Korg Kronos

Dit is wel een mooie optie,lijkt me zeer interessant,minder wachten op het inladen van je eigen samples in een workstation :-)

klopt, en wat ook een gigantische verbetering is (was eigenlijk belachelijk dat ze dat niet eerder hadden) is dat samples nu een unique id krijgen. Dus als je meerdere samplesets inlaadt in een andere volgorde blijven voortaan toch je sample programs werken.

In de oude firmware was het op basis van de positie in de samplepool waardoor je eigenlijk nooit samplesets kon mixen met elkaar.

Overigens schijnt os 2.0 nog deze maand uit te komen. Laten we het hopen :)

Dit is GAAF!!!:okdan:

Kronos AL-1 editor.........hier;
http://www.chrutil.com/kronos/

Werkt perfect!:halleluja

rob

Geen mac versie :(... Jammer, ziet er interessant uit!

Wat veel interessanter is, is OS 2.0. De sample aanpassingen gaan er dus inderdaad komen, ben ik erg blij mee :) Heb ik herhaaldelijk aandacht voor gevraagd bij Korg trouwens, maar was waarschijnlijk niet de enige ;-)

wie van jullie kronos bezitters heeft het velocity probleem: dat je velocity 118-127 niet kunt halen zelfs niet als je keihard ramt op de toetsen (curve 4 of 9)

Op korgforums heb ik er een topic over geopend, blijkbaar hebben heel veel mensen het, maar hadden ze het eerder niet gemerkt.. graag aan jullie ook de oproep om dit te melden bij de korg distributeur (voerman) als je het probleem hebt..

De korg tech kan het klavier opnieuw kalibreren voor je (officieel statement van korg)

Bij mij kwam ik erachter dat toen ik een midicontroller op mn kronos aansloot, mijn kronos helemaal tot leven kwam (veeeeeeel meer dynamiek en expressie) toen ging ik testen, blijkt dat ik velocity 118-127 gewoon niet eens kan halen!!

Het is van groot belang dat iedereen die dit probleem heeft, dit ook meldt bij de korg distributeur!

Bij voorbaat super bedankt!

Korg Kronos Tutorial: 09 Wave Sequences (Motion Pads)

het is weer tijd voor een nieuwe tutorial, dit keer beschrijf ik de wave sequencing functies. Wave sequences zijn patterns waarbij je per stap kan bepalen welke sample er wordt gespeeld.

Daarbij heb je parameters als hoe lang die stap duurt, vaak gebruik je dit voor ritmische sequences die je dan afspeelt. Maar veel leuker wordt het als je diezelfde techniek gaat gebruiken voor crossfading tussen samples. Hiermee kun je namelijk Motion Pads maken waarbij er traploos gecrossfade wordt tussen de samples die je zelf hebt gekozen.

In deze tutorial laat ik de stappen zien die je moet doen om zo'n eigen nieuwe wave sequence in de Kronos te maken en deze te gebruiken in je eigen program.

Ik begin met het eindresultaat en op 01:40 begint de tutorial hoe je de wavesequence van deze sound maakt.

wie van jullie kronos bezitters heeft het velocity probleem: dat je velocity 118-127 niet kunt halen zelfs niet als je keihard ramt op de toetsen (curve 4 of 9)

Inderdaad, Hoe kom je daar achter dan?

rob

Inderdaad, Hoe kom je daar achter dan?
dat kun je testen door je DAW aan te zetten en dan de noten in te spelen op verschillende hardheden. Daarna kijk je in je DAW (bijvoorbeeld cubase) naar de velocity van de noten die je gespeeld hebt.

Ik heb het even getest op mijn 88 keys met curve 4 en 9 en zonder moeite haal ik het volledige bereik van 1 tot 127.

Ik heb wel het nieuwe klavier overigens, mijn oude had het cutoff probleem en is vervangen door een nieuw exemplaar toen die beschikbaar kwamen. Maar zonder moeite haal ik dus die 127 aanslag.

Data overzetten Kronos

Data overzetten Kronos

Hallo,

Is het volgende mogelijk?
Ik wil, na de 2.0 update, de DATA van mijn Kronos SSD overzetten op een grotere en snellere SSD.
Dit wil ik doen met behulp van GHOST!:okdan:
Gaat dat lukken, of moet ik van de geleverde DVD's van Kronos echt opnieuw op de grotere SSD gaan installeren?:engel:

graag reacties,

groet,

rob

dat kun je testen door je DAW aan te zetten en dan de noten in te spelen op verschillende hardheden. Daarna kijk je in je DAW (bijvoorbeeld cubase) naar de velocity van de noten die je gespeeld hebt.

Ik heb het even getest op mijn 88 keys met curve 4 en 9 en zonder moeite haal ik het volledige bereik van 1 tot 127.

Ik heb wel het nieuwe klavier overigens, mijn oude had het cutoff probleem en is vervangen door een nieuw exemplaar toen die beschikbaar kwamen. Maar zonder moeite haal ik dus die 127 aanslag.

Dank Quifster.....
Echter ik gebruik en heb geen Cubase....
Wel midiox, maar daar zie ik alleen "codes", of kan ik aan deze codes ook zien of alles naar behoren werkt?:okdan:

groet,

rob

Dank Quifster.....
Echter ik gebruik en heb geen Cubase....
Wel midiox, maar daar zie ik alleen "codes", of kan ik aan deze codes ook zien of alles naar behoren werkt?:okdan:

groet,

rob

Je kunt evt ook een gratis DAW downloaden en dan even kijken. Sony Acid Xpress 7 heeft een midieditor waar je je midiwaarden kunt zien. www.acidplanet.com

Korg Kronos Tutorial: 09 Wave Sequences (Motion Pads)

Gaaf Quif :okdan:

De Wavestation functies in de Kronos zijn super 8)

je kunt dit het beste in de sequencer van de kronos zelf testen:

Record your playing on the Sequencer
Use the command Event Edit for the track you used to record.

Just record an 8 bar (or whatever) pass with one of the piano presets. Begin by playing softly and then progress to the hardest you would ever normally play. Then you can go into the MIDI edit section of the sequencer and check the velocities.

How to check:
While in sequence mode press "track edit" at the bottom of the screen. Then press the down arrow in the upper right corner, the select MIDI event edit, the Set Event Filters screen with appear, press ok. A screen with all the notes you just recorded will be there and the velocities will be at the far right.

Gezegd wordt dat cubase weer een eigen soort midiconversie heeft waardoor het niet 100% accuraat is.

Ik moet op curve 4 bijna met gebalde vuist op een zwarte toets slaan om 120 te halen.. als ik op mn hardst speel (normaal hard spelen) haal ik maximaal 115 in curve 4.

Gezegd wordt dat cubase weer een eigen soort midiconversie heeft waardoor het niet 100% accuraat is.

Mensen zeggen zoveel, komt ook omdat heel veel mensen geen idee hebben hoe het allemaal werkt. Dit is natuurlijk complete onzin. Zou een mooie boel worden als de sequencer zelf gaat zitten verzinnen hoe hard de velocity van je midi informatie gecompenseerd moet gaan worden. :D

Maar om je gerust te stellen zal ik het even op de kronos zelf testen (alhoewel ik de uitkomst al wel weet natuurlijk).

je kunt dit het beste in de sequencer van de kronos zelf testen:

Record your playing on the Sequencer
Use the command Event Edit for the track you used to record.

Just record an 8 bar (or whatever) pass with one of the piano presets. Begin by playing softly and then progress to the hardest you would ever normally play. Then you can go into the MIDI edit section of the sequencer and check the velocities.

How to check:
While in sequence mode press "track edit" at the bottom of the screen. Then press the down arrow in the upper right corner, the select MIDI event edit, the Set Event Filters screen with appear, press ok. A screen with all the notes you just recorded will be there and the velocities will be at the far right.

Ik moet op curve 4 bijna met gebalde vuist op een zwarte toets slaan om 120 te halen.. als ik op mn hardst speel (normaal hard spelen) haal ik maximaal 115 in curve 4.

Ok, getest volgens de bovenstaande procedure op de kronos zelf.

Er is geen enkel verschil tussen cubase en de kronos. Met andere woorden, ook in de midi event viewer op de kronos zie ik exact de velocities staan die ik verwacht varierend van 1 - 127.
Ik hoef ook niet heel veel moeite te doen om die 127 te halen, dus ik denk dat jouw kronos inderdaad niet goed afgesteld is dan.

Het werkt op mijn Kronos dus foutloos!

Gaaf Quif :okdan:

De Wavestation functies in de Kronos zijn super 8)

thnx!

in mijn video laat ik maar een heel klein onderdeeltje zien van de mogelijkheden van wave sequencing. Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is een eigen drumsample laden (choppen in steps) en dan in plaats van automatisch laten runnen van de steps er een AMS source aan koppelen die 'random' of volgens LFO patterns steps afspeelt. Als je dan de snelheid van de LFO of de interne stepsequencer per program koppelt aan je modwheel kun je op dat moment heel simpel van die glitch effecten op je loops krijgen (of je eigen samengestelde wave sequences van gewone geluiden).

Zo zijn er talloze mogelijkheden, bijvoorbeeld de step activeren op basis van velocity, of op basis van note advance waarbij elke keer als je een noot aanslaat hij 1 stap verder gaat, of het gebruik van de KARMA wave sequencing patterns waarbij je alle KARMA parameters los kan laten op je eigen wave sequence en ga zo maar door.

Wave sequencing is echt heel erg indrukwekkend als je eenmaal doorhebt hoe je het in kunt zetten. In de video die ik hier gepost heb laat ik maar een heel simpel voorbeeldje hiervan zien, maar zelfs dan kun je al hele gave resultaten behalen als je van ambient pad sounds houdt.

Dat blijft voor mij toch wel het unieke aan de kronos. In 1 apparaat heb je zoveel verschillende engines zitten die een groot deel van het beschikbare aan synthese vormen voor jou beschikbaar stellen. Het allergaafste is dat al die mogelijkheden gecombineerd kunnen worden tot een nieuwe sound wat gewoon onmogelijk is als je al die apparaten los zou hebben.

Laatst gewijzigd:
Jij praat me nog eens een Kronos aan Quifster, doe dat toch niet. Denk aan mijn bankrekening! :D

:D dat is natuurlijk niet de bedoeling hehehe

Jij praat me nog eens een Kronos aan Quifster, doe dat toch niet. Denk aan mijn bankrekening! :D

... Nou, daar wil ik best wel wat tegenover stellen als het moet. Maar liever niet ... laten we het er maar op houden dat het een eigenzinnig beestje is.

... Nou, daar wil ik best wel wat tegenover stellen als het moet. Maar liever niet ... laten we het er maar op houden dat het een eigenzinnig beestje is.

heb je helemaal gelijk in, er zijn best de nodige kritiekpunten te benoemen zoals bijvoorbeeld:
- de sequencer die wel het nodige verbeterd kan worden
- de digitale distortion op je output als je de output levels van je sound te hard zet in de sound zelf.
- de digitale synchronisatie tikjes als je gaat spelen met parameters die de dc offset beinvloeden in de step sequencer in een program (is overigens opgelost in 2.0 na een bugmelding van mij)
- en zo zijn er nog wel meer dingen te benoemen.

Maar goed, dat geldt voor elke synth natuurlijk. Ik probeer zelf om de minpuntjes heen te werken (kan bijna altijd) op elke synth en focus me dan voornamelijk op de pluspunten.

Ik ben nog het meest enthousiast op dit moment over de VMT functie van OS 2.0 die streaming van enorme sample libraries mogelijk maakt voor eindgebruikers.

Standaard zitten er goede samples in de Kronos, maar deze methode maakt het doodsimpel om die sample library als basis voor je eigen sounds heel eenvoudig uit te breiden met bijvoorbeeld de samples van omnisphere of een virus ti of wat dan ook.

Enige wat je daarvoor hoeft te doen dan is een sample robot programma aan de gang te zetten die elke noot sampled van een preset en die automatisch om laten zetten naar Soundfont 2 formaat.

vervolgens kopieer je die dan over het netwerk naar je Kronos (kan in os 2.0) en je importeert de Soundfont 2 file in je kronos. Dan heb je de presets van je synth gekopieerd (inclusief looppoints) met behulp van lange samples en je hebt de samples dan los beschikbaar voor je compleet nieuwe sounds die je kunt maken dan.

En het mooie is, het kost bijna geen RAM geheugen en dus ook bijna geen laadtijd aangezien bij VMT alleen de attack van de samples in memory geladen wordt en de rest vanaf SSD gestreamed wordt.

ja, er komen mooie tijden aan :D :D :D

ik kan je altijd een mooie prijs geven voor een nieuwe :-)

Back