Hoe lang zijn jullie bezig met een eigen nummer?

GnarlyBarf

Heptameron
ha forumleden,

Ik vraag mij af hoe lang jullie gemiddeld met een eigen compositie bezig zijn? Ik heb
altijd de ambitie om één avondje voor een nummer uittetrekken, maar dat wordt hem
bijna nooit... meestal blijf ik hangen in 'het al te bekende' 1e motiefje/patroon. Als
ik er de volgende dag weer naar kijk vind ik het meestal niet zo goed meer.

Hoe lang doen jullie over het componeren, en hoe kun je voorkomen dat het saai wordt...?

o0 Gnarlybarf 0o

De muziek van tegenwoordig heeft één groot voordeel: niemand kan het nafluiten.

Volgens mij zijn hier onlangs nog enkele threads over geweest, niet zozeer over hoelang maar dan meer over het hoe. Het hoe lang komt daar volgens mij ook in voor.

In ieder geval, welkom op het forum!

En om antwoord op je vraag te geven :

Dag 1 : Thema verzinnen, uitwerken hoofdlijnen van arrangement (ca 2-4 uur)
Dag 2: Tweaken van details van arrangement (ca 6-10 uur)
Dag 3: Masteren (ca 4 uur)

Ik zeg niet dat ik dit altijd haal, maar dit is wat ik voor mezelf stel waarin het moet gebeuren.
Soms duurt het een dag langer, is het dan nog niet af begin ik aan wat nieuws.

Ola, de 2e Wajo op internet. ;)
Kom gezellig een keer langs, gaan we samen blijven hangen in loops... 8o)

poe poe....moeten jullie een trein halen ofzo? Ik doe VEEEL langer over nummers. Het opzetten van de track en het uitwerken van variaties op de melody, bassline, drums etc. duurt bij mij al zeker een paar dagen. Mixen, arrangeren, masteren. Rekenen maar op nog een paar dagen. Ik lever maar 1 track in de 1,5 maand af ofzo.

Re: Hoe lang zijn jullie bezig met een eigen nummer?

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
ha forumleden,

Hoe lang doen jullie over het componeren, en hoe kun je voorkomen dat het saai wordt...?

een 5 à 6 meter

Ik ook hoor,,, met een beetje track ben ik zeker wel 1 maand bezig. Maar dan zorg ik ook wel dat het een nummer is die de moeite waard is. Ik laat dan ook een opzetje een tijd rijpen voordat ik er mee verder ga zodat ik zeker weet dat wanneer ik het nummer uitwerk, hij over een jaar nog de moeite waard is om naar te luisteren (hoop ik dan)

Origineel geplaatst door Nolet
poe poe....moeten jullie een trein halen ofzo? Ik doe VEEEL langer over nummers. Het opzetten van de track en het uitwerken van variaties op de melody, bassline, drums etc. duurt bij mij al zeker een paar dagen. Mixen, arrangeren, masteren. Rekenen maar op nog een paar dagen. Ik lever maar 1 track in de 1,5 maand af ofzo.

Voorkomen dat een nummer saai wordt is doe je door op de juiste momenten de juiste variaties en wendingen aan een nummer te geven.
Bedenk dat een nummer niet uit EEN idee bestaat maar een optelsom is van honderden kleine ideetjes die samen een geheel vormen.

ha forumleden,

Ik vraag mij af hoe lang jullie gemiddeld met een eigen compositie bezig zijn? Ik heb
altijd de ambitie om één avondje voor een nummer uittetrekken, maar dat wordt hem
bijna nooit... meestal blijf ik hangen in 'het al te bekende' 1e motiefje/patroon. Als
ik er de volgende dag weer naar kijk vind ik het meestal niet zo goed meer.

o0 Gnarlybarf 0o

Zo'n 3 weken gemiddeld. Soms iets minder... soms iets meer. Hoeveel uur weet ik niet precies... maar wel VEEL! Vooral mixen en masteren kost altijd veel tijd.

Een goed begin is nog steeds veel werk. :)

Deze vraag is trouwens al een keer eerder op het forum geweest. ;)

Ben in de tussentijd wel langer aan tracks gaan werken trouwens.

Origineel geplaatst door Nolet

denk het ook!

Nee..'k moet geen trein halen, maar ik heb van me zelf een tijdslimiet ingesteld dat ik niet langer dan 3 dagen aan een song mag werken. Hooguit een dag langer als het echt lekker klinkt om het af te maken, maar ik wil zo kort mogelijk bezig zijn aan een nummer en zoveel mogelijk producties maken zodat ik zoveel mogelijk leer en stijlen kan uitproberen.

Het is allemaal om te voorkomen dat ik 2 weken lang een loopje ga zitten editen, dat vind ik gewoon zonde. Dat ken ik nu wel, vroeg werkte ik rustig 2 a 3 weken aan een track, maar ik maak nu binnen 3 dagen iets wat beter is dat wat ik toen ik 3 weken maakte, als mijn tracks echt heel goed worden ga ik natuurlijk net zolang door als nodig is, maar dat is dan nog steeds niet langer dan 1 a anderhalve week. Let wel, ik ben dan wel full-time bezig er mee, niet een uurtje per dag, maar rustig 10 uur of langer en dat een paar dagen achter elkaar. De tijden die ik opgaf zijn streeftijden, maar die haal ik soms wel.

De tijdslimiet helpt me door te werken in plaats van te zitten prutten, beetje zo in de trent van dat je beter zou presteren onder druk.. snappie ? Niet pielen maar doorwerken dus.

Ik vind het een beetje een rare vraag, er zijn nummers die ik in 1 dag in mekaar heb gezet en er zijn nummers waar ik inmiddels zon maandje of 231423412 mee bezig ben
Het hangt er helemaal vanaf, maar als ik een goed idee heb kan ik met een paar uurtjes een leuk hoofdlijn-trackje bouwen, maar de rest van het muzikale constructie proces is nogal variable in tijdsspanne-verbuik........:confused:
Vooral afmixen kost bij mij altijd veel tijd wegens verrotte speakers

Ook zijn bij mij trouwens tracks eigenlijk nooit helemaal af, eens in de zoveel tijd verandert er weer eens iets aan een nummer. Wel leuk is dat ik alle versies apart bewaar zodat ik nu van een enkele track al een stuk of 5 versies heb die allemaal weer apart zijn.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik ben zo lang bezig met eigen muziek.. te lang gewoon. :)

te lang? te lang voor wat? voor het eindresultaat? het nummer is af en het klinkt te goed?
of te lang omdat je in relatie tot andere bezigheden langer eraan zit...? omdat mensen zeggen dat je er teveel mee bezig bent?

ik ben zelf altijd veel te kort bezig met een nummer... soms 1 maand en soms 4 maanden. maar is het dan af? =)

even een stom poppetje midden in de tekst: :kimono:

en dan heb je ook nog de halve nummers die je na een jaar weer oppakt. wie gaat er nou bijhouden hoeveel uur erin zit... ik niet hoor. het enige dat ik weet is dat je in 1 avond onmogelijk een track kunt maken en afmaken waar je ook echt trots op bent. of je moet een ontzettend groot bord voor je kop hebben natuurlijk, gecombineerd met een lage tevredenheidsdrempel. want je oren horen echt geen balansen meer na vier uur sounds tweaken hoor...

De basis van een nummer staat er meestal wel in een paar uurtjes,
het uitwerken vergt dan nog een paar avondjes, maar dan de laatste loodjes (afmixen enzo)...

..die duren idd het laaaaaangst.

Een nummer is trouwens toch nooit echt AF,
soms moet je jezelfs verplichten het los te laten.

o0 Gnarlybarf 0o

Het hangt af van mijn gevoel, het weer, hoe laat ik wakker wordt, hoe mijn haar zit, hoeveel geld ik heb, watvoor ontbijt ik heb gehad etc etc. Het verschilt per nummer gewoon er zijn nummers waar ik na 3 maanden nog mee bezig ben en sommige zijn af in een avondje.

LOL, dan heb ik al vaak het 'onmogelijke' gedaan.

Het is voor iedereen weer anders joh.

Als een begin niet lekker loopt dan bewaar ik het voor evt toekomst. Ga lekker een volgende keer verder. Werk het anders wel uit of gewoon niet.

Back