piano/keyboard les nu nog een keyboard

Status
Please reply by conversation.

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
hai!

nu ga ik binnenkort beginnen met piano les maar nu heb ik alleen een oxygen 8 met 1 akkoord (of 1,5 haha) dus dat gaat niet echt lukken. Nu hoef ik geen duur ding, het liefst zo goedkoop mogelijk.. maar dus een keyboard waar ik op kan leren spelen.

Ik heb geen flauw idee wat ik moet kiezen enzo.. dus tips! ook welkom.. welk type, merk etc.. 2e hands natuurlijk!!!
en misschien heb je er nog 1 staan..

Als je pianoles gaat nemen, moet je dus GEEN keyboard kopen, maar een piano. Het verschil is echt heel groot.

Origineel geplaatst door Cozko
Als je pianoles gaat nemen, moet je dus GEEN keyboard kopen, maar een piano. Het verschil is echt heel groot.

wat is het verschil?

toetsen

toetsen

geluidstechnisch:::1. een hoge toon sterft op een piano sneller uit dan een lage>lees natuurlijk weergave(dat heb je niet op een keyboard> wel op sommige samplers...)

2.de aanslaggevoeligheid: een piano klinkt altijd(een goede uds)> Als je hem heel zacht aanslaat hoor je hem een keyboard niet...bij stuken in piano piannissimo etc...is dit van belang

Technisch:1. leren omgaan met pedalen,2. gewogen hamertechniek hebben midiman en consorten nog nooit van gehoord!!!

dat is al iets van vesrchil...

Re: toetsen

Re: toetsen

Origineel geplaatst door De Voorman
geluidstechnisch:::1. een hoge toon sterft op een piano sneller uit dan een lage>lees natuurlijk weergave(dat heb je niet op een keyboard> wel op sommige samplers...)

2.de aanslaggevoeligheid: een piano klinkt altijd(een goede uds)> Als je hem heel zacht aanslaat hoor je hem een keyboard niet...bij stuken in piano piannissimo etc...is dit van belang

Technisch:1. leren omgaan met pedalen,2. gewogen hamertechniek hebben midiman en consorten nog nooit van gehoord!!!

dat is al iets van vesrchil...

hij zou natuurlijk gewoon een master met gewogen toetsen kunnen aanschaffen. Roland A serie is goed. Rhodes had ook goede digitale piano's Yamaha ook.

maar als je echt een keyboard wil, neem dan iets van de nieuwe Yamaha PSR serie (nee niet de 70 8o) ) of iets als Roland EM25 ofzo. Spelen best lekker, geluiden zijn gewoon goed, goede midi implementatie, zelfs wat effecten etc. nah leuke bakkies voor niet zo veel geld...

Iets met gewongen toetsen bijv een 2ehands 'nep' piano.
Ook handig als masterkeyboard.

Maar als je gaat lessen dan is het wel even doorbijten voordat je resultaten gaat merken. Voor je het weet ben je weer even verder voordat je doorhebt wat je allemaal geleerd hebt. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Iets met gewongen toetsen bijv een 2ehands 'nep' piano.
Ook handig als masterkeyboard.

Maar als je gaat lessen dan is het wel even doorbijten voordat je resultaten gaat merken. Voor je het weet ben je weer even verder voordat je doorhebt wat je allemaal geleerd hebt. ;)

ik denk dat er aan mijn doorzettingsvermogen niet veel zal schelen ;)
maar kan ik voldoen met een keyboardje van Roland ofzo van 100 euro die je regelmatig ziet op marktplaats?
en ik noem het misschien Piano les.. maar ik bedoel dus gewoon Keyboard les..

akkoorden spelen, moeilijke stukken spelen, zelf echt muziek leren bouwen enzo
een stuk muziek van het blad af spelen etc

Voor keyboardles voldoet een simpel keyboard.

Hiervoor zou ik gaan voor een Roland E-28 / E-36 / E-38 (verschil tussen e36 en e38 is met name leeftijd), de e36/e38 hebben wat meer functies als de e28, maar een e28 voldoet ook prima. Je komt ook redelijk vaak de kleinste uit deze serie tegen (de e-14 geloof ik), maar deze zou ik niet nemen, omdat de mogelijkheden op dit type zeer beperkt zijn, en je dus snel zal moeten zoeken naar iets anders)

Natuurlijk kan je ook gaan voor de nieuwere rolands (em25 / em50) maar ikzelf vind de E-serie van roland toch wat 'volwassener', maargoed dat is mijn mening.

Waarom roland, 1. ik heb zelf zeer goede ervaringen met deze e-serie keyboards en 2. De klank van de yamaha's (PSR serie) vind ik toch niet om over naar huis te schrijven.

Wil je toch meer de pianorichting op, dan moet je sowieso kijken naar iets met 88 toetsen die kwa aanslag redelijk in de buurt van 'the real thing' komen.. Dan kom je dus al snel uit op een digitale piano oid, maar dat zit ook een paar prijsklasse's hoger ben ik bang.

Ik zal er binnenkort ook ff achter aan gaan,goed dat je het zegd.;)

Een Roland E serie, zeker weten! Ik heb er zelf met veel plezier vier jaar op gespeeld (type E-68) en omdat 'ie zo lekker speelt gebruik ik 'm nu nog steeds als masterklavier.

Ga gewoon eens lekker winkelen bij de keyboard-super (Feedback???).

Ik ( = iemand die voor zijn broodwinning al heeel lang keyboardles geef ;) ) denk dat je het beste Yamaha als referentie en uitgangspunt moet nemen. Niet de allergoedkoopste versies, maar net iets daarboven.
Roland maakt ook prima spul, maar is relatief duurder. Dus minder waar voor je geld.

Belangrijkste criteria:

- 5 octaafs- aanslaggevoelig keyboard
- voldoende polyfonie (dus genoeg stemmen, zeker 32 - liever 64 stemmen)
- leuke aansprekende en moderne sound met voldoende variatie

Als je weinig kennis van zaken hebt is tweedehands kopen wel een risico. Het argument: "hij kostte nieuw 800 euro, maar mag weg voor slechts 250" is daarvan een voorbeeld. Keyboards zakken namelijk net zo snel in waarde als PC's.

Succes!

Als het alleen maar is om 'te leren spelen' zou ik idd een GOEDKOPE 2e hands ergens van marktplaats of een GOEIE aanbieding (nieuw) nemen.. Is anders zonde van je geld, als je er verder weinig mee gaat doen=> 'puur voor de kennis'-dingetje.
Maarre, piano-les kan ik begrijpen. Maar keyboard-les?? Ik heb ooit ook wel eens les erin gehad. 't Was goed om de akkoorden, e.d. een beetje te leren, maar dat kan je jezelf ook ZEKER wel aanleren! Belangrijk is dat je sowieso enig ritme-gevoel hebt, en dat lijkt me bij jou niet zo'n probleem. De rest is echt wel zelf te doen.
MAAAR zoals altijd is dit weer een hoop geblaat wat ik graag als mijn mening wil benoemen..:D

ik weet niet jongens, heb zelf de E14 van roland lang in gebruik genomen en nah ook niet om over naar huis te schrijven. Zo irritant klein als die toetsen zijn... Met de EM25 ofzo ben je dan idd wat beter uit.

Over de PSR serie: ik moet zeggen dat de wat nieuwere modellen heel goed klinken. Ok de oudere bakken klinken voor geen meter (heb er ervaring mee :engel: ) maar de nieuweren klinken toch wat fijner.

Wat je ook nog zou kunnen doen is gaan voor de Casio CTK serie. Zit tussen de roland en yamaha in. Goede kwaliteit geluiden, programmeren is simpel, niet te veel poespas maar toch aardig wat functies, goede midi toch (in, out, thru en voor sommige modellen een aardige waslijst aan controllers)

Ik d8 dat het de CTK 671 toch aardig wat effecten ook had als reverb, flanger, chorus, rotary speaker (klinkt best wel lekker met die orgels die er in zitten. Ding is d8 ik helemaal GS compatible). Denk dat je deze ook eens moet overwegen.

Status
Please reply by conversation.
Back