Analoge gain distortion (909 kick)

Yups, 200 ipv 400. Vooral de dynamische dsp-allocatie is geinig, effecten blijven toevoegen tot de DSP overloadt (alleen jammer dat de distortionalgo's maar 1 keer gebruikt kunnen worden).
da's idd wel jammer... net een stukje gemaakt met een mopho en die had toch nog een beetje extra dist nodig erna. als ik m'n kabels binnen heb, kan ik gitaarpedalen als inserts er tussen stoppen, om het weer goed te maken :)!
Als je meer voorbeelden van de Fireworx-distortion/-cruncher wilt horen zou je die van Niel eens kunnen beluisteren, die klinken echt vet!
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1287435&postcount=127 :)
ik vraag me onwijs af hoe Niel dit voor elkaar heeft gekregen... Is mij nog niet gelukt vandaag. Flink oefenen vrees ik...
*uche uche* :engel:

heb me verder nog nooit verdiept in synthedit; moet ik mss maar 'ns proberen...

Straks gauw naar Underworld in Almere, om 'ns ff fijn wat inspiratie op te doen!

Attachments

• mopho+fireworx+x-tradist.mp3
    674,5 KB · Bekeken: 112
ik vraag me onwijs af hoe Niel dit voor elkaar heeft gekregen... Is mij nog niet gelukt vandaag. Flink oefenen vrees ik...
Uit die cruncher kreeg ik eerst ook niet veel meer dan wat geknars. Niel heeft mij toen erg gedetailleerde informatie gegeven waar ik veel aan heb gehad :okdan:
Dat andere distortion-algoritme (drive) is ook vet trouwens, vooral als je de smasher lekker opendraait. Moet je vaak alleen wel wat laag bijdraaien, maar dan heb je ook wat.

Ik denk dat je met extra distortion-pedalen trouwens moet oppassen dat je de drive daarvan niet al te hoog zet, anders wordt het denk ik een beetje overkill. Kan in ieder geval zeker wel weer een heel pallet aan klanken opleveren :)

Oh ja, en ook veel andere, niet-distortion-effecten zijn echt te gek! Maar dat had je al door....

hmm, klinkt errug goed die fireworx. Heb m'n Behringers tijd geleden verkocht, dus ga denk eens kijken voor iets in die richting8)

Ok dan, bij dezen de settings die Niel naar me gestuurd had :okdan:

Ik gebruik eerste een filter blok, bandpass used two

first band
lf 841hz
lbw 0,71 oct
rf 841hz
rbw 0,71

second band
lf 2khz
lbw 0,50 oct
rf 2khz
rbw 0,50 oct
100% mix

Dan een distort blok - cruncher
factor 2
level -72 db
grain 1
level 0db

filters
in locut 18hz
in hicut flat
out locut 10hz
out hicut flat

mix 100%
0 db
0 db

Daarna een EQ blok
filter 1 lo
freq 1 khz
slope 9db/oct
gain 0,0db

filter 2
freq 20khz
width 4,0 oct
gain 12 db

filter 3, 4 en 5 staan hier op 0,0 db dus die setting heb je niks aan, of kan je extra gebruiken.
rest is mix 100% en in 0 db + out 0 db

Je kan vooral spelen met de aliaser, quantizer en filter settings van de cruncher denk ik.

Ik heb dit als basis gebruikt voor mijn eigen presets. Een groot deel van de klank in bovenstaande wordt bepaald door de input van de distortion op -72 dB te zetten, waardoor de aliasing- en quantizing-bijgeluiden heel erg op de voorgrond treden. De (pre-) bandpass accentueert de juiste frequenties vóór het opfokken, de eq erna krikt 't hoog op. Met deze basis kun je alle kanten op en kunnen subtiele parameterwijzigingen soms al voor een groot verschil in klank zorgen. :verkoght:

Settings komen eraan via DJRazort :okdan: restecp 8)

Ik ben specifiek op zoek gegaan naar die sound en wist van tevoren door ervaring met andere gear waar ik het ongeveer moest zoeken, door bepaalde blokken in een bepaalde volgorde achter elkaar te zetten, en dan finetunen van de interne parameters. Het is geen raket wetenschap hoor :D
Gewoon heel veel settings in een korte tijd uitproberen tot je wat hebt wat je wilt :eureka:

In de Fireworx zit een preset genaamd "Intended for 909"...dat is de preset die iedereen als startpunt gebruikt...beetje tweaken terwijl je kick loopt,liefst het origineel erbij mixen...het gaat om de verhoudig tussen originele kick en Fireworx,dus zorg dat je de gain van je Fireworx kunt regelen...

Gebruik een low-cut filter (eq) op je originele kick en regel de eq van de Fireworx in de bak zelf...

Als het goed is kun je op deze manier een hele boel kicks maken alleen al door de low-cut op je kick iets te veranderen....als je dan ook nog eens een filter op je kick gebruikt kun je zo smerig gaan als je maar wilt...

Voor industrial laat je dan bijv. ook je ride of snare meelopen door de Fireworx...

@djrazor, Niel en dione: onwijs bedankt voor jullie tips!!! :halleluja
helemaal vet!!!
@Eurynom3: ja, ik had mooi mazzel!

En nu maar freakuuuh! :okdan:
Morgen lekker freakuuuuuhh!! Vandaag te brak om aan een potmeter te draaien, door m'n underworldfestijn van gister....:z was 'n kneiterhard feestje!

En nu maar freakuuuh! :okdan:

@Eurynom3: je ziet ze geregeld voorbijkomen op dit forum voor rond de 400~450...
Zo te zien staat er nog een voor 425 te koop.

Heb hem toen al een pm gestuurd. Fireworx was al verkocht. Ik heb geen idee waarom hij het niet aanpast.

Ik zat maar te wachten op die allesvernietigende Fireworx kick... 8o)

ik ook...
dit is tot nu toe het maximaalste kwa vernietigendheid wat ik eruit kon krijgen, tenminste, wat nog overeind blijft staan.
OOOOONNNGGGGGGrrrrrsssssssttttttt :D
ja, die!

edit: ben al veel verder (formant filter voor de dist gezet). er zat ook een spoortje met alleen maar sub niet lekker in de fase, het laag ging daar een beetje verloren...

Laatst gewijzigd:
Na lang wachten op een mooie tweedehandsje (2 weken :D) toch maar besloten om een nieuwe te bestellen. Hopelijk is hij snel binnen :halleluja.

Jaa. Bij bax-shop bestel ik niet meer. Heb er 7 keer iets besteld, 6 keer ging het mis. Van weken lang wachten (terwijl er stond dat het op voorraad was) tot aan verkeerde leveringen.

vaag, heb er altijd met tevredenheid besteld.

Zelfs een keer tot 2 maal toe geruild omdat het produkt totaal niet beviel (dj cd spelers war ze zelfs stand en land voor hadden afgezocht omdat hij al uit de productie was) en uiteindelijk m'n geld teruggekregen.

Back