Aankoop nieuwe synthesizer

Guuseke

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben Guus, ik speel nu zo'n 5 jaar piano, en ben eigenlijk op zoek naar een instrument voor het digitaliseren van mijn muziek. Het probleem is, ik weet totaal niet waar ik moet beginnen te zoeken. Ik heb natuurlijk wel een aantal eisen:
  • het apparaat moet pianotoetsen hebben
  • ik moet er goede kwaliteit muziek mee kunnen opnemen (midi kan, maar liever mp3)
  • niet te veel knoppen, hier wordt ik helemaal gek van :P
  • ik ben 88 toetsen gewend, maar rond de 60 is ook genoeg
  • ik moet er een pedaal op kunnen aansluiten
Heeft er iemand ervaring met een goed geschikt merk en type voor een redelijke prijs?

digitaliseren

digitaliseren

hoi djrazor,
ik bedoel hiermee, dat ik wat ik speel, kan opslaan als midi of mp3 bestand. het resultaat moet goed klinken, en niet zo vierkant zoals sommige midi files dat hebben.

hoi djrazor,
ik bedoel hiermee, dat ik wat ik speel, kan opslaan als midi of mp3 bestand. het resultaat moet goed klinken, en niet zo vierkant zoals sommige midi files dat hebben.

Een Midi file is geen audio file, en heeft dus helemaal geen klank. Een synth met 61 gewogen toetsen heb ik nog nooit ergens gezien.

Ik zou eerder aan zoiets denken: http://www.bax-shop.nl/stage-en-dig...gitale-piano-en-keyboard/product-details.html of evt aan de grotere (en duurdere) workstation van Korg/Yamaha/Roland. Nu als je gewoon je muziek wil opnemen om anderen te laten horen op MP3 koop je misschien beter een MP3 recorder die je op de uitgang van een digitale piano of keyboard aansluit, als je er een koopt met meerdere sporen kan je ook verschillende lagen zelf opnemen. Bv een Boss micro-BR (er zijn ook andere opties).

Hartelijk dank voor alle reacties! Pjoris, jouw suggestie bevalt me prima. Ziet er goed uit, en de prijs valt te doen. Heb je zelf ook ervaringen met dit apparaat? Is het misschien ook mogelijk om zo'n keyboard op de computer aan te sluiten, en dan met de computer op te nemen? Dat scheelt me weer een MP3 recorder ;).

Ik ken het toestel op zich zelf niet. Zover ik de specs lees kan je op het keyboard zelf minstens 5 songs opnemen met 6 sporen per song (misschien wel meer op een kaartje). Nu dat is met midi. Zowiezo kan je elke synthesizer via de audio in op je computer opnemen - dat kan met alles dat geluid voort brengt en hang niet van de synth af.

Als je niet perse je hele piano naar de computer wil sleuren voor opname is het beter een Zoom H1 of iets soortgelijks te kopen en daar je digitale piano in te pluggen. Het mooie is dat je dan ook veel spontaner kunt opnemen.

Wat je noemt van MIDI-bestanden die "vierkant" klinken; zoals al gezegd is MIDI geen geluid maar beter te vergelijken met bladmuziek. MIDI zegt je wat je moet spelen, maar niet hoe het klinkt; een CD (audio) zegt je hoe het klinkt maar niet hoe je het moet spelen. Als het dus houterig/gekunsteld klinkt kan dat gewoon zijn omdat de oorspronkelijke artiest alles heeft gekwantiseerd - alle noten worden dan "rechtgetrokken" naar 16e of 32e noten. Vooral bij subtielere tempowisselingen en ornamentatie is dat goed merkbaar. Verder kun je de aanslaggevoeligheid in een MIDI-bestand ook op 0 zetten; in plaats van dynamisch te spelen krijg je dan dat elke noot even hard klinkt.

Maar - dit ligt puur aan de auteur van het bestand - niet aan MIDI zelf.

Yoozer, bedankt voor de reactie, maar ik heb een laptop, dus dat is geen probleem :) Ik snap het idee van de midi files nu helemaal :) bedankt!

Back