Vraag over basis

notwist

Nieuwkomer
Ik heb een vraag over de basis sinusgolf. Als je een sinusgolf hebt dan geeft die toch de wisseling van de geluidsterkte over een bepaald interval weer.

1) Wat is dan het verband met bijvoorbeeld ADSR? ADSR geeft toch ook de geluidsterkte over een bepaald interval weer?

2) stel dat je in een synth 1 oscillator een sinusgolf laat spelen, is dat dan die ene frequentie of bestaat die sinusgolf ook al uit harmonics/overtones?

Alvast bedankt :)

Omdat een blokgolf dan weer uit vele sinussen is opgebouwd zijn daarbij wel harmonischen, toch? Kijk trouwens ook eens naar FM en AM (op de synth vooral dan), die sinussen zorgen voor respectievelijk geluidssterkte- en frequentie modulatie. En op je LFO's zitten natuurlijk ook sinewaves om de geluidssterkte te moduleren.

1) Wat is dan het verband met bijvoorbeeld ADSR? ADSR geeft toch ook de geluidsterkte over een bepaald interval weer?
Er is geen verband. Volume-envelopes werken op macroschaal. Het zijn grafieken die aanduiden met welke factor (onder de 1) de geluidssterkte vermenigvuldigd moet worden.

2) stel dat je in een synth 1 oscillator een sinusgolf laat spelen, is dat dan die ene frequentie of bestaat die sinusgolf ook al uit harmonics/overtones?
Er zijn geen perfecte sinussen. Theoretisch heb je alleen die ene harmonische, in de praktijk zitten er nog wat omheen.

1: ADSR is het volume (amplitude) over een bepaalde tijd.

2: de frequentie is de hoeveelheid volledige geluidsgolven die hij afspeelt binnen een seconde. Bij 450hz zijn dat bijv 450 golven per seconde. 1mhz is 1 volledige golf (wat je niet kunt horen overigens. Om harmonischen en overtones te generen heb je een hogere frequentie dan 1mhz nodig. Harmonischen zijn, als ik me niet vergis, iedere keer het veelvoud van de vorige waarde. Dus:
1=harmonische 1 (fundamental frequency)
2=harmonische 2
4=harmonische 3
8=harmonische 4
16=harmonische 5 .... Etc.

Alles wat boven de fundamental frequency komt, zijn overtones.

Back