Welke synth vult een Andromeda goed aan

demian

Ojee
Mogelijk wil ik een A6 gaan kopen binnenkort, volgens mij is het een interessante en goed klinkende allround synthesizer, maar ik zou er nog wel iets analoog bij willen zetten.

Ik weet niet of de A6 echt zwakke plekken heeft soundwise, dus ik vroeg me af of het zinnig is er iets naast te willen behalve dan om snel basis sounds mee te maken.

Hoe gebruiken jullie de A6 meestal en wanneer gebruik je juist een andere synth?

Ik denk inderdaad vooral aan een monofone bak als aanvulling, maar dat hoeft niet perse, ben vooral benieuwd in welk opzicht de A6 zich goed laat aanvullen qua sound of dat dat eigenlijk niet van toepassing is en je vooral bedieningsgemak er bij krijgt als je er een minder complexe analoge synth bijzet.

Een andromeda kan een Juno wel redelijk nadoen. Ik denk dat een Yamaha CS serie (5/10/15/30) of Korg MS serie (10/20) toch wel geluiden kunnen maken die moeilijk met de A6 gaan te maken zijn. Een SH101 is ook altijd een leuke synth maar misschien net iets minder "anders" van klank. Joris

Tja, ik weet dat je zei "analoog", maar waarom bijv. niet een V-Synth XT of GT?
Vult juist erg goed aan wat een Andy niet echt kan.

Een Juno zou inderdaad niet de beste keuze zijn. Dat kan de A6 ook allemaal, en beter imo. Als je er iets bij wil om de A6 aan te vullen, dan zou ik gaan voor een schreeuwerigere synth met een sterk resonantie filter. De A6 kan wel schreeuwen, maar toch wel iets minder rauw dan sommige andere synths, zoals bv. de MS-10 of MS-20. Hoewel ik daar eigenlijk op zich niet zo'n enorme fan van ben. Een Korg MS2000 (niet analoog) zou ook een mooie aanvulling zijn.

en of de a6 kan schreeuwen... zit zelfs analoge distortion op....

Wat nicolas2000 zegt, een snelle bak past erbij, Moog Voyager/Little Phatty, Pro one, Cwejman s1...of idd iets totaal anders zoals een uitgebreide VA zoals: Virus TI,V Synth,Blofeldje of iets anders kil digitaal Waldorf achtigs...

Juno sound zit alleen in een juno

moog is handson
tis een topcombinatie, voyager en a6
MAAR
een a6 kan beter moogish klinken dan als ms20 oid
moet je er niet een future retro xs bij hebben
crashen die nog steeds continu of niet?

Zet er eens een echt digital synth tegenover.Contrast trekt aan,analoog klinkt echt op mekaar.
Niet dat ik analoog minder vind,maar meer variatie in klank kan de inspiratie doen opleven.

Zou eerst kijken of je werkelijk wat mist naast je A6, gefeliciteerd met je aankoop trouwens, vette bak.

Als je goed wegwijs bent met de A6, kan de A6 toch ook dat sketch-board worden waar je naar zoekt?
Soundwise zou ik ook zeggen, iets digitaals erbij.. of het je daar om te doen is, aanvullen van spectrum, weet ik niet.

Mocht het Juno worden, en alleen voor basissounds, zou ik eerder voor de 6 gaan.. centenkwestie, hype enzo :)

wavestation ofzo..

analoog met digitaal sounds mixen erg goed

Heb er zelf een SY99 naast staan, geluidstechnisch perfect maar het vraagt wel wat aandacht af en toe om er wat moois uit te halen :)

FM is wel echt een mooie aanvulling, weinig overlap.

analoog met digitaal sounds mixen erg goed

Mee eens. :okdan:

moderne Ropler korg m3 of zoiets, jd800 vult ook aan.

waldorf microwave xt past er idd goed bij. +1 dus

Een boss DD20 delay effect op de grond onder de Andy :okdan:

erboven : voyager
eronder : taurus 3
althans zo heb ik het gedaan, tot volle tevredenheid

ps: de voyager stuurt ook nog een vk8m roland ( hammond achtig ) module aan die ook op de external in van de voyager staat

Zou eerst kijken of je werkelijk wat mist naast je A6, gefeliciteerd met je aankoop trouwens, vette bak.
Heel erg eens...Volgens mij kun je wel een paar maanden vooruit met zo'n A6, voordat je een beetje een beeld hebt wat zo'n ding voor jou kan betekenen. Pas als je zelf gaat ervaren dat je iets mist, kun je een goede beslissing nemen over waarmee je dat gaat aanvullen.

Volgens mij is alvast een synth erbij zoeken vragen om een miskoop. Volgens mij kom je er de eerste tijd niet eens aan toe om dat ding uit te proberen, omdat je al je tijd in de A6 gaat steken :)

De vraag is of je het zoekt in mogelijkheden of klankpalet of beide. Als ik terugkijk op mijn eigen aanschafgeschiedenis, dan zijn modulaire synthesizers de aanvullingen. De Andromeda kan als veel grote namen klinken en ook fm-achtige klanken doet ze goed met twee vco's. Het klankbeeld is dus heel breed. Maar complexere signalen bereik je alleen met modulaire synths. En houd je van snellere lfo's dan 25 Hz, dan moet je zeker iets erbij nemen.

Maar de vraag beantwoordt zich vanzelf na een half jaartje spelen en geluiden maken. Dan ken je het instrument en je nog niet vervulde behoeften.... Veel wijsheid!

Interessante antwoorden / opties allemaal.

Uit jullie antwoorden begrijp ik dat de Andromeda qua geluid zeer breed inzetbaar is en dat het eigenlijk best wel persoonlijk is welke synth soundwise een A6 goed aanvult.

Lijkt me inderdaad verstandig dat ik zelf eerst ga ontdekken wat er wel kan en niet kan naar mijn smaak en wat ik er dan nog bij zou willen.

Ik concludeer ook uit jullie reacties dat de A6 eigenlijk niet echt tekortkomingen kent, dat had ik eigenlijk niet verwacht, goed nieuws dus eigenlijk.

Ik ga eens op zoek naar eentje! :W

Back