Korg Kronos

voor de mensen die een kronos hebben en wat leuke truuks willen leren, hierbij 1 van de beter bewaarde geheimen van de kronos. Het interne audio routing systeem: Sidechaining

het is erg eenvoudig om te gebruiken als je het truukje eenmaal snapt. Dus vandaar deze tutorial.

In de tutorial zie je de volgende onderdelen:
- selecteren van sounds in de combi mode
- een compressor toevoegen op het insert kanaal van de pad
- een drum track toekennen als input source voor de compressor
- een uitleg van de basis onderdelen van de stereo compressor
- een voorbeeld van het Control FX bus systeem

Eerste gedeelte laat een stukje zien waarin ik sidechaining gebruik in 1 van mijn combi's voor de mensen die sidechaining niet echt als effect kennen maar meer als ducking tool voor het ruimte maken in het frequentie spectrum. (Niet dat die mensen hier in nederland zitten, want hier kent iedereen sidechaining als effect wel :D)

het 2e gedeelte laat zien hoe je dit effect voor elkaar krijgt in de Kronos. Dus je kunt eventueel direct naar dit gedeelte springen op 03.43

Je kunt het beste de video in 1080p bekijken om alles goed te kunnen lezen.

Laatst gewijzigd:
ik ben begonnen met een volgende tutorial waarin ik de MS20 EXI uitleg. Met name wat de basis knoppen doen en hoe je het patch panel kan gebruiken.

Dat ga ik doen aan de hand van het programmeren van een sound. Is er een voorkeur hier voor 1 van de volgende sounds?

- Noise Effect (wind of zee)
- Bas
- Pad
- Fat Lead

Is alles zo klein dan het met de vingers niet lukt (big fail) of gebruikt hij de stylus om de boel in de video beter weer te geven?

Is alles zo klein dan het met de vingers niet lukt (big fail) of gebruikt hij de stylus om de boel in de video beter weer te geven?

Hij (ik dus :D) gebruikt de stylus omdat mensen die mijn tutorials volgen aangaven dat ze soms het scherm niet konden lezen doordat ik er met mijn vinger voorzat en ze vroegen of ik ook een stylus kon gebruiken om het scherm beter te kunnen lezen en te kunnen zien wat ik aanraakte.

Normaal gebruik ik geen stylus natuurlijk.

Hij (ik dus :D) gebruikt de stylus omdat mensen die mijn tutorials volgen aangaven dat ze soms het scherm niet konden lezen doordat ik er met mijn vinger voorzat en ze vroegen of ik ook een stylus kon gebruiken om het scherm beter te kunnen lezen en te kunnen zien wat ik aanraakte.

Normaal gebruik ik geen stylus natuurlijk.

Ah ok ik dacht al. :)

Hoe vind je kwaliteit van de het scherm, touch gevoeligheid, en resolutie.
Te vergelijken met lets say een iPad of ver beneden die kwaliteit? (maw zou een iPad dock mss beter zijn geweest)

Ah ok ik dacht al. :)

Hoe vind je kwaliteit van de het scherm, touch gevoeligheid, en resolutie.
Te vergelijken met lets say een iPad of ver beneden die kwaliteit? (maw zou een iPad dock mss beter zijn geweest)

een ipad heeft een capacitief scherm, de kronos heeft een resistief scherm en is meer bedoeld voor het aanraken en selecteren van elementen om die vervolgens met een hardware fader te veranderen. Dus het is een selectie scherm geen multitouch sleepscherm.

Is ook volstrekt onnodig aangezien bijna alle belangrijke dingen op je scherm gekoppeld zijn aan hardware knoppen en faders.

Kwaliteit en resolutie van het scherm is bijzonder goed. Ipad dock zou grappig geweest zijn maar compleet onnodig van hoe je dit scherm gebruikt.

ik dacht wat een onzin!
je had samples met omnisphere gemaakt, vroeg iemand doe het met stylus (op korg forum)

:D

hehe die post heb ik dan gemist op korgforums. Overigens worden de stappen natuurlijk wel iets anders als je stylus drumgrooves overzet naar de kronos. Dan dien je de drumgroove te slicen zodat die tempo onafhankelijk wordt. Ook erg simpel te doen, maar het werkt net iets anders.

Hoi Quifster,

Wat doe jij je best met al die tutorials... :)

Wat betreft je volgende tutorial en je vraag wat voor type sound?

Laat maar eens horen, hoe je een mooie pad maakt op de MS20.
En ik ben natuurlijk altijd benieuwd of je ook nog aanvullende ideeën hebt wat betreft het gebruik en bediening van deze engine.

Je stopt er wat tijd in hoor... 8)

8>

Wat doe jij je best met al die tutorials... :)
...
Je stopt er wat tijd in hoor... 8)
thanks, ik ben inderdaad meer het type van gewoon laten zien hoe simpel dingen kunnen zijn als je ze snapt.

Ik ben op het idee gekomen om tutorials te maken omdat ik zelf ook veel chord progressie filmpjes op youtube volg waar ik vaak erg veel van leer. Dat vind ik gewoon geweldig aan youtube dat mensen die ergens kennis van hebben die kennis belangeloos delen via tutorials. Aangezien ik zelf ook wel een paar dingen wist van synthesizers vond ik het leuk om ook wat aan de community bij te dragen via wat tutorials van de kronos, zodat je ook kan zien dat het allemaal niet zo complex is als het op het eerste gezicht lijkt.

Wat tijd betreft valt het wel mee hoor, de tijdsbesteding per video is ongeveer:
- vooraf even voorbereiden kost een half uurtje (meestal omdat ik dan alweer aan het freaken ben :D).
- het opnemen is altijd in 1 take en kost hooguit 10 minuten.
- Video editing meestal rond 1 uur, doordat de tekstjes uitgetypt en bedacht moeten worden.
- 10 minuten renderen
- 2 minuten uploaden naar youtube

Klaar :)

dus een tutorial maak je dan in ongeveer 2 uurtjes. Vind ik zelf erg weinig aangezien er een hoop mensen mee geholpen zijn die een kronos bezitten omdat ze het tijd scheelt om allemaal zelf uit te zoeken (als ze dat al lukt, omdat sommige dingen best lastig te vinden zijn). Hier in nederland hebben we nog niet zoveel kronos bezitters maar in het buitenland zijn er toch al vrij veel. Dat merk ik ook wel aan het aantal hits als ik een tutorial post op youtube en de opmerkingen die ik krijg via mail.

Ik vind het leuk om te doen, en af en toe leer ik er zelf ook nog wel wat bij door dingen even uit te zoeken, dus zo is iedereen happy :D

Wat betreft je volgende tutorial en je vraag wat voor type sound?

Laat maar eens horen, hoe je een mooie pad maakt op de MS20.
En ik ben natuurlijk altijd benieuwd of je ook nog aanvullende ideeën hebt wat betreft het gebruik en bediening van deze engine.

ja de kracht van de ms20 ligt met name in het patch gedeelte waarmee je de sound tot leven kan wekken en de filters. Dus daar zal ik de meeste aandacht aan besteden. Er zitten leuke truukjes in, zoals de voltage van je keys (hoe hoger je speelt hoe meer voltage) toe laten kennen aan bijvoorbeeld LFO speeds of Cutoff patterns. Dat soort dingen komen er in.

Een tutorial in twee uur?
Dat valt me reuze mee.

Je kent het klappen van de zweep natuurlijk.
Op een gegeven moment begin je er natuurlijk steeds meer ervaren maar ook sneller in te worden.
En het is natuurlijk hartstikke fijn, als je de mensen verder vooruit wilt helpen. :okdan:

Ik ben benieuwd wat je er nu weer van gaat maken.

Go for it, Quifster. 8)

Het is natuurlijk weer een kwestie van smaakverschil, dat begrijp ik...

Maar het moet toch van m'n hart dat ik veel motion synths van de HD1-engine in de Kronos vind tegenvallen...
Te veel van hetzelfde naar mijn gevoel. Ik kan er niet zo veel mee. Ook vanuit mijn Tyros 4-optiek.

Ik merk dat ik er een beetje vanaf knap, dus ga ik maar snel verder naar de volgende category.
Nog de Gm bank doorlopen, en dan ga ik al over naar de user u-a bank.

Keep tracking...
:walker:

Maar het moet toch van m'n hart dat ik veel motion synths van de HD1-engine in de Kronos vind tegenvallen...

Het is waarschijnlijk al wel duidelijk maar met die motion synths, bedoelde ik dus de verschillende programs in de MotionSynth category.

8>

Het is waarschijnlijk al wel duidelijk maar met die motion synths, bedoelde ik dus de verschillende programs in de MotionSynth category.

8>

dat is inderdaad wel zo, die factory presets zijn van elkaar afgeleid, dus variaties op een ander. Maar als je straks niet meer tweaked maar zelf je sounds maakt (dat is ongetwijfeld de volgende stap) dan is dat geen issue meer, dan maak je zo compleet andere motion synths.

Wat je zou kunnen doen om te tweaken is een bestaande motion synth preset pakken die je mooi vind en daar alleen de oscs van veranderen (dus een andere kiezen uit de grote library van de hd1 samples), daarna de filters een beetje tweaken en dan krijg je al een compleet andere motion synth vanuit die ene preset.

Hoi Quifster,

Dank je wel voor je tip.

Het is eigenlijk wat ik al veel gedaan heb bij verschillende programs bij de HD1 engine. Daar heb ik al heel vaak andere samples gezocht in die grote lijst, dus om te vervangen of als aanvullend te gebruiken. En zo heb ik ook al regelmatig, vanuit een bepaalde basis een aantal geslaagde variaties kunnen maken, door alleen maar een karakteristiek muziekinstrument toe te voegen. Zodat je steeds een geheel ander sfeertje krijgt. Ik moet idd. nog wat meer met de filters leren doen. Ik ben inmiddels al wèl ASDR envelopes aan het aanpassen.

Maar omdat ik toch wat minder straks vanuit mijn muziekwensen gezien, met motionsynths ga spelen,
ga ik eerst nog maar eens verder met de resterende programs van alle andere engines, die ik nog wil doen.
Misschien dat ik over een poos de draad van deze motionsynths nog eens weer op pak.

Thx in ieder geval. :)

8>

Vraagje, hoe moet ik een wav sample inladen vanuit diskmode naar de sequenser mode?
Groet

in het kort:

- disk load sample
- sample aanpassen naar een noot of noot range
- converteren naar een hd1 program
- de hd1 program toekennen aan 1 van de sporen.

uitgebreid, check mijn 4e tutorial op youtube, daar staan de basis stappen wel in uitgelegd.

in het kort:

...

Hehe, erg kort ja. Zoals ik al eerder heb gezegd zijn (user) samples en Kronos nog geen fijne combi vind ik. Een eenvoudigere sample playback engine blijft hoog op mijn lijstje staan. Het kan nu ook allemaal wel, maar best omslachtig.

Je laatste tutorial is geweldig trouwens, meer van dat graag! Ik zou wel eens wat meer willen horen van "Noise Effect (wind of zee)", aangezien ik daar zelf nog niet aan toe gekomen ben.. ;-)

hoezo vind je sapleplayback omslachtig? Ik vind het juist heel prettig werken, of het nu om multisamples, backingtracks of oneshots gaat... Improteren, toewijzen en gaan! :-)

Back