Moderne Klassiekers

Andromeda A6
Machinedrum
Monotron
Dewanatron Swarmatron (als vergeten klassieker dan)

Machinedrum Ja, andromeda kan Ik mij ook nog wel in vinden maar die monotron is veel te nieuw imho en te toylike om van een klassieker te spreken. Dat ding gaat meer de kant vaan een sprak en spell op in de toekomst denk ik, gewild ding voor circuitbenders etc maar meer ook niet imho.

groot verschil tussen monotron en al dat ander circuit bend gedoe is dat er godzijdank voor 1 keer eens muzikale mods mee worden gemaakt ipv dat eeuwige glitch gedoe van digitaal spul.

Maar goed, moderne klassiekers...

Afgelopen 10 jaar vind ik wat lastig. Als we het net iets ruimer nemen zie ik de JP8000, Virus, Karma, An-1x op het lijstje verschijnen. Afgelopen 10 jaar...electribes zeker. Ook al heb ik er zelf nooit eentje gehad.

maar die monotron...
In zijn categorie natuurlijk. Niet op het niveau waarop de VCS3 of de Minimoog nu een klassieker zijn. Eerder een bescheiden klassieker binnen semi-speelgoedland, zoals de Stylophone, maar dan klassiekeriger.

voyager

mja alles met Moog erop, das te makkelijk 8D

die andere draad is uit 2006 dus we zijn toch wel weer bij een nieuwe periode aangekomen.

>>Monotron!?! Nee gek... die zeker niet...Wat is daar zo bijzonder aan wat hem klassiek moet (gaan) maken dan?

Alesis Ion, Korg Karma, Nord spul en misschien nog wat Dave Smith's denk ik...

sherryman filterplank :D
Die is wel al van 1997, maar hij mag er zeker bij.

BTW: als je "sherryman filterplank" in Google intikt, kom je toch nog op de goede site terecht. Waarom probeerde ik dat eigenlijk ook al weer?

kunnen we niet een top 10 maken door je stem toe te voegen of zo?
(ik weet niet hoe zoiets werkt)

Nord Lead mag denk ik ook niet ontbreken. Gisteren deze Anniversary edition gekocht via Marktplaats :)
limited_web.jpg

Ik denk niet dat per se alles waar moog op staat een klassieker wordt, van de dingen die ze de laatste tijd uitgebracht hebben dan. Een klassieker moet in mijn definitie toch ook een beetje een nieuwe standaard zetten. Bij moog hoor je toch vaak dat ze een hun sound van vroeger proberen te brengen in modernere apparaten (little phatty, little phatty slim) maar dat de oude synths toch superieur zijn. Moog blijft ook met recente producten wel mijlenver voor op 't gros van de concurrentie, daar niet van.

Hun mf series vind ik denk ik nog wel het meest geslaagd van recente jaren, maar das geen synth of drumcomputer.

Bij de drumcomputers zou de tempest wel kans maken om een klassieke status te bereiken maar dat moet nog helemaal blijken natuurlijk. Maar dat lijkt wel echt een zwaar kwaliteitsproduct te zijn die ook net even weer een stapje voorwaarts zet.

De laatste 10 jaar blijkt toch moeilijk te zijn om al klassiekers te benoemen. Ga je richting 15 jaar, wordt het een stuk duidelijker. Een klassieker worden vergt danook tijd.

Van hetgene dat hier vernoemd is in de laatste posts, is naast de nieuwe Dave Smiths en Moogs enkel de Ion en de Karma zéér nipt binnen de 10 jaar grens. De Sherman Filterbank is ouder, de Nord Lead is ouder, ja ook de Andromeda is ouder. Yamaha AN1x is ouder. JP8000 en Virus dus ook ouder. De Microkorg is van 2002, maar zijn papa de MS2000 is meer dan 10 jaar oud.

Tja, klassiekers binnen de 10 jaar aanwijzen vind ik veel lastiger dan binnen de 15 jaar.

Ooh, de V-Synth lijkt me wel een moderne klassieker!

virus
nordlead1
prophet8
eigenlijk alle wat duurdere synth's die toch in grotere ( 1000tallen ) verkocht zijn
uitzonderingen workstations :"goed willen zijn in alles", wordt over 10 jaar gewoon vervangen door "beter zijn in alles".
de synth moet wel iets eigens hebben .

Back