Korg Kronos

Ik had het al aangekondigd, maar de soundset is nu compleet af en staat online, inclusief video demo! Ik post even de engelse release notes want die kan iedereen toch wel lezen.

Voor de kronos bezitters, veel plezier ermee!

Korg Kronos ElectroPhoretic MS20 soundset QR
32 MS-20 programs for ambient and dance music

ms20ElectroPhoretic_small.jpg

Video demo:

the soundset can be downloaded at karma-lab:
http://www.karma-lab.com/forum/showthread.php?p=105709

This soundset is made exclusively for the Korg Kronos synthesizer. It uses lots of the special features that the Korg Kronos MS-20 synthesizer has to offer. This soundset contains 32 programs created with the MS-20. Of course they contain a drum track and KARMA but the most important part is that they are very different so you have examples of how to create specific type of sounds with the patch panel. The best part is that i've decided to release this set for FREE!

There are lots of tricks hidden in these programs. Tricks like:
- AMS Mixer sources
- Morphing envelopes
- Constantly changing Pulse Width Modulation tricks
- Waveshaping
- Formant modulation
- Sample and Hold
- Feedback sounds (returning the output to the ms20 input)
- And much more!

So there's a lot more than meets the eye when you first look at the patches, so take your time to explore them if you want to learn programming the MS-20.

Performance tips and tricks
Almost every program uses the following setup for the Modulation joystick, the Switches and the Ribbon. So try every sound to see how you can use these for performance purposes:

SW1: Transpose down
SW2: Lock ribbon and JSY
JSY+: Modulation of the sound, most of the time Lfo speed connected to the cutoff
JSY-: Adding Resonance to the sound
Ribbon: Modifies the cutoff settings which you can lock with switch 2 (SW2)

Disclaimer: All sounds can be used freely in any commercial and non-commercial musical production. It's not allowed to redistribute the content in this soundset without permission of Qui Robinez.

Program List
Location Program Name
U-BB000 Reso Dream Pad QR
U-BB001 S&H In Motion QR
U-BB002 Purified Water Lead QR
U-BB003 Deep Blue Ocean QR
U-BB004 Transported Lead QR
U-BB005 Razor Sharp Lead QR
U-BB006 Feedback Motion Pad QR
U-BB007 PWM Fatness Lead QR
U-BB008 Unlimited Colors Lead QR
U-BB009 Tibetan Motion Bells QR
U-BB010 Deep Forrest String QR
U-BB011 In Overdrive Lead QR
U-BB012 Three Notes Chords QR
U-BB013 Ode to JMJ Pad QR
U-BB014 Twinkle Bell Lead QR
U-BB015 Unstable Reactor Lead QR
U-BB016 The 7th Sea Lead QR
U-BB017 Maximum Overdrive Ld QR
U-BB018 The Bottle QR
U-BB019 Hard Bottle QR
U-BB020 Insane Waves Lead QR
U-BB021 Road to Eden Pad QR
U-BB022 The Heart Of Atlantis QR
U-BB023 The Art Of Noise Pad QR
U-BB024 Spectrum Lead QR
U-BB025 Synthology QR
U-BB026 Deep Wobble JS-Y Bass QR
U-BB027 Hold That Bass QR
U-BB028 Filtered Sensations QR
U-BB029 Starlight Bass QR
U-BB030 Talking Trance Lead QR
U-BB031 Short Trance Arp QR

Hallo Quifster,

Ik heb inmiddels bij Karma lab, je soundset gedownload en op mijn Kronos gezet. Ik vind het hartstikke goed dat je iedereen zo belangeloos van nieuwe programs voorziet. :)

Maar inmiddels ken je m'n smaak al een beetje.
En ik moet zeggen, dat er toch ook wel een aantal tussen zitten, die me minder aanspreken. Gewoon omdat het me een beetje te hard gaat. ;)

De mooisten wat mij betreft:
000 Reso dream pad
002 Purified Water lead
004 Transported lead
006 Feedback Motion pad
007 PWM Fatness lead
008 Unlimited Colors lead
009 Tibetan motion pad
010 Deep forest string
013 Ode to JMJ pad
021 Road to Eden pad
023 The art of noise pad

Road to Eden en Reso dream pad, zijn wat mijn smaak betreft de mooisten. Hartelijk dank voor dit kadootje, Quifster.

Het is wederom zeer gewaardeerd van deze kant. :okdan:

8>

Quifster,

Heel hartelijk dank voor dit kado. Daar ben ik blij mee. Je maakt altijd prachtige klanken en combi's. Dus dit zal wel genieten worden. Vannacht ga ik op vakantie, dus daarna laat ik van me horen.

Ik heb gisteren voor weinig een vijf maanden oude Kronos 61 gekocht van een medeforumlid. Het is mijn eerste ervaring met Karma en mijn vierde workstation van Korg, waarvan ik alleen de M-1 niet meer heb. Drie generaties en wat een verschil. Ik heb hem voor de DX-7 en de CX-3 gekocht, maar de piano's en snaarinstrumenten klinken ook fantastisch. Ik ga deze draad nog intensiever volgen.

Maar inmiddels ken je m'n smaak al een beetje.
En ik moet zeggen, dat er toch ook wel een aantal tussen zitten, die me minder aanspreken. Gewoon omdat het me een beetje te hard gaat. ;)

Road to Eden en Reso dream pad, zijn wat mijn smaak betreft de mooisten.
Dat is duidelijk, jij kiest dus duidelijk voor de ambient achtige programs :)
Ik zelf vind tibetan motion bells het mooist van de ambient programs.

De hardere sounds vind ik met name de waveshaped sounds mooi van zoals de insane lead en de spectrum lead. Deze lijken een beetje op elkaar, maar bevatten wel de nodige verschillen in de details van de sound die met name opvallen als je ze in een track gebruikt.

Maar zo is er voor ieder wat wils :)

Ik heb gisteren voor weinig een vijf maanden oude Kronos 61 gekocht van een medeforumlid. Het is mijn eerste ervaring met Karma en mijn vierde workstation van Korg, waarvan ik alleen de M-1 niet meer heb. Drie generaties en wat een verschil. Ik heb hem voor de DX-7 en de CX-3 gekocht, maar de piano's en snaarinstrumenten klinken ook fantastisch. Ik ga deze draad nog intensiever volgen.

Gefeliciteerd Akikaze, ik kan me voorstellen dat je er veel plezier aan gaat beleven. Er zitten zoveel mogelijkheden in de kronos dat je voorlopig nog niet klaar bent met het ontdekken ervan :okdan:

Hoi quifster ,
Ik had de soundset al van je meegenomen op karma-lab ,maar omdat ik vind dat we je niet genoeg kunnen bedanken ,nogmaals bedankt voor je gulle gift .

thanks rebelfrosty en robbie50,

de soundset loopt erg goed, in 2 dagen tijd al 240 keer gedownload wat veel meer is dan ik had verwacht. Ik heb ook meerdere keren de vraag gekregen of ik een tutorial kan maken hoe je sounds maakt me de ms20. Met name het patch panel schijnt voor veel mensen nogal ingewikkeld te begrijpen te zijn.

Dus ik ben nu bezig met het maken van een ms20 tutorial die de basics uitlegt van het maken van sounds met de ms-20. Iemand nog een speciaal verzoek over die ms20 EXI module die je behandeld wilt zien (het kan nu nog :D).

de soundset loopt erg goed, in 2 dagen tijd al 240 keer gedownload wat veel meer is dan ik had verwacht. Ik heb ook meerdere keren de vraag gekregen of ik een tutorial kan maken hoe je sounds maakt me de ms20. Met name het patch panel schijnt voor veel mensen nogal ingewikkeld te begrijpen te zijn.

Dus ik ben nu bezig met het maken van een ms20 tutorial die de basics uitlegt van het maken van sounds met de ms-20. Iemand nog een speciaal verzoek over die ms20 EXI module die je behandeld wilt zien (het kan nu nog :D).

Ja ,natuurlijk echt te gek zo'n tut,we kunnen niet altijd maar blijven zeuren voor je sounds ''LOL'':D
En ja trance sounds met ms 20 ,en vergeet het effecten
gedeelte niet .
Een tutorial van hoe je precies die Neptunian trance demo hebt gemaakt ,was ook wel leuk
Jeetje ben weer aan het zeuren schaam me bijna ,Sorry ben maar een leek laatste synt was ow/1fd .En dat al jaren geleden .

Dus Quifster laat maar komen die tutorials.........en alvast bedankt .

P.S Trouwens in programs staan bij mijn Kronos de U banken allemaal vol met geluiden ,exi's hoort dat zo ?( nee heb ik zelf niet gedaan )

Groetjes Rebelfrosty

Ook heb ik af en toe het idee dat karma off beat loopt .

P.S Trouwens in programs staan bij mijn Kronos de U banken allemaal vol met geluiden ,exi's hoort dat zo ?( nee heb ik zelf niet gedaan )

Hoi Allemaal ,ik heb het al gezien het hoort zo

Een tutorial van hoe je precies die Neptunian trance demo hebt gemaakt ,was ook wel leuk
dat is niet echt uit te leggen in 1 tutorial. Je begint met het programmeren van de KARMA patterns, daarvoor zou je de eerste 2 tutorials kunnen volgen die ik gepost heb (tutorial 1 en 2). Dan weet je de basis van hoe je KARMA kan programmeren.

De effecten in die track zijn gedaan zoals in tutorial 4 waarbij ik samples voor de effecten aan elke noot in 1 octaaf heb toegekend zodat ik 12 effecten tot mijn beschikking heb voor de overgangen.

De sounds zijn simpel toegekend aan een timbre (spoor) die ik via de knoppen bovenin aan en uit kan zetten.

Als je dat allemaal samenvoegt dan heb je zo'n performance combi klaar en kun je live dat soort nummers jammen.

Ook heb ik af en toe het idee dat karma off beat loopt .
Dat zou goed kunnen bij de factory presets. Die japanners die die presets en combis gemaakt hebben hebben niet echt veel moeite in de KARMA programmering gestoken vind ik.

Als je KARMA gebruikt dien je strak te spelen, dat is oefening. Beter is het om op de KARMA Trigger page de note on trigger op 1st te quantiseren. Dan trekt die het automatisch recht. Dat wordt ook uitgelegd in tutorial 1 of 2 op mijn kanaal.

dus bottomline: ga eens op je gemakje door die tutorials heen en probeer het na te doen door te pauzeren en dan de tekst in de tutorial uit te voeren. Dan zul je zien dat je al dat soort dingen na een paar dagen gewoon zelf prima kunt :)

zal ik eerst maar eens Karma onder de loep nemen .

zal ik eerst maar eens Karma onder de loep nemen .

Hoi Quifster ,
Dank je voor de reactie ,ik ben dus al verkeerd begonnen door meteen in de combi's te duiken .:stupid
Wil weer eens te snel zijn dus ,ga ik maar eerst maar eens karma onder de loep nemen dan .
THX . Aggain.

Hoi Quifster ,
Dank je voor de reactie ,ik ben dus al verkeerd begonnen door meteen in de combi's te duiken .:stupid
Wil weer eens te snel zijn dus ,ga ik maar eerst maar eens karma onder de loep nemen dan .
THX . Aggain.

ja dat is wel verstandig, aangezien de combi's via KARMA de patterns genereren. Tenzij je split combi's wilt maken waarin je bijvoorbeeld links de bas zet en rechts de melodie, die je dan beide zelf tegelijk speelt zonder KARMA. Dan kun je prima al direct de combi mode induiken want daarin kun je 16 programs tegelijk verdelen over je keyboard

Hoi Quifster

Ik ben nu begonnen aan de tweede ronde met de MS20.
De eerste keer had ik moeite met het patchpanel.
Mijn doel is nu het patchpanel beter te leren begrijpen.
Hoe heb jij je die engine eigen gemaakt?
Wat is jou aanpak geweest, daar ben ik nieuwsgierig naar.
Want ik moet zeggen dat dat hele pakket aan draadjes best wel imponerend is... ;)

Opmerking tussen door.
Die tweede ronde is er nu dus ook voor de PolySix.
Dat is wel grappig nu ik dat ams beter snap, vallen van de PolySix, de laatste puzzelstukjes ook op hun plaats.

8>

Ik ben nu begonnen aan de tweede ronde met de MS20.
De eerste keer had ik moeite met het patchpanel.
Mijn doel is nu het patchpanel beter te leren begrijpen.
Hoe heb jij je die engine eigen gemaakt?
Wat is jou aanpak geweest, daar ben ik nieuwsgierig naar.
Want ik moet zeggen dat dat hele pakket aan draadjes best wel imponerend is... ;)

ik kende de ms20 al zodat ik wist hoe je hem moest programmeren. Het patch panel is best ingewikkeld als je nog niet veel ervaring hebt met het programmeren van sounds. Dat komt met name omdat je de terminologie moet kennen en hun functie moet kennen op het patch panel. Daar zit ik nu ook een beetje mee met het maken van mijn tutorial voor beginners. Ik vind het op dit moment lastig om het patch panel op een simpele manier uit te leggen.

Maar het principe is simpel op het patch panel.
Je hebt outputs en inputs die je met elkaar kunt verbinden. Een output heeft iets als bron, dat kan bijvoorbeeld een sample en hold module zijn. De output van de sample en hold module kun je bijvoorbeeld aan een LPF (low pass filter) input toekennen. Als je zo'n kabel verbindt hoor je in principe geen verschil. Dus heb je een source nodig die de sample en hold module in gang zet. Daar heb je generators voor die je weer aan de input kan verbinden, etc...

veel interessanter wordt het als je gaat spelen met signaal paden. Bijvoorbeeld heb je een mixer op het patch panel. Als je nu de output van de HPF naar mixer source 1 gooit en de output van de LPF naar mixer source 2 dan heb je het seriele filter pad ineens omgezet naar een paralel filter pad. Dat betekent dat door het aanpassen van de LPF en HPF waarde je dus het hele middengebied kan verwijderen van een sound of nog beter dat je die via AMS sources in beweging zet.
Zo heb je talloze mogelijkheden die je niet direct opvallen als je die patch connectoren ziet.

Wat ik doe is in eerste instantie uitgaan van het type sound wat ik wil gaan maken. Daar stel ik de basis oscs voor in en vervolgens patch ik het paneel om die sound te krijgen die ik wil. Een leuk voorbeeld is de volumes van de 2 oscillators op 0 te zetten zodat je niets hoort. Als je dan het resonantie filter open zet en je patcht een S&H output naar de signal OVeral input dan zul je Sounds Effects van alleen het filter gaan horen. Dat is echt een cool effect, maar geeft ook direct weer aan dat je vooraf dus een idee moet hebben wat je wilt bereiken.

Het patch panel gebruiken gaat veel verder als tweaken. Wat ik je aan zou raden is om eens mijn presets te bekijken en dan steeds een lijntje weg te halen bij een sound en dan kijken wat er veranderd. Zo krijg je gevoel van welke connector wat voor invloed op de sound heeft. Ik heb expres verschillende type sounds gemaakt zodat je veel verschillende patch voorbeelden krijgt.

Die tweede ronde is er nu dus ook voor de PolySix.
Dat is wel grappig nu ik dat ams beter snap, vallen van de PolySix, de laatste puzzelstukjes ook op hun plaats.

De polysix is de eenvoudigste Synth engine in de Kronos. Ik zou je echt aan willen raden om eens vanaf scratch (dus vanuit een init patch) daar een pad, lead en bass sound te gaan programmeren. Als je dat gelukt is dan beheers je de basis van het maken van een synth patch en worden de ingewikkeldere engines makkelijker te begrijpen.

Dus wat je minimaal zou moeten kunnen begrijpen na het programmeren van de polysix is:

- het verschil weten tussen saw, sine en pulse
- Pulse width modulation
- ADSR voor de amplitude
- ADSR voor het filter
- Filters
- LFO's

Als je dit begrijpt wat voor invloed op het geluid heeft dan ben je een heel eind. En de polysix is de perfecte engine daarvoor om daar gevoel voor te krijgen omdat die heel simpel is met weinig knoppen.

Laatst gewijzigd:
Hoi Quifster,

MS20:
Ik merk het, ook hier zijn weer een groot aantal onzichtbare draadjes, die verschillende functies aan elkaar verbinden. Dat wordt weer puzzelen.
Ha, ha, hoe kon ik nou ook weer denken, dat er al een geluidsverandering zou ontstaan, door de ene output met de andere input te verbinden.
Dat is toch veels te eenvoudig, zal Korg gedacht hebben.
We voegen er nog maar weer een onzichtbaar draadje aan toe. 8o)

Ik zal bij de sounds van jouw wat kabeltjes weghalen en opnieuw aansluiten. Eens kijken of ik er een verband tussen ontdek.

Poly-Six:
Ik zal ook eens proberen een pad, lead, en bass te maken.

Wat betreft de MS20 kan ik dat dus ook bij de Mod-7 doen, begrijp ik. Want die komt in de volgende bank U-F in de herhaling.
Of werkt dat weer geheel anders?

Ik weet al wel wat de moeilijkste engines zijn van de Kronos.
De MS20 en de Mod-7, door die patchpanels. :geslaagd:

Dank je wel voor je antwoord, hier kan ik wel wat mee.

:walker: Movin on...

Laatst gewijzigd:
Ik weet al wel wat de moeilijkste engines zijn van de Kronos.
De MS20 en de Mod-7, door die patchpanels. :geslaagd:
de mod7 is de moeilijkste, maar dat komt ook omdat FM programmeren echt heel erg ingewikkeld is.

Persoonlijk vind ik de AL1 moeilijker dan de MS20, omdat de AL-1 niet op de manier reageert zoals ik verwacht, daar waar een virus ti en radias voorspelbaar reageren op de instellingen die ik doe, komt er altijd een ander resultaat uit dan ik in mijn hoofd heb.

Ik moet nog steeds dieper in de al-1 exi module gaan duiken, maar tot nu toe heb ik mezelf daar nog niet de tijd voor gegeven. Komt nog wel :)

Hoi Quifster,

We hebben allebei een andere insteek.
Jij kijkt meer naar het sound-design, wat je met de engines kunt doen.

Ik kijk meer naar wat ik voor zinvolle tweakmogelijkheden heb.
Het hele geluid overhoop gooien, doe ik soms al wel, maar dan moet ik er echt niets aan vinden, zo van laat ik maar eens een paar andere samples er in stoppen, of heel veel effecten. Of laat ik er eens een tweede EXi aan vast maken. Of ik hoor aanknopingspunten, waar ik iets mee denk te kunnen. Ik probeer nu zo veel mogelijk praktische tweakmogelijkheden te ontdekken bij de engines...

Ik zal eerst nog bij het tweaken blijven, verwacht ik.
Als ik daadwerkelijk nieuwe sounds wil gaan maken, kom ik waarschijnlijk niet meer aan mijn eigen bladmuziek toe.

Maar bij de PolySix zal ik proberen van scratch af te beginnen.
Dat heb ik trouwens al wel eens geprobeerd, maar ik heb het niet doorgezet. Ik ben weer gaan tweaken... :)

8>

Back