Synth bass sound zoals deze

Deze kan prima met de trage Env's van de JX.. trage decay idd.. en zelfs een beetje attack misschien.

maar hoe weet je of je een of 2 oscs moet gebruiken?

Dit zijn van die vragen.. die kun je niet uitleggen.. experimenteren en gewoon luisteren.
Als je weet hoe een enkele zaag klinkt dan hoor je duidelijk dat het anders klinkt toch?? Overduidelijk 2 oscilators met een octaaf verschil dus.. allebei zaagjes of de laagste een blokgolf.
Op de Juno's 6, 60 en 106 zit een sub oscilator.. die brengt een blokgolf voort een octaaf lager. Je zou bijna denken dat het daarom sub-bass heet :D

Deze kan prima met de trage Env's van de JX.. trage decay idd.. en zelfs een beetje attack misschien.

Dit zijn van die vragen.. die kun je niet uitleggen.. experimenteren en gewoon luisteren.
Als je weet hoe een enkele zaag klinkt dan hoor je duidelijk dat het anders klinkt toch?? Overduidelijk 2 oscilators met een octaaf verschil dus.. allebei zaagjes of de laagste een blokgolf.
Op de Juno's 6, 60 en 106 zit een sub oscilator.. die brengt een blokgolf voort een octaaf lager. Je zou bijna denken dat het daarom sub-bass heet :D

hehe , oke :P
Wat betekent trage envs en trage decay eigenlijk? een kleine waarde dus?

Check eens het begin geluid uit het filmpje van de Mini-moog... die heeft snelle env's.. hoor het verschil.. Dat gaat niet met de trage env's van je Jx lukken

Een sinus is ook een soort van trage blokgolf, zo kan je het ongeveer zien.

wat is er dan precies het verschil tussen trage en snelle env?
bijv een attack op 0 die dan toch nog heel iets een waarde heeft... dus niet *PLOP* in 1 keer op het peak niveau...
meeste envelopes zijn niet snel omdat je dan in sommige gevallen een tik kan horen (kan ongewenst zijn dus) dus is het wat meer afgerond...

da's dus ook de reden waarom analoge drumcomputers met snelle ENVs bijv bij een kick steeds een andere sound (de tik dus) hebben omdat de golfvorm niet altijd op de 0 lijn begint als ie opnieuw word getriggered...

bijv een attack op 0 die dan toch nog heel iets een attack heeft... dus niet *PLOP* in 1 keer op het peak niveau...
meeste envelopes zijn niet snel omdat je dan in sommige gevallen een tik kan horen (kan ongewenst zijn dus)

da's dus ook de reden waarom analoge drumcomputers met snelle ENVs bijv bij een kick steeds een andere sound (de tik dus) hebben omdat de golfvorm niet altijd op de 0 lijn begint...

Oke. Dat snap ik.
Dus, hoe maak ik die sound na, eerst moet ik het dus analyseren?
Ik denk dat het een blokgolf is met 1 OSC ?

niet denken maar doen...

sowieso is de term 'snelle envelope' nutuulk suf... je kan beter spreken van "absoluut nul envelope" o.i.d.

Oke. Ik zet de jx zo aan en ga draaien aan die pg :D
Volgend jaar ga ik naar een muziek en sound design opleiding, daar kan ik hopelijk ook nog veel leren. 't gaat wel beter dan eerst :P

Hoe werkt het eigenlijk met de Yamaha CS (10) envelopes. Die kun je switchen naar 5x, zo snel dacht ik?

is de snelheid van de envelopes ook zo'n heikel punt bij VA's ?

Lijkt me op het eerste zicht enkel een neveneffect van het "analoog zijn". (toenemend spanningsniveau)

VA's hebben prima envelops.... probeer een oscar is natuurlijk geen waardevolle reactie...mooi synth dat wel...

idd
probeer het anders op een andromeda
die heeft ultra percussive mode 8)

Andromeda heeft super envelopes, messcherp!! en net zoals in de VA's software envelopes.
Er zijn een paar synthjes geweest aan het begin van het softwarematige-envelope tijdperk die nogal sloppy / traag waren. De m1000 bv.. en helemaal de ESQ1... wel een typische klank maar percussieve geluiden lukte daar niet echt op... had telkens het idee dat de attack open stond.

voor die depeche mode bass niet echt nodig verder... main thing is hoe het geluid in zijn volledigheid klinkt, niet hoe snel ie opkomt...

On-topic ja...

Ben wel benieuwd naar de vorderingen van de depeche mode bass immitatie.. al wat audiovoorbeelden a-man??

Laatst gewijzigd:
Back