Korg Kronos

Tja, ik heb maar twee handen.
Geschikt voor maximaal twee keyboards.

En als het verder allemaal synths incl. toetsenborden zijn,
dan lijkt het me onmogelijk om elk toetsenbord van die 10 te kunnen bespelen.
En je hebt een manchete nodig om je door het oerwoud van kabels heen te hakken... ;)
Shit, ik meende toch dat ik geluid had...

Hoe dan ook, een derde toetsenbord krijg ik de woonkamer niet meer in.
Niet ik dat ook zou willen overigens.

Ik ben op dit moment nog heel gelukkig met mijn
Tyros 4 en de Kronos. :)

8>

Kronos is een workstation, ja. Maar het is niet voor niks dat ze mensen als Jordan Rudess er mee on stage in de picture zetten en aldoor benadrukken hoe betrouwbaar ie is on the road. Korg zet ''m nadrukkelijk ook in de markt als stage-keyboard.

@Legolas: ze hebben allemaal een klavier ja. Ik wil geen modules. Mijn manier van spelen is een beetje zoals Vangelis: een fortje van synths om je heen en gaan met die octopusarmen. :) Meestal neem ik wel in meerdere takes op en speel ik elke take 1 of een paar synths in. Maar het gebeurt dat ik in 1 take 5 of meer synths gebruik (en geen MIDI of DAW, enkel wat synckabeltjes hier en daar :)). De reden dat ze voor mij allemaal een klavier moeten hebben en allemaal tegelijk op een grote mixer aangesloten zijn, is dat ik alles instant beschikbaar wil hebben en alles tegelijk indien nodig. 24 bronnen (stereosynths) en drumdozen inbegrepen), 24 kanaals mixer, 24 kanaals opname, en alles met zijn eigen klavier.

Hoewel de Kronos op zich helemaal anders is dan deze setup, spreekt hij me ook aan omdat hij op zich ook alles aan boord heeft. Alle soorten klanken, synthese, en heel uitgebreid te combineren. Dat vond ik van in het begin een heel sterk aantrekkingspunt. Ik zou eigenlijk ook best kunnen leven met een combi als Tyros4 + Kronos. Maar ik heb nu eenmaal dat fortje synths opgebouwd. :D

Hoi Nicolas,

Het zal zeker indrukwekkend klinken en ook een indrukwekkende uitstraling hebben,
als je zo bezig bent. Ik vond de set up van Vangelis altijd al een magistraal gezicht. Al die synthesizers bij elkaar.
En als je er plezier in hebt op deze manier met muziek bezig te zijn.
Lekker doorgaan, zou ik zo zeggen... :)

Ach ja, alles is relatief de één spaart postzegels, de ander... ;)

8>

Tja, ik heb maar twee handen.
Geschikt voor maximaal twee keyboards.

En als het verder allemaal synths incl. toetsenborden zijn,
dan lijkt het me onmogelijk om elk toetsenbord van die 10 te kunnen bespelen.
En je hebt een manchete nodig om je door het oerwoud van kabels heen te hakken... ;)
Shit, ik meende toch dat ik geluid had...
Daar heb je een masterkeyboard voor (maakt niet uit welke je daarvoor gebruikt. Via je DAW route je dan de midi output naar je andere synths. Als je dat een beetje slim opzet kun je in principe alle synths wel tegelijk bespelen en via een zogenaamde midi controller je synths afzonderlijk aan en uitzetten.

Op de kronos kan dat bijvoorbeeld heel simpel. Daar druk je dan op de ext knop en vanaf dat moment kun je alle knoppen, faders en switches mappen naar je verschillende synths.
Dat doe je door verschillende midi kanalen te gebruiken voor je synths, dus bijvoorbeeld een virus ti op kanaal 2, een jp8000 op kanaal 3, en dan zet je gewoon de switches op de kronos naar midi kanaal 2 en 3 en de draaiknoppen naar bijvoorbeeld de cutoff en resonance op de verschillende kanalen.

Het enige wat je dan hoeft te doen is op de kronos te spelen en als je dan op de ext knop drukt dan kun je gewoon de andere synths realtime bedienen (altans wat je eenmalig gemapt hebt) terwijl je live speelt. Werkt echt megahandig, en op de kronos kun je tot 127 van die EXT maps maken. Dus controls zat op die manier.

ik zal dit weekend weer eens een nieuw videootje maken van wat functies. Nog verzoekjes ?

Dank je wel Qui,
Voor je verduidelijking.

Op dit moment heb ik echter meer dan genoeg aan de vele samples
van de Kronos. :)

Maar misschien dat een ander wat aan je duidelijke uiteenzetting heeft.

8>

Samen met LegolasII en nog iemand anders hebben we een workshop-avond (GRATIS) georganiseerd die 12 september gaat plaats vinden. Hierin ga ik 3 workshops geven over het gebruik van de kronos in de praktijk. De focus ligt met name op het programmeren van de kronos waarin ik de basis aan de hand van praktijkvoorbeelden uitleg. Ook breng ik natuurlijk een aantal songs ten gehore (uiteraard remixen van bekende nummers, die ik op de kronos gemaakt heb voor de workshops). We hebben een redelijk centrale winkel gevonden die de faciliteiten voor ons wilt verzorgen waardoor we alles voor elkaar hebben.

Mocht je interesse hebben om erbij te zijn laat dat dan even weten zodat we je op de aanwezigheidslijst kunnen zetten. Het kost niks, alleen maar tijd en er wordt veel stof behandeld in een korte tijd. Voor alle details zie de complete inhoud hieronder.

---------------------------------------------------------------------
Woensdag 12 september van 18:30 - 21:30 vindt de eerste Kronos gebruikersbijeenkomst bij Oostendorp plaats.

Aangezien de groep Kronos gebruikers in Nederland steeds groter wordt is het een mooi moment waarop we als Kronos gebruikers onze ervaringen kunnen gaan uitwisselen. Doordat de Kronos zoveel mogelijkheden heeft zijn er veel punten waarop we onze kennis kunnen gaan uitbreiden.

Dit gaan we doen in de vorm van Workshops. De workshops worden door ervaren gebruikers van de Kronos zelf gegeven in een informele sfeer. Tijdens en na de workshops is er ruimte voor het beantwoorden van vragen over de workshop onderwerpen, maar ook kun je je eigen vragen stellen waar je tegenaan loopt in het gebruik van de Kronos in de praktijk.

De eerste workshop zal zich richten op het leren gebruiken van de basis onderdelen van de Kronos. Behandeld worden de verschillende synthesizer onderdelen en het maken van je eigen geluiden, de KARMA Pattern Generator (arpeggiator) en het maken van eigen combi's. Deze eerste workshop zal gegeven worden door Qui Robinez die voor de Korg M3 en de Korg Kronos Soundsets maakt en deelt met de verschillende gebruikersgroepen.

Inhoud workshops
Workshop onderdeel: Sound programmeren (40 minuten)
Dit onderdeel laat zien hoe je een synth sound maakt vanaf het begin. Eerst gaan we in op de verschillende onderdelen van hoe een geluid opgebouwd is, vervolgens gaan we uitleggen welke terminologie gebruikt wordt in de Kronos voor de verschillende onderdelen, daarna gaan we een basgeluid en een pad sound maken met behulp van de Polysix Engine.

de onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel:
- Wat zijn waveforms (oscillators)
- Wat is de ADSR stage (EG - Envelope Generators)
- Hoe werkt een filter sectie
- Hoe werkt het Effecten systeem in de Kronos en wat gebruik je waar voor sounddesign
- Praktijk voorbeeld van het maken van een bas geluid
- Praktijk voorbeeld van het maken van een lead geluid
- Praktijk voorbeeld van een maken van een pad geluid
- Wat zijn AMS sources en hoe pas je ze toe voor beweging in het geluid
- Toevoegen van een 2e synth engine om het eerste geluid te benadrukken.

Na dit onderdeel heb je alle basis informatie om je eigen sounds te maken met de polysix.

Workshop onderdeel: KARMA gebruik (20 minuten)

Dit onderdeel laat zien hoe je op een simpele manier met alleen de basis knoppen en faders een KARMA arpeggiator kan aanpassen naar je eigen idee. Verder worden er een aantal performance truuken getoont omdat het spelen met KARMA enige techniek nodig heeft om het daadwerkelijk goed te laten klinken.

De onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel:
- Uitleg KARMA, wat is KARMA?
- Uitleg KARMA categorieen (welke van de meer dan 3000 KARMA patterns moet je gebruiken in welke situatie?)
- Uitleg KARMA RTC modellen (elk RTC model heeft een ander gedrag)
- Uitleg KARMA switches en Faders en hoe je een KARMA patroon naar je hand kunt zetten.

Na dit onderdeel ben je in staat om de basis functies van KARMA te gebruiken op de Kronos.

Workshop onderdeel: Combi programmeren (60 minuten)
Dit onderdeel laat zien hoe je zelf een combi kunt maken door gebruik te maken van de hulpfuncties in het menusysteem. Er wordt ingegaan op het splitsen van je keyboard om links de begeleiding te sturen en rechts de melodie lijn te kunnen spelen (split keyboard style). Daarnaast wordt ingegaan op de manier waarop je KARMA en effecten dient te gebruiken in de Combi mode.

De onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel:
- Demo verschillende combi types (split keyboard en motion pads)
- Uitleg basisbegrippen in de combi: Timbres, zones, KARMA en effecten)
- Praktijk voorbeeld waarbij er vanuit de sound library programma's gekozen worden en toegekend worden aan een gedeelte van het toetsenbord.
- Uitleg hoe je KARMA aanpast voor het performen met combi's (KARMA alleen laten reageren op een deel van je toetsenbord, KARMA patroon aanpassen, uitleg van de KARMA Thru functie, uitleg van de Quantiserings Note first optie)
- Uitgebreide uitleg hoe het Effect routing systeem werkt en toegepast moet worden in de combi module.
- Toekennen van de 8 performance Pads.

Na dit onderdeel heb je de basisstappen van het bouwen van een combi gezien, er komt een stappenplan in het nederlands bij waarmee je in een rustig tempo thuis de getoonde stappen nog eens opnieuw kunt proberen.

Met gevaar voor eigen leven

Met gevaar voor eigen leven

Ik durf het bijna niet te vragen maar doe het toch: zijn de keyboardproblemen nu eindelijk opgelost? Er zijn miljoenen webpagina's aan gewijd en er zijn zo'n beetje even veel verhalen. Daarom dus mijn vraag, ik weet dat ik kan zoeken maar dat levert tegenstrijdige berichten op. Kortom, zie het als compliment dat ik u allen deze vraag stel.:halleluja

Ik durf het bijna niet te vragen maar doe het toch: zijn de keyboardproblemen nu eindelijk opgelost? Er zijn miljoenen webpagina's aan gewijd en er zijn zo'n beetje even veel verhalen. Daarom dus mijn vraag, ik weet dat ik kan zoeken maar dat levert tegenstrijdige berichten op. Kortom, zie het als compliment dat ik u allen deze vraag stel.:halleluja

kun je gewoon vragen hoor.

Ja de keyboard problemen zijn opgelost. De problemen werden veroorzaakt door het gebruikte rubber tussen de keys en het metalen frame.

De problemen zijn in eerste instantie opgelost door het keyboard te vervangen, tegenwoordig vervangen ze alleen de rubbers nog maar. Als je een nieuwe kronos besteld dan is het goed om te weten dat er er vanaf serienummer 3600 geen klachten meer gemeld zijn op de forums.

:okdan:ik dank u vriendelijk en beleefd, O Grote Kronos Goeroe!:D

@Nicolas 2000: ik ben dus niet de enige die zo veel mogelijk toetsen heeft, dus zo weinig mogelijk modules.
Het was alleen moeilijk vol te houden toen ik midi naar cv omvormers en modulaire synths ging gebruiken. Ik had er dan nog 12 masterkeyboards bij moeten hebben.

Gelukkig is het makkelijk schakelen tussen de engines met de Kronos.

Woensdag 12 september van 18:30 - 21:30 vindt de eerste Kronos gebruikersbijeenkomst bij Oostendorp plaats.

Quifster , enLegolasII .:okdan:
Heel Mooi wat jullie daar doen ,Maar omdat ik uit het zuiden des lands kom ,is het toch een hele rit ,Zo'n 3 uur .
Tevens ben ik dan even uit het land .
Dus moet ik het helaas de revue laten paseren.Jammer.
Maar het blijft een heel goed initiatief.
Ik hoop echter Dat de verwachte video tuts Combi's maken etc nog door gaan .

Attachments

• AL-1 editor.jpg
    AL-1 editor.jpg
    53,8 KB · Bekeken: 79
Laatst gewijzigd:
Hallo Rebelfrosty,

Spijtig te horen, dat je er niet bij aanwezig kunt zijn.
Maar ik begrijp het volkomen.

Veel succes verder met je Kronos.

Piet

8>

Hier zijn een paar leuke tips voor het gebruik van de drumtrack zoals ik die vaak toepas.

In program of combi mode klinkt het gebruik van een drumtrack vaak alsof er een drumcomputer aangezet wordt zonder dat het goed in de mix past. Het enige wat je dan hoeft te doen is een effect te zetten op de drumtrack zodat die wat meer 'smeert' in het totaal geluid van de kronos. Een handig truukje hiervoor is het gebruik van een room reverb (die je heel subtiel over de drumtrack heenzet). Hierdoor is het hele droge gevoel van de drums verdwenen en zal deze wat beter samenklinken met de sound die je speelt. In de factory programs wordt dit ook best vaak gebruikt, je ziet dan in de meeste gevallen een insert effect op IFX12 hiervoor.

Een ander truukje dat ik vaak gebruik in combi mode is het opdelen van de drums over meerdere timbres. Op die manier kan ik de Kick, de snare/clap en de hihats apart inschakelen van de drumtrack die op dat moment speelt. Dit doe je door 3 timbres in de combi (bijvoorbeeld 6, 7 en 8) naar midi kanaal 10. Vervolgens limiteer je de keyzones (dus welke noten er doorgelaten worden op dat timbre) naar de volgende settings:
- Timbre 6 limiteer je de Keyzone naar alleen de Kick (C1)
- Timbre 7 limiteer je de keyzone naar de snare en claps (D1 - E1)
- Timbre 8 limiteer je de keyzone naar de hihats (F1 - G6)

Nu kun je met de mute channels knoppen op de kronos de kick, snare en hihats afzonderlijk aan en uitzetten tijdens het spelen van je nummer.

Wat ook nog een leuke truuk is is dat je Timbre 8 naar een panning delay stuurt. Op die manier gaan je hihats een extra patroon in de delay spelen wat het nog wat swingerder maakt.

Zo zie je dat dat ene knopje Drumtrack best inventief toegepast kan worden en dat je er toch wel de nodige performance mogelijkheden mee kunt realiseren.

Beste Quifster! Vraagje.. ik heb in de sample mode een sampletje onder een toets gezet dit is dus gelukt nu wil ik dit opslaan en in de setlist mode gebruiken en opslaan zodat ik het live kan gaan gebruiken nu is dit ook allemaal gelukt (dacht ik..) Maar toen ik de kronos opnieuw aan zette de andere dag was het sample verdwenen en kon ik weer van voor af aan beginnen, weet jij hoe ik dit kan opslaan.. |Alvast bedankt!

grtz Wilbert

Beste Quifster! Vraagje.. ik heb in de sample mode een sampletje onder een toets gezet dit is dus gelukt nu wil ik dit opslaan en in de setlist mode gebruiken en opslaan zodat ik het live kan gaan gebruiken nu is dit ook allemaal gelukt (dacht ik..) Maar toen ik de kronos opnieuw aan zette de andere dag was het sample verdwenen en kon ik weer van voor af aan beginnen, weet jij hoe ik dit kan opslaan.. |Alvast bedankt!

dat doe je als volgt:

als je de samples in de kronos hebt staan kun je deze opslaan door de volgende stappen uit te voeren:
- druk op de Disk knop
- kies op het touchscreen rechtsboven in het menu de optie: save sampling data
- Sla de interne samples op met een naam die je herkent (wordt een KSC file)

Om voortaan deze sampleset automatisch bij het starten van de kronos te laden moet je deze toevoegen aan de autoload setup van de kronos. Dit doe je als volgt:
- druk op de global knop
- druk op het touchscreen op de basic tab en vervolgens op de KSC auto-load tab
- in het midden van het scherm zie je welke samplesets je nu automatisch laad bij het opstarten.
- voeg hier je zojuist opgeslagen sampleset toe via de add KSC knop.
- Vink het auto-load checkbox in het midden van het scherm AAN zodat de KSC file geladen wordt bij een reboot.

Alle programs die je gemaakt hebt met die sampleset zullen nu altijd automatisch werken als je de kronos opstart.

Laatst gewijzigd:
vandaag is bekend gemaakt dat de Kronos vervangen wordt door een nieuwe versie genaamd:

Korg Kronos X

http://www.korg.com/kronosx

Deze is hetzelfde als de 'oudere' Kronos maar heeft 1 Gigabyte Extra Memory en een grotere SSD aan boord (60 GB ipv 30).

Verder is OS 2.0 aangekondigd (komt op korte termijn beschikbaar). Deze wordt standaard meegeleverd met de Kronos X. Voor de oudere modellen kan OS 2.0 gewoon geinstalleerd worden.

OS2.0 heeft een paar belangrijke extra's aan boord:
- je kunt nu je eigen sample libraries maken en streamen van SSD. Dus wil je een sampleset maken van 10 Gigabyte, dan kun je die nu gewoon gebruiken vanaf harddisk via de streaming optie.
- Je kunt nu een USB ethernet adapter aansluiten op je kronos zodat die in je netwerk komt te hangen en je over het netwerk samples kan overzetten.
- Extra SSD kan nu aangestuurd worden (dus 2e SSD kan erin gezet worden zodat je meer space hebt)

De presentatie video is zojuist online gezet:

Waarschijnlijk zal de prijs van de oude modellen nu snel in prijs zakken om de oude voorraad kwijt te raken. Dit kan een kansje zijn, want als je een oude kronos uitbreid met een extra gigabyte aan memory en een 2e SSD dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan dat je voor een Kronos X gaat betalen. Op die manier heb je van je 'oude' Kronos een Kronos X gemaakt.

Eigenlijk hetzelfde als de upgrade van de korg m3 toen de Expanded v2 uitkwam.

OS2.0 heeft een paar belangrijke extra's aan boord:

je kunt nu je eigen sample libraries maken en streamen van SSD. Dus wil je een sampleset maken van 10 Gigabyte, dan kun je die nu gewoon gebruiken vanaf harddisk via de streaming optie.

Dit is wel een mooie optie,lijkt me zeer interessant,minder wachten op het inladen van je eigen samples in een workstation :-)

Back