Hoe lang zijn jullie bezig met een eigen nummer?

Origineel geplaatst door smackos
10 minuten.

dat is eerder een niummertje 8o

ik heb heel veel van die nummers die van gedaante wisselen zo door de weken heen.
dan heb ik aan t eind misschien nog 3 orginele geluiden over van wat de trek na een paar dagen was.
ik heb wel de neiging om door te gaan tot t klopt. wat dat dan ook moge zijn.
soms heb ik t ook in 2 avonden qua geluiden wel af en dan doe ik nog een dag of 2 over t uitbouwen en masteren.
maar ik kan ook zo een avond me verliezen in 1 geluid.
ik pak ook vaak gedeeltes uit oude nummers en begin daar dan weer opnieuw mee (en dat kan zo freakin makkelijk met ableton)
zo in 1 keer die hele melodielijn met alle effecten als midi gewoon in je nieuwe set slepen. hopseflops.
heerlijk.

Origineel geplaatst door krachtwerk
1,5 uur, soms 5 minuten langer

dat is snel..

zit er dan ook tekst bij?
couplet, refrein ect ect...
incl filtering..efx enzo?
klopt het dan allemaal gelijk zoals je je in je hoofd hebt?..

bij mij duurt het ook altijd minimaal een maand voordat ik een nummer " bijna af" heb.
de finishing touch , die er nog maar een paar weken bij

de opzetjes zijn altijd in no time gemaakt..(20 minuten)
maar een opzetje is geen nummer..

er komt behoorlijk veel kijken bij mij..
zang, gitaararrangementjes, syntharrangementjes

Mijn laatste track :Der Rhino ft Sir Henry-Der Bahnhof =150 uur.
Mede door het werken in verschillende studio`s.
Gemiddeld zit ik tussen de 75 en `150 uur .
Daarbij reken ik ook de``overdenkings en beoordelingsfase``
Maar het is geen straf, elke minuut is zalig !
:walker:

ik werk eraan wanneer ik zin heb, en dat doe ik zo lang als dat ik het leuk vind. Soms uuuuuuren achter elkaar, soms een half uurtje pielen en dan ben ik het weer zat. Soms gaat er veel tijd in een trackje zitten en vliegt de tijd voorbij. Soms gaat t moeizaam en laat ik het uiteindelijk maar voor wat het is.

Ik ga ook niet op commando muziek zitten maken, meestal als ik OF een heel goed idee heb, OF gewoon even ter ontspanning ofzo. Vaak is het ook zo dat ik wééééken niets maak, en dan in een paar dagen ineens meerdere concept trackjes heb staan.

Lang leve de lol :okdan: als jij jezelf een tijdslimiet wilt stellen, dan moet je dat vooral doen :geslaagd: maar ik doe lekker rustig aan ;)

Om de zoveel tijd ga ik een avondje met de 303 op de bank zitten en overschrijf ik wat patterns die ik niet leuk vind. Soms ben ik een hele avond bezig voor ik weer een paar leuke patterns heb. Ditto voor de 777 natuurlijk.
Uitzoeken van wat nieuwe drumgeluiden en ze klaarmaken met wavelab (eq, normalize, compressen van sommige geluiden) kost me ook wel een avondje.

Daarna ga ik de samples in de MPC zetten en daar alles goedzetten qua output toewijzingen, levels, pitch, envelopes en filtersettings. Dit kost me een uurtje meestal om het strak te krijgen.

Nu zit ik dus al op dik 2 avonden werk en ik heb eigenlijk heel weinig muziek gemaakt tot nu toe, maar daarna begint de fun!

Goed, alles strak, nu aan de slag. Eerst een beat inkloppen op de MPC, kost me een paar seconden, we beginnen met 8 maten 4-to-the-floor. Op basis van die kicks ga ik de rest van de percussie inkloppen zoals ik het hebben wil. Mijn werkwijze is behoorlijk destructief (nee niet qua gear slopen, maar qua programmeren etc) - als ik wat sporen ingeklopt heb en er bevalt me iets niet, dan smijt ik hem zonder pardon weg en speel ik wat nieuws in. Het kan dus zijn dat iets wat in het eerste uur ingeklopt wordt totaal verdwijnt en er uiteindelijk heel iets anders uit komt.

Ben ik tevreden over de beats, dan ga ik eens kijken hoe het werkt in combinatie met de nieuwe patterns uit 303 en 777. Een paar uurtjes freaken verder heb ik wel ongeveer een idee wat ik wil doen. Tijdens de 'freakfase' werk ik de sequence en samples ook nog wat bij tot ik tevreden ben.

Als alles naar mijn zin is start ik de opname en ga ik er gewoon blind voor. Ik druk op play en ga zonder vast plan aan de slag.

Hoeveel tijd het me dan uiteindelijk kost? 3 avonden gemiddeld schat ik van niets tot aan een opname.

'Mastering' doe ik niet aan. De mix is zo goed mogelijk en het eindresultaat gaat door een compressor om het wat meer punch te geven.

check anders www.RobbieNerve.com/audio.php eens om mijn opnames te horen :D

-C-

Min of meer precies de tijd die het nummer lang is:

Ik heb een grondige hekel aan het pielen en klooien aan een track. Kost veel teveel tijd. Mijn oplossing is om gewoon aan het werk te gaan en als er iets ontstaat wat ik leuk vind klinken dan ga ik wat afstellen, instellingen varieren, filters pielen etc. enz. Dat duurt nooit zo heel lang, hooguit een uur. Nadruk ligt op het inzetten van een hele bende real-time filters (analoog en digitaal). Dan druk ik op record en dan dwing ik mijzelf om in real-time muziek te maken. Dit kan ook via real-time computer plug-ins lopen etc. etc. Na tussen de 5 en 15 minuten druk ik op stop en dat is de eindopname, punt uit!!. Alle computer files, insteillingen gooi ik daarna weg en begin weer van voren af aan..................:) Zo heb ik ongeveer 30 cds van 74 min opgenomen gedurende 8 jaar (igemiddeld iets van 1 CD per 2 tot 6 maanden), dus het is niet zo dat je op deze manier enorm veel opneemt. In de praktijk zitten er nummers bij die fouten bevatten maar er zitten er ook bij die ikzelf graag terughoor, mooie is ook dat ik niet opschrijf hoe ze gemaakt zijn en me dus vaak afvraag bij het later afluisteren hoe ik dat eigenlijk nu gemaakt heb! Ik gebruik midi om een deel van de set-up te syncen maar ik maak geen composities in cubase etc. en kan dus ook heel makkelijk niet-midi zoals analoge filters etc. in real time gebruiken. Ik heb overigens GEEN TB303/TR909 achtige set-up mocht iemand dat nu denken. Op deze manier blijft het voor mij een leuke hobby.

tip van de dag: pak maar twee of drie apparaten (kies ze desnoods random uit je set-up met een dobbelsteen) en ga daarmee aan de slag. Deze opgelegde beperking geeft je de mogelijkheid om nieuwe dingen te ontdekken!

same here...

vroeger (toen ik nog jong was) kon ik weken pielen met een nummer...

nu is het gewoon, record drukken en live muziek maken... en als het af is dan is het af... inclusief foutjes e.d. Bijna al mijn producties kan ik ook niet meer precies namaken...

Zo vang je echt the heat of the moment... wat vaak veel frisser, aparter en authentieker klinkt imho...

Ben misschien ook meer muzikant dan producer :)

Ja ik zet ook mijn knop op record en begin dan te rammelen op het klavier en speel wat leuks.
Echter kom ik in mijn hoofd altijd handen tekort om alles live te kunnen doen.
Wanneer is intensief speel wordt het wat moeijlijk om tegelijkertijd een filter open te gooien met gevoel.
dat zal dan toch moeten gebeuren in een 2de/3de/etc take!
en vaak komen er dan toch edits bij kijken waar je lang mee bezig bent !

Tsjeeh, dat is lang geleden... ik kwam net kijken in 't muziekproduceer gebeuren toen ik dit topic schreef. Of het er veel beter op geworden is maar de vraag natuurlijk. :D

tegenwoordig probeer ik wel echt ideeen af te maken, meestal leg ik op een avond 2 of 3 ideeen aan. En alleen de koelste stukken overleven. Daarnaast vind ik het ook wel koel om gewoon live dingen op te nemen, ligt een beetje aan de stijl. Dat duurt ongeveer een uurtje, in 10 minuten kun je volgens mij idd. ook al best koele dingen opnemen.

maar dingen afmaken blijft echt lastig, dus meer dan 1 avond eraan werken. wat bij mij soms wel inspirerend werkt is iets van een week terug ofzo pakken en dan afspelen met hoe je synths op dit moment ingesteld staan, dus totaal andere geluiden dan je bedoeling was... chaos.

Back