Korg Kronos

Begint al een aardig lijstje praktische video-tutorials te worden. Heel fijn!

ja klopt, is toch al zo'n 70 minuten video tutorials.

Er staan nog een paar extra video's op de planning
- Een programming sounds video
- Een programming combi's video
- Een ipad integratie met de kronos video.

Maar die ga ik pas maken als de huidige video weer genoeg views heeft gehaald. Het heeft anders weinig zin om videos te maken die minder mensen interessant vinden.

Laatst gewijzigd:
Hallo allemaal,

Het leek me wel leuk om een topic in het leven te roepen,
waar we leuke tips kunnen geven aan elkaar.
We hebben vast al wel iets aan de Kronos ontdekt,
wat misschien een ander nog niet heeft ontdekt.

Het zou leuk zijn, als we die kennis met elkaar kunnen delen.

Laat ik de bal maar eens aftrappen:

Mijn eerste tip:
Ik heb de value-slider nooit als controller gebruikt tot nu toe.
Maar ik heb ontdekt dat deze slider ook als AMS is toe te passen.
Maar ook nog als source bij de effecten. En dat is heel prettig.

Je kunt dus de value-slider koppelen aan een bepaald effect of koppelen aan een parameter als je geluiden aan het programmeren bent.
Je kunt bijvoorbeeld de slider als Ribbon inzetten.
Of in de effecten de distortion toepassen aan de value-slider, of de chorus noem maar op. Alle effecten zijn mogelijk.
Die slider zit zo lekker dichtbij je handen als je speelt. Dat ik het zonde vind, de slider alleen maar toe te passen voor het instellen van allerlei waarden.

Als ik nu zelf een geluid heb gemaakt, wordt dus de slider vaker meegeprogrammeerd. Zodat je tenminste wat meer met de slider doet.
icon_smile.gif

Okay, wie volgt...

Groetjes,
Piet

8>

.... waar we leuke tips kunnen geven aan elkaar.

Dit moet je ook eens proberen:

Aangezien een orgel geen damper heeft, verander ik de Speed Switch voor de Rotary van de joystick (JS+Y) naar "Damper".
Je kunt nu vrij snel door je sustainpedaal in te drukken de snelheid van je rotor veranderen tijdens het spelen en zonder dat je steeds met een hand de joystick hoeft aan te tikken.
Dit maakt het heel "muzikaal speelbaar".
En op deze manier heb je ook geen extra pedaal nodig.

Afhankelijk van welke soundengine je gekozen hebt, doe je dit of in de EXi of bij de effecten.

(Kurzweil doet dit standaard bij zíjn orgels)

Even terugkomend op jouw rotary tip.

Je kunt als je wilt, ook de rotary toewijzen aan de after touch.
Dan vul je bij de desbetreffende AMS after touch in bij de speed van de rotor.
En bij de andere orgels dan die van de CX3 kun je het zelfde grapje ook toepassen door het toewijzen van de after touch aan de (source) te vinden in de desbetreffende pagina van het gebruikte effect.
Bijvoorbeeld bij de source speed van het rotary effect.

Je kunt in de globalmode de after touch je eigen persoonlijke aanslagkracht geven. Zodat je niet te hard hoeft in te drukken.
Dat werkt ook.

Maar ik moet zeggen, dat ik die damper-optie van jou ook leuk vindt.

Nieuwe tips zeer welkom. :)

tips genoeg :D

dit is een leuke om mee te experimenteren: de drumtrack routen door de filters van de MS20.

Dat doe je als volgt:
MS20- Drums door de Low Pass Filters heen
- pak een program waarin 1 MS20 module zit of maak een program met 1 MS20 module.
- zet de output van de drumtrack (basic vector tab - drumtrack subtab) naar Control FX bus 1
- zet in de audio in tab van de ms20 de audio input op Control FX bus 1
- Op het MS 20 patch panel connect je een kabel van de Audio EXI In connector (links onderin het patch panel) naar de LPF IN connector (midden boven in het scherm)
- zet het volume van de OSC1 en OSC2 op 0 (we willen immers alleen maar de drums door de filters heen laten lopen van de MS20
- Als je nu de drumtrack start en je houdt een noot in op het keyboard dan hoor je de drumtrack door de ms20 Low Pass Filter heen gaan. Experimenteer dan met de cutoff en resonance (of ga helemaal los op het patch panel om te automatiseren)

Instant drum fun in je program op die manier. Klinkt nog megacool ook :)

Overigens kun je hetzelfde doen met het routen van de drumtrack door andere engines:
MOD-7 FM modulatie en Waveshaping over je drumsounds
Voor de MOD7 verbind je bijvoorbeeld de output van de audio in connector naar 1 van de inputs aan de rechterkant van het patch paneel. Of je verbindt de output van de audio in connector naar 1 van de FM oscs van de Mod 7, zodat je FM modulatie en waveshaping kunt doen over de drum sounds heen. :{

STR-1 Ambient Drum Drones via String modeling over je drum sounds
Voor de STR-1 ga je naar de String - Pickup / feedback tab en verhoog je het feedback level om het audio in signaal te horen door de STR-1. Zo kun je string modeling toepassen op je drumsounds, als je die weer in een diepe reverb layer zet (Zoals de o-verb) dan heb je met 1 drumtrack een complete Ambient Drum drone gemaakt als je die string modeling via AMS automatiseert. Echt impressive dit hoor ! :{

Uiteraard kun je dit soort dingen ook doen door bijvoorbeeld een piano, of ander type sound van de kronos te routen door een andere 2e EXI engine, alleen dat werkt iets complexer. Als iemand wilt weten hoe dat moet laat dat dan maar weten dan typ ik het hier wel uit.

Laatst gewijzigd:
nog een handige tip,

veel mensen die effecten toevoegen aan sounds gebruiken de traditionele methode van insert effecten (IFX) voor het behandelen van het bron signaal, en Master Send FX (MFX) voor de nabewerking van het bron signaal.

Echter, in mijn optiek kun je beter zoveel mogelijk bij programs het IFX (insert effecten) systeem vullen. Dus ook Reverbs of delays die je normaal bij MFX (Send effecten) zou instellen.

De reden hiervoor is heel simpel, als je een sound wilt gebruiken in een combi dan zoek je die uit in het program systeem. Echter die klinkt dan compleet anders in een combi doordat de effecten missen die in het MFX systeem staan van die program.

Als je nu alle effecten in het IFX systeem opneemt (Insert effects), dan kun je die meekopieren naar de combi waardoor het program altijd exact hetzelfde klinkt als in program mode.

Nu is het zo dat een reverb of delay natuurlijk niet de sound volledig mag beinvloeden, dus in het IFX systeem zet je dan de dry/wet verhouding van dat effect dusdanig dat het Dry Signaal de overhand heeft. Alleen het resterende gedeelte komt dan in het FX pad, wat hoorbaar hetzelfde klinkt als dat je het via het MFX systeem zou doen.

Aangezien ik me wel realiseer dat mijn tips soms wat lastig te begrijpen zijn dacht ik, laat ik maar eens een video maken die die tips in de praktijk laat zien. Dus bij deze!

Hierin zie je hoe ik de drumtrack route door een synthengine van de kronos heen. Je ziet de drumtrack veranderd worden via FM / Waveshaping / string modeling en de MS-20 filter.

Daarvoor laat ik zien hoe je de volgende engines moet instellen:

- MOD-7
- STR-1
- MS-20

Het is experimentele fun, en het is iets wat je normaal niet hoort uit een kronos (tenzij je bij mij in de studio rondloopt), daarom is het best leuk denk ik om de kronos eens van een andere kant te horen.
Alhoewel het geen tutorial is, zie je wel in realtime hoe ik alles doe, zodat als je het zelf wilt proberen je alleen maar de stappen op het scherm hoeft na te doen.

Dit kun je overigens met alles doen, varierend van drums, tot externe audio zoals de ipad sound of je eigen stem, of natuurlijk 1 van de synthengines van de kronos routen door een andere.

Als je de schermen wilt kunnen lezen moet je hem even schermvullend maken en op 1080P zetten.

Ik heb nog nooit een Oasys gehad.
Over een vergelijking van de geluiden ga ik dus geen uitspraak doen.

Ik had alleen graag het grote beeldscherm van de Oasys, op de Kronos
willen hebben. Op de joetjoep filmpjes, die ik gezien heb, komt dat zo mooi duidelijk en groot over.

Dat zag ik vooral tijdens een demo van Stephen Kay.
Waar het me idd. duidelijk werd, dat de Kronos eigenlijk een minder luxe kopie is van de Oasys. Door het grote prijsverschil, heb ik daarom ook liever de Kronos. Dan maar een iets kleiner display.
Veel samples kwamen overeen met de Kronos, daar was ik verbaasd van.

8>

Nu we een tijdje verder zijn...hoe vergelijkt een Kronos zich nu met een Oasys?

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit vanuit ervaring kunnen beantwoorden.

Op de engelse forums zijn er een paar en daar is de mening dat de build quality van de oasys beter is, echter vinden ze het rh2 keyboard van een oasys iets minder ondanks de rh3 problemen die iedereen inmiddels kent en waar mogelijk opgelost heeft.

Soundwise is er geen verschil, dat hebben sommige puristen mbv metingen bewezen. De kronos heeft echter wat meer engines en vooral het aantal beschikbare soundsets zijn nu al vele malen groter voor de kronos.

Maar als je ooit een oasys goedkoop op de kop kan tikken dan zou ik geen seconde twijfelen.

Heeft de Oasys een akoestische piano die ergens op lijkt?

Hij is niet zo mooi als van de kronos, maar hij is zeker niet slecht.
Ik vind hem lijken op de motif piano (alhoewel de motif piano iets beter is vind ik als de oasys piano)

Maar het is zeker geen slechte piano.

Misschien moet ik voorlopig toch maar even braaf bij de S80 blijven. Zelfs een goedkope Oasys blijft veel geld. :)

Klopt, zijn dure synths, maar goed al die synths los is een stuk duurder, dus het was even sparen maar dan heb je ook wat :D

Klopt, ik vind ze ook zeker niet te duur voor wat je krijgt. Maar wel duur spul om te betalen. :) En aangezien ik al 10 synths heb...zal ik maar braaf zijn. :)

Hoi Nicolas,

Moet je me toch eens zeggen, die heb je toch niet allemaal aangesloten...?

Of liggen ze stof te happen, omdat je ze niet weg wilt doen, omdat het tweedehands te weinig opbrengt?

Groet,
Piet

8>

Als je de Kronos eens in gebruik wilt zien: Op 30 juni sta ik met m'n gloednieuwe Kronos in De Boerderij, Zoetermeer met m'n progrock band Silhouette (support bij Marathon/E-Norm. Dus: hou je van progrock, jullie zijn van harte welkom (beetje promotie mag hier wel toch :-). )

Ben erg benieuwd, heb mijn Oasys voor de Kronos ingeruild, maar het zijn net die kleine dingetjes die de Kronos fijner maken (SST, setlist) on stage.

Heb heel complexe setups, maar met karma en een pedaal waarmee ik (via de limiter) sounds kan morfen heb ik nog maar met de Kronos een enkel keyboard nodig (voorheen liep ik altijd te sjouwen met drie stuks).

http://www.cultuurpodiumboerderij.n...12/month,06/day,30/Itemid,66/catids,17|14|15/

Hoi Nicolas,

Moet je me toch eens zeggen, die heb je toch niet allemaal aangesloten...?

Of liggen ze stof te happen, omdat je ze niet weg wilt doen, omdat het tweedehands te weinig opbrengt?

Groet,
Piet

8>

Het is de bedoeling dat die allemaal tegelijk zijn aangesloten ja. :)

Het verschil tussen Roland en Korg: Korg kiest voor de totaal-oplossing, waardoor je maar één apparaat nodig hebt. Roland kiest voor één gemiddelde gebruiker, die uiteindelijk niet bestaat, en daardoor heb je naast de Jupiter altijd een ander keyboard nodig,

De Kronos is een workstation. De Jupiter een performance synth. Appeltjes en peertjes dus.

Nu is het natuurlijk wel zo dat als je een workstation maakt dat een interface heeft die het ook als performance synth bruikbaar maakt, je 2 vliegen in 1 klap hebt. Dat lijkt bij de Kronos aardig gelukt. Al is hij qua bouwkwaliteit dan misschien weer wat minder voor live gezeul geschikt, waardoor je misschien alsnog een performance synth wil.

Het verschil tussen beiden heeft mi veel meer te maken met het verschil tussen live- en studiomuzikanten, dan met een al dan niet gemiddelde gebruiker.

Back