Re: Hoe lang zijn jullie bezig met een eigen nummer?
Origineel geplaatst door GnarlyBarf
ha forumleden,
Ik vraag mij af hoe lang jullie gemiddeld met een eigen compositie bezig zijn? Ik heb
altijd de ambitie om één avondje voor een nummer uittetrekken, maar dat wordt hem
bijna nooit... meestal blijf ik hangen in 'het al te bekende' 1e motiefje/patroon. Als
ik er de volgende dag weer naar kijk vind ik het meestal niet zo goed meer.
Hoe lang doen jullie over het componeren, en hoe kun je voorkomen dat het saai wordt...?
o0 Gnarlybarf 0o
Ligt eraan hoe je je nummer maakt.
Alsje veel gebruik maakt van samples/loops standaard paterns zal het ongetwijfelt wel sneller gaan.
Een nummertje in een avond lijkt me erg snel.
Het begint bij mij met het verzinnen van het nummer.
Meestal maak ik altijd eerst een snelle opzet verzin meestal eersts een drumtrakkie en de akoorden op een keyboard.
Bepaal daarna de volgorde hoe ik het wil hebben intro couplet refre break couplet etc.
En daarna komt het echte werk namelijk het uitwerken van het nummer.
Ik streef ik erna een nummer in principe nooit langer dan 3 tot maximaal 5 minuten te maken.
Langer voegt meestal weinig tot niets toe aan een nummer en maakt het vaak alleen maar eentonig.
Ook ellenlange intro's waar steeds iets meer bij komt hoeft van mij niet ik kom liever snel terzake.
De neiging om iets wat lekker klionkt eindeloos te herhalen ligt op de loer.
Minder is vaak beter en smaakt dan juist naar meer.
Ik ben vaak een paar uur per avond bezig over een periode van 2 a 3 weken voordat mijn nummer klaar is.
Er gaat bij mij veel tijd zitten in uitzoeken van geluiden uitproberen opnieuw opnemen luisteren basspartijen verzinnen aan vullende keyboard partijen inspelen en de drum partijen en persussie is ook zo iets wat tijd rovend kan zijn.
Als ik op een punt niet verder kom laat ik het nummer gewoon een paar dagen liggen.
Vaak bedenk ik dan in bed of op mijn werk bepaalde oplossingen. Die ik dan later weer uit probeer.
Goed luisteren naar wat je gemaakt hebt en eventueel aanpassen wat je niet bevalt.
Nou is dat wel het punt waarop men te veel kan doordraven.
Ik heb vaak genoeg nummers verpest door dat ik te ver door gegaan ben met corrigeren. op een gegeven moment is het klaar en moet je er niet meer aankomen. Maar dat is ervaring en inschatting van jezelf of je iets nog kan verbeteren.