Luisterhulp gevraagd ivb met laag mixen :)

glennplumber

Kneed je synth
Ik heb met deze track een laag probleem ... het is ietsje te heftig. Maar ik wil ook niet de drive 'verpesten' zeg maar.

Als je dit zo hoort wat zou jij dan anders doen aan het laag. Er zit al sidechain compressie vanuit de kick op bassline.

Alvast bedankt! :okdan:

http://soundcloud.com/volt9/volt9-tec-n-tech9-2

http://soundcloud.com/volt9/volt9-tec-n-tech9-2

In goede monitoring en akoustiek investeren. als je uitgangspositie neutraal is, kan je veel betere mixbeslissingen nemen ;)

In goede monitoring en akoustiek investeren. als je uitgangspositie neutraal is, kan je veel betere mixbeslissingen nemen ;)

Monitoring is goed ... akoestiek misschien niet optimaal.

Echter lost dat mijn probleem nu niet op.

Heb even geluisterd op men monitors, (ADAM A5X) en op hifi systeem (eltax , monitor audio silver reeks)

Lijkt me gewoon iets te veel sub mogelijke oplossing:

Shelving EQ op 50 of een low cut vanaf 30-50Hz (18db/oct ofzo). gewoon luisteren om de frequentie te bepalen. en of de shelving beter klinkt dan de cut.Mij lijkt een cut beter vermits onder de 30 hz toch niemand nog iets hoort en alleen voelt en het echte bas gevoel zit toch eerder rond 60hz

als je dan je drive terug mist bell-eq met smalle q factor(beetje zoeken) rond 60 / 80hz (soms beide, altijd gewoon luisteren)

60hz geeft vooral gevoel van zeer lage Bas en sub, 80hz is meer drive...

weet niet waar je kick vandaan komt maar allicht kun je daar ook nog wel wat aanpassen met dezelfde resultaten tot gevolg...ik bekijk het maar even met geluidstechniekers-ogen, of beter oren...

ps.: in dit geval niet echt van toep. maar als je last hebt van te wollige/rommelige Bas ga je best zoeken tussen 100 en 130 Hz. dit zijn heel rommelig overkomende freq. als je die met een bel EQ wat naar beneden haalt heb je vaak al veel strakkere Bas.

Verder helemaal niet men stijl maar wel nice klinkende track!!!:dj:

Heb even geluisterd op men monitors, (ADAM A5X) en op hifi systeem (eltax , monitor audio silver reeks)

Lijkt me gewoon iets te veel sub mogelijke oplossing:

Shelving EQ op 50 of een low cut vanaf 30-50Hz (18db/oct ofzo). gewoon luisteren om de frequentie te bepalen. en of de shelving beter klinkt dan de cut.Mij lijkt een cut beter vermits onder de 30 hz toch niemand nog iets hoort en alleen voelt en het echte bas gevoel zit toch eerder rond 60hz

als je dan je drive terug mist bell-eq met smalle q factor(beetje zoeken) rond 60 / 80hz (soms beide, altijd gewoon luisteren)

60hz geeft vooral gevoel van zeer lage Bas en sub, 80hz is meer drive...

weet niet waar je kick vandaan komt maar allicht kun je daar ook nog wel wat aanpassen met dezelfde resultaten tot gevolg...ik bekijk het maar even met geluidstechniekers-ogen, of beter oren...

ps.: in dit geval niet echt van toep. maar als je last hebt van te wollige/rommelige Bas ga je best zoeken tussen 100 en 130 Hz. dit zijn heel rommelig overkomende freq. als je die met een bel EQ wat naar beneden haalt heb je vaak al veel strakkere Bas.

Verder helemaal niet men stijl maar wel nice klinkende track!!!:dj:

Bedankt voor het luisteren man!

Er zit nu een low cut op 30a40Hz op de masterchannel die ik gister nog even op 50Hz heb gezet. Toen had ik het idee dat ik meer weghaalde dan nodig en het wat aan kracht verloor (wat heel goed tussen mn oren kan zitten natuurlijk omdat ik inmiddels aan het teveel gewend ben).

Misschien moet ik ook nog beter eq-en op de individuele channels dus kick en bassline in dit geval. Zoals je eigenlijk al een beetje aangeeft betreft de kick.

Ik ga je tips zo meteen zekersss uitproberen!

Bedankt voor je reactie en tips! :okdan:

misschien de compressie op je kick wat meer release geven.. te korte release geeft een smeerboel int laag. Maar ik kan er zo ook wel aan wennen hoor.. :)

Zeker erg lekker trekkie!!! gezellig.. Groeft heerlijk weg zo hoor.

Kzou niet nog gaan eq-en op je kick.. klinkt hier lekker. Misschien precies dat wat je al geboost hebt op je kick op je bass weg halen? mocht je dan denken "de bass moet meer ruimte?" zou ik een aux openen met iets van modulation spread fx. daarvoor natuurlijk wel t sublaag weg eq-en.

Khad 'm gister al gereleased maargoed :P Grtz,

Laatst gewijzigd:
Ik vind hem ook te veel bas hebben.
Geeft juist beetje weinig energie aan de track in het geheel. Te veel nadruk op het laag en de rest klinkt een beetje gedempt als gevolg.

Edit: trouwens geluisterd op Klein+Hummel O96. Maar kamer akoestiek is niet optimaal, ga dat volgende week fixen.

ik denk dat je teveel de sub van de kick en van de bass allebei wil horen
misschien je kick iets meer punch en wat puntiger. en dan alleen op de stukken met bas
misschien iets meer mid in de bas kan ook helpen, dan hoeft ie wat minder hard te zijn voor dezelfde drive verwacht ik

Ja, maar volgens mij zit die puntige 808 punch wel in de kick, maar moet er minder compressie op (of de kick wat korter) want hij doet boem maar dan zwelt ie bijna nog meer op halverwege de maat.
En de bas idd wat laag er uit.
Verder misschien iets meer treble in je hats ofzo, meer het hele frequentie spectrum gebruiken.

Ten eerst allemaal bedankt voor jullie suggestie tips en ideeën :)

Ze zijn allemaal doordacht .. dus erg bedankt daarvoor :okdan: Ik heb ze ook allemaal uitgeprobeerd!

Het probleem is een beetje dat ik deze track ben begonnen met vrij heftige masterbuss compressie. Daarmee maak ik de sound ook. Dus het gevolg als ik bijvoorbeeld sublaag weghaal dan krijg ik door de zuigkracht van de compressor ergens anders weer een (vaak groter) probleem.

Ik begin een beetje te vermoeden dat ik deze track waarschijnlijk vanaf het begin af aan opnieuw moet gaan levelen zonder de heftige compressie. Want als ik die masterbuss compressor er af haal dan klinkt het gelijk nergens meer naar :P

Ik ga vanavond nog 1 poging doen om het zo op te lossen. Werkt dat niet dan ga ik dus opnieuw levelen ... (wat een aardige klus is =()

Los daarvan denk ik dat ik in de toekomst een minder sublaag kick en bassline moet gebruiken om een track te bouwen. Of misschien 1 van de 2 niet teveel sublaag.
Als ik het dus met de huidige standaard aan tracks vergelijk (om het zo maar even te noemen) zitten die kicks en basslines eigenlijk alles wat ik luister net weer een tikje hoger in het frequentie spectrum. Ik schat rond de 100 a 150Hz

Ik zal jullie op de hoogte houden en het resultaat hier posten!

Nogmaals bedankt tot zover :):okdan:

lesson learned: Mix dus nooit direct in een heftige mixbus compressor, mild kan prima, maar de basis moet goed zijn dan pas met de "glue" aan de bak

Denk dat ik met deze master al een beter resultaat heb :)

Het punt is denk ik een beetje dat mijn gebruikte kick en bassline beide pieken in het 75Hz gebied en elkaar dus een beetje in de weg zitten. Geen goede combinatie dus en ik denk dat de bassline sowieso beter wat hoger (in een volgende track) in het frequentie spectrum moet zoeken om het zo maar even te noemen :P En als ik naar vergelijkbare tracks luister misschien de kick ook nog wel. Toch ben ik wel gek op dat lage :D

http://soundcloud.com/volt9/volt9-tec-nine-test-mix

De akoestiek in mijn kamer is ook niet echt geweldig, maar zowel de eerste als tweede hebben teveel laag. Bij mij komt het meer over alsof er teveel 50Hz aanwezig is.

Als de bassline en kick op dezelfde plek pieken kan het inderdaad al gauw rommelig worden. Probeer uit of het helpt als je daar wat aan doet.

De akoestiek in mijn kamer is ook niet echt geweldig, maar zowel de eerste als tweede hebben teveel laag. Bij mij komt het meer over alsof er teveel 50Hz aanwezig is.

Als de bassline en kick op dezelfde plek pieken kan het inderdaad al gauw rommelig worden. Probeer uit of het helpt als je daar wat aan doet.

Je hebt gelijk en er zit idd nog steeds teveel sublaag in.

En dat pieken heb ik al het een en ander aan gedaan zoals dat ik geloof tot 70Hz cut ... de kick op 40Hz ... 'misschien" nog wat meer :P

Je hebt genoeg opties. Je kan eventueel nog een tweede kick erop gooit die meer actief is in het gebied waar de eerste kick wat mist en die twee op elkaar afstemmen. Een bassline kan door 'm te equalizen al snel zijn karakter verliezen. Dat wil je natuurlijk voorkomen, daarom zou ik om de bassline heen bouwen. Misschien niet de meest gebruikelijke manier, maar ja.

Als dit een probleem in de akoestiek zou zijn zou ik een equalizer op de master gooien met een piek in het laag (waar het telkens teveel word). Deze equalizer moet nadat je klaar bent weer uit, en daarna je muziekje renderen naar whatever. Is natuurlijk wel ff experimenteren.

Heb het nu wat 'drastischer' aangepakt (schijnbaar nodig lol) maar gaat wel tegen m'n gevoel in. Zo heb ik op de bassline nu een highpass tot 170Hz gezet en op de kick hetzelfde tot 70Hz. Dus eigenlijk filter ik nu de piekgebieden van kick en bassline eigenlijk weg. Niet alles gezien dat mn highpass filter ook met een curve werkt ... en ook haalt de masterbuss compressie weer wat terug. Dus heb ik na de masterbuss compressie weer een highpass ingesteld op 50Hz. om heb sub weg te filteren.

Ook heb ik op de andere bussen: percussie, synth en fx de highpass hoger gezet.

Ik vraag me hierdoor een beetje af of er eq's zijn waar je zonder curve frequenties weg kan filteren ... iemand een idee?

Volgens mij ben ik het teveel aan sub nu wel kwijt. (Maar goed dat heb ik al eerder gedacht :D)

http://soundcloud.com/volt9/volt9-tec-nine-01

http://soundcloud.com/volt9/volt9-tec-nine-01

wat dacht je van gewoon je mixer resetten en opnieuw inrijden zonder iets op de masterbus?!?

Beter, maar nog steeds te veel punch. Het is ook niet echt diepe sub wat ik hoor eigenlijk.

Beter, maar nog steeds te veel punch. Het is ook niet echt diepe sub wat ik hoor eigenlijk.

Wat bedoel je met punch? In het laag of mid gedeelte? Is die kick misschien te agressief?

Ik denk dat de laatste versie redelijk goed klinkt zo na een nachtje overslapen (en luisteren) ondanks m'n rare settings lol

... eens of oneens??

Back