Dit topic roept de vraag op wanneer muziek geniaal is. De melodietjes van Lady Gaga liggen veelal lekker in het gehoor en zijn goed geproduceerd. Is het daarmee goede muziek? Definieer goed. De muziek doet wat het moet doen: een groot publiek aanspreken, dansbaar zijn et cetera. Zoals wel vaker bij muziek die doet wat het moet doen, kun je in een betrekkelijk korte tijd het idee kopiëren. Los Del Rio had in 1996 ook een dikke zomerhit. Als de informatie op Top40.nl klopt 23 weken in 1996 en 35 weken Top40 in 1993. Het nummer scoorde zo goed dat MC Rage er een (hardcore) anti-lied voor publiceerde (1997). Ook die belandde in de Top 40. En hoeveel akkoorden heeft de Macarena? 1!
Zou het niet (ook) zo kunnen zijn dat de muziek die wij leuk vinden toevallig uit de tijd komt dat wij onze muzieksmaak gingen ontwikkelen? Ik vind die jaren '60 meuk bijvoorbeeld echt niet goed en de Beatles absoluut niet geweldig. De muziek uit de jaren '90 daarentegen ... Werd er toen opeens goede muziek gemaakt? Welnee, de muziek roept bij mij alleen herinneringen op aan een jongere ik (die ik misschien ben kwijtgeraakt en soms onbewust mis)
Muziek kan dus goed zijn omdat het doet waarvoor het geproduceerd is en muziek kan goed zijn om de herinneringen die het oproept. Neem bijvoorbeeld 'Il y a je t'aime et je t'aime' van Quentin Mosimann. (Hij is BTW de enige artiest die ik ken die één cd heeft uitgebracht met zowel pop, jazz, soule en house-muziek) Is dit goede muziek? Mij raakt het nummer, omdat ik het associeer met iets en dus is het voor mij goede muziek. Ja, het is na te maken. Nou en?!
Zou het niet (ook) zo kunnen zijn dat de muziek die wij leuk vinden toevallig uit de tijd komt dat wij onze muzieksmaak gingen ontwikkelen? Ik vind die jaren '60 meuk bijvoorbeeld echt niet goed en de Beatles absoluut niet geweldig. De muziek uit de jaren '90 daarentegen ... Werd er toen opeens goede muziek gemaakt? Welnee, de muziek roept bij mij alleen herinneringen op aan een jongere ik (die ik misschien ben kwijtgeraakt en soms onbewust mis)
Dit is zelfs onderzocht en het is idd zo dat je blijft hangen in de muzieksoort die je zo rond je 15-25 goed bent gaan vinden. Dus aan de jonge "mensch" van nu:
"nu vind je misschien de meest nieuwe muziek goed en kijk je meewarig naar een midveertiger als ik die een voorliefde heeft voor de funk muziek zelf ben je over 30 jaar ook in die positie als je nog steeds luistert naar de hippe beats uit 2011"
gewoon hele goede marketing, een heks als lekker wijf laten overkomen...snap nog steeds niet hoe ze dat gedaan hebben.
voor de rest is het bijna een 1op1 cloon van de marketing van madonna.
mss is er een tekort aan mooie blonde vrouwen in de usa.
er komt weer een tijd dat echte muziek weer gewaardeerd denk ik {hoop ik}, maar tot die tijd zullen we het idd tussentijds moeten doen met een hele hoop kutmuziek, met uitzonderingen daargelaten. En trouwens Pappa, ji maakt mooie kutmuziek. : ]
Perfect voor deze tijd toch? Muziek verkoopt niet meer, maar het concept eromheen.
Dus waarom aandacht steken in de kwaliteit muziek? Voor bedrijven als Universal is tijd enorm veel geld. En die stoppen hun aandacht in het geen wat het meet op gaat leveren.
Ik bedoel hiermee niet dat het idee verkeerd is. Universal blijft tenslotte een bedrijf dat het product wilt verkopen. Wat enorm goed gaat. En Gaga is momenteel de melkkoe
De muziek vind ik persoonlijk niet veel aan, maar goed een ander kan het wel wat vinden.
Het concept, tja.Wat Gaga doet, doet me af en toe een beetje denken aan een mislukt aftreksel van Goldfrapp, Moloko ''Roisin Murphy'' niet kwa muziek.
Mislukt wil ik eigenlijk ook weer niet zeggen, het levert nu ook miljoenen. Dat was ook wel het plan denk..
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.