Balans in je mix/techno productie

Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt
Natuurlijk kan je ff snel een aanpassing maken, maar je moet niet verzanden in uren tweaken zonder verder te komen in je arrangement.

Ik moet die multyband compressor, limiter en tape saturation gewoon niet gebruiken tijdens het componeren :D

Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt
Natuurlijk kan je ff snel een aanpassing maken, maar je moet niet verzanden in uren tweaken zonder verder te komen in je arrangement.

Mee eens.
Op het moment dat je echt gaat zitten tweaken, ben je niet meer bezig met componeren en ben je je focus ook kwijt. Dat is eigenlijk ook een teken dat je minder geinspireerd aan het raken bent.

Tijdens het componeren/arrangeren/inspelen heb ik, over het algemeen, zelfs geen EQ in en alles mono; kan ik mij er gewoon op concentreren of het swingt en alles muzikaal klopt. In deze fase hoeft het niet hifi te klinken, maar wel lekker.
Een ander gevaar van in een te vroeg staduim aan het mixen te slaan, is dat je gewend raakt aan die sound en daarna zelfs een betere mix niet meer kunt accepteren/maken.

Die angst om 'momentum' te verliezen en de mix daarna niet terug opnieuw te kunnen doen, komt uit onzekerheid, die elke mixer, in zijn ontwikkeling, zal ervaren.
Soms blijf je zelfs tweaken aan een slechte mix i.p.v. een stap terug te doen en opnieuw te beginnen, omdat je vreest dat je dan de mix niet meer goed zal krijgen, en zo blijf je aanmodderen met een inferieure mix.
De enige remedie om dit te overwinnen is gewoon veel te mixen (afbreken en opnieuw opbouwen).

Tip.
Probeer een week (maand) lang elke dag een nieuwe mix te maken, 's-avonds breek je de mix gewoon weer af (nix opslaan/recall of zo..) en de volgende dag lekker weer aan de slag.
Geloof mij het werkt; op een gegeven moment wordt het net als fietsen, je doet het gewoon.:yamaha:

precies, RESET knop in je DAW, al je faders weer opnieuw inrijden, opnieuw bepalen welke plugs EQ e.d. je wil gebruiken, hele verfrissende resultaten
ook het mixen in een mutliband, tape saturator of limiter op standje EDM (5dB GR of zo..) kan gewoon echt niet. Je mix moet al 99% staan ZONDER deze saus. door in deze saus te mixen maak je het jezelf wederom te moelijk aangezien elementen heel anders reageren als met een lege 2bus.

maak eens eerst een nummer met gewoon general midi klanken en dan pas klanken en dan pas mixen en dan pas masteren

ik ben niet aan het lachen...

Back