WIL ÉÉN VAN BEIDE KIEZEN: MONITORS GENELEC 1031a OF 1032a

Jacquelien

Stamgast
Ik wil graag een set Genelec actieve monitors aanschaffen. Ander merk dan Genelec is op dit moment geen optie.

Welke zijn verstandig om te kiezen? Genelec 1031a of 1032a?

De specificaties van beide types zijn mij bekend. Ik wil graag één van deze types kiezen.

Het gaat om een studioruimte van 4 x 5 m., geïsoleerd en gedempt. Wil het gebruiken voor afmixen, maar ook voor mastering.

Daarnaast zal ik mijn KRK's V8 blijven gebruiken.

Wie kan mij een eerlijk advies geven (zonder het merk Genelec af te kraken)?

Nog geen reacties zie ik. Misschien heb ik mijn vraag iets te omslachtig geformuleerd. Eigenlijk komt het op deze vraag neer:

Zijn de Genelec 1032a 's geschikt voor een ruimte van 4 x 5 m., of zijn ze eenvoudigweg te 'machtig'?

Gezien het feit dat ze een breder frequentiebereik hebben dan de 1031a 's, meer laag hebben, krachtiger zijn enz., vraag ik me af of het opgelost is door eenvoudigweg je monitoren zachter te zetten tijdens het uitmixen en masteren.

Maak gewoon een deal met de verkoper dat je het mag proberen.
Er gaat niets boven je eigen oren!
Zorg dat je een paar opnamen hebt die je kunt testen, vooral bij het afmixen.
Probeer te ontdekken wat het volume in je studio doet.

Een dergelijke deal kan altijd gemaakt worden, maar het hangt wel af van hoe de klant zich opstelt, dus kom serieus over.

Maar waarom hoofdletters gebruiken in de header?
Je schreeuwt dan eigenlijk en dat kan antwoorders afschrikken.
Meestal staan ze hier te dringen wanneer er een vrouw iets wil weten.
Je krijgt dan huwelijksaanzoeken en zo :D

Sucses!

Wout

Hoi Wout,

Dank voor je reactie. Idd geen slecht idee om het op deze manier te proberen.

Wat betreft de hoofdletters in de header; Ja, je hebt gelijk. Komt beetje schreeuwerig over inderdaad. Dit heb ik zo niet bedoeld.
Wat betreft de huwelijksaanzoeken; Ik heb op het synthforum nog nooit een huwelijksaanzoek gehad, wel eens een paar 'sneren' vanwege mijn soms wat onhandig taalgebruik, kwam beetje eigenwijs over enz. Maar ook dit had ik absoluut niet zo bedoeld hoor. Je weet wel, vrouwen.... eigenwijs en het moet allemaal precies zo als ze willen, ook al is het in de praktijk onuitvoerbaar, snap je?

groter is beter :)

serieus, een 1032 is prima voor die ruimte. ik zie ze in kleinere, kwestie van wat zachter zetten. masteren zou ik er niet op willen doen, maar verder een prima ding als genelec je smaak is.

Dank voor je reactie PMX,

Jij zegt: 'groter is beter', andere professionals zeggen weer 'groter is niet altijd beter'. Het is vrij moeilijk voor me om hier een conclusie uit te trekken.

Ik dacht tussen je regels door te lezen dat Genelec niet je eerste keuze zou zijn. Wat is wel je eerste keuze? En waarom?

Hoe sta je trouwens tegenover de KRK V8 (Series 2), heb je daar toevallig wat ervaring mee? Ben gewoon erg benieuwd naar je mening.

Welke monitoren hebben jouw voorkeur als het puur en alleen om het masteren gaat? En niet te vergeten: waarom?

Ik heb niet echt een budget. Wel ben ik op de hoogte van wat men er momenteel ongeveer voor wil hebben. Of ze dat waard zijn is een vraag.

Google deze type's Genelec, dan zie je zelf. Of kijk op Ebay wereldwijd. Er zit niet zoveel verschil in. Behalve in Amerika, daar vragen ze fantasieprijzen voor die dingen.

Waarom zijn genelecs wel je eerste keuze? Het zijn prima monitors, maar er zijn nog zoveel andere merken. Probeer eens een setje Klein & Hummels (o110) of mijn favorieten; de Proac studio 100's, die zullen je echt verbazen.
Wat er in winkels als Feedback in de showroom staat heeft meer te maken met wat zij denken het best te verkopen, en minder met kwaliteit.

ik koop van alles 2e hands echter zoiets mechanisch als een monitorset zou ik toch liever nieuw hebben....
maar misschien heb je ook wel prima 2e hands sets natuurlijk....

groter is beter is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar klopt redelijkerwijs wel. je moet niet een 5-weg systeem in een hokje willen proppen maar zolang je bij maximaal 3-weg & nearfield blijft is het niet snel te groot. anders gezegd: de speakers waar jij naar kijkt worden niet als 'groot' gezien. 1031 en 1032 is allebei 2-weg en nearfield. allebei prima monitors, dat zal niemand hier ontkennen denk ik. gewoon gaan proberen en dat nemen wat je het mooist vindt.

met genelec is niks mis, maar het is een smaakkwestie. genelecs hebben een bepaald karakter, net als krk's en adam's en dynaudio's. ik hou erg van extreem neutraal voor mastering, dus ik neig persoonlijk naar k+h, lipinski en pmc. als ik zou mixen zou ik richting psi of k+h leunen. dat is voor iedereen anders. elke fabrikant heeft tegenwoordig een brede lijn aan producten. het feit dat genelec monitors heeft waar je op kan masteren, betekent zeker niet dat je dat op elke genelec kan. een 1031 is géén 1036.

voor mastering geldt: als je geen tot weinig budget hebt, doe het dan niet. hoeveel geef je per jaar uit aan externe mastering? zoveel dat het de moeite loont om zelf te investeren? veel mensen denken zelf te moeten gaan masteren omdat ze geen geld ervoor denken te hebben, investeren vervolgens om het dan maar zelf te doen, en geven meer uit dat een hele stapel albums laten masteren kost. om over het resultaat maar te zwijgen...

de goedkoopste speaker, neutraal genoeg voor mastering, die ik ken is een k+h o300, en dan zit je richting de 3500 euro voor een set. dat is zonder subwoofers, die ze echt nodig hebben. reken minimaal hetzelfde bedrag voor akoestiek, plus nog een monitorcontroller en een goede d/a converter. doe het goed, of doe het niet (zelf) is het credo in mastering.

Ik weet dat ik een oud topic omhoog haal, maar ik heb een vraagje en dit lijkt mij een relevant topic.

Ik wil mijn Genelec 1032A paar verkopen, alleen heb ik geen idee wat ik er voor moet vragen.
Iemand een idee van een gangbare 'marktprijs' (al zie je ze in NL niet vaak te koop staan) ?

Back