Welk is het beste keyboard (voor de kenners)?

aquarius

Nieuwkomer
Hi,

Ik ben op zoek naar een keyboard dat aan bepaalde voorwaarden voldoet maar ook in m'n budget past.

Ik heb er volgende vereisten aan gekoppeld:
*Realistische pianoklanken (dat merk je snel, perfect hoeft niet maar wel bijna)
* Duosound
*Transponeerfunctie
*Interactieve begeleiding
*Bijkomende instrumenten: (elektrische) gitaar, orgel, strijkintstrumenten, zang, (pan)fluit e.a.
*Min. 61 toetsen (5 volledige octaven)
*Toetsaanslag
*Toetsterugslag, een iets mindere vereiste
*Splitsfunctie
*Sustain, evt. d.m.v. pedaal

*En als het kan ook nog een functie om extra instrumenten via een MIDI-kabel te downloaden en te gebruiken (ik zag een vriend dat enkele jaren terug doen) zodat zo nog betere pianoklanken verkregen kunnen worden. Hem kostte dat 1GB aan gegevens!

De gezochte prijs varieert van 400 tot 800€. Ik heb er zo fantastische gezien maar de prijs zegt van't zelfde...tegen de 1500! Dan zag ik er eentje van in de 750 maar wat is er dan nog om verder te vergelijken?
Ik zie allerlei keyboards op sites staan maar ofwel is er uitvoerige info ofwel de prijs. Wat een tijdverlies om ze zo te vergelijken:erm:

Alvast bedankt!!;)

Nou... Je zoekt een synthesizer ;-) (flauw) Er is gigantisch veel keuze natuurlijk. Maar als ik je lijstje eens bekijk denk ik het eerste aan de eerste serie Motif's van Yamaha (Motif classic), of misschien een roland Fantom S, of een korg triton (LE). Stuk voor stuk goede synths, alleen niet meer nieuw natuurlijk. Toch zou ik in dat geval voor tweedehands gaan, 400-800 euro voor een nieuwe synth met jouw eisen is wel krap.

eigenlijk zoek je meer een soort entertainer keyboard met goede bespeelbaarheid en realistische klanken.oh ja , en interactieve begeleiding .
veel zo niet vrijwel alle andere functies zijn vrij standaard, behoudens terugslag, da's moeilijker ( vind het trouwens zelf ook vaak niet realistisch werken, maar dat kan aan de programmeringen liggen misschien )

de genoemde motifs, of iets van roland ( geen synthesizer dus ) en dan inderdaad 2dehands en wat ouder , anders zal de kwaliteit je waarschijnlijk tegenvallen . oa. qua toetsenbord en ook mbt de realisische piano's

( zelf soundtweaken hoor ik er niet zo in ? )

De Casio WK-7500 doet veel van je lijstje voor 650 euro nieuw, en kan heel behoorlijk klinken.

Je kunt er ook direct een microfoon op aansluiten en opnemen, samen met (zelf helemaal naar smaak te bewerken ) begeleiding.

Hij heeft geen MIDI-poorten, wel USB.

Yamaha psr403 .... voor €100 moet wel lukken.
Alles wat je wil en een leuke piano klank

Denk dat je ook naar een arranger / keyboard forum moet. hier op het synthforum kan je beter voor synthesizers terecht. :biertje:

bart smit, blokker, intertoizz, marktplaats.
bijvoorbeeld ieder E type roland keyboard zou het moeten doen.
maar inderdaad, dit is een synth forum, geen keyboard forum, dus ff verder zoeken dan de ons allen zo overbekende neus lang is..............:okdan:

:mega:

Die Casio WK7500 zie ik wel helemaal zitten, niet te duur en al veel beter dan wat ik gewoon ben!
Thanks Snitch!

Voldoet niet elk serieus arranger keyboard aan dit wensenlijstje? Wat 'realistische pianoklanken' zijn is een discussie waard. Als ik hier zo de discussies lees, dan zijn de meningen daar ook wel over verdeeld. Alleen de toetsterugslag lijkt me ingewikkeld, maar voor de rest ... Ik zou je nog een Technics in overweging willen geven. Ook wat gedateerd, maar op Marktplaats gaat de KN5000 tegenwoordig voor 400 euro en de Technics KN2600 voor 650 euro.

Technics was destijds een kleine speler op de markt van arranger keyboard. Het aantal klanken is veelal beperkter dan bij Yamaha en Roland-keyboards in dezelfde prijsklasse, maar Technics leverde dan ook meer kwaliteit dan kwantiteit. Arranger keyboards van Technics zijn erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, maar laat je niet misleiden: deze keyboards bieden je alle ruimte voor creativiteit! Interactieve begeleiding wordt standaard meegeleverd, maar die kun jij ook helemaal naar jou hand zetten. Andere instrumenten? Beperktere begeleiding? Geen probleem! Zelf een interactieve begeleiding programmeren? Ook geen punt! Je kunt gebruik maken van de uitstekende preset-geluiden, maar wil je zelf ook wel 'ns een nieuw geluid maken? Het kan! Kortom: volop ruimte voor creativiteit, maar zonder de interface die je in de mogelijkheden laat verdrinken.

heb zelf o.a. een roland gw8e, die werkelijk volgepropt zit met geluiden en mogelijkheden.
er zal vast ook wel iets niet op zitten.
Ook leuk: de korg m50 synthezijker. Ook weer nokkie bommetje met geluiden, toeters en bellen.
volgens mij allebei nieuwe te krijgen onder de 800 euri (dacht ik)
en anders vast wel ergens 2e hands op de kop te tikken. er komt er wel eens eentje voorbij

ben niet zo'n kenner,
maar de Roland Fantom X6 heeft alles aan boord
ik heb er eentje 2dehands gevonden voor 900 euro, laatst zag ik er eentje voor 750euro
happy hunting !

En Yamaha heeft in de keyboard range ook goede geluiden (psr) en ook een aantal met 76 toetsen (nv-serie; weliswaar niet gewogen, maar wel beter dan 61 toetsen voor pianospel).

Hoi,

bedankt allemaal voor de feedback!
Ik heb dinsdagvoormiddag een Roland E09 (zwart) gekocht.
Ik ben eerst enkele winkels afgegaan en heb keyboards in interessante prijsklasses genoteerd (zodat ik zeker wist dat ze ze hadden) en zocht dan wat informatie daarover. Daarbij won deze keyboard het dus van de rest.
Ik heb er elke ochtend/avond wat op gespeeld en ben er helemaal tevreden van! Al heb ik de indruk dat de Melody Intelligence-knop het niet doet...

Groetjes!

Back