Dynaudio BM 5A MKII

Heb je eerst gemeten met een speciale mic enzo ? zag laatst een filmpje waarbij ze de hele kamer hadden.......zou de perfecte kamer zijn, maar wel duur.

Blub blub, problm. rechter monitor doet het beter dan de linker. Bij wisseling van xlr kabel doet de linker het beter dan de recht.

Geluidskaart kaduuk ? Lijkt er wel op :? of heeft het te maken met cheap broll. Cheap broll kan het niet zijn is een Delta 44, ouderdom ? hoe meet ik zoiets uit ?

:stupid

Nee heb geen mic. Zal er een keer een lenen en meten.
Dan zal ik trouwens ook gelijk een geluidsopname maken voor je collectie ;)
Maar moet toch grotendeels op het oor lijkt me ook al meet je het ook.
En de meeste mics zijn wel geschikt had ik gelezen, en sowieso veel rechter in frequentie dan welke kamer dan ook.

Die kamer waar ze het compleet met bass traps hadden gedaan hoop ik niet met alleen stof over isolatie?
Dat zou veel te dood zijn. Lijkt me dat ze dat dan grotendeels met hout ervoor hebben gedaan? Of zijn het gewoon idioten :)
Je hebt echt wel de roomreverb nodig om goed te kunnen mixen/dingen in te schatten. Mixen in bijv een anechoise kamer schijnt niet te werken (en snap dat wel, ik kan ook niet werken op hoofdtelefoons, wel geprobeerd nog, ook met echt goeie).
Verder maakt de roomreverb voor mij het geluid natuurlijk. Geluid weergeven via 2 speakers en wat stroom is eigenlijk een heel onnatuurlijk iets. De roomreverb integreert het alles in de werkelijke wereld.

Over die links rechts klinkt als een probleem met je delta44 idd (als je niet per ongeluk een panpot niet helemaal center hebt staan ergens in software verder).
Maar betekent dit nu dat je de PSI A17M nu thuis hebt staan? :)
Zou je eigenlijk dan ook een mooie dac bij moeten hebben, maakt best veel uit.
Ik ben zelf na veel proberen uitgekomen bij een lavry da10 (heel goed te doen 2ehands, iets meer dan 400 nu geloof ik), heb die zelf op de digitale uitgang van een echo audiofire2.
Gebalanceerd aangesloten, da10 is ook gelijk als preamp in gebruik.
Trouwens, voor muziek luisteren foobar2000 en asio gebruiken als je op een pc zit. Niet via wmp ofzo, die doet nare dingen met het geluid mocht je dat nog niet geweten hebben.

Haha voor de collectie :P.

De kamer die ik heb gezien (online) is behandeld met diffusers, bastraps en nog wat dingen. Wordt gepresenteerd door 2 oudere 3 poten :)

Na de meting weet je waar je last van hebt. Als je dat weet zijn er een aantal (standaard) strategische plekken waar eea neer kan zetten afhankelijk welk probleem je hebt.

Daarna doe je weer een meting en kijk je of en hoeveel er gereduceerd is and so on, heb ik begrepen. Zo 1 meet mic. kost 50 tientjes ofzo

Dat betekend idd. dat ik de PSI's thuis heb staan, zou ze woe krijgen maar is wat fout gegaan dus do ontvangen :)

Heb vandaag weer gecheckt ws ligt het aan verrot kabels. Heb de kabels morgen in huis, hopefully is dat het probleem en ben ik (goedkoop) klaar.

Cool, gefeliciteerd :)
Hoe klinken ze in je kamer? (op het kabel probleem na dan)
Aangezien je akoestiek posts zit daar nog iets dwars?

Mocht je trouwens nog 3 bass-traps en rockwool nodig hebben, voor weinig af te halen in zwolle haha.
Heb die achter mijn speakers nu ook weg, ingebouwde eq op de speaker in de bas 1 standje lager geeft precies het juiste effect zonder traps (met traps wordt het dan net te weinig), en beeld is ruimtelijker zonder traps.

Thnx :okdan:

Tja hoe klinken ze, zoals een goede box hoort te klinken :P. Genieten geblazen dus :)

Heb tot nu toe nog een eq moeten gebruiken. Bij mn oude reveals moest ik hoog mid en laag bij draaien om clarity te krijgen. Verders wat test tonen zitten proberen.

Voor de rest laat ik ze met rust tot ik de kabels heb. Wil de 1ne luidspreker niet meer belasten dan de andere.

Verders ben ik in het midden de kamer gaan staan wat lopen klappen, hummen en hammen hoor dat er een korte decay in de reverb van de kamer zit, ondanks dat i redelijk vol gestopt zit bed, boeken- kasten enzo.

Aan een meting ed ben ik nog niet toe gekomen. First things, first, eerst ff de system fault eruit krijgen.

Erger mij kapot als ik maar miniemste verschil hoor :o:

Zodra ik aan de kamer begin zal ik aan je denken. Vind het trouwens verbazingwekkend dat je het op gehoor kan doen. Heb jij je plafon behandeld ? gebruik je alleen bastraps geen diffusers ed ?

Een goede bastrap lijkt mij trouwens erg moeilijk zelf te bouwen

Laatst gewijzigd:
Help.......

Is er iemand in omgeving Tilburg waarbij ik mijn monitoren op zijn of haar systeem zou mogen beluisteren ?

Thnx :okdan:

Tja hoe klinken ze, zoals een goede box hoort te klinken :P. Genieten geblazen dus :)

Heb tot nu toe nog een eq moeten gebruiken. Bij mn oude reveals moest ik hoog mid en laag bij draaien om clarity te krijgen. Verders wat test tonen zitten proberen.

Voor de rest laat ik ze met rust tot ik de kabels heb. Wil de 1ne luidspreker niet meer belasten dan de andere.

Verders ben ik in het midden de kamer gaan staan wat lopen klappen, hummen en hammen hoor dat er een korte decay in de reverb van de kamer zit, ondanks dat i redelijk vol gestopt zit bed, boeken- kasten enzo.

Aan een meting ed ben ik nog niet toe gekomen. First things, first, eerst ff de system fault eruit krijgen.

Erger mij kapot als ik maar miniemste verschil hoor :o:

Zodra ik aan de kamer begin zal ik aan je denken. Vind het trouwens verbazingwekkend dat je het op gehoor kan doen. Heb jij je plafon behandeld ? gebruik je alleen bastraps geen diffusers ed ?

Een goede bastrap lijkt mij trouwens erg moeilijk zelf te bouwen

Nou als je aan mij denkt bij kamer akoestiek denk dan maar aan hoe het allemaal niet moet haha :)
Ik had dus dikke vloerbedekking, en er kon geen breedband trap meer in omdat ik al het hoog dat er nog was nodig had. Vloerbedekking er nu uit en is veeel beter nu. En kunnen (moeten zelfs) nu een heleboel breedband traps in.
Maar ben me van meer bewust geworden van resonanties in de bas.
Heb niet zo veel problemen met de lengte (5,5m) want daar zit een groot raam en een gedempte scheiding met een andere kamer, maar de breedte heb ik wel problemen (3,6m), een flinke resonantie bij 48hz. Die geeft een grote piek als ik over de breedte luister, en een dip als ik over de lengte luister. Allebei op een erg onprettige manier.
De dip is iets minder erg, en ze zeggen ook altijd dat je beter over de lengte kunt luisteren. Alleen is mijn kamer zo dat dan het stereo beeld smal is en verstoord, iets waar ik echt de pest aan heb.
En ik zie niet echt hoe ik 48hz aan kan pakken met breedband traps, mogen wel heeeel dikke zijn dan. Waarschijnlijk een grote Helmholtz resonator beter. Maar kost me allemaal te veel geld en tijd en ga over een paar maand toch naar het buitenland. Dus doe de O96 weg, ik doe ze geen recht aan met mijn kamer, en haal toch maar die Geithain nearfields.. ze blijven trekken.

Breedband traps zijn trouwens heel makkelijk te bouwen.
Rockwool 202 halen bij Gamma (weegschaal meenemen is ook handig want het gewicht schommelt nogal, je wilt de zwaarste).
Ik heb ook softboard platen gehaald, laten zagen op 100x60cm (zagen doen ze daar, kost praktisch niks 1 zaagje voor 6 boards tegelijk, kostte 0.50 euro).
Goedkope molton achtige stof gehaald. (1.50 breed, gaat per meter lengte voor 5,95 euro geloof ik)
En je zet ze zo in elkaar:
3 platen Rockwool op een softboard plaat, ik deed daar 1 laag huishuidfolie omheen omdat zowel die rockwool als softboard plaat stoffig is en me irriteert.
Dan stof van 1x1,5 meter eroverheen aan de Rockwool kant van de trap, sotf vastgemaakt met punaises (iets grotere dan normaal hadden ze ook bij de gamma) aan de achterkant, gaat heel makkelijk met die softboard plaat (iets schuin erin steken dan blijven ze goed zitten).
Klaar :)
Kosten per plaat: iets van 8,50 euro voor Rockwool, 1,50 euro voor softboard plaat? en 6 euro voor stof = 16 euro per trap ongeveer.
Ziet er netjes genoeg uit, makkelijker te maken kan bijna niet en mocht je het in de toekomst anders willen doen kun je ze zo weer uit elkaar halen zonder iets stuk te maken.

Hoe is het nu verder afgelopen met je speakers?
Je vraag om ze ergens anders te kunnen luisteren doet me vermoeden dat je dacht dat er iets niet goed aan is?

Wat kosten die Gethains ? en waar zou je die kunnen beluisteren ?

Dacht laatste best complexe theorie te hebben gezien over zo 1 ding zelf maken. Er moet bijv. ruimte tussen zitten zodat de trillingen idd op de rockwool zullen slaan zoiets was het, maar of het een bastrap was weet ik niet meer :o:

Met de speakers is het goed gekomen, heb een ruimte probleem (denk ik) helaas =(

Vandaar dat ik vroeg of ik ze bij iemand anders mocht neerzetten.

Ik haal de Geithain RL 906, die kosten inc btw iets meer dan 2500. (per paar)
Heb je een bedrijfje (zo geregistreerd bij de KvK voor muziekproductie) dan kun je je btw nummer doorgeven en hoef je de btw niet te betalen.
Verder kun je als muziek student misschien korting krijgen.
Kunt ze bij mijn weten nergens in Nederland luisteren. Ik koop ze dan ook op basis van (veel) reviews en omdat de techniek erachter me erg aanspreekt / past bij hoe ik denk over dingen.

Shit dat je ruimte niet goed is.
Heb je een kleine kamer? Ik kan daar zelf ook niks mee.. hoe groter hoe beter, vind mijn 19 m2 kamer ook te klein maar moet gaan met nearfields voor nu.

Oja trouwens over die breedband absorptie panelen.
Ze absorberen de staande golven in het laag idd beter als je ze een stukje van de muur hangt (10-20cm geloof ik)
Dit heb je automatisch al als je ze in de hoeken plaatst (meest effectieve plek voor bas schijnt). En maak zelf die ruimte ertussen ook bij de platen aan mijn plafond hangen.
Een handig systeem voor platen bevestigen aan de muur met ruimte ertussen weet ik niet, ga dit zelf ook niet doen maar een plankje aan de muur bevestigen van 10-20 breed en daar het paneel tegenaan zal sowieso kunnen.
Ik heb als ik ze allemaal af heb straks maar 9 platen van 60x100cm, hou het daar voorlopig even bij, zit hier niet meer zo lang. De platen die ik al in mijn kamer heb zijn wel flink effectief op de juiste plaatsen geplaatst.

edit:
Nog wat meer info over bass traps. Je kunt van rockwool ook "superchuncks" maken specifiek voor de bas. Volgens mij houdt dat in gewoon zoveel mogelijk rockwool in een hoek plaatsen :)
En voor specifieke frequenties kun je een getunede Helmholtz resonator bouwen. Die absorbeert dan bijv alleen een resonantie bij 48hz effectief.
En je kunt ook nog een metalen plaat lijmen aan ik geloof piepschuim? en die absorbeert dan de lage frequenties.
Op Gearslutz forum kun je over al die dingen uitgebreid lezen, en als je de tijd, het geld en de wil hebt is alles goed te bouwen volgens mij.
Maar ik heb zelf geen ervaring met bovenstaande methodes dus.

Dacht dat ze voor die prijs p/st weggingen, goed te doen dus. Raar is dat dat je ze nergens kan beluisteren zelfde ook met de pmc's.

Zo 1 paneel was volgens mij iets complexer zal ff in mn linkjes kijken of eea terug kan vinden.

Ruimte is redelijk groot, maar mag er niets aan veranderen helaas :(

Dat bedrijfje moet je mij meer over vertellen sounds 2 easy/ good 2 be true

Laatst gewijzigd:
Nou, heb de Geithain RL 906 binnen.
En ze klinken belachelijk goed.
Maar te goed :)
Ik weet zeker dat ik er lui van zou worden. Ik wil dat het slecht klinkt en dat ik mijn best moet doen om het zo goed mogelijk te laten klinken.
En die Geithains.. ja.. hoe kan ik dat beschrijven. Een goeie mix klinkt gewoon te wauw.
Echt idioot trouwens wat een lekkere bas er uit komt. Bijna magic.. zou niet horen bij zulke kleine speakertjes.
En ze gaan aan ook nog best hard.
Had een vriendin op bezoek en die dacht al dat ik ergens een subwoofer verstopt had haha.
Enige minpunt behalve dat ze te goed klinken is dat de trebble iets te mmm easy listening is.
Niet te zacht ofzo, maar hij bijt nooit.

Denk dat ik de O300 maar eens uit ga proberen. Geen baspoort en hopelijk nog iets beter en kritischer dan mijn vorige O96 en in tegenstelling tot O96 geschikt voor nearfield.

Mocht iemand wel zin hebben in de RL906, ik heb ze hier te koop gezet:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1420811#post1420811
En anders gaan ze begin volgende week retour.

WTF DMV?????? :?

Wat voor mixen heb je erop zitten luisteren ?

Heb je er al muziek op geprobeerd te maken, hoe was dat en hoe vertalen ze ?

Haha "maar hij bijt nooit" :P

ik heb er echt alles op zitten luisteren. klassiek, jazz, techno, top40, audiofiele test cd's, amateur muziek waarvan ik weet dat het slecht gemixt is, synth en plugin demos, etc.
Klassiek klinkt het allermooist van allemaal.
Maar ook de amateurmuziek waarvan ik eerder gelijk hoorde wat er allemaal wel niet mis mee is, klinkt goed.
Ik hoor wel een beetje wat er mis mee is, maar bij lange lange na niet zo goed als ik dat zou willen horen (en eerder wel hoorde met de O96 bijv).
En de trebble zit me dwars. Klinkt altijd smooth en niet erg realistisch in mijn oren. Te smooth.
Verder komt het geluid ook niet zo los van de speakers als bij bijv de O96 en andere goeie speakers die ik gehad heb. En het "leeft" niet op een natuurlijke manier, geen "excited air" zegmaar.
Daarintegen, klinken ze wel echt heel goed. van bas tot hoog midden worden dingen zo duidelijk / solide weergegeven.
Ik had reviews gelezen waar mensen ze vergeleken met de O300 en de RL906 beter vonden klinken, ik snap nu waarom, maar dit is toch niet wat ik wil. En denk dat bij een echt goeie mix het omgekeerde zo is.
Bij de O96 hoorde ik bij elke cd een andere "sound signature", dit hoor ik bij de RL906 zeker niet.
Ik geef de schuld aan baspoort en smooth trebble.

Heb er trouwens geen muziek op proberen te maken.
Wat synth geluiden gespeeld, en die klonken gelijk goed. Presets met ingebouwde effecten klonken gelijk acceptabel en lekker. Maar ik was eerder niet happy met diezelfde presets.. dus ik vertrouw het niet.
Misschien is het wel een persoonlijk iets, mijn oren + RL906 = te snel happy :)
Ik wil altijd het beste maken, en ik heb het gevoel dat ik dat niet kan als ik snel happy ben met wat ik hoor.

Nog een ding, anders praat ik er te negatief over :)
Ik denk dat dit super monitors zijn om creatief muziek op te maken, en die muziek zal qua levels en dynamiek ok vertalen. Maar ik denk niet dat je er op moet proberen te "thuis masteren" (iets wat ik wel wil).
Denk dat waarschijnlijk geeneen kleine 2 weg nearfield monitor daar geschikt voor is.
Van de kleine 2 weg neafield monitors is de RL906 wel duidelijk de best klinkende die ik heb gehoord. (verreweg zelfs).

Maar ik ga dus toch maar een duurdere 3 weg proberen zonder baspoort, de K+H O300. Gaan geloof ik minder hard dan de RL906 en waarschijnlijk minder prettig om muziek op te maken, maar kan er perfectionistisch op zijn hoop ik en op thuis masteren.

En denk dat bij een echt goeie mix het omgekeerde zo is.
Vat m niet, wat is het omgekeerde ?

3 weg is idd beter dan 2 weg en gesloten systeem beter dan ported. Vanaf een bepaalde prijs en cabinet design maakt dat ported ook niet meer uit, heb ik gelezen.

Wrom de ATC's overslaan ? Ange heeft een vrij gedetailleerde omschrijving van gegeven, lijkt mij de moeite waard, igg voor masteren.

Eehm wat voor master gear heb je trouwens? Geluidskaart bijv.

Patat met's speakers https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1419248&postcount=82

weet niet of deze nog gemaakt worden, schijnt ook je van het te zijn, ivm masteren http://www.stereophile.com/content/dunlavy-audio-labs-sc-iva-loudspeaker-measurements

Pmc zou ik zeker niet uitsluiten, check die mooie techniek:

Met omgekeerde bedoel ik dat ik denk dat een echt goeie mix beter klinkt op een O300 dan op de RL906. (en een middelmatige mix beter op de RL906 dan op de O300). ofzo :)

ATC en Grimm worden me te duur.
Wil ook sowieso een actief systeem, geen zin in ook nog gekloot met amps.
Ben verder aan het einde van mijn budget.
Kan de O300 net betalen 2e hands als ik mijn geliefde DAC verkoop (Lavry DA10), dan maar even met een mindere DAC en komt dat later weer..

Ruimte heb ik niet zo veel last meer van na de behandelingen. Is nog niet af maar wel flink verbeterd.
En ik had het probleem een stuk sterker met de O96 omdat die op een of andere manier niet goed klonken nearfield, ik moest ze minimaal 2,5 meter ver hebben staan en dan ging net de ruimte te veel meespelen.
Nearfields op 1,5 meter op een bepaalde plek in mijn kamer (zowel speakers als zitplek van de muren af, luisteren over lengte van de kamer) gaat erg goed.
Dus hoop dat de O300 de goeie dingen van de O96 heeft gehouden en de iets mindere dingen heeft verbeterd, en wel nearfield goed klinkt. Dan ben ik tevreden genoeg :)

Trouwens, ported zal lijkt me altijd uitmaken.
Hier een link met metingen van veel speakers:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q...rtMl6B&sig=AHIEtbSE19hspAF3p196WgrLcTiFulnrxw

De K+H 198 staat er ook tussen, die is bijna hetzelfde als de O300.

Ported zal altijd een nazingende resonantie geven als ik het goed snap. Verschilt wel per design hoe erg en op welke frequenties.
Ik wist eigenlijk al dat ik niet hou van het geluid van ported speakers (iig niet van degenen die ik tot nu toe heb gehoord, inc bij grotere speakers, het maakt de bas vol en mooi maar niet eerlijk in mijn mening). Maar me toch laten overtuigen door de enorm goeie reviews van de RL906.. stom.

Dat ported is natuurlijk maar een klein gedeelte van wat het geluid van een speaker bepaald, maar ik vertrouw de rest van de O300 ook wel :)

Back