Hammond Novachord

voor de liefhebbbers, PCB´s en PAK´s

een van de redenen om zo´n ding op te knappen dus.
het is nogal een chemische bom.

:koffie:

Daar word je niet vrolijk van..

Wel spannend die oude techniek.

Ach..een beetje chemie kan geen kwaad.
Het is goed voor je weerstand.

Ik zou het er iig niet om laten.
Zo'n prachtig instrument lijkt me helemaal tegek!

Wat die zesvoudige vibrato betreft waarover enige discussie was:

Het principe is dat er niet 1 vibratoeffect is dat over alle noten gaat, maar 6 onafhankelijke vibrato's die elk met 2 naast elkaar liggende top oscillators verbonden zijn. Op die manier is de kans dat meerdere noten (niet divided-down van elkaar) die je in 1 akkoord speelt dezelfde vibrato gebruiken klein. resultaat: in een akkoord hoor je niet

wwwwooooowwwoooowww [noot 1]
wwwwooooowwwoooowww [noot 2]
wwwwooooowwwoooowww [noot 3]

maar:

wwwwooooowwwoooowww [noot 1]
oooooowwwwooooowwwoo [noot 2]
oowwwwooooowwwooooww [noot 3]

Alsof elke violist zijn eigen vibrato onafhankelijk van de andere violisten toepast. En zo wordt de klank dus nog breder, levendiger, organischer.

Wat die zesvoudige vibrato betreft waarover enige discussie was:

Het principe is dat er niet 1 vibratoeffect is dat over alle noten gaat, maar 6 onafhankelijke vibrato's die elk met 2 naast elkaar liggende top oscillators verbonden zijn. Op die manier is de kans dat meerdere noten (niet divided-down van elkaar) die je in 1 akkoord speelt dezelfde vibrato gebruiken klein.
mooi truukje idd tenzij je bijv. een C2 en een C3 indrukt dan hoor je weer geen verschil tussen beide... maar akkoord, da's ook geen akkoord idd...

crumar trilogy gebruikt het ook, bij verdeling van de 6voices.

YouTube - ‪Novachord video‬‏

klinkt wel echt fantasties hoor! maja restoreren gaat je een fortuin kosten, met al die buizen (169)

Als ik de tijd en de ruimte zou hebben zou ik hem kopen om te restoreren... Maja kom nog geen eens toe aan nieuwe buisjes in mn versterker zetten :(

*D
zekers mooi
khad wels een nova chord linkie hier gezien d8 meer aan een achterhaald / analoog / organ

crumar trilogy gebruikt het ook, bij verdeling van de 6voices.

heet dit niet octave divide ..veel synth / organs zijn total polyfoon ...mn organ yamaha c35 ..is dat ook

Volgens mij is het proces om buizen te maken nou ook niet al te lief voor onzer aardkwoot... maar ach he kan je et lang of kort over hebben, tis voor het goede doel moet je maar denken :D

zo magkt horen hopla weg met die ouwe ..vervuilende troep ..in comes the i phones / tablets ...[waar kleine afrikaanse kinderetjes ...22 uur ..onder grond perdaggraven naar ultra mechanical utranium;-]
there goes the ..planet
:okdan:

heet dit niet octave divide ..veel synth / organs zijn total polyfoon ...mn organ yamaha c35 ..is dat ook

Neen.

Divide down = 1 octaaf genereren met 12 oscillatoren, en door de frequenties te delen de andere octaven maken. Dus eigenlijk een soort suboscillators gebruiken voor de lagere octaven.

Wat hier omschreven is, is het verdelen van meerdere exemplaren van de modulatiebron over de gespeelde noten, zodat ze niet allemaal tegelijk op en neer gaan met 1 LFO maar dat dit dooreen loopt door meerdere LFO's.

Ja maar daar ging het mij niet om. :)

Zijn polyfonie = divide down techniek.
Zijn modulatie = toewijzing van 6 modulatiebronnen over 12 noten om variatie in de modulatie per noot te krijgen. Maar dat laatste heeft op zich dus niks met divide down te maken.

wat een sound zeg, gooi je jupiter 8,memorymoogs en prophets maar weg. :(

nou, zonder een flinke bak galm en chorus erop klinkt hij een stuk minder hoor....

best wel lekker, maar echt wel een stuk saaier....:okdan:
en doe mij eigelijk maar een juup8.
:koffie:

Back