Ableon live laten inpikken op externe midiclock die reeds loopt

Senthrax

Stamgast
Ik wil in ableton een song kunnen openen die automatisch inpikt op een externe midi clock. Op zich geen probleem als ableton reeds op en staat en er dan op play word gedrukt op de externe seqencer.

Echter als ik in live een nieuwe song laad, en ik wil deze na het laden laten inpikken op de midi clock (ableton midi setup ontvangt midi clock), en ik klik op de ext button dan pikt live inderdaad in op de midi clock, maar als ik een scene op play zet, dan blijven de clips flikkeren en deze beginnen niet mee te spelen. Pas als ik bij mijn main sequencer die de midi clock uitstuurt opnieuw op play druk, dan begint live pas mee te spelen. (in tegenstelling tot reason, deze pikt gewoon in na het openen van een andere song). Heb dit nu getest met 2 instanties van live, 1 die mici clock stuurt mbv midi yoke en de ander die ontvangt.

Hoe komt het dat live pas meespeelt wanneer op de midi clock bron op play gedrukt wordt en niet wanneer deze reeds aan het spelen is? Of mis ik ergens iets?

Lijkt me raar dat dit standaard niet gaat? Met reason is dit geen probleem. Zal die Mungo sync zo eens checken maar ik hoop dit wel softwarematig te kunnen oplossen.

Ytse, yep ik heb max for live :) Moet nog beginnen met hiermee te experimenteren. Deze kreeg ik gratis bij aankoop van ableton suite, was een actie in april. Zit daar de oplossing?

In principe hoef je alleen een midi clock start message mee te sturen. Wel is een keer gemaakt in pure data. Met m4l lukt dat ook wel. Grootste probleem zal je sync worden. Sync op een eerste tel bedoel ik dan.
Maar is op play drukken op je main sequencer echt zo'n groot probleem? Of moet je dan eerst op stop drukken?

Ligt eraan wat de main sequencer wordt... als je ableton als main sequencer gebruikt is enkel een druk op play genoeg, probleem is dat je live bezig bent he, dus moet die play al goed timen, niet ideaal om tussen elke song te moeten doen. Zou leuk zijn als dit met M4L te realiseren is maar heb hier momenteel nog geen kennis van.

Dat scenario gaat dan ook alleen als je ableton als main sequencer gebruikt he? om dan met de master een "fake" start signaal door te sturen.. of bedoel je de client ableton mbv een M4L script zichzelf laten wijsmaken dat er een nieuw startsignaal aankomt, en dit dan op de eerste tel van een nieuwe maat van de lopende midiclock krijgen.. hmm of een plugin schrijven die beide kan..

Nee, slave in Ableton Live is nog steeds niet wat het moet zijn. Probeer al een tijdje m'n Machinedrum & Monomachine te slaven (of als masterclock in te stellen) en dit lukt voor geen meter.

Het enige wat (naar het schijnt) echt wel werkt om een strakke klok uit Ableton Live te halen is dit bakje:
Sync Gen II Pro

Ben zelf even aan het sparen en binnenkort haal het in huis, zal m'n ervaringen uitgebreid posten!

Ok, mja geen idee hoe ik daaraan moet beginnen. Als je het zelf ziet zitten om zo'n script te schrijven, geef zeker een seintje :) of als je me kan doorverwijzen naar een specifieke tutorial. Heb wel wat programmeerervaring in vb/c# dus kan missch men weg er wel in vinden..

Maar @robotfunk en bodo, instabiele midiclock voor syncen met ableton? In welke zin?
Wij syncten vroeger 2 laptops met reason en soms een MC-505 aan een laptop met Ableton (die was dan wel master) en dat loopte perfect.

Als je vb of c# kan moet je dit zo kunnen bouwen in M4L. Zelfs zonder kennis van M4L.
Je laat je main sequencer een midi message (maakt niet uit wat) op elke eerste tel sturen.
In M4L druk je op een knop en bij de eerst volgende midi message van je main sequencer stuurt ie een 0xFA (start message) naar je MIDI in sync port. Enige probleem is dat Ableton Live intern geen MIDI clock stuurt dus je zal het eerst via udpsend naar een max patch moeten sturen die je draait in max runtime. De patch in max runtime stuurt het dan naar je MIDI in sync port.
Veel bouw plezier.

Denk je dat zoiets strak zal lopen? Als ik bv m'n BPM waardes bekijk die op m'n Monomachine door Live uitgestuurd worden, dan springen die per maat heen en weer met afwijkingen tot 2 BPM.

Als je vb of c# kan moet je dit zo kunnen bouwen in M4L. Zelfs zonder kennis van M4L.
Je laat je main sequencer een midi message (maakt niet uit wat) op elke eerste tel sturen.
In M4L druk je op een knop en bij de eerst volgende midi message van je main sequencer stuurt ie een 0xFA (start message) naar je MIDI in sync port. Enige probleem is dat Ableton Live intern geen MIDI clock stuurt dus je zal het eerst via udpsend naar een max patch moeten sturen die je draait in max runtime. De patch in max runtime stuurt het dan naar je MIDI in sync port.
Veel bouw plezier.

Cool, ik veronderstel dat je via de API een main sequencer object kan aanspreken en hiervoor events beschikbaar zijn, en dat je via de API dan ook aan je MIDI settings kan enz.. Naja, ik zie er nog even vanaf en zal me er later eens wat in verdiepen. Nu nog te druk in de weer met muziek maken zelf, en NI Komplete verkennen :)

Denk je dat zoiets strak zal lopen? Als ik bv m'n BPM waardes bekijk die op m'n Monomachine door Live uitgestuurd worden, dan springen die per maat heen en weer met afwijkingen tot 2 BPM.

Als ik dat hier zo even test, met 2 instanties van live, 1 als master 1 als client dan verspringen de BPM's idd wel .. hmmm..

Live is niet de master. Dus even strak als anders.

Ja, ik bedoel dat in de andere richting (Monomachine of Machinedrum als master) dit ook voorkomt. Hoe dan ook, ik hoop dat het jullie lukt! Zou vele mensen een hoop ergernis besparen. Hopelijk pakken ze het clockgebeuren eens serieus aan voor de volgende versie van Live, want dat heeft nooit goed gewerkt.

Ja, ik bedoel dat in de andere richting (Monomachine of Machinedrum als master) dit ook voorkomt. Hoe dan ook, ik hoop dat het jullie lukt! Zou vele mensen een hoop ergernis besparen. Hopelijk pakken ze het clockgebeuren eens serieus aan voor de volgende versie van Live, want dat heeft nooit goed gewerkt.

sowieso de timing en latency problemen zijn niet best. in elk geval voor mij onwerkbaar.
ableton is voor mij haat liefde, je kunt er zoveel mooie dingen mee maar je wordt wel keihard genaaid met dingen die ook totaal niet werken of tig keer geupdate worden.
als je met audio werkt is het all good en een super productie tool maar midi zuigt het ontzettend zwaar ofwel onwerkbaar. werk nu met logic .. unableton

Vraagje:

Ik wil graag als master Ableton gebruiken.
En dat ik hiermee 2x als slave Reason aanstuur. Dat ik zeg maar kan switchen tussen de 2 tracks in Reason..
Dus ik bedoel ableton en 2x reason op 1 computer...

Kan dat?

Ik stuur nu met een drumcomputer, 2 computers aan(met op elk reason) met de midi clock.
Dan lopen dus 2 nummers in elkaar. Zo wissel ik dus de tracks van de ene in de andere. Dit werkt goed alleen zou handiger zijn met 1 computer.

Yep dat kan. Ik deed dat vroeger zo met een paar kameraden, programmas draaiden dan wel op verschillende laptops, en midi ging over lan. Mogelijk probleem is wel de snelheid van je pc, maar als deze het aankan moet dan lukken, gebruik eventueel MIDI YOKE voor het routen van de MIDI. Ik zou zeggen test het even uit met songs die je reeds gemaakt hebt en voeg nog wat extra devices toe.

Wanneer je een ableton toevoegt als slave dan beginnen de midi clock problemen.

Back