Verspringen encoder op Blofeld

bodo

vibrate on
Tja, de titel zegt het al een beetje, ik zit met een erg vervelend probleem, nl. de 'Selection Dial' die linksboven zit, slaat een beetje op hol. Als ik door de programma's ga, dan verspringt hij ineens een aantal cijfers verder & ook weer terug. Bijna onmogelijk op de synth zelf een specifiek programma te kiezen. :duivels:

Heeft iemand hiermee ervaring mee om dat eventueel op te lossen? Heb al proberen stof te verwijderen, maar dit haalt helaas niets uit. Misschien dat dit een software-probleem is, de Blofeld staat nogal bekend om z'n bugs?

Alvast bedankt!

Mijn blofeld heeft hetzelfde probleem, waardoor ik 'm eigenlijk nooit meer gebruik.

Het schijnt een bekend probleem te zijn, dat redelijk makkelijk is op te lossen door capacitors tussen de encoders te solderen.

Wellicht dat iemand op het forum de operatie wil uitvoeren, want zelf ben ik geen held met de soldeerbout.

Zie youtube video voor meer info:

Het schijnt een bekend probleem te zijn, dat redelijk makkelijk is op te lossen door capacitors tussen de encoders te solderen.
Je zou denken dat een ervaren fabrikant zoiets wel tijdig zou opgemerkt hebben :( Niet dus.
De prijs doet daar niets aan af, gewoon enorm slordig !

Soit, Blofeld is niet alleen. Ik had hetzelfde voor met een Novation. (zij het denk ik in mindere mate, er viel nog mee te werken, gewoon trager draaien)
Maar het ene kwaad verantwoordt het andere niet.

Gelukkig hebben we nog de handige (youtube-)amateurtjes die de rotzooi van de zakkenvullende entertainment corporations opkuisen.

Oh, jee daar zie ik me niet direct aan beginnen... Toch wel redelijk onbegrijpelijk van Waldorf, gezien dit hun 'comeback' synth was. Maar goed, zal 'm dan maar verder aansturen met program changes vanuit Live. Alvast bedankt voor de reacties!

Ah, blijkbaar heeft Waldorf inkopen gedaan bij Ome Dave (Smith):D

Zoveel synths hebben hier last van...DX200 en AN200 van Yamaha zijn ook berucht. Nieuwe Encoder kost €4,50 en is ook eenvoudig te fixen voor de Yamaha's bijvoorbeeld.

Als een synth 1 knop heeft om de values mee te veranderen, dan moet je vaak al op je hoede wezen. Maar slordig blijft het natuurlijk wel.

Ik vind het een beetje kort door de bocht om een synthfabrikant aan te spreken op versleten encoders.

Het erbij solderen van condensatortjes is vooral een lapmiddel wat de betrouwbaarheid van een gezonde encoder juist weer verminderd zou hebben door het minder steil maken van het signaal...

Het probleem zit hem er eerder in dat de gemiddelde consument nogal prijsgevoelig is en de concurrentie vrij heftig, dat betekent krappe marges voor zowel de fabrikanten van synths als de fabrikanten van de onderdelen daarvoor. Om die reden kiezen fabrikanten voor encoders en potmeters van Alps (als je nog geluk hebt dan) in plaats van merken als Penny & Giles.

Kijk eens naar het prijsverschil tussen een Midas mengtafel en een Allen & Heath van hetzelfde aantal kanalen, en maak eens een realistische inschatting van het aantal exemplaren dat in omloop is van beide merken - dan zie je meteen wat het effect is van een fatsoenlijk ontwerp met fatsoenlijke materialen op de prijs - en het effect van de prijs op de marktkansen van een fabrikant...

@mono: so ? Het blijft ons goed recht om dit aan te kaarten.
En op die manier overtuigen we misschien wat mensen om voor duurzame, zij het aanvankelijk duurdere, alternatieven te kiezen.
Dan zal de prijs ook weer vanzelf gaan zakken in functie van het groeiend marktaandeel.

Kwaliteit an sich hoeft geen niche te zijn.

Het is imho een mythe dat goedkoop synoniem moet zijn voor een slechtere kwaliteit.
De consument moet begrijpen dat alleen hij goede fabrikanten kan belonen en slechte fabrikanten kan afstraffen.
Die beloning koppelt zich, na verloop van tijd, vanzelf terug naar een lagere prijs.

1 jaar geleden heb ik hier ook last van gehad.
heb vervolgens contact op genomen met waldorf
en kreeg vervolgens een nieuwe encoder kosteloos
toegestuurd. hiervoor hulde!

Dus in plaats van de boel af te zeiken is het wellicht een beter idee
om even contact op te nemen.

@Keybern : Wat ik bedoel is dat er juist weinig aan te kaarten valt...

De fabrikant heeft hier zowel technisch als commercieel de meest logische keuzes gemaakt.

Waarin een goede fabrikant zich onderscheidt is de manier waarop ie omgaat met de gevallen waarin spullen voortijdig uit elkaar vallen, zoals subliminalcut hierboven omschrijft.

Uit de rest van je verhaal kan ik ook opmaken dat je niet veel begrepen hebt van productontwikkeling, het tot stand komen van de prijzen, en de manier waarop de deze markt in elkaar steekt.

Je kunt simpelweg geen complexe apparatuur tegen betaalbare prijzen leveren als je alleen kwaliteitsonderdelen gebruikt, zeker niet op een markt die zo klein en verzadigd is als deze.

Ik denk dat je ook een beetje optimistisch bent over de mate waarin de gemiddelde consument geinteresseerd is in het verband tussen zijn keuzes en de invloed daarvan op het aanbod op langere termijn... Tuurlijk, als je het aan ze vraagt zullen er nog best veel mensen zeggen dat ze liever kwaliteit willen voor een hogere prijs, maar als het keuzemoment daar is en de portemonee getrokken dient te worden zijn de meesten ineens weer de spreekwoordelijke hollanders, zeker als het moeilijk kiezen is tussen optie A of B (en zo werkt dat niet alleen in Nederland :-)

dit is natuurlijk een beetje nonsence...
een fabrikant ken best een wat duurdere encoder in een apparaat bouwen, en de wat hogere kosten doorberekenen aan de klant.
zal hooguit enkele tientjes schelen.
maar een hoop fabrikanten zijn niet helemaal op de hoogte met de kwaliteit van de spullen die ze verkopen, houd het maar op pure slordigheid.
:koffie:

@Keybern : Wat ik bedoel is dat er juist weinig aan te kaarten valt...

De fabrikant heeft hier zowel technisch als commercieel de meest logische keuzes gemaakt.

Waarin een goede fabrikant zich onderscheidt is de manier waarop ie omgaat met de gevallen waarin spullen voortijdig uit elkaar vallen, zoals subliminalcut hierboven omschrijft.

Uit de rest van je verhaal kan ik ook opmaken dat je niet veel begrepen hebt van productontwikkeling, het tot stand komen van de prijzen, en de manier waarop de deze markt in elkaar steekt.

Je kunt simpelweg geen complexe apparatuur tegen betaalbare prijzen leveren als je alleen kwaliteitsonderdelen gebruikt, zeker niet op een markt die zo klein en verzadigd is als deze.

Ik denk dat je ook een beetje optimistisch bent over de mate waarin de gemiddelde consument geinteresseerd is in het verband tussen zijn keuzes en de invloed daarvan op het aanbod op langere termijn... Tuurlijk, als je het aan ze vraagt zullen er nog best veel mensen zeggen dat ze liever kwaliteit willen voor een hogere prijs, maar als het keuzemoment daar is en de portemonee getrokken dient te worden zijn de meesten ineens weer de spreekwoordelijke hollanders, zeker als het moeilijk kiezen is tussen optie A of B (en zo werkt dat niet alleen in Nederland :-)

Ja, dat klopt, baars. Als een encoder het na een paar maanden gewoon niet meer doet, heeft dat niet zozeer met productontwikkeling te maken, maar is gewoon domweg een foute keuze, punt.

Begrijp zeker dat er op onderdelen bespaard moet worden in dit segment, maar ik heb nog budget spullen (ook Behringer, ja) waarbij zich dit probleem zich niet voordoet.

dit is natuurlijk een beetje nonsence...
een fabrikant ken best een wat duurdere encoder in een apparaat bouwen, en de wat hogere kosten doorberekenen aan de klant.
zal hooguit enkele tientjes schelen.
maar een hoop fabrikanten zijn niet helemaal op de hoogte met de kwaliteit van de spullen die ze verkopen, houd het maar op pure slordigheid.

Het zou niet alleen bij een encodertje blijven als je eenmaal de keuze maakt om voor betere componenten te gaan - en reken maar dat management en aandeelhouders, (net zo goed als een deel van de doelgroep) zullen vallen over tientjes prijsverschil - en reken maar dat een ervaren ontwerper behoorlijk op de hoogte is van de betrouwbaarheid van diverse componenten.

Ja, dat klopt, baars. Als een encoder het na een paar maanden gewoon niet meer doet, heeft dat niet zozeer met productontwikkeling te maken, maar is gewoon domweg een foute keuze, punt.

Begrijp zeker dat er op onderdelen bespaard moet worden in dit segment, maar ik heb nog budget spullen (ook Behringer, ja) waarbij zich dit probleem zich niet voordoet.

Dat jij dure spullen hebt waarin encoders het wel begeven en goedkope spullen waarin ze het goed blijven doen bewijst nou juist dat ze er niet allemaal zomaar mee ophouden - en het illustreert ook dat je al gauw een vertekend beeld hebt als je alleen afgaat op je eigen aannames en die van een paar klagers op een forum - maak ze maar eens open en je zult in beide soorten apparatuur namelijk dezelfde soort encoders aantreffen met dezelfde constructie en dezelfde materialen, er is niet zo veel keus op dit gebied als het om de kwaliteit gaat...

er heeft er hier eentje aandelen, me dunkt.

Je mag het draaien zoveel als je wil, maar als ik spul heb gekocht (van een synth tot een strijkijzer) dat snel stuk is gegaan, of ik lees net iets teveel slechte commentaar dan me lief is, dan koop ik het niet (meer). Punt.
Dan mag jij, of een verkopertje uit een winkel, nog zoveel lullen als ie wil over kosten drukken, eenmalige gevallen, opgeklopte internetverhalen, steengoede customer services, ...

Het valt toch op dat de laatste jaren er een aantal merken (DSI en Elektron) encoder-upgrade-kits hebben uitgebracht, omdat het een bekend probleem is juist bij die merken. En dit ook openlijk hebben toegegeven dat het zo goed als zeker misloopt na verloop van tijd met de encoders. Heb dat probleem nooit gehad bij m'n Roland spullen bijvoorbeeld.

Het zou gewoon netjes zijn van Waldorf als ze dit ook openlijk toegeven. Met een paar klagers op een forum heeft dit niet te maken lijkt me.

Het lijkt wel dat het net de kleinere firmas zijn en dus niet de "zakkenvullende entertainment corporations" die deze problemen hebben (hoewel een mogul als yamaha ook wel eens problemen heeft gehad met encoders) - ik vermoed dat het toch dat het niet zo simpel is voor die firma's om competitief te zijn en/of een goede kwaliteitscontrole van leveranciers te doen.

Het valt toch op dat de laatste jaren er een aantal merken (DSI en Elektron) encoder-upgrade-kits hebben uitgebracht, omdat het een bekend probleem is juist bij die merken. En dit ook openlijk hebben toegegeven dat het zo goed als zeker misloopt na verloop van tijd met de encoders.

Heb ik iets gemist? Ik lees op de site van Dave iets heel anders. Ik citeer "The buttons and detented encoders rarely (VERY rarely) exhibit signs of age or wear and tear." Ik bedoel als hij echt zou toegeven dat het fout zat zet je zoiets toch niet op je inet pagina???

of de Prophet 08 encoders... het idee van de nieuwe PE versies (potentiometer edition) komt niet uit de lucht vallen.

De Elektron Machinedrum heeft er ook vaak last van.

Heb ik iets gemist?
http://store.davesmithinstruments.com/products.php?cat=13
Officiële ombouwkits voor wie zich "bedacht" heeft.

En kom nu niet juichen van "DSI biedt tenminste een oplossing". Ja, voor een additionele 200 dollar. Had ik graag op voorhand geweten.

Ik citeer "The buttons and detented encoders rarely (VERY rarely) exhibit signs of age or wear and tear." Ik bedoel als hij echt zou toegeven dat het fout zat zet je zoiets toch niet op je inet pagina???
Noem me van slechte wil, maar mij klinkt dat als een ongeloofwaardige geruststelling.
Moest het werkelijk zo zelden voorkomen, dan zet je helemaal niets op je website. Want alles kan het uitzonderlijk begeven.

Back