Korg Kronos

Is er trouwens iemand anders hier die zijn rh3 keys al in reparatie heeft gekregen, of uberhaupt een reactie heeft gekregen dat die gerepareerd gaat worden?

Ik heb van Voerman én van mijn dealer reactie gekregen dat ik direct wat hoor als de oplossing (nieuw keybed blijkbaar) voorhanden is. Ze stemmen als het goed is zelfs onderling af. Nog niets concreets verder.

@messenger, rotervaring, hoewel ik denk dat de Nord ook erg goed is. Ik moet wel zeggen dat ik andere ervaringen met Voerman heb. Snel antwoord, correct taalgebruik etc, maar ze konden me nog niets concreets vertellen over de fix. Logisch lijkt me, omdat Korg de zaakjes zelf nog niet eens op orde heeft.. Ik wacht gewoon nog even af, hoewel ik ondertussen toch wel eens zicht op een oplossing wil, want ik wil over niet al te lange tijd toch samen met de Kronos weer de planken op met mijn bands.

om maar weer even een positieve noot toe te voegen aan de Korg Kronos ervaringen :), hier een nieuw filmpje waarbij ik Vector Automation gebruik om dynamische verschillen in een orchestral sound weer te geven.

Hierin gebruik ik 2 sounds, 1 is de orchestral sound waarin elke noot 8 vector automation punten gebruikt om over een tijdspanne van ongeveer 6 seconden te bewegen tussen 4 parameters, waaronder het volume van de 2 HD1 models in de program en 2 modification parameters zoals Resonance en een envelope modificator. De eerste 4 automation punten gebruiken een vrij snelle tijdspanne om die attack en decay sound op een bepaalde manier voor elkaar te krijgen. De laatste 4 automation punten duren seconden lang voor die lange movement sounds op de release fase van een sound.

De 2e sound is een standaard choir sound om het orchestral geluid wat te varieren tijdens het spelen.

Mooi, gaaf effect! Ik ben nog niet zover dat ik dit soort dingen met mijn Kronos aan het doen ben. Gisteren een paar uur geworsteld om al mijn live-samples erin te krijgen, toe te wijzen aan de pads en dan wel zo dat het zaakje na opnieuw opstarten ook daadwerkelijk correct wordt geladen. Vraag me niet waarom, maar dat laatste was om één of andere manier erg lastig.
Overigens blijf ik erbij, en ik heb het al wel eens eerder aangekaart, maar een 10e simpele sample playback engine voor live gebruik zou zeer welkom zijn. Gewoon een vergaarbak van samples, zeg, een folder op de SSD, die automatisch geladen en gemapt wordt bij booten. Nu kan het ook allemaal, maar veel omslachtiger via multisampling etc. Ach, je kunt niet alles hebben :)

Voor mij is de Kronos ervaring toch nog steeds overschaduwd door het cut off gedoe, ik kan niet wachten op de fix. Voor mij resulteert het er nu namelijk in dat ik door het RH3 probleem de synth niet zovaak aanzet dan ik anders zou doen. Ga nu toch ook regelmatig nog aan de haal met het geweldige toetsenbord van de Motif XS. En via MIDI werken, mwjahh.. Misschien over een jaar of twee, als ik mijn studio af heb gebouwd :D

Mooi, gaaf effect! Ik ben nog niet zover dat ik dit soort dingen met mijn Kronos aan het doen ben. Gisteren een paar uur geworsteld om al mijn live-samples erin te krijgen, toe te wijzen aan de pads en dan wel zo dat het zaakje na opnieuw opstarten ook daadwerkelijk correct wordt geladen. Vraag me niet waarom, maar dat laatste was om één of andere manier erg lastig.
ja ik vind het ook omslachtig, op de motif xs is het een stuk simpeler omdat daar die waves op naam gematched worden, bij de kronos is het op positie in de sample queue. Dat is lastig omdat je dan altijd de Clear Ram functie moet doen in plaats van de append, aangezien anders je programs naar de verkeerde samples wijzen.

Ik heb nog geen handige manier hiervoor gevonden.

Voor mij is de Kronos ervaring toch nog steeds overschaduwd door het cut off gedoe, ik kan niet wachten op de fix. Voor mij resulteert het er nu namelijk in dat ik door het RH3 probleem de synth niet zovaak aanzet dan ik anders zou doen. Ga nu toch ook regelmatig nog aan de haal met het geweldige toetsenbord van de Motif XS.
ja, kan ik me voorstellen, ik speel eigenlijk nooit piano of Electric piano rechtstreeks op de kronos. Helemaal als je klassieke stukken gaat spelen is het 1 groot drama en teleurstelling wat je hoort. Dus ik gebruik dan inderdaad de Motif XS keys maar daarvoor. Voor electronische sounds valt het rh3 probleem wel mee, dan hoor je het toch niet zo dat het niet goed gaat. Wel lastig is dat je er rekening mee moet houden met het programmeren van KARMA omdat anders door die double strike van je keys de patterns out of sync lopen. Dus je bent verplicht om die te quantitizen in de KARMA module zelf.

Ik zal ook blij zijn als het opgelost is, maar goed, we zijn weer 2 weken verder en nog steeds niks gehoord. Lijkt me ook een goede waarschuwing voor mensen die overwegen een Kronos te kopen met RH3 keyboard op dit moment. Ga er maar niet van uit dat het jou niet overkomt, en al helemaal niet dat het snel opgelost wordt. Dus mijn advies. Stel die aankoop uit totdat dit probleem echt onder controle is in nederland, want dat is het op dit moment absoluut niet namelijk.

Het is het wachten wel waard overigens, elke dag ben ik weer verbaasd over wat er allemaal mogelijk is met de kronos en ik ben nog veel meer verbaasd over de hoeveelheid noten en effecten die die zonder problemen kan afhandelen. Wat een ongelooflijke optimalisatie van de cpu power zit er in die custom kronos firmware.

de motif XS / XF heeft een megacoole feature om performances direct op te nemen naar een pattern, zodat je daarover heen kunt jammen.

De Korg Kronos heeft net zoiets, als je een combi gebruikt en je hebt een lekkere akkoord progressie bedacht van bijvoorbeeld 8 of 16 maten dan kun je met een paar knoppen die akkoord progressie in de sequencer zetten door hem via de multi recording functie op te nemen.

Daarna kun je dat stukje pattern loopen en kun je er vrij overheen spelen met andere sounds of gebruiken samen met je band tijdens het jammen.

In de volgende video laat ik zien hoe simpel dat is om voor elkaar te krijgen in de kronos.

Beste mensen,

zou iemand mij kunnen helpen met wat ik denk voor jullie een simpele vraag..

Waar of hoe vind ik voice edit? Ik heb de zoek functie gebruikt in de manuals, operation en parameter guide, maar kreeg geen info die mij op het goede spoor kon zetten.

Voice editing leek mij wel de basis om mee te beginnen..om dat principe eerst te snappen voordat ik met iets anders wil of kan beginnen...

Bij de Motif XS Editor, kon je in een aparte sectie bv bij "oscillator" een voice of een afzonderijke drum note aanpassen...(wellicht had een plugin editor dit wat makkelijker gemaakt) maar hoe doe ik dit op de Kronos?

alvast bedankt;)

( de toetsen van de 61 versie voelen echt goedkoop aan..mijn midikeyboard van ekeys voelt nog beter aan, in dat opzicht is het van de XS en XF vele malen beter, niet dat ik een toetsenist ben maar het verschil voel ik duidelijk)

Bij de german grand, heb je een soort van nageluid als je de toetsen loslaat, is dit normaal? (klinkt bijna het zelfde als je je synth uit hebt staan en je een key indrukt en loslaat...)

Beste mensen,

zou iemand mij kunnen helpen met wat ik denk voor jullie een simpele vraag..

Waar of hoe vind ik voice edit? Ik heb de zoek functie gebruikt in de manuals, operation en parameter guide, maar kreeg geen info die mij op het goede spoor kon zetten.

Voice editing leek mij wel de basis om mee te beginnen..om dat principe eerst te snappen voordat ik met iets anders wil of kan beginnen...

Bij de Motif XS Editor, kon je in een aparte sectie bv bij "oscillator" een voice of een afzonderijke drum note aanpassen...(wellicht had een plugin editor dit wat makkelijker gemaakt) maar hoe doe ik dit op de Kronos?

alvast bedankt;)

( de toetsen van de 61 versie voelen echt goedkoop aan..mijn midikeyboard van ekeys voelt nog beter aan, in dat opzicht is het van de XS en XF vele malen beter, niet dat ik een toetsenist ben maar het verschil voel ik duidelijk)

Bij de german grand, heb je een soort van nageluid als je de toetsen loslaat, is dit normaal? (klinkt bijna het zelfde als je je synth uit hebt staan en je een key indrukt en loslaat...)
voice editing doe je via het klikken op de tone control knop en dan naar control screen op je touchscreen

of je gaat de sound echt programmeren, en dan is het afhankelijk van het EXI model. Als je dan de osc wilt aanpassen druk je op het osc gedeelte op je touchscreen, als je de filter EG wilt aanpassen druk je het grafiekje op je touchscreen van je filter eg, of je doet alles via de tabs onderin je touchscreen. Dan klik je op de tab EXI 1 of 2 en dan zie je de tabs veranderen naar alle programmeer onderdelen van dat EXI Model.

Het nageluid van de German grand is normaal. Als je dat niet wilt dan kun je de checkboxjes uitvinken bij de german grand patch voor release keys noise en damper release noise. (doe je ook via het touchscreen).

kan iemand eens wat echte losse synthsounds uit de kronos posten?
resosweeps/dikke bassen/sound fx, filtered LFO's, vage bleeps en spacey sounds o.i.d. er zit toch ook een MS20 in?

ik hoor alleen maar galmende brede tapijten en orkestrale dingen die ook uit andere synths komen...
nu komt hij over als een keyboard met hele dure geluiden

resosweeps/dikke bassen/sound fx, filtered LFO's, vage bleeps en spacey sounds o.i.d. er zit toch ook een MS20 in?

ik hoor alleen maar galmende brede tapijten en orkestrale dingen die ook uit andere synths komen...
nu komt hij over als een keyboard met hele dure geluiden

had je al een keer eerder gevraagd en toen hebben we dat al voor je opgenomen

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1427460&postcount=308

en de mp3:
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=73376&d=1317665107

voice editing doe je via het klikken op de tone control knop en dan naar control screen op je touchscreen

of je gaat de sound echt programmeren, en dan is het afhankelijk van het EXI model. Als je dan de osc wilt aanpassen druk je op het osc gedeelte op je touchscreen, als je de filter EG wilt aanpassen druk je het grafiekje op je touchscreen van je filter eg, of je doet alles via de tabs onderin je touchscreen. Dan klik je op de tab EXI 1 of 2 en dan zie je de tabs veranderen naar alle programmeer onderdelen van dat EXI Model.

Het nageluid van de German grand is normaal. Als je dat niet wilt dan kun je de checkboxjes uitvinken bij de german grand patch voor release keys noise en damper release noise. (doe je ook via het touchscreen).

THX!!

Met de knop tone control neem ik aan dat je het knopje tone adj/eq bedoeld?

THX!!

Met de knop tone control neem ik aan dat je het knopje tone adj/eq bedoeld?

net even gekeken op de synth, en ja, dat is hem :)

maar dat zijn alleen de basis parameters, voor het echte programmeren zul je het touchscreen moeten gebruiken in combinatie met je faders en controls.

binnenkort post ik een tutorial waarin ik een sound vanaf scratch programmeer, dan zie je wel waar je allemaal op moet drukken (is best veel hehehe).

Hou er ook rekening mee dat met die tone adjust knop over het algemeen alleen EXI 1 geprogrammeerd kan worden. Dus je moet al vrij snel terugvallen op het echte programmeer werk.

net even gekeken op de synth, en ja, dat is hem :)

maar dat zijn alleen de basis parameters, voor het echte programmeren zul je het touchscreen moeten gebruiken in combinatie met je faders en controls.

binnenkort post ik een tutorial waarin ik een sound vanaf scratch programmeer, dan zie je wel waar je allemaal op moet drukken (is best veel hehehe).

Hou er ook rekening mee dat met die tone adjust knop over het algemeen alleen EXI 1 geprogrammeerd kan worden. Dus je moet al vrij snel terugvallen op het echte programmeer werk.

Ik ga eerst effe spelen met de basis want ik moet echt vanaf nul beginnen..

vast bedankt, ik kijk uit naar je tutorial !!!;)

Thx again :halleluja

En daarom vraag je geluiden uit de MS20 emulator? :D :D

En daarom vraag je geluiden uit de MS20 emulator? :D :D

ik vond het juist wel een schattige vraag aangezien hij dat in oktober ook steeds vroeg en nu maanden later nog steeds dezelfde vraag heeft :D

overigens heeft de ms20 synth engine in de kronos wel een groot voordeel tov de vsti en de ipad versie. Op de kronos is die polyfoon en heb je extra patch mogelijkheden.

ok ik hap :)

welke synths zijn dat dan die dat ook kunnen? Ik zou daar best geinteresseerd in zijn namelijk voor in mijn studio.

maar voor zover ik weet zijn er geen andere hardware synths op de markt die de volgende technieken kunnen combineren tot het creeeren van 1 sound:
- vectoren plus automation
- CC movement patterns op oscs volgens random algoritmische modellen
- 9 verschillende synthengines kunnen combineren
- Een synth engine gebruiken en dan bijvoorbeeld het filter model van een andere synth engine om de sound te moduleren
- 24 FX modules kunnen routen
- over de 1000 noten polyfoon is bij gebruik van 16 sporen verdeeld over de 9 synthengines
- 9 gig Sample libraries streamen tijdens het spelen
- interne audio sample mogelijkheid die je vervolgens weer als audio osc kan gebruiken
- Sample play mogelijkheid erin waarin je backing tracks of vocals kan runnen

En dat allemaal om zo je uiteindelijke sound te maken die je hoort. Natuurlijk zijn alle onderdelen (op KARMA na) wel te vinden apart in een synth, maar korg heeft ervoor gezorgd dat het allemaal te combineren is tot je eigen sound waardoor de synth programmeur bepaald hoe de sound klinkt van rauw tot smooth, dat is gewoon afhankelijk van je eigen voorkeur.

Maar welke synths kunnen dat soort sounds dan ook maken (vanuit die combinatie gedacht)? Ik ken ze in ieder geval niet :D

Kleine update en wat hulp.

Kleine update en wat hulp.

Hallo Mede-kronossers.
Op dit moment heb ik al meer dan 300 programs getweaked.
Maar, ik ben er nog lang niet. :D

Omdat ik merk dat er toch nog wat vragen zijn, hoe je het beste kunt beginnen met het voice editten, tweaken, heb ik maar even mijn werkwijze hier onder opgeschreven.
Iedereen doet het weer anders, maar misschien is dit een handig lijstje om mee te beginnen.

Programmeren of tweaken van programs:
Ik ga hier uit van een program in de HD 1 engine.
Daar ben ik op dit moment volop mee bezig.

Kies een program wat je wilt aanpassen.

1. Kies nu OSC/Pitch tab op het display.
Kies nu naar wens OSC1 of OSC2. Hier pas ik eventueel het volume-level aan. Soms zijn de factoryprograms niet goed in balans.
Maar als de gebruikte samples me niet bevallen, kies ik andere of aanvullende samples. Ben ik tevreden met het resultaat, dan ga ik naar...

2. Amp/Eq tab op het display.
Hier kun je de drive en de low boost aanpassen voor OSC1 en ook nog apart voor OSC2.
Kies tab Amp1/Driver1, dit heeft effect op OSC1.
De Drive aanpassen resulteert vaak in een hogere scherpere versterking van OSC1, in dit geval.
De Low Boost, geeft een lagere inkleuring van OSC1.
Hier kun je dus hele zinvolle aanpassingen maken.
Tab amp2/driver2 heeft dus effect op OSC2.

3. Hier kun je ook nog kiezen voor tab Eq. Deze gebruik ik vaak om de bass en de hoge tonen wat meer te benadrukken.

4. Nu ga ik naar de tab MFX/TFX.
Ik loop hier meestal alle effecten langs en luister of het program nog meer effecten nodig heeft. Desgewenst verander ik effecten of voeg anderen toe.

5. Vaak pas ik vibrato toe.
Daarvoor ga ik naar de LFO tab.
Daar kies ik vaak LFO1. Dan pak ik meestal voor vibrato de sinus-waveform.
Belangrijk: op deze pagina stel je dus alleen de verschillende parameters van de LFO1 zelf in. Hij is nog niet geactiveerd.

Wil je de LFO activeren:
6. Dan ga je terug naar naar tab OSC/Pitch.
Kies nu tab OSC1/Pitch. Rechts op deze pagina zie je een grijze balk waar LFO1/2 op staat. Daaronder vul je bij intensity een waarde in.
Hoe hoger de waarde des te duidelijker is de LFO te horen.
Dus altijd eerst de LFO parameters instellen, en terug naar deze pagina om daadwerkelijk de LFO te activeren. Zijn mijn LFO's naar wens, dan

7. Kies ik wederom amp/eq tab. En kies dan voor tab Amp1Mod.
Hier kun je net als bij OSC1/Pitch tab, rechts onder de grijze balk de intensity invullen van de amp1-Mod. Het LFO-effect wordt nu nog sterker.
Vooral bij vibrato maakt dat het de vibrato nog meer accentueert.

Nu druk ik exit, onder de dial-schijf.
Je gaat nu terug naar PO Play.

8. Nu kies ik tab control surface.
En richt mij nu op de control assign knoppen geheel links, waar dus ook tone adj/eq, en RTKnobs/Karma zich bevindt.

Ik kies meestal eerst de bovenste timbre/track knop.
Daar kun je dus het volume van de gebruikte OSC's een laatste wijziging geven, of ze volledig muten. De equalizer heb ik al gedaan.

Daarna Tone adjust knop.
Hier verander ik naar wens de verschillende parameters.
Bij mij vaak Knob 1, 3, 4 en 5 voor de laatste finetuning.
De schuifregelaar Amp EG attack is ook wel leuk. Daar verander je de attack vanaf een harde, tot een zachte, het geluid wordt dan meer een pad.

Nu nog RTKnobs/Karma:
Waar ik de laatste veranderingen maak aan knob 1, 2, 3, en 4.
Plus eventueel nog anderen die geassigned zijn.
Maar omdat de Knobs 5, 6, 7, en 8 vaak invloed hebben op de gebruikte effecten in het program, doe ik daar niet zo veel meer aan.
Immers ik heb in de effect-sectie alles al aangepast.

Klaar: Ik write het getweakte program.
En weer één afgewerkt op de lijst. 8)

8>

Hallo Mede-kronossers.
Op dit moment heb ik al meer dan 300 programs getweaked.
Maar, ik ben er nog lang niet. :D

Omdat ik merk dat er toch nog wat vragen zijn, hoe je het beste kunt beginnen met het voice editten, tweaken, heb ik maar even mijn werkwijze hier onder opgeschreven.
Iedereen doet het weer anders, maar misschien is dit een handig lijstje om mee te beginnen.

Programmeren of tweaken van programs:
Ik ga hier uit van een program in de HD 1 engine.
Daar ben ik op dit moment volop mee bezig.

Kies een program wat je wilt aanpassen.

1. Kies nu OSC/Pitch tab op het display.
Kies nu naar wens OSC1 of OSC2. Hier pas ik eventueel het volume-level aan. Soms zijn de factoryprograms niet goed in balans.
Maar als de gebruikte samples me niet bevallen, kies ik andere of aanvullende samples. Ben ik tevreden met het resultaat, dan ga ik naar...

2. Amp/Eq tab op het display.
Hier kun je de drive en de low boost aanpassen voor OSC1 en ook nog apart voor OSC2.
Kies tab Amp1/Driver1, dit heeft effect op OSC1.
De Drive aanpassen resulteert vaak in een hogere scherpere versterking van OSC1, in dit geval.
De Low Boost, geeft een lagere inkleuring van OSC1.
Hier kun je dus hele zinvolle aanpassingen maken.
Tab amp2/driver2 heeft dus effect op OSC2.

3. Hier kun je ook nog kiezen voor tab Eq. Deze gebruik ik vaak om de bass en de hoge tonen wat meer te benadrukken.

4. Nu ga ik naar de tab MFX/TFX.
Ik loop hier meestal alle effecten langs en luister of het program nog meer effecten nodig heeft. Desgewenst verander ik effecten of voeg anderen toe.

5. Vaak pas ik vibrato toe.
Daarvoor ga ik naar de LFO tab.
Daar kies ik vaak LFO1. Dan pak ik meestal voor vibrato de sinus-waveform.
Belangrijk: op deze pagina stel je dus alleen de verschillende parameters van de LFO1 zelf in. Hij is nog niet geactiveerd.

Wil je de LFO activeren:
6. Dan ga je terug naar naar tab OSC/Pitch.
Kies nu tab OSC1/Pitch. Rechts op deze pagina zie je een grijze balk waar LFO1/2 op staat. Daaronder vul je bij intensity een waarde in.
Hoe hoger de waarde des te duidelijker is de LFO te horen.
Dus altijd eerst de LFO parameters instellen, en terug naar deze pagina om daadwerkelijk de LFO te activeren. Zijn mijn LFO's naar wens, dan

7. Kies ik wederom amp/eq tab. En kies dan voor tab Amp1Mod.
Hier kun je net als bij OSC1/Pitch tab, rechts onder de grijze balk de intensity invullen van de amp1-Mod. Het LFO-effect wordt nu nog sterker.
Vooral bij vibrato maakt dat het de vibrato nog meer accentueert.

Nu druk ik exit, onder de dial-schijf.
Je gaat nu terug naar PO Play.

8. Nu kies ik tab control surface.
En richt mij nu op de control assign knoppen geheel links, waar dus ook tone adj/eq, en RTKnobs/Karma zich bevindt.

Ik kies meestal eerst de bovenste timbre/track knop.
Daar kun je dus het volume van de gebruikte OSC's een laatste wijziging geven, of ze volledig muten. De equalizer heb ik al gedaan.

Daarna Tone adjust knop.
Hier verander ik naar wens de verschillende parameters.
Bij mij vaak Knob 1, 3, 4 en 5 voor de laatste finetuning.
De schuifregelaar Amp EG attack is ook wel leuk. Daar verander je de attack vanaf een harde, tot een zachte, het geluid wordt dan meer een pad.

Nu nog RTKnobs/Karma:
Waar ik de laatste veranderingen maak aan knob 1, 2, 3, en 4.
Plus eventueel nog anderen die geassigned zijn.
Maar omdat de Knobs 5, 6, 7, en 8 vaak invloed hebben op de gebruikte effecten in het program, doe ik daar niet zo veel meer aan.
Immers ik heb in de effect-sectie alles al aangepast.

Klaar: Ik write het getweakte program.
En weer één afgewerkt op de lijst. 8)

8>

Bedankt!! Ik ga ermee aan de slag ;)
(hoe weet je in welke engine je zit, is de informatie onder een bepaalde knop te zien?)

Graag gedaan,
ik vind het wel leuk om wat mee te helpen.
En ik ben er behoorlijk fanatiek mee. ;)

Op de playpage pag0,
Kun je zoals je weet de programs kiezen.
De regel met het grote font (grote letters).
Daarboven die regel heb je de button category search.
En links daarvan wordt aangegeven of het een HD 1 of EXi engine is.

Succes,
Piet

8>

Back