Korg Kronos

Wat een gedoe zeg, met dat klavier! Daar word je niet vrolijk van. Nu snap ik waarom de meeste demo's op een 61 zijn. Ik zag zelfs een demo met medewerking van een waanzinnige pianovirtuoos..... op een 61 keys!! :D
Ik heb zelf de Kronos 61. Ik wilde aanvankelijk een 73 toetsen uitvoering, maar door de klavierproblemen heb ik dat niet gedaan. Wat ik me trouwens afvraag is of de meeste leveranciers hun klanten hier voor waarschuwen of niet. Er werd tegen mij in ieder geval niets over gezegd toen ik de Kronos kocht. De 61 stond in de winkel als demo-model en de 73 stond in de doos in het magazijn.... geeft je te denken.

Enne... de 61 via het gewogen klavier van een Yamaha S90XS gaat uitstekend ;)

Ik weet niet, maar ik heb een Kronos 73, (half november geleverd) en volgens mij nergens last van.
Is het een bepaalde serie die de keybed problemen heeft? Of zit ik gewoon niet goed op te letten?

Mijn nieuwsgierigheid voor Karma is behoorlijk gewekt door alles wat ik hier lees. Bestaat er een vst die zo'n beetje, of zelfs klein beetje, doet wat Karma doet? Gewoon om eens te proeven wat Karma juist is en kan betekenen? Of wat is de goedkoopste manier om eens met Karma kennis te maken?

Soms kan je de ouwe rooie Korg Karma voor 350€ kopen. Soms ook 500 en meer... Daar krijg je een goede eerste portie Karma mee.

Ik weet niet, maar ik heb een Kronos 73, (half november geleverd) en volgens mij nergens last van.
Is het een bepaalde serie die de keybed problemen heeft? Of zit ik gewoon niet goed op te letten?

volgens korg heeft maar 1 procent last van dit probleem. dus het zou kunnen dat jouw keyboard gewoon helemaal goed is, en dan heb je geluk gehad. Het kan ook zijn dat het je gewoon niet opvalt of dat je speeltechniek anders is waardoor het minder snel optreedt.

Ik kan het tot nu toe overal wel reproduceren door met een aanslagtechniek als pianissimo portato te spelen onder de C3 met de hold pedal ingedrukt. In de praktijk speel je je hele partij natuurlijk niet zo, maar dan treedt het random op. In het begin had ik er helemaal geen last van, nu wordt het steeds erger (slijtage?)

Het begint inmiddels wel wat onspeelbaar te worden bij mij. Een filmpje opnemen kost voor een paar minuten video inmiddels bijna een half uur omdat ik steeds weer opnieuw een poging moet doen tot ik een redelijk foutvrije video heb. Alternatief is de midi informatie op te nemen en dan de 'ghost notes' er uit te verwijderen, maar dat is echt heel veel werk.

wel moet ik zeggen dat het de ene dag minder erg is dan de andere dag. Geen idee waardoor dat komt, maar het zou met de temperatuur te maken kunnen hebben bijvoorbeeld.

het is in ieder geval een enorm groot probleem, en al helemaal om dat Korg een service heeft die zo vreselijk slecht is, dat dat in deze tijden niet meer acceptabel genoemd kan worden. Ze geven geen enkele informatie, je kapotte apparaat kan niet gerepareerd worden en vervangende modellen zijn net zo stuk als je eigen synth.

Bizar slecht dus.

Gelukkig kan ik in de praktijk terugvallen op kwalitatief hoogwaardige keyboards zoals de Motif xs8 en voor het gewone werk op bijvoorbeeld mijn virus ti keys die ik als masterkeys gebruik voor cubase. Daardoor heb ik er eigenlijk alleen last van tijdens het programmeren van sounds en het opnemen van video's. In alle andere gevallen heb ik gewoon een 23 kilo enorm grote kronos module staan :D

Maar als je in een band speelt en afhankelijk bent van de Kronos dan ben je in mijn ogen volslagen de pineut gezien hoe hiermee tot nu toe wordt omgegaan.

Soms kan je de ouwe rooie Korg Karma voor 350€ kopen. Soms ook 500 en meer... Daar krijg je een goede eerste portie Karma mee.

dat is inderdaad de goedkoopste optie, echter is het erg lastig programmeren van de KARMA op de rode Korg. Ook is dit versie 1 van KARMA, maar goed dat is voor het principe niet erg.

Goedkoopste is denk ik dat je een keer in een winkel of bij een 'kennis' een korg m3 of korg kronos probeert. Dan zie je wel wat KARMA kan doen.

Ik zal zelf binnenkort nog wel even een filmpje maken waarin ik KARMA laat zien / horen als Motion Pad beinvloeder. Dus geen noot generatie, maar puur CC info. Dan laat ik de sound wel even horen onbewerkt en bewerkt met KARMA zodat je goed kan vergelijken.

Maar het is slechts het topje van de ijsberg. Er zitten zoveel fancy features in dat je dat onmogelijk in korte tijd kan laten zien. Een hele gave feature is bijvoorbeeld de Random seed feature. Die genereert steeds een random uniek nummer na elke X aantal measures die je CC of Noot algoritme voor het pattern gebruikt. Dus even heel simpel voorbeeldje: Stel je hebt een Conga pattern, dan kun je door Random seed aan te zetten de conga pattern de komende jaren continu laten varieren als je hem 1 keer triggert.

Nog gaver is dat als je een pattern voorbij hoort komen die je dan echt mooi vind, dat je die dan kan capturen en die steeds kan herhalen in je sound.

Bovenstaande is slechts 1 voorbeeldje, zo zijn er 100-en van dat soort features beschikbaar in KARMA.

Je hebt zo'n 3000 unieke GE's (algoritmes) die elk 127 pattern variaties hebben, die je dus via dat soort mechanismes weer kunt beinvloeden. Of te wel, miljoenen unieke patterns tot je beschikking op die manier.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat de leercurve om dit te doen erg hoog is. Het is lastig te snappen, niet echt intuitief en je zult veelvuldig de manual erbij moeten pakken. Maar als je daar niet tegenop ziet, dan krijg je een enorm krachtig tool tot je beschikking.

gisteravond ben ik begonnen met het programmeren van een motion pad aangestuurd door KARMA, wat een Wall Of Sound kun je daarmee genereren :D, aan 1 combi heb je meer dan zat voor een enorme hoeveelheid aan motions.

ik heb 5 padjes lopen nu in 1 combi, 1 pad is de main pad die de sound draagt, de overige 4 padjes zijn motions over die basis pad heen. Ik blijf onder de indruk van de polyfonie van de kronos, want hij moet nogal wat doen tijdens het spelen, maar hij geeft geen krimp :)

Laatst gewijzigd:

Vosken, wat is het serienummer van jouw Kronos 73?
Mijn serienummer is 962. Ik merk wel iets, maar ik moet vreselijk m'n best doen om het uit te lokken.
Wel heb ik al een paar keer een dubbele aanslag gehad bij het in spelen van de sequencer, maar ook verwaarloosbaar en simpel te wijzigen.

ik heb een evolving motion pad video gemaakt waarin ik wat van de KARMA dingen laat horen.

Eerst laat ik de evolving motion pad met alles aan horen, en dan zet ik alles uit van KARMA tot effecten en laat stap voor stap horen wat KARMA en de Effecten voor invloed hebben op je pad sound.

Ik heb de Kronos toch meer gekocht om de veelzijdigheid van klanken, die er in te vinden zijn.
Maar ook omdat ik graag op twee klavieren tegelijkertijd wilde spelen.
En het liefst in combinatie met midi.
En in dat opzicht voldoet ie volledig aan mijn verwachtingen.
Karma zal waarschijnlijk voor mij een bijkomstigheid blijven.
Omdat zoals je al zegt, de Tyros dat veel beter kan.
En dat is waar. Ik zie Karma toch meer als een zeer uitgebreide arpeggiator, met synthbass patronen, dat wel weer.

Het duurt alleen zo lang, voordat ik daadwerkelijk deze combinatie kan activeren zoals ik het graag wil.
Het valt niet mee, om zo'n Kronos qua geluiden helemaal naar je hand te zetten. En het eind is nog lang niet in zicht.
Maar er zijn vervelender zaken dan relaxed achter een Kronos, geluiden tweaken. :D

en heb je dan niet eens geluisterd naar die Jupiter 80 nieuw? die is meer iets waar jij de minpunten aankaart op de Kronos, het zijn misschien maar kleine minnetjes, maar de Jupiter 80 verbaasde me vorige week wel in Brussel bij een demo speel sessie, zeer veelzijdig ook, Kronos is een echt workstation, (hopelijk geen kronos vs jupiter 80 vervolgsel hier, het zijn toch de laatste 2 tenoren wel hè?) ik wil je niet op kosten jagen hè! ;)

Laatst gewijzigd:
ik heb een evolving motion pad video gemaakt waarin ik wat van de KARMA dingen laat horen.

Dit is weer een mooie demo die laat horen wat er met Karma allemaal kan. Het is een hele studie, maar meer dan de moeite waard. Quiftster is een kei op dit gebied en het is fijn, dat hij dat met ons wilt delen.
Dit stukje muziek heeft ook weer zo'n heerlijk sfeertje. Ik geniet er steeds weer van.

Hoi Prophet,

Nee, ik heb niet eens de Jupiter 80 beluisterd.
Reden: alles staat bij mij in de huiskamer.
En dat opzichtige apparaat wilde mijn vrouw niet in huis.
En ik zelf eigenlijk ook niet. ;) Al die kleuren, ik werd er niet goed van.
Hoewel ik moet zeggen, dat ik al wel een demo op Joetjoep heb gezien, wat ik helemaal niet gek vond klinken.
Maar zoals ik al zei, die kleuren, het is net een kermistent.
En dan nog denk ik, dat mij achteraf de Kronos-klankkleur beter bevalt. 8)

8>

Dank je wel, Wan.

Ik heb hem in de documents gezet.
Over een poos ga ik combi's maken.
Wie weet, heb ik er dan nog wat aan.

8>

Van de week bezig geweest de combi tutorial van Paul Osborn voor de originele Korg Karma door te nemen, heb hem meteen maar aangepast voor de Kronos. Deze staat nu op karma-lab forum:

http://www.karma-lab.com/forum/showthread.php?t=18638

Misschien interessant voor iemand:)

ik heb hem even doorgelezen, maar dat is een heel goed gestructureerd document. Er staat veel informatie in waar je normaal toch wel een tijd over doet om dat allemaal bij elkaar te vinden uit de handleiding.

goed aangepast voor de kronos hoor :okdan:

Ik heb contact met Voerman gehad over die editor software: het kan nog wel even duren voordat deze beschikbaar komt. Waarschijnlijk zal er meer nieuws hieromtrent komen na de NAMM.

ik heb hem even doorgelezen, maar dat is een heel goed gestructureerd document. Er staat veel informatie in waar je normaal toch wel een tijd over doet om dat allemaal bij elkaar te vinden uit de handleiding.

goed aangepast voor de kronos hoor :okdan:

Thnx! Ik vond de originele tutorial destijds idd heel handig en goed opgezet, vandaar mijn animo om het voor de Kronos te gebruiken.

Tutorial

Tutorial

Niconoise,

Bedankt voor dit initiatief, het is fijn om dit na te kunnen lezen. Erg goed gedaan.
Dat maakt de zoektocht weer een stuk eenvoudiger.

Hoi Prophet,

Nee, ik heb niet eens de Jupiter 80 beluisterd.
Reden: alles staat bij mij in de huiskamer.
En dat opzichtige apparaat wilde mijn vrouw niet in huis.
En ik zelf eigenlijk ook niet. ;) Al die kleuren, ik werd er niet goed van.
Hoewel ik moet zeggen, dat ik al wel een demo op Joetjoep heb gezien, wat ik helemaal niet gek vond klinken.
Maar zoals ik al zei, die kleuren, het is net een kermistent.
En dan nog denk ik, dat mij achteraf de Kronos-klankkleur beter bevalt. 8)

8>

oww de radias staat bij ook zo en wel met een mooie gebroken-wit satijn doek over als ie niet aanstaat, geen kat kijkt ernaar ;) sucxces met de kronos! zit genoeg orkest in om von karajan te verbazen me dunkt!

Hoi Prophet,

Ja die radias-module vond ik ook geen gezicht.
Hoewel ik zelf een M3 heb gehad, zonder radias-module.
Inderdaad een doek er over, helpt altijd. :D

Tot nu toe vind ik de Kronos, de 61 uitvoering weliswaar,
een groot succes. De fan niet meegerekend ;)

Dank je wel voor je aardige post. 8>

Back