Analoge gain distortion (909 kick)

Hebben we het hier over een of andere nieuwere versie van de fireworx, want volgens mij heb ik zo nog wel een stuk goedkoper gezien....tweede hands welliswaar, maar volgens mij een euro of 400/500...

Ik denk dat ze er gewoon nog eentje achterin het magazijn gevonden hebben :) 't Apparaat stond al maanden niet meer te koop bij Thomann, volgens mij verkocht alleen Bax 'm nog nieuw. Ik heb nou niet het idee dat ze nog geproduceerd worden, volgens mij allemaal oude voorraden... Paar weken geleden op dit forum trouwens eentje voor zo te zien € 350 verkocht, die koper heeft mazzel :D

Ik heb dus ook zo'n Fireworx in mn racken zitten, ik moet zeggen dat een control vst erg makkelijk zou zijn. Ik zal eens kijken of ik zoiets kan maken :)

hmmm, ga nu wel serieus een fireworx overwegen... zit wel te twijfelen tussen een fireworx en een sherman, 2e handsprijzen zijn dus blijkbaar nagenoeg het zelfde! wel 2 totaal verschillende apparaten, maar voor allebij is wel wat te zeggen... Van zo'n sherman vraag ik me af of de meeste toffe kraakfilterdistorioneffecten op toeval zijn gebasseerd en bij een fireworx lijkt me het meer gestructureerd werken...

hmmm, ga nu wel serieus een fireworx overwegen... zit wel te twijfelen tussen een fireworx en een sherman, 2e handsprijzen zijn dus blijkbaar nagenoeg het zelfde! wel 2 totaal verschillende apparaten, maar voor allebij is wel wat te zeggen... Van zo'n sherman vraag ik me af of de meeste toffe kraakfilterdistorioneffecten op toeval zijn gebasseerd en bij een fireworx lijkt me het meer gestructureerd werken...

Ik heb ze beide, zou ze ook allebei niet weg willen doen :) Hoewel het inderdaad 2 verschillende apparaten zijn, is het raakvlak in dezen natuurlijk dat beide kicks goed kunnen vernaggelen. Je kan hiermee standaard bij de Fireworx wat verder, vandaar dat ik de output van de Sherman vaak nog in een goedkope buizenpreamp steek (Behringer MIC200) en deze flink overstuur. Dit voegt enorm veel toe aan de uiteindelijke klank! Sinds ik een modular heb gebruik ik de Sherman meer en meer in m'n modular-setup, daar is 'ie al helemaal van toegevoegde waarde! :okdan:

Kick door Sherman (wel wat weinig laag)

Overweeg ook eens een Deucetone Rat met een eq en/of filter ervoor, da's ook instant smerigheid :okdan:

Kick door Deucetone Rat (let op: is geen 909-kick :smeris:)

Edit: een Sherman lijkt me wat waardevaster dan een Fireworx gezien deze analoog is. Kan een argument zijn :)

http://www.mackie.com/products/402vlz3/index.html

Klein Mackie tafeltje met 60 dB gain

Zijn grotere broer (1604) is verantwoordelijk voor de distortion in de volgende video:

heb niet het hele topic gelezen maar reagerend op één van de eerste posten:

Ik heb ook een Mackie 1604 gehad maar daar heb ik 3x de opamps opgeblazen met de TR-808. 2x terug naar de fabriek gegaan en toen mocht ik hem ruilen tegen een Allen & Heath mixer.

heb niet het hele topic gelezen maar reagerend op één van de eerste posten:

Ik heb ook een Mackie 1604 gehad maar daar heb ik 3x de opamps opgeblazen met de TR-808. 2x terug naar de fabriek gegaan en toen mocht ik hem ruilen tegen een Allen & Heath mixer.

Je zal vast de dealer bedoelen, want bij WC-Eend adviseert men enkel... WC-Eend :D

Ik heb ze beide, zou ze ook allebei niet weg willen doen :) Hoewel het inderdaad 2 verschillende apparaten zijn, is het raakvlak in dezen natuurlijk dat beide kicks goed kunnen vernaggelen. Je kan hiermee standaard bij de Fireworx wat verder, vandaar dat ik de output van de Sherman vaak nog in een goedkope buizenpreamp steek (Behringer MIC200) en deze flink overstuur. Dit voegt enorm veel toe aan de uiteindelijke klank! Sinds ik een modular heb gebruik ik de Sherman meer en meer in m'n modular-setup, daar is 'ie al helemaal van toegevoegde waarde! :okdan:

Kick door Sherman (wel wat weinig laag)

Overweeg ook eens een Deucetone Rat met een eq en/of filter ervoor, da's ook instant smerigheid :okdan:

Kick door Deucetone Rat (let op: is geen 909-kick :smeris:)

Edit: een Sherman lijkt me wat waardevaster dan een Fireworx gezien deze analoog is. Kan een argument zijn :)
Bedankt voor je antwoord! Coole voorbeelden ook weer. De combi fireworx/sherman lijkt mij ook wel wat! Je kunt toch ook de sherman als insert in de fw gebruiken en 'm dan op verschillende plekken routen? Lijkt mij wel lekker geluidsvernaggelend werken!
Heb de deucetone ooit overwogen, toen toch voor een Pigtronics Disnortion gegaan, die beviel me zó goed, nu heb ik er twee :D De combinatie van fuzz, dist en een octaver is erg cool (en ik kan nu stereo distorten, leuk voor synths!)
Zou nog wel een buizeniets willen, of een betere tafel voor feedbackloops (beter dan de behringer die ik nu heb), maar ik denk dat ik op redelijke termijn eerst voor een fireworx ga, kwa mogelijkheden en toegevoegde waarde lijkt me dat momenteel het beste.

Je kunt toch ook de sherman als insert in de fw gebruiken en 'm dan op verschillende plekken routen? Lijkt mij wel lekker geluidsvernaggelend werken!
Dat is inderdaad een mogelijkheid! Je kunt bijvoorbeeld de S/PDIF-aansluitingen als main ins en outs gebruiken en met de XLR-aansluitingen een extern apparaat als insert, echt een toffe toevoeging! :okdan:
Ondergetekende zou hier wel wat meer gebruik van kunnen maken eigenlijk... :engel:

Heb de deucetone ooit overwogen, toen toch voor een Pigtronics Disnortion gegaan, die beviel me zó goed, nu heb ik er twee :D De combinatie van fuzz, dist en een octaver is erg cool (en ik kan nu stereo distorten, leuk voor synths!)
Ok, die ken ik nog niet, maar klinkt interessant.

Zou nog wel een buizeniets willen, of een betere tafel voor feedbackloops (beter dan de behringer die ik nu heb), maar ik denk dat ik op redelijke termijn eerst voor een fireworx ga, kwa mogelijkheden en toegevoegde waarde lijkt me dat momenteel het beste.
Succes met je keuze :okdan:

Succes met je keuze :okdan:
Hey thanx, djrazor! Ben sinds vandaag eigenaar van een fw! Ben nog ff presets aan het bladeren en is best wel stunning! :luv: (zit nu al bij nr. 263, nog 127 te gaan, dan zelf lekker bouwen!:P) Werken op 't schermpje is best te doen! Hij staat nu onder m'n toetsenbord, zal nog wel paar maanden/jaren duren voordat 'ie in m'n rack verdwijnt (of er moet een hele handige editor voor komen...)

ah, os v1 had minder presets?
zit nu tv te kijken met het signaal door het ding en ik lig in een deuk.... :D

Hey thanx, djrazor! Ben sinds vandaag eigenaar van een fw! Ben nog ff presets aan het bladeren en is best wel stunning! :luv: (zit nu al bij nr. 263, nog 127 te gaan, dan zelf lekker bouwen!:P) Werken op 't schermpje is best te doen! Hij staat nu onder m'n toetsenbord, zal nog wel paar maanden/jaren duren voordat 'ie in m'n rack verdwijnt (of er moet een hele handige editor voor komen...)

Wil je aub een 909 oversturen? Graag een EQ zetten voordat je overstuurt (met een boost rond de 500 hz). Ik ben je eeuwig dankbaar als je dit dit doet 8).

Wil je aub een 909 oversturen? Graag een EQ zetten voordat je overstuurt (met een boost rond de 500 hz). Ik ben je eeuwig dankbaar als je dit dit doet 8).

Die Halion uit mijn voorbeeld is ook een 909(-sample) :) En tevens een eq ertussen met een cut rond de 100 en een boost rond de 300~500 Hz.

Als je meer voorbeelden van de Fireworx-distortion/-cruncher wilt horen zou je die van Niel eens kunnen beluisteren, die klinken echt vet!
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1287435&postcount=127 :)

als die met midiCC te besturen is kun je zo zelf een editor maken met synthedit....

Back