Thnx
Tja hoe klinken ze, zoals een goede box hoort te klinken

. Genieten geblazen dus
Heb tot nu toe nog een eq moeten gebruiken. Bij mn oude reveals moest ik hoog mid en laag bij draaien om clarity te krijgen. Verders wat test tonen zitten proberen.
Voor de rest laat ik ze met rust tot ik de kabels heb. Wil de 1ne luidspreker niet meer belasten dan de andere.
Verders ben ik in het midden de kamer gaan staan wat lopen klappen, hummen en hammen hoor dat er een korte decay in de reverb van de kamer zit, ondanks dat i redelijk vol gestopt zit bed, boeken- kasten enzo.
Aan een meting ed ben ik nog niet toe gekomen. First things, first, eerst ff de system fault eruit krijgen.
Erger mij kapot als ik maar miniemste verschil hoor
Zodra ik aan de kamer begin zal ik aan je denken. Vind het trouwens verbazingwekkend dat je het op gehoor kan doen. Heb jij je plafon behandeld ? gebruik je alleen bastraps geen diffusers ed ?
Een goede bastrap lijkt mij trouwens erg moeilijk zelf te bouwen
Nou als je aan mij denkt bij kamer akoestiek denk dan maar aan hoe het allemaal niet moet haha

Ik had dus dikke vloerbedekking, en er kon geen breedband trap meer in omdat ik al het hoog dat er nog was nodig had. Vloerbedekking er nu uit en is veeel beter nu. En kunnen (moeten zelfs) nu een heleboel breedband traps in.
Maar ben me van meer bewust geworden van resonanties in de bas.
Heb niet zo veel problemen met de lengte (5,5m) want daar zit een groot raam en een gedempte scheiding met een andere kamer, maar de breedte heb ik wel problemen (3,6m), een flinke resonantie bij 48hz. Die geeft een grote piek als ik over de breedte luister, en een dip als ik over de lengte luister. Allebei op een erg onprettige manier.
De dip is iets minder erg, en ze zeggen ook altijd dat je beter over de lengte kunt luisteren. Alleen is mijn kamer zo dat dan het stereo beeld smal is en verstoord, iets waar ik echt de pest aan heb.
En ik zie niet echt hoe ik 48hz aan kan pakken met breedband traps, mogen wel heeeel dikke zijn dan. Waarschijnlijk een grote Helmholtz resonator beter. Maar kost me allemaal te veel geld en tijd en ga over een paar maand toch naar het buitenland. Dus doe de O96 weg, ik doe ze geen recht aan met mijn kamer, en haal toch maar die Geithain nearfields.. ze blijven trekken.
Breedband traps zijn trouwens heel makkelijk te bouwen.
Rockwool 202 halen bij Gamma (weegschaal meenemen is ook handig want het gewicht schommelt nogal, je wilt de zwaarste).
Ik heb ook softboard platen gehaald, laten zagen op 100x60cm (zagen doen ze daar, kost praktisch niks 1 zaagje voor 6 boards tegelijk, kostte 0.50 euro).
Goedkope molton achtige stof gehaald. (1.50 breed, gaat per meter lengte voor 5,95 euro geloof ik)
En je zet ze zo in elkaar:
3 platen Rockwool op een softboard plaat, ik deed daar 1 laag huishuidfolie omheen omdat zowel die rockwool als softboard plaat stoffig is en me irriteert.
Dan stof van 1x1,5 meter eroverheen aan de Rockwool kant van de trap, sotf vastgemaakt met punaises (iets grotere dan normaal hadden ze ook bij de gamma) aan de achterkant, gaat heel makkelijk met die softboard plaat (iets schuin erin steken dan blijven ze goed zitten).
Klaar

Kosten per plaat: iets van 8,50 euro voor Rockwool, 1,50 euro voor softboard plaat? en 6 euro voor stof = 16 euro per trap ongeveer.
Ziet er netjes genoeg uit, makkelijker te maken kan bijna niet en mocht je het in de toekomst anders willen doen kun je ze zo weer uit elkaar halen zonder iets stuk te maken.
Hoe is het nu verder afgelopen met je speakers?
Je vraag om ze ergens anders te kunnen luisteren doet me vermoeden dat je dacht dat er iets niet goed aan is?