Dynaudio BM 5A MKII

Hey mdv,

U helemaal right met dat "niet op te corrigeren" nais, U bent voor geen kat te vangen, haha scherp :okdan:

Wanneer komt die nieuwe neumann ? en heb je er al wat info en foto's van ?

Die o300 heb ik voor 1200 pst gezien, heb alleen geen zin om een @#$$% end te rijden 8D.

Heb mij ook voorgenomen om niet in 1x te kopen (best moeilijk moet ik zeggen) maar gebruik te maken van verschillende luistersessies mbv negatieve selectie, om zo de beste eruit te plukken.

Merk gaande weg dat ik beter begin op te letten, kritischer word en de perfecte monitor niet bestaat ghehe :o:

Heb de focal cms serie ook gehoord vond ik trouwens 3x niks in a/b tot psi.

Was erg jammer dat men de PMC wel op de website had staan maar niet in de winkel. :(

Vind de psi's tot nu toe als beste uit de bus komen, tijdens het luisteren hoorde ik het laag niet, althans was teleurgesteld omdat de Adams daarin veeuul beter zijn en dieper gaan.

Maar de opname laat goeie dingen horen. Dus de psi ga ik zeker nog 1 x luisteren zonder de adams aan te zetten, kijken of het mij dan bevalt. :)

Laatst gewijzigd:
Ik werk al jaren met O300's en ze zijn heel goed, maar ze hebben ook een paar nadelen. Het grootste nadeel is dat de verhouding tussen laag-mid-hoog veranderd als je ze harder of zachter zet. Het is subtiel, maar het is meerdere mensen al opgevallen.
Aan de andere kant weet je dat als je een setje klein&hummels hebt, dat je er jaren plezier van kunt hebben. De oer k&h, de OY (1967! oid) kom je ook nog veel tegen.
1200 Euro p/s is een koopje voor die dingen, en zeker de moeite waard om helemaal voor naar Opeinde te rijden.
Aan de andere kant, voor 1200 euro heb je ook een setje Proac's. En die komen ook al een heel eind :P

Wanneer je het sublaag belangrijk vindt dan zijn de PMC's zeker aan te raden. De TL erin doet zijn werk erg goed, ook op laag niveau. Wel is de plaatsing belangrijk. En een goede stevige amp wanneer je de passive versie neemt. Ben van mening dat een hi end amp beter presteert dan de brystons. Ook goede stands leveren een bijdrage.

Ik werk al jaren met O300's en ze zijn heel goed, maar ze hebben ook een paar nadelen. Het grootste nadeel is dat de verhouding tussen laag-mid-hoog veranderd als je ze harder of zachter zet. Het is subtiel, maar het is meerdere mensen al opgevallen.
Aan de andere kant weet je dat als je een setje klein&hummels hebt, dat je er jaren plezier van kunt hebben. De oer k&h, de OY (1967! oid) kom je ook nog veel tegen.

Oh dat is voor het eerst dat ik dat hoor, met verschil in balans bij verschillend volume. (anders dan equal loudness curve effect)
Je bedoelt niet toevallig verschil in balans bij hoog volume? (wanneer de protection limiters aan het werk gaan)

Proac en PMC eindelijk winkel voor gevonden. De psi's heb ik veuuul goedkoper kunnen vinden, in prijs categorie van de Dyn's 6, pfff wat een zoek werk zeg......:stupid

Luisteren kan pas vanaf as ma, wordt ws di ofzo.

Thnx voor jullie bijdrage i appreciate it :okdan:

Kogel is door de kerk (denk ik). Ga al die andere luister (lees als een zwerver door stad en land zwalken) sessies cancelen. Ben vandaag weer de neumanss gaan luisteren en eehm zie onderstaand quote.

Wat heb een spijt dat ik de psi's 17M ben gaan beluisteren kan tot nu toe nog geen monitor vinden met die accuratesse/ helderheid/ scherpte. Allen stellen ze teleur helaas, wat een deceptie :(

Nu komt het grote wikken en wegen moment :stupid

Als je het budget kan stretchen, ga even langs bij Helios voor een luistersessie van de PSI A17M. .............. lijkt gelijk amateur kwaliteit hiermee vergeleken.

Oeps, sorry! ... maar niet heus haha.

Je bent niet de enige, ik was overtuigd dat ik Dyns zou kopen en de PSI luistersessie was meer van ik moet het even gehoord hebben, maar no way dat ze me deze gaan verkopen. Kerel heeft geen verkooppraatje moeten maken, gewoon even A/B-en. Kon m´n oren niet geloven!
Ik heb er geen spijt van, ook al leef ik nu van water en brood voor de rest van het jaar haha.

@ ange, herkenbaar dat even a/b-en. Er is bijna geen monitor die dat kan. Voor anderen ik zou het niet proberen als jullie was, als je het 1 maal hebt gehoord ben je de lul, lol. Daar is weinig subjectiefs aan je hoort het direct.

Pfff dat wikken en wegen moment wordt extra bemoeilijkt.

1. Zag gister (pas) dat ze bij Helios voor 939 ex btw zijn :stupid en
2. Heb een goeie deal kunnen scoren wbt 1 monitor die erg dicht in de buurt komt van de PSI.

Wat is het verschil ?
1. soundwize zegmaar
2. de psi is en blijft veeeel directer, onafhankelijk van de sweetspot

Nou ben ik ook wel nieuwsgierig geworden naar de PSI.
Als ik weer een keer in het westen vanhet land ben ga ik ze ook proberen te luisteren.

Maar ben wel een beetje voorzichtig..
Als een speaker zo duidelijk anders klinkt, kan dat ook een niet zo goed teken zijn.
Ik heb even gekeken op de PSI website, en die staat vooral vol met marketing praat.
Dat fase gedoe dat doet elke goeie studio monitor (de nieuwe Neumann KH120 doet het beter dan elke andere speaker), en PSI beschrijft het alsof zij dat hebben uitgevonden lijkt het wel, echt onzin.
En dat versterker verhaal is gedeeltelijk hetzelfde verhaal, elke versterker past zijn weerstand aan gebaseerd op wat de driver doet. Maar toch lijkt het alsof hier PSI het iets anders doet, met iig een class G amp (ook niet iets wat ze zelf hebben uitgevonden), maar dat zal ook wel weer zijn specifieke nadelen hebben.

Iig zou ik nog even heel kritish een luistertest gaan doen.
Ook met slechte mixen. Als alles zo helder en duidelijk klinkt, ook dingen die dat niet zo zijn dan heb je er misschien ook wel minder aan in de studio, als dan sommige dingen die je doet op andere speakers dof en onduidelijk klinken (maar alleen bij jou nog duidelijk en helder).
Maar wie weet hebben ze wel een goeie stap voorwaarts gevonden. Dan is het echt een koopje, ze zijn niet duur in vergelijking met goeie studio monitor merken.

Wilde net gaan editen, wat ik vergeten was toe te voegen.

Je neemt de woorden uit mn mond mdv. Ik vraag mij echt af hoe een mix idd vertaald als je het hebt gedaan op de psi's.

Mag ze niet meenemen om uit te testen, ondanks dat ik heb aangeboden om volledig bedrag als borg neer te leggen en een bruikleen overeenkomst op te stellen, helaas pindakaas.

Verkopers argument was dat doen wij uitzondering bij vaste klanten (waarschijnlijk bekende studio's ofzo?)

Das een goeie trouwens om een slechte mix mee te nemen. Daar heb ik er wel wat van liggen.

Je blijft kritisch mooi gegeven, goeie aanvulling Mdv :okdan:

Ah dat is slecht dat je het niet thuis mag testen.
Veel winkels doen dat wel. Dan toch ergens anders kopen?
http://www.thomann.de/nl/psi_audio_active_17m_metal_black.htm hier heb je 30 dagen niet goed geld terug garantie. Maar dan zit je wel met de verzendkosten.

Ik zelf trouwens aan het balen nu.
Imaging van mijn K+H O96 zat me niet lekker nu na de kabel goed aangesloten te hebben (klank verder wel).
Flink lopen testen met sinus golven en ruis etc links rechts, en ze zijn niet gelijk :(
Hebben ze dus toch de kalibratie van die ene speaker gedaan met de kabel verkeerd aangesloten.
Klinken vlak met kabel verkeerd (maar dan zit er iets anders niet goed in het geluid).
Ze gaan dus weer terug naar Duitsland om opnieuw gekalibreerd te worden grrr.

edit: zit dus misshien wel iets in om niet 2e hands te kopen... ;)

Das zeker slecht vooral als je zoveel geld neer moet leggen :stupid

Verzendkosten is niet eens het probleem, maar meer als ze zoek raken. Dat wil nog wel eens gebeuren bij die post :o:

Verzekerd bedrag is namelijk tot € 1000, monitoren zijn iets duurder dan :frons:

Had laatst ook zoiets vandaag verzonden, morgen of overmorgen in huis. No way heeft 1 week geduurd, binnenlandse verzending:stupid Gozer die had aanbetaald flippen he!

Das fuckt up maat. Kan mij je frustratie voorstellen das echt niet fijn.

Jongens, let ook even op met dat versturen. Officieel mag je speakers niet versturen zonder dangerous goods declaration. Dat spul bevat namelijk een magneet en dat mag niet zomaar verstuurd worden. We weten allemaal dat er niets gaat gebeuren (het is geen mri of zo lol), maar regels zijn regels. Let daarmee op dus. Je kan zomaar flink genaaid worden qua kosten.

Ja, ik ben er ongelooflijk gelukkig mee. De enige manier om ze te beoordelen is om ze gewoon eens te gaan beluisteren. Het is geen gebakken lucht. Dit is een bedrijf die al lange tijd monitoren produceerde voor anderen en het nu zelf doet. Dus het is niet alsof ze nieuwkomers zijn...
De officiele dealer hier in NL (Helios) is eigenlijk ook meer een projectmatig bedrijf lijkt mij. Vooral gericht dus op de totaalinrichting van studio´s. Ze zijn geopend van ma-vr en het beste maak je op voorhand even een afspraak. Het is inderdaad een beetje jammer dat je ze niet mee naar huis mag nemen. Het beluisteren van monitoren thuis is toch altijd nog wat anders dan in een pro behandelde kamer.
Ik had goede en slechte mixen bij en het was de Gladiator soundtrack die mij met verbazing sloeg. Ik ken the battle nu wel ongeveer helemaal van buiten. Elk klikje, percussie, blazer, etc en toch hoorde ik plotseling een hoorn in het laag die ik nog nooit eerder gehoord had. Nog op een monitor nog op m´n headphones (Sennheiser HD650). Ik heb nog wel 5 keer teruggespoeld naar dat stukje, gewoon ongelooflijk.
Je moet ze zien als hoger segment dan Dynaudio/Genelec die je bij Feedback vindt bv., maar toch net iets minder chirurgisch als bv ATC. Qua prijs liggen ze ook net daar tussenin.

Ik zelf trouwens aan het balen nu.
Imaging van mijn K+H O96 zat me niet lekker nu na de kabel goed aangesloten te hebben (klank verder wel).
Flink lopen testen met sinus golven en ruis etc links rechts, en ze zijn niet gelijk :(
Hebben ze dus toch de kalibratie van die ene speaker gedaan met de kabel verkeerd aangesloten.
Klinken vlak met kabel verkeerd (maar dan zit er iets anders niet goed in het geluid).
Ze gaan dus weer terug naar Duitsland om opnieuw gekalibreerd te worden grrr.

edit: zit dus misshien wel iets in om niet 2e hands te kopen... ;)

Godsallejezusmachtig wat ben ik een MONGOOL!!! :stupid
Er is helemaal 0,0 mis met mijn O96!

Ik weet nu waar de fout zit.
Ok hier het verhaal en mijn vele vergissingen:
Ik ging dus het amplifier gedeelte losmaken van de speakers voor verzending.
Viel me iets op bij de connector van eerste speaker, open pinnetje, maar nam het gewoon waar en dacht er verder niet gelijk iets bij. Ging even later de andere speaker losmaken en deed hem iets anders losmaken zodat ik makkelijker bij de kabel kon (geleerd van de eerste speaker) en zag daar dat de connector zo was aangesloten dat er geen los pinnetje was op het board.
Toen dacht ik hmmm.. het was bij die andere speaker anders volgens mij.
Ik de speakers weer opnieuw aansluiten op het amp gedeelte, met geen pinnetje bloot op amp gedeelte van eerste speaker deze keer en even snel neergezet en luisteren.
En jawel, het klonk duidelijk anders en verbeterd!

Maar, ging me later toch weer wat dwars zitten in het geluid, imaging niet zo geweldig.
Ik eerst met muziek testen, was niet helemaal duidelijk resultaat.
Daarna met tonen en ruis gepanned van eerst links dan rechts etc, speakers in het midden van de kamer direct naast elkaar. En het was duidelijkst bij het ruis, dat klonk rechts anders als links. Had een beetje een "pitch" / toon het ruis (en dat hoort ruis natuurlijk niet te hebben) en de pitch van de ene speaker was duidelijker en van een iets andere frequentie dan de andere speaker.
Om de kamer invloeden uit het verhaal te halen heb ik de speakers daarna verwisselt van plek en de test opnieuw gedaan. En idd nu was het ruis met iets duidelijkere pitch aan de andere kant (was duidelijk te identificeren, hadden een eigen karakteristieke toonhoogte, vooral de ene dus).

Dus mijn eerdere conclusie. Kabeltje was eerder verkeerd bij een speaker.
Mijn 2e conclusie, ze hebben bij K+H de calibratie (2 schroefjes aan de achterkant) gedaan terwijl de kabel verkeerd zat bij die ene speaker wat zou verklaren waarom ze anders klinken.

En nu komt het.
Nu vandaag toch nog even testen hoe het ook alweer klonk met kabel verkeerd aangesloten.
Ik speaker weer open, kabeltje verkeerd gedaan, en luisteren.
En.. nu komen midden tonen uit de bas driver haha. Zo heeft ie nooit eerder geklonken, sloeg helemaal nergens op hoe dat klinkt.
En.. ik zie nu dat er op de connector zelf een pinnetje zit wat niet is aangesloten.
Dus.. Ik had het gewoon verkeerd gezien de eerste keer! :stupid
ARGH :stupid
Die hele kabel heeft nooit verkeerd aangesloten gezeten.

Maar waarom dacht ik dan dat de speaker anders klonk nadat ik de kabel verkeerd had aangesloten?
Allemaal verstands verbijstering?
En mijn verdere tests dan, waarom klinken de ene speaker iets anders dan de andere?

En ik weet niet waarom ik op het idee kwam..
Maar ik loop naar mijn speaker stands toe en tik er even tegenaan.
TOOOOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNNNNNNGGGGGGGGGGGGGGGG........
Zacht tikje geeft luide resonantie van 4-5 seconden!
Vierkante holle metalen stands zijn het. Ooit via marktplaats gevonden.
En afhankelijk van hoe je ze tikt welke frequentie ze resoneren, kon er flink wat klanken uithalen.
En... de ene stand resoneert op iets andere frequentie dan de andere.

Dus.. eerder na kabeltje weer aangesloten te hebben (nadat ik dacht dat ie verkeerd had gezeten wat dus gewoon een stomme fout was) had ik de speakers niet op de stands gezet maar op 2 soort van vierkante houten blokken die ik hier heb staan. En was dus ineens onder de indruk van de verbetering in geluid, wat mijn indruk van "kabeltje zat verkeerd" versterkte tot het punt dat ik er heilig in geloofde zonder eerst beter te testen ofzo pfff. Wat stom.
En daarna met de tests met tonen en ruis.. Op het moment dat ik de speakers switchte, deed ik dat inclusief stands! (gaat veel makkelijker) stom stom stom. Dus ik zat te luisteren naar het verschil in resonantie frequenties van de speakers stands. DUH.. ruis heeft geen pitch!! Die resonerende stands gaven de pitch.
:stupid:stupid:stupid

Moraal van het verhaal.
- Ik ben een mongool.
- Loop nooit de kantjes ervanaf op wat voor een manier dan ook bij luistertests.
- Nooit iets resonerends in de buurt van je speakers hebben, stands altijd vullen met zand.

:stupid
Ik ga nu mijn kamer akoestisch behandelen.
En niet meer posten in deze thread denk ik, schaam me te diep haha.
Ook nog eens die onzin gezegd in die luistertest van die mp3tjes. pff

Haha prachtig verhaal mdv, met een happy end. Wbt die mp3tjs klopt het "knallen" wel hoor. De Psi's geven erg goed weer, straight in yr face (als je erg dichtbij zit). Hiermee haak ik in op Ange dr bevindingen, precies wat zij heeft gehad heb ik ook gehad met de beastie boys- instant death. Wel 10 x een stukje op nieuw gehoord a/b verwonderend waarom sommige boxen titel monitoren dragen.

Maar goed prijs is er ook naar.

Dat akoestisch behandelen wil ik ook doen. Weet dat een kamer niet compleet dood mag zijn. Maar hoe dood dan ?

Ja wel met een happy end idd :)
Had ook nog erger kunnen zijn, blij dat ik ze niet naar K+H heb gestuurd pfff...

Maar heb inmiddels mijn speakers weer op mijn favoriete plek staan en zit non stop muziek te luisteren.
Dat niet helemaal geweldige imaging en een hardheid in het geluid soms was een zware understatement.
Is nu goeeeed geluid wow. Helemaal smooth en superprecieze imaging.
Links en rechts ver ver buiten de speakers, en diepte tot in weet ik veel waar.
Luister nu een nummer daar zit een gitaar in die is zelfs allebei, links buiten de linker speaker en zo'n 10 meter diep ofzo.
En het geluid is zo precies en droog/strak geworden.
En zelfs de diepe bas. Zou denken dat die stand daar geen resonantie kon geven maar blijkbaar wel.
Ga de akoestische behandeling nog wel doen, heb de spullen allemaal al, maar hoor er niet veel noodzaak meer voor.
Dat die rotstands het voor elkaar hebben gekregen dit alles te verkloten al die tijd..
Is echt niet subtiel dit, in de verste verte niet.
Iig, ik happy nu :D

Over akoestiek en hoe dood is te dood, weet ik niet echt.
Ik heb gelezen dat echt kleine kamers het beste wel dood zijn, maar grotere kamers zeker niet.
Wilt het levendig en diffuus hebben geloof ik, met redelijk korte reverb tijd en geen directe eerste reflecties. En de bas resonanties zo min mogelijk hebben (die geven pieken in de bas maar ook dippen in de bas door fase opheffing)
Verder alleen breedband absorbers, vooral in de hoeken en op eerste reflectie punten.
Geen dikke gordijnen of gamma noppenschuim, daar doe je alleen het hoog en hoog mid mee absorberen en dat wil je zeker niet, dan wordt het dood / dof in het hoog en het laag mid en de bas galmen lekker door. Is verschrikkelijk (weet dit uit ervaring grr)
Als het met breedband absorbers nog te dood wordt in het hoog, dan kun je er een dunne houten plaat voor doen.
Breedband absorbers zijn trouwens makkelijk zelf te maken.
Ik heb pakken Rockwool 202 gehaald bij de gamma, doe die 3 dik (15cm totaal) op een softboard plaat, wat flinterdun keukenfolie erom tegen stof (is echt rotspul dat rockwool, irriteert als een gek) en een zachte goedkope stof gehaald om eromheen te doen.
Ga er morgen 6 van 100x60 maken. Ben benieuwd wat het doet in mijn ruimte (5,5 x 3,6 x 2,6 meter).

Over breedband absorbers maken is een hoop te vinden op t net. Ga ff eea proberen te zoeken wbt hoe dood het moet zijn.

Ik mix nu iets meer dan een jaar op PSI21. Er is in die prijsklasse gewoonweg niets beters te krijgen! Iedereen die hier in de studio komt, en zijn of haar mix meeneemt, gaat met kutgevoel naar buiten, omdat ze zoveel verbeterpunten in hun mix horen. En als t WEL goed is, weet je helemaal niet wat je meemaakt op een PSI.

Als je mixen van de amerikaanse meesters (tony maserati, butch swedien, etc) luistert, hoor je precies waarom ze dingen gedaan hebben.

PSI=top!

Cheers Pimpam, didnt knew that van tony maserati......zijn toevallig nummers die ik erg vet vind :D

Veel tracks van micheal jackson zijn ook erg vet gemixt, zo ook ub 40 en vooral bob marley, super moooi.

Goed volgende stap, nu mn 2e set monitoren cq boxen om lekker muziek op te maken, om soms lekker hard om te kunnen gaan. Als ik mn opgevoerde poly 800 aansluit niet bang hoef te zijn voor damage ed.

Mn eerste gevoel gaat uit naar goedkoop setje Krktjes omdat het laag daar erg lekker is en het monitoren zijn waar je lekker muziek op kan maken of de Alesis, zoiets.

Wbt akoestiek meten is weten heb ik gelezen oww ja en wil je het goed doen dan ben je wat centjes kwijt =(

Nou heb pas 3 van die absorber panelen gemaakt van 100x60 en die maken het onmiddellijk doderig als ik het zo'n beetje waar dan ook op de muur doe. Echt geen goed effect, haalt de lucht en natuurlijke levendigheid uit de muziek in mijn geval.
Ik heb al vloerbedekking, waarschijnlijk al genoeg demping in het hoog. heb nog een lichte flutter, ga die met diffusor proberen op te lossen.
Kan er 2 plaatsen met wel heel goed effect direct achter de speakers, en dan met de softboard plaat kant naar de speakers toe. Werkt goed in de bas, blij dat ik dit heb gedaan.
Rest van de rotswol ga ik achter houtplaten in de hoeken doen voor een hopelijk nog iets strakkere bas.
Dus pas op met absorber panelen, eerst luisteren voordat je er 20 bouwt :)
Had vaak gelezen dat hoe meer bass traps hoe beter, maar werkt dus niet zo in elk geval.

Back