Korg Kronos

ik heb op mijn youtube channel een tutorial gezet waarin ik de basic parameters uitleg van KARMA voor het programmeren van een trance Arpeggiator. Dus voor iedereen die KARMA wil programmeren en nog geen enkele kennis hierover heeft is dit een prima start om te beginnen.

ik heb op mijn youtube channel een tutorial gezet waarin ik de basic parameters uitleg van KARMA voor het programmeren van een trance Arpeggiator. Dus voor iedereen die KARMA wil programmeren en nog geen enkele kennis hierover heeft is dit een prima start om te beginnen.

Dat is helemaal top. Het houdt me scherp.
Bedankt hiervoor.

ik heb een evolving motion pad video gemaakt waarin ik wat van de KARMA dingen laat horen.

Eerst laat ik de evolving motion pad met alles aan horen, en dan zet ik alles uit van KARMA tot effecten en laat stap voor stap horen wat KARMA en de Effecten voor invloed hebben op je pad sound.

Korg Kronos Evolving Motion Pad Tutorial - YouTube

Alweer erg mooie video Quifster! Erg fijn dat je dit met ons wilt delen.

Daar ga ik even goed voor zitten !
:okdan:

top, ik hoop dat je er wat aan hebt

deze is puur voor het programmeren van monophonic Arpeggiators en gericht op mensen die voor de eerste keer KARMA programmeren (uitleg van wat basis controls)

De volgende die ik ga maken focused zich op polyphonic arpeggiators en wordt al een stuk ingewikkelder omdat ik daar ook echt de module ga programmeren inplaats van wat knopjes indrukken en wat faders te bewegen. Een groot gedeelte van deze tutorial focused zich op KARMA Clusters (groepen van noten die tegelijk volgens een bepaald algoritme bijelkaar gezocht worden in je arp). Dit is best een complex onderdeel, maar als je het eenmaal snapt dan gooit KARMA niet zomaar meer noten bij elkaar maar ben je daadwerkelijk in staat om akkoorden arpeggiators te maken die patterns genereren die jij in je hoofd hebt.

Mochten er meer onderdelen van KARMA zijn die iemand graag uitgelegd wil zien dan hoor ik dat graag. Wie weet maak ik er dan wel een video van.

Maakt die van jullie ook zo'n herrie....mijn pc maakt nog minder geluid...

Gefeliciteerd,
Je hebt de te hard afgestelde fan ontdekt. :)

Bij mij gaat ie dus ook zo hard...
Gelukkig niet even hard als mijn pc, maar het scheelt weinig.

Tot nu toe bij mij de enige misser van mijn 61 variant.

8>

Ja, dat kan ik me wel voorstellen, KARMA is ook niet echt geschikt om keyboard style liedjes na te spelen. Dat kan een Tyros echt veel beter.

KARMA is meer geschikt als inspiratie tool vind ik. Mede door het wat onvoorspelbaardere karakter van je patterns brengt het mij vaak op ideeen voor mijn eigen producties. Als ik even vastzit tijdens het maken van een track start ik meestal gewoon KARMA op en binnen no time heb ik wel weer iets van een riffje die mij inspireert om een eigen nieuwe riff in mijn track op te nemen. Dat is gewoon enorm handig voor mij. Mede doordat KARMA niet echt een pure arpeggiator is, maar meer een Note generator op basis van een algoritme krijg je toch elke keer wel weer iets unieks als inspiratie.

Andere manier waarop ik KARMA veel gebruik is als 'CC' tool om parameters in sounds aan te sturen, zoals panning, cutoff patterns, gates, waveshaping, etc. Dat is met name handig in die motion sounds voor ambient pads. Ik zet dan de note generation uit, en stuur puur alleen maar 'geluidsmodificatie' parameters uit naar die padjes. Als je dat dan ook nog koppelt aan geautomatiseerde Vector modulatie dan is het eindresultaat echt heel erg indrukwekkend en vergelijkbaar met de ORB mogelijkheid in omnisphere :okdan:

Dat vind ik trouwens wel interessant, hoe gebruiken andere korg bezitters KARMA? Zo was ik zelf zwaar onder de indruk van hoe niconoise KARMA gebruikte voor die harmonizing mogelijheid, ik wist echt niet dat dat mogelijk was namelijk. Dat geeft ook wel aan dat met creativiteit het hele leuke toepassingen kan bieden. Dus hoe gebruiken jullie het?

Ik vraagg me eigenlijk af of er ook een soort "Karma"software bestaat voor PC/Mac met dezelfde mogelijkheden als de Korg Karma-module in de Kronos?

Ik vraagg me eigenlijk af of er ook een soort "Karma"software bestaat voor PC/Mac met dezelfde mogelijkheden als de Korg Karma-module in de Kronos?
die is er niet voor zover ik weet. wat wel kan is als je een M3 of Kronos hebt, is KARMA gebruiken voor bijvoorbeeld je andere synths. Ook kun je eventueel de KARMA software aanschaffen, maar die werkt alleen als je de hardware in de vorm van de m3 of kronos ook hebt (als een dongle dus).

Gefeliciteerd,
Je hebt de te hard afgestelde fan ontdekt. :)

Bij mij gaat ie dus ook zo hard...
Gelukkig niet even hard als mijn pc, maar het scheelt weinig.

Tot nu toe bij mij de enige misser van mijn 61 variant.

8>

Nou een geruststelling dat ie niet defect is ;)

die van mij is zo stil dat ik me afvraag of hij het wel doet.
enige minpuntje voor mij is trage opstart en toch redelijk wazige userinterface in het begin.
komt natuurlijk mede door de tig mogelijkheden wat dan wel weer fijn is.
ook zie in cubase de kronos asio input niet, om te kunnen opnemen via usb. dacht dat dit wel moet kunnen. ik wil stepsequencer karma maken. lukt ook nog niet echt.

ook zie in cubase de kronos asio input niet, om te kunnen opnemen via usb. dacht dat dit wel moet kunnen. ik wil stepsequencer karma maken. lukt ook nog niet echt.

asio over USB schijnt volgens sommigen op het korgforum in de editor update te gaan zitten, ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo, maar goed, we wachten af. Maar het lijkt me onbruikbaar, aangezien je toch een eigen asio driver gebruikt voor je huidige geluidskaart.

KARMA als stepsequencer, bedoel je dan dat KARMA in bijvoorbeeld 8e noten steeds een herhalend patroon genereert?

Als dat zo is , dan is mijn volgende tutorial degene die je moet bekijken. daarin zie je hoe je door het programmeren van rythm template en cluster template en de velocity template en modes invloed hebt op hoeveel noten er op elke stap gespeeld worden door de KARMA module. Je kunt dan bijvoorbeeld een schema maken van

2 - 1 - 1 - 2 - 1 - 1 -2 -1 - 2 noten
of
1 - 3 - 1 -3 - 1 -3
of
1 - 2 - 3 - 4 - 5 etc
of
4 - 4 - 4
of
6 - 1 - 4 - 1 - 5 - 2
(zijn totaal 38 van dat soort basis schema's)

en dat allemaal in een bepaalde toonladder op basis van je aangeslagen akkoord.

Is zoiets wat je bedoeld?

asio over USB schijnt volgens sommigen op het korgforum in de editor update te gaan zitten, ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo, maar goed, we wachten af. Maar het lijkt me onbruikbaar, aangezien je toch een eigen asio driver gebruikt voor je huidige geluidskaart.

Mee eens.

Ik heb overigens Voerman net maar weer eens gemaild met de vraag of er al info is over het cut off probleem. Op korgforums lees ik net dat iemand uit Finland roept dat er compleet nieuwe keybeds aan zouden komen. Ik moet het nog zien, maargoed. ben benieuwd!

Mee eens.

Ik heb overigens Voerman net maar weer eens gemaild met de vraag of er al info is over het cut off probleem. Op korgforums lees ik net dat iemand uit Finland roept dat er compleet nieuwe keybeds aan zouden komen. Ik moet het nog zien, maargoed. ben benieuwd!

ik heb dat inderdaad ook gelezen, maar goed, de 1 zegt dit, de ander zegt dat, je weet toch niet wat er daadwerkelijk waar is.

Mijn winkel zegt dat er een software update komt (de vorige software update werkte niet), en die update hadden ze weer van voerman gekregen. Andere nederlanders op korgforums zeggen weer dat hun winkel van de importeur te horen heeft gekregen dat er nieuwe keyboards komen.

Allemaal leuk en aardig, maar het is nu al half januari en nog steeds weet niemand wat er echt gebeurd daar bij korg japan. Ik vind het wachten niet eens zo erg, als je maar zeker weet dat het opgelost wordt, en dat we niet in zo'n oasys verhaal gaan komen vol met beloftes en waar niets van terecht gaat komen uiteindelijk.

ben benieuwd of je een reactie van voerman krijgt :D

Inderdaad. ik reken niet op een (inhoudelijke) reactie, maargoed. Het is maar de vraag of zij al iets weten. Ik wordt het wachten inderdaad ook beu, en het is net wat je zegt: dat is niet zo erg, als je maar zeker weet dat er een oplossing komt. Hoewel ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat die niet komt, want dan heeft Korg een gigantische imagoschade. Ik blijf erbij dat het probleem veel hoger is dan die genoemde paar procent. Je ziet steeds meer mensen 'binnendruppelen' in het RH3 thread die erachter komen dat ze wel degelijk een probleem hebben.

Overigens ironisch. Ik heb mijn Fantom G weggedaan voor een vergelijkbare reden. Alleen waren dat geen cut offs, maar maxed out polyfonie issues. Dat doet de kronos wel veel beter.. Nu nog een fatsoenlijk keybed :D

ik bedoel eigenlijk of je zonder een akkoord aan te slaan een notenreeks kunt laten afspelen die je zelf geprogrammeerd/ingespeeld hebt.

maar goed de volgende tutorial omtrent karma ga ik weer goed bestuderen, alvast bedankt.

asio, inderdaad de geluidskaart/mixer gebruik ik, maar mijn gitaar fx pod hd500 heeft dat ook en zo nu en dan switch ik van asio driver, kan soms handig zijn indien je maar 1 opnamebron gebruikt om rechtstreeks zonder d/a a/d converter op te nemen.

ik bedoel eigenlijk of je zonder een akkoord aan te slaan een notenreeks kunt laten afspelen die je zelf geprogrammeerd/ingespeeld hebt.

ah ok, dat doe je met rppr,

hier is een video tutorial voor de m3 van rppr, het werkt zo goed als hetzelfde op de kronos.

Als ik het goed heb, dan hebben die "red elephant" vintage stage piano dingen van Korg waarvan ik niet op de naam kan komen ook het RH3 keybed. Hebben die dan ook massaal die cutoffproblemen? Maar die zijn toch al een hele tijd op de markt?

Back