Melodie

mikevercoelen

Piepkuk
Hoi Mensen,

Vind het toch lastig om alles in tune te houden, heb net een korg ms20 maar vind het moeilijk om te beginnnen met een melodie heeft iemand hier een tip voor, ik snap dat er geen manier voor is om een melodie te beginnen maar hoe komen jullie er op?

ik maak melodietjes altijd op een korg ms20 controller
heb je die niet meer?
ik heb er net 1 gekocht voor 5 miljard, top ding

hoe je op een melodie komt of hoe je die ms20 in tune houd? Voor een melodie zou ik zeggen eerst een accorden schamatje/een of ander frame werk, zegmaar waar de melodie in moet zijn, dan effe mooie noten binnen framewerk zoeken, die dan effe met elkaar verbinden. en whalla een melodie... Alles wat je speelt is eigenlijk een melodie, of die goed is ligt een beetje aan de context waarin je het plaatst.

Verder tja een ms20 is een kut ding... als ik jou was zal ik de controller houden en die ms20 voor 300 verpatsen :D

een melodie kan ook gewoon 1 noot zijn, met bepaalde intervallen...

kan er eigenlijk soms wel is een beetje boos om worden. Iets voor okee prijs kopen en het dan snel voor het dubelen verkopen... Dat de waarde van sommige instrumenten nou 1 maal stijgt en mensen daarom iets duurder verkopen dan ze het hebben gekocht kan ik helemaal mee leven. Het idee echter iets te kopen en dan een half jaartje later voor het dubbelle te verkopen snap ik niet, handelaar heet dat, lekker muziek maken en als je iets wegdoet doe et dan voor een gewoon goede prijs, kan iemand anders weer lekker er muziek mee maken!

een melodie kan ook gewoon 1 noot zijn, met bepaalde intervallen...
????
Melodietje met één noot...
Heeft Ludwig van Beethoven ook eens gedacht :)

Hier een grafische score van het tweede deel van de zevende symfonie.
De melodie begint met zestien keer dezelfde toon, waar omheen de harmonie zich drapeert (Wat mooi geschreven... Door Ludwig, niet door mij :D)

Je kan het geheel afluisteren en ontdekken hoe de melodie telkens weer terugkeert en in welke vorm.
Melodie en akkoorden zijn tegelijk ontstaan, maar van Beethoven was dan ook geniaal!!!

Wout

wat een slecht voorbeeld
je had beter eoa kazig dancenummer kunnen pakken met echt maar herhaaldelijk 1 noot

maar als er omheen die 1 en dezelfde noot verder geen tonale variatie is (verschillende akkoorden, basnoten etc) dan is het toch een ritme en geen melodie?

Als ik een half uur op een stemvork sta te hengsten speel ik toch geen melodie maar een ritme? Een melodie is volgens de meeste bronnen een combinatie van toonhoogte en ritme. Als je alle variatie in toonhoogte wegneemt, hou je dus enkel ritme over.

ligt eraan, wat is de functie van die toon?

ONDERDEEL zijn van een melodie waarin een opeenvolging van verschillende noten te horen is. :gaap:

Laten we het eens omkeren: wanneer is iets volgens jou géén melodie meer maar enkel een ritme? Als het een ritme is dat louter met atonale klanken gespeeld wordt?

Dus maw met een hat kan je een ritme spelen maar als je hetzelfde ritme met een triangel speelt is het meteen een melodie?

Voor mij moet een melodie toch enige tonale variatie hebben, dus een minimum van 2 noten + een ritme.

maar de toonsafstand tussen 2 dezelfde noten heeft toch ook een naam
daarnaast is er nog niks gezegd over de expressie in die noten
de sound ervan
waarom zou het geen melodie zijn?

Misschien is het een idee om gewoon iets te neuriën en dat vervolgens proberen na te spelen. Dat is in ieder geval hoe ik de meeste van mijn melodieën in elkaar zet. Uiteraard maak ik ook veel gebruik van akkoorden en tegennoten, maar dat is ook omdat ik vroeger gewoon goed heb opgelet tijdens de muzieklessen. ;)

Back