tune en golfvormen afstellen lost de rest op.

nog een ic vervangen die de leds gaande moet houden lost ook het half branden van sommige op.

siel5.jpg

Het oog wil ook wat 8o)

Het enige wat niet is opgelost is de pitchbender die enkel op beide dco's werkt en niet op 1 van beide alleen..... nog meer gek geworden ic's ..... die we niet in huis hebben :erm: dat komt later wel eens.

Deze opera 6 vreet meer chips dan ik bij een leuke film :D

siel8.jpg

Deze gaat naar m'n crib :dj::dj::dj: 8)8)

:mega:

Vic

Nou Ja, ze waren niet allemaal stuk :L

2 zijn preventief vervangen omdat de pootjes groen / zwart flink onder de corrosie zaten.

2 was niet nodig maar in de zoektocht ......

Niet tegenstaande heb je gelijk er waren minstens 3 stuk en dat is veel.
Ze werkten soms nog half en dat kan dus al lang zo zijn, niet noodzakelijk op de zelfde dag stuk gegaan.

Er zit trouwens nog minstens 1 slechte ic in die moet vervangen worden, doe ik ook binnen 1 jaar als ik de batterijen vervang.

Oorzaken. meer dan 1

- cmos ic's van voor 1986 hebben vaak maar een betrouwbare levensduur van 15 jaar
'k heb datums in de synth gezien 1981, de ic's zijn dus reeds 2X zo oud.

- ze kunnen slecht tegen statische elektriciteit, vorige pogingen tot herstellen kunnen dus meer ic's beschadigen wanneer men niet esd safe werkt.

- gevolgschade van de batterij lek, ook na zorgvuldig schoonmaken sluit je verdere schade niet geheel uit. half aangestaste componenten begeven het na een aantal jaren dan toch.

- of gewoon toeval

Combinatie van bovenstaande

ziet er allemaal weer prima uit.
ff tussendoor, hoeveel uur gaat er bij jou in zo´n klusje zitten?
dus alles bij mekaar, zoeken, solderen, testen..

:koffie:

ziet er allemaal weer prima uit.
ff tussendoor, hoeveel uur gaat er bij jou in zo´n klusje zitten?
dus alles bij mekaar, zoeken, solderen, testen..

Inclusief bestuderen van de service manual/werking en datasheets van de ic's.
Alsook afstellen van de voeding en schoonmaken.
ESR nameten van de elco's.

+- 15 a 20 uur :o:
Alle onderdelen +- €5

:koffie:

knap staaltje ..werk vic [lijkt verdacht veel op mijn oude opera [...die ik vriendelijk aan onze synth museum vriend , ook voor een zacht prijsje heb verkocht ;-]]
iig toenk de siel kocht voor 120 kwam der nog geluid uit helaas bediening ..was ronmogelijk ,..dus ik dacht voeding spanning naar stuurboard battery lekkage evt

is uiteindelijk een hele leuke analoge ssm 2 dco synth met knobbies en midi
bender nog steeds niet uit oft nou vco is / dco div modellen met div dco/ vco

Wow, knap speurwerk. Proficiat met je nieuwe synth :okdan:

tip voor iederen ..kapotte siel , blijf eraf , goeie siel ..kopuhhhhh

Dank u allemaal voor de leuke reakties. :okdan:

De siel heeft er intussen al weer de brui aan gegeven na nog geen week. :frons:

De pitch is een eigen leven gaan leiden. na een half uur opwarmen werkt ie dan wel weer normaal.

Hopla terug naar de schuur ermee :yamaha:

En al weer opgelost, inclusief het pitchbender schakelen probleem dat was blijven liggen de vorige keer.

Deze flipperdeflop ic, die meedoet aan de pitchbender toewijzen aan dco A, dco B of allebei, was gek geworden.

Vervangen en probleem opgelost.

siel11.jpg

verder de pitch die een eigen leven ging leiden lag aan een connector, beetje schoonmaken en rondo :biertje:

tijdens langzaam gebruik van de LFO op de DCO's hoor je een verandering in de beat tussen de dco's als ze op langzaam beaten getuned zijn.

LFO's I en II zijn niet af te regelen en horen mooi in sync te lopen.

lfo II (dco B) blijkt geen mooie sinus te zijn (geel), lfo I (dco A) is wel ok (rood)

siel13.jpg

Ik kan niet vinden waar dit vandaan komt ???

Iemand een tip ?

Greets

Vic

en weer 6 uur knutselen verder............... het moest perfect zijn, kon het niet laten 8D

Nog een hoopje componenten en ic's vervangen rond de LFO's :L
Voedings connectors allemaal opnieuw gesoldeerd. :L
(echt wel een connector kut zijn synth, wie problemen heeft met een opera6, eerst connectors aanpakken)

Hij is weer als nieuw en helemaal toppy :okdan: :) :biertje:

:mega:

Back