Goede hardware synth om synthese te leren?

Nord Rack is zekers hands-on, en vette geluiden.

Een roland gaia is ideaal voor een beginner.
Alles is overzichtelijk en op volgorde, geen omslachtige menu's.

+1 voor de Clavia Nord Modular G2.
Die andere synths leer je allemaal niets van,
die zijn meer voor mensen zonder tijd om zelf hun eigen geluidjes te maken!!!
Ja U leest het goed : mensen die geen tijd hebben om ZELF GELUIDJES TE MAKEN!!!

Om te beginnen sowieso softsynth natuurlijk. Waarom zou je zoveel geld uitgeven als je niet eens weet of hij ermee door gaat? Dus zoals 6trak zegt; wie koopt er anno 2011 nou een hardware synth, om te 'proberen', je gaat toch ook niet strorum 80 zuipen in plaats van een eerste biertje...geweldige vergelijking zeg

Niet iedereen kiest voor zo goedkoop mogelijk dus waarom zou iedereen standaard voor software moeten gaan?

Hardware vind ik persoonlijk een stuk leuker en is dat niet velen malen belangrijker?
Plus als je 2dehands goed shopt maak je geen verlies bij verkoop.... koop je plugins dan heb je altijd verlies ;)

Mijn eerste synth was de Nordmodular 1, nooit spijt van gehad, die fl4100,- investering.
Als je iets doet , doe het gelijk goed.
Clavia nord modular G2 word helaas niet meer gemaakt, en voor 300 koop je helemaal niks nieuws,
alleen 2de handse spullen.
De nordmodular zit alles in wat bestaat zeg ik dan maar.

Vroeger toen er nog nordmodulars bestonden, in het nordmodular tijdperk, toen was alles beter.

En trouwens, zoals eerder gezecht, de demo bestaat nogsteeds, als het alleen om leren gaat!!!
Muziek maken kan er helaas niet mee.

En mensen die zeggen dat het ingewikkeld is, dat klopt helemaal niet,
pak een osc filter env en je hebt een standard synth,
dus eigelijks heb je er ook een nord-lead inzitten ( een synth waar ik in 1 dagje op uitgekeken ben ).
Die mensen die het te moeilijk vinden, weten half niet hoe simpel hun zielig nord leadje is opgebouwd.

Laatst gewijzigd:
ik zou voor één softsynth gaan met voldoende functionaliteit.

Waarom softsynths ? Wanneer je door de presets scrollt staan de knoppen meteen op de juiste instelling. Maw. op ieder ogenblik zie je wat je hoort, en omgekeerd. Dat is tijdens het leerproces enorm belangrijk.

Waarom maar één softsynth ? De verleiding is groot om snel over te springen naar een 'betere' of 'meer geavanceerdere' softsynth wanneer je niet meteen het gewenste resultaat bekomt. Niet doen ! Zo leer je het nooit.

Mijn keuze zou absoluut gaan naar de Novation V-station.
Waarom ? Subtractief, duidelijke layout, ingebouwde FX, niet overcomplex (de algemene basisfunctionaliteit van een synth zeg maar), en klinkt verdorie goed. (ruim inzetbaar voor een breed scala aan stijlen, van trance tot retro synthpop)
Eén van mijn lievelingssynths, en dat zal niet snel veranderen.

Die andere synths leer je allemaal niets van,
die zijn meer voor mensen zonder tijd om zelf hun eigen geluidjes te maken!!!
Ja U leest het goed : mensen die geen tijd hebben om ZELF GELUIDJES TE MAKEN!!!
:stupid:stupid

Mijn keuze zou absoluut gaan naar de Novation V-station.
Waarom ? Subtractief, duidelijke layout, ingebouwde FX, niet overcomplex (de algemene basisfunctionaliteit van een synth zeg maar), en klinkt verdorie goed. (ruim inzetbaar voor een breed scala aan stijlen, van trance tot retro synthpop)
:okdan:

Ik zou zeggen

(zachte waren): NI Massive / Sylenth (...of iets in die richting)
(Harde waren) : Ems Synthi 100 (....als je plek hebt)

Ik ben geneigd om te zeggen dat je makkelijker leert met een hardware synth met knoppen en schuivers voor alle functie dan met een softsynth of een hardware synth met veel verborgen functies of knoppen met dubbele functie (bv één set knoppen voor verschillende envelopes of oscillators, wat meen ik het geval is met de novations/Sh01). Als je er dan nog een computer editor bij hebt kan je ook patches zien - hoewel ik niet geloof dat je daar zo veel van leert.

Probleem is voor 300 vind je niet zoveel, mijn advies zou zijn 50 na 100 euro meer te spenderen en te gaan voor:
- Korg MS2000
- Roland alpha-juno met programmer
- of evt een vd novations hoewel ik die iets minder overzichtelijk vind

Joris

(zachte waren): NI Massive / Sylenth (...of iets in die richting)
Raad ik allesbehalve aan.

:stupidKom op jongens, voor een beginner ?!

Ik raad geen hardware aan.
Voor dat budget heb je namelijk geen dedicated buttons + zie je nooit meteen de parameters van een patch. (de knoppen draaien zich namelijk niet vanzelf in de goede positie)

Overigens, als het echt alleen maar om het leren van synthese gaat, dan zijn er zat gratis softsynths beschikbaar. gratis != slecht !!!
Hoef je je enkel een leuke midi controller aan te schaffen (eventueel met wat extra vrij-toewijsbare knoppen) en hou je nog geld over dat je kan oppotten tot je écht weet wat je wil.

Tenzij je vriend zijn voldoening haalt uit het kopen van spullen ipv het aanleren van iets. Dan doet ie maar.

Tsja, en ik raad geen software aan. Het tactiele van meerdere knoppen tegelijk te kunnen bewegen is volgens mijn onontbeerlijk.

Tsja, en ik raad geen software aan. Het tactiele van meerdere knoppen tegelijk te kunnen bewegen is volgens mijn onontbeerlijk.
dedicated buttons zijn volgens mij alleen onontbeerlijk indien je er een trail-and-error methode op nahoudt. Of anders gezegd: niet weet wat je doet en erop hoopt om toevallig op een leuke sound te stoten.

Leuk voor jou maar dat is niet wat de TO verlangt. De TO wil "leren". En dat kan je volgens mij alleen door

1) uiteraard zelf veel uit te proberen maar dit betekent niet in het wildeweg aan knopjes draaien (of ze nu lekker aanvoelen of niet)
2) bestaande patches te bestuderen. En dat gaat enkel lekker op een computerscherm waar de knoppen meteen in de juiste positie staan. Bij een hardware-synth moet je handmatig alle parameters controleren. (je bent immers een beginner)

Ik heb de indruk dat je met je ogen synthese wil laten leren. Synthese leer je met je oren. Dus aan knopjes draaien en horen wat er verandert aan het geluid. Trial en error inderdaad. Al doende leert men ... Het is belangrijk dat je interactie tussen de parameters hoort, dat kan het beste met hardware met dedicated knopjes en gaat zeer slecht met een computermuis.

Verder zou ik aanraden patches te leren zoals beschreven staan in de sound-on-sound reeks, en sterk afraden naar voorgeprogrameerde patches van een (soft)synth te kijken.

Back