Hammond Novachord

klinkt wel echt fantasties hoor! maja restoreren gaat je een fortuin kosten, met al die buizen (169)

Als ik de tijd en de ruimte zou hebben zou ik hem kopen om te restoreren... Maja kom nog geen eens toe aan nieuwe buisjes in mn versterker zetten :(

met de bedragen waar je het over hebt..

welke bedragen heb jij in gedachten?

:mega:

Zeg dat is interessant.
Zou je een dergelijke opdracht aannemen?
En zo ja, stel dat ik je ooit zo'n opdracht geef, hoe moeten we dat dan aanpakken?
Ik heb nu niks concreets dus misschien is het een beetje onnodig om nou uitgebreid antwoord op mijn vraag te geven.
Maar het komt best regelmatig voor dat ik iets uit de jaren 30 tot en met 60 koop wat een goede restauratie kan gebruiken.
Ben jij daarvoor te porren?

jazeker, mits er voor de novacord een ruimte is om te werken.
( meestal doe ik dit soort dingen op locatie)
en ik ben altijd te porren voor een leuke revisie, pm maar als het zover is.

welke bedragen heb jij in gedachten?

jazeker, mits er voor de novacord een ruimte is om te werken.
( meestal doe ik dit soort dingen op locatie)
en ik ben altijd te porren voor een leuke revisie, pm maar als het zover is.

Ik heb geen bedragen in gedachten maar waar jij het over hebt is wat mij betreft dusdanig hoog dat het alle wind uit mijn zeilen zou halen. :-)

Wat de levertijd betreft...
Het is niet de eigenaar, die verkoopt, maar een makelaar, een soort kunsthandel.
Jij geeft een optie en hij gaat onderhandelen met de werkelijke eigenaar.
Zo gaat het met dit soort objecten.

Wout

Wat de levertijd betreft...
Het is niet de eigenaar, die verkoopt, maar een makelaar, een soort kunsthandel.
Jij geeft een optie en hij gaat onderhandelen met de werkelijke eigenaar.
Zo gaat het met dit soort objecten.

Wout

Ja die ken ik ja...0 investeren maar wel willen verdienen..alsof een beetje scherpe koper dat zelf niet kan!!!!.

Zo gaat het niet met dit soort objecten, mischien in de kunstwereld wel maar in de instrumenten handel niet.

Hij heeft nog geen enkele referentie, ie geen bekende handelaar maar vooralsnog een boer uit Staphorst.

Ik zou als koper in ieder geval direct afhaken bij dit soort verhalen.

tis me wat met die handel allemaal.
als ik echt veel geld had zou ik maar wat graag een novachord willlen aanschaffen, geheel laten restaureren en er veel op willen spelen, maar ja :

Laatst gewijzigd:
Ik heb geen bedragen in gedachten maar waar jij het over hebt is wat mij betreft dusdanig hoog dat het alle wind uit mijn zeilen zou halen. :-)

ok, dan doen we een rotte novacord voor 1500 en de restauratie voor 6500?

met voor elke toets een eigen stem met een eigen VCA + envelope is het geluid op geen enkel moment hetzelfde... :koffie:

Das de hele truck van een goede sound he, spannend blijven en dat doet de nova zeker.

opzig is laten we zeggen 1500 voor 72 stemmen nog geen eens duur = ongeveer iets meer dan 200 per stem... een juppie 8 zit toch snel op 500 per stem... Dus zo beschoud is et gewoon een koopje:D

Maar het is slechts een beetje uitgebreid orgeltje, meer niet.
Je kan goed zien op de foto dat links 12 oscillatoren zijn, met een klein wieltje, waarmee het orgel gestemd kan worden. (Dit moest erg vaak gebeuren, volgens de technici die het Haagse Novachord onderhielden: CBS studio)
Naast die 12 osc 6 rijen octaafdelers.
Zo werkt toch zo'n beetje ieder electronisch orgeltje?

Wout

Je kan goed zien op de foto dat links 12 oscillatoren zijn, met een klein wieltje, waarmee het orgel gestemd kan worden. (Dit moest erg vaak gebeuren, volgens de technici die het Haagse Novachord onderhielden: CBS studio)

Wout

Eigenlijk is het gewoon pulp.

Wout

klopt helemaal, het is een beetje een wonder orgel.

het enige wat hem ietwat anders maakt zijn de erg simpele envelopes samen met de keyers(vca´s).
de filteringe is verwaardeloosbaar , eigenlijk.
wat hem z´n klank geeft, zijn de 12 hoofdoscillators.
nooit 100%gestemd, dus muzikaal gezien een rijk geluid.

Ik las op een website dat de onderdelen uit een tijdperk komen waarin ze nog niet zo nauw namen met de mileu normen dus vol PCB's en andere troep.

Ik las op een website dat de onderdelen uit een tijdperk komen waarin ze nog niet zo nauw namen met de mileu normen dus vol PCB's en andere troep.

Alle elektronica zit vol PCB's. (printed circuit boards). :D;)

Maar in de Novachord zit inderdaad niet zo'n gezond spul, iets teerachtig als ik het me goed herinner.

Back