(afmixen etc)Laat ik de vraag dan anders stellen...

gobat

Ingeburgerd
Kijk, ik heb alleen ervaring met het maken van muziek met MIDI. Gewoon een keyboard, computer, cubase, en spelen maar. Daarna neem ik het nummer op met zo'n cool-edit programma en daar is dan m'n wav-file.

Maar wat betekent dat allemaal: afmixen, en wat zijn al die platte kastjes die jullie in jullie 'gear' hebben. Wat doen die dingen. Kan dat ook met een synthesizer? Allemaal vragen. Zou er iemand zijn die me dit haarfijn kan uitleggen? 8D

Met vriendelijke groeten,
GoBat

hmm, het woord afmixen verklaart zichzelf toch .... niet ?

voor de rest is het ook weer een breeeeeeeeeede vraag, in dezelfde context als : "wie zijn al die mensen buiten & wat doen ze daar ?"

Als je het écht allemaal haarfijn wil weten stel ik voor dat je als een gek begint te lezen, opzoeken & uitproberen...
Als je daarna op vragen botst kan je ze misschien iets gerichter stellen.

Natuurlijk zijn er mensen die je dit allemaal haarfijn kunnen uitleggen...
... maar dat gaat je tijd & waarschijnlijk ook geld kosten

grz jzz

afmixen.....

als je eerder met midi werkte, dan heb je toen ook al je nummers afgemixt hoor. Alleen ben je dan wat beperkter in je mogelijkheden.

Afmixen is gewoon dat je de volumes van alle aparte kanalen op elkaar afstemt, zodat het een mooi geheel wordt en niet bijv de hihat veeeel te hard op je af wordt gevuurd. Zoals ik al zei, bij midi kon je ook de volumes van elk midi kanaal bepalen.

Alleen bij audio (met een mengtafel), heb je ook nog equalizers tot je beschikking, om geluiden samen te smeden, zonder dat je per se een heel geluid harder of zachter hoeft te zetten in zijn geheel.

En effecten toevoegen aan de kanalen valt ook nog wel onder t uitmixen denk ik zo

inderdaad Pjotr G heeft gelijk, afmixen is zorgen dat er een balans ontstaat tussen de volumes en andere shit in je nummertje

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "de platte kasjes" maar als je bedoeld van die desktop apparaten met vaak een hoop knoppen en een display enzo, dan zijn dat vaak apparaten waar nieuwe geluidjes uitgehaald (synth/module) kunnen worden of soms ook die fungeren als een computer die alleen is gemaakt om muziek noten op te nemen (sequencer) of om geluidjes op te nemen (sampler) Ook heb je apparaatjes waar effecten als echo of filters of andere leuke extra's in zitten waarmee je de muziek nog meer kunt verbeteren of veranderen.

Of te wel je hebt een hoop kasjes en of je er 1 nodig hebt hangt af van wat je wilt doen en of het kasje je een beetje ligt of niet. dus of je het lekker vind om ermee te werken enzo. zo heb je mensen die voor elke sound een ander apparaat kopen omdat die geluidjes nou eenmaal in het apparaat zitten, maar heb je ook mensen die zelf de geluidjes met 1 apparaat kunnen maken. ik zelf combineer dit, sommige geluiden vind ik best zoals ze in een apparaat zitten maar sommige verander ik enorm door aan de knoppen te draaien of maak ik gewoon helemaal zelf door aan knoppen te draaien (ff simpel gezegd natuurlijk :P) !

hoop dat hiermee je vraag beantwoord is ! anders moet je maar gewoon hier in deze thread je vragen aanpassen of gewoon meer stellen ! domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden !

Naast effecten heb je ook nog andere zogenaamde "ouboard gear", compressors, limiters, gates, ook nog vocoders, equalizers, autotuners... met andere woorden, er zijn heeeeeeel erg veel "platte bakjes" die elk op een andere manier het geluid beïnvloeden.

soundforge heeft de mogelijkheid vst`s te importeren die je kan gebruiken als je aan het masteren (afmixen) bent.... BBE maximizer en natuurlijk de wavesbundle is uitermate geschikt om je wavfile bij te werken....

jerzz

Afmixen is dat je de volumes van de instrumenten(midi-channels) van de verschillende passages van je nummer goed afsteld (op gevoel) en dat je de sound van de instrumenten een plek geeft in het geluid met de interne effecten van je synthesizer/sampler/plug-in of met de losse effect modules die op je mengpaneel aansluit of met de ingebouwde effectmodules van je (digitale)mengpaneel. (mengpanelen of mixers... zien er uit als doosjes met knoppen :))

Masteren is dat je je afgemixte nummer klaar maakt om verveelvoudigd te worden, om bijvoorbeeld een LP te kunnen persen moet je muziek aan bepaalde eisen voldoen zodat bij het afspelen de naald niet uit de groef springt.

Kasjes zijn leuk en zien er mooi uit :)

Je kan beter niet posten als je heel stoned bent...

Druid

Bedankt allemaal voor de verhelderende uitleg. Het ging me inderdaad even om al die kastjes ed ... Ik maak al een lange tijd muziek... maar dat deed ik slechts met een eenvoudig keyboard en cubase. Ik krijg binnenkort een Korg Triton LE dus dan zal 't allemaal wel wat professioneler gaan worden ... primaaa .. nou de groeten en bedankt iedereen! voor deze thread.

Origineel geplaatst door Mstudio1
inderdaad Pjotr G heeft gelijk, afmixen is zorgen dat er een balans ontstaat tussen de volumes en andere shit in je nummertje

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "de platte kasjes" maar als je bedoeld van die desktop apparaten met vaak een hoop knoppen en een display enzo, dan zijn dat vaak apparaten waar nieuwe geluidjes uitgehaald (synth/module) kunnen worden of soms ook die fungeren als een computer die alleen is gemaakt om muziek noten op te nemen (sequencer) of om geluidjes op te nemen (sampler) Ook heb je apparaatjes waar effecten als echo of filters of andere leuke extra's in zitten waarmee je de muziek nog meer kunt verbeteren of veranderen.

Of te wel je hebt een hoop kasjes en of je er 1 nodig hebt hangt af van wat je wilt doen en of het kasje je een beetje ligt of niet. dus of je het lekker vind om ermee te werken enzo. zo heb je mensen die voor elke sound een ander apparaat kopen omdat die geluidjes nou eenmaal in het apparaat zitten, maar heb je ook mensen die zelf de geluidjes met 1 apparaat kunnen maken. ik zelf combineer dit, sommige geluiden vind ik best zoals ze in een apparaat zitten maar sommige verander ik enorm door aan de knoppen te draaien of maak ik gewoon helemaal zelf door aan knoppen te draaien (ff simpel gezegd natuurlijk :P) !

hoop dat hiermee je vraag beantwoord is ! anders moet je maar gewoon hier in deze thread je vragen aanpassen of gewoon meer stellen ! domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden !

Zoek eens iemand thuis op die hier zit. Kom/ga eens langs en vraag het hemd van het lijf. Dat heb ik talloze keren gedaan en nou komen ze bij mij zeiken :)

Zonder gekheid: kijken luister eens bij iemand in zijn trotse studio. Dat werkt heel verhelderend.

Back