Balans in je mix/techno productie

glennplumber

Kneed je synth
Hello! :)

Ik zit met een probleem en hoop op iemand die dit probleem herkend.

Als ik een track klaar maak om naar een label te sturen zodat zij hem naar de mastering professional kunnen sturen stuit ik op de balans in je mix. Vaak componeer ik met teveel laag (kick en bassline) die ik dan voordat ik het ga versturen aanpas en verminder in volume ... klinkt logisch toch. Echter verstoor ik daarmee vaak de balans in de mix waardoor ik dan uit de andere onderdelen ook laag moet halen omdat de kick en bassline anders niet meer lekker overkomen. Echter betrap ik mezelf erop dat ik dan vaak in een 'cirkel' werk en spoor voor spoor zachter zet of aanpas met eq en dan uiteindelijk weer bij het 'beginpunt' kom en mn kick en bassline zachter moet zetten :frons: Om dan voor mijn idee weer vanaf het begin kan beginnen. Uiteindelijk is mn eindresultaat steeds dunner kwa klank en verpruts ik eigenlijk mn mix/balans. Ik heb het idee dat ik mezelf fop op deze manier en ergens de fout in ga :P

Herkent iemand dit? En heeft iemand tips om dit te voorkomen?

Alvast bedankt! :)

waarom denk je dat je dat weg moeten halen dan/ de ME kan prima met EQ aan de slag.
Andere invalshoek kan zijn om aan je akoestiek te werken en zorgen dat wat je thuis hoort ook is wat je in de club hoort. het lijkt erop dat je nu tijdens het produceren ff wilt knallen, maar eigenlijk denkt dat het te hard staat?

waarom denk je dat je dat weg moeten halen dan/ de ME kan prima met EQ aan de slag.

Omdat ik graag wil dat de ME mn productie beter maakt ipv dat hij moet corrigeren. Hoe beter de mix hoe beter het eindresultaat.

Andere invalshoek kan zijn om aan je akoestiek te werken en zorgen dat wat je thuis hoort ook is wat je in de club hoort. het lijkt erop dat je nu tijdens het produceren ff wilt knallen, maar eigenlijk denkt dat het te hard staat?

Met m'n akoestiek moet ik het doen. Het is geen wisseloord, maar ik ken producers die het met minder moeten doen en prima mixen afleveren.

En als ik wil knallen zet ik het volume harder. Ik wil gewoon een zo goed gebalanceerde mix als mogelijk :)

Waarschijnelijk heb je teveel laag over in je andere sporen zodat deze in de weg zitten met je echte laag, je sporen die geen bass zijn mogen eigelijk geen laag hebben zodat je ruimte over houd voor je bass.

Dat is zeker in het begin het geval. Als je met teveel laag start mix je eigenlijk automatisch teveel laag in je andere sporen.

In die cirkel waar ik het over had moet ik dan ook uit de andere sporen idd laag weghalen. Heb dan uiteindelijk alleen het idee dat ik zo'n dunne mix over hou =(

maar heb je feedback gekregen van de ME dan?
en waarom geef je het dan tegen willens en wetens te veel laag?
misschien een subwoofer kopen?

fftjes je sounds beluisterd en i moet zeggen "echt super lekker". niet vernieuwend maar dat wil je ook niet. *D kon hem keihard zetten zonder irritante dingetjes.

maar heb je feedback gekregen van de ME dan?
en waarom geef je het dan tegen willens en wetens te veel laag?
misschien een subwoofer kopen?

Nee geen feedback gekregen.

En ... tja dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Denk dat het erin is geslopen en een soort gewenning is geworden. Heb me dit een tijd geleden al beseft en merk daardoor ook dat ik het al steeds minder doe alleen schijnbaar nog niet genoeg :P

Met een subwoofer ga ik dit probleem niet verhelpen ... geeft alleen maar meer variabelen. Daarnaast geven mn HR624-en prima laag weer :)

Ja, maar dat is nog steeds niet het antwoord op de vraag: WAAROM draai je laag bij? en waarom denk je dat het er later weer af moet. Als niemand je het verteld?
hoe weet je of "te veel" laag bij jou ook elders te veel laag is? je kan wel serieuze akoestiek problemen hebben. En je mixen op soundcloud klinken op zich prima, dus zo veel zit je er niet naast.

fftjes je sounds beluisterd en i moet zeggen "echt super lekker". niet vernieuwend maar dat wil je ook niet. *D kon hem keihard zetten zonder irritante dingetjes.

Dank je man! :okdan:

Nee niet super vernieuwend idd. Voor m'n gevoel ben ik nog teveel met m'n sound aan het sleutelen. Denk als ik dit probleem heb opgelost ik steeds meer ruimte krijg om vernieuwend te gaan denken. Alleen ben ik nog teveel tijd kwijt met het perfectioneren van m'n sound. Het kost me teveel tijd omdat ik het waarschijnlijk vanaf het begin verkeerd aanpak. Dus ik ben 1/4 bezig met componeren en 3/4de bezig met de sound van het geheel. Als ik dat nou tot 2x 1/4 kan reduceren hou ik 50% over om origineel en vernieuwend te gaan worden.

Klinkt misschien een beetje gek, maar zo werkt het voor mn gevoel in mn hoofd :P

(bedoelde eigenlijk dat ik 1/4 aan sound en mix zou willen besteden en 3/4de aan arrangementen en compositie) :-)

Laatst gewijzigd:
Ja, maar dat is nog steeds niet het antwoord op de vraag: WAAROM draai je laag bij? en waarom denk je dat het er later weer af moet. Als niemand je het verteld?
hoe weet je of "te veel" laag bij jou ook elders te veel laag is? je kan wel serieuze akoestiek problemen hebben. En je mixen op soundcloud klinken op zich prima, dus zo veel zit je er niet naast.

Ik draai niet bij ... ik start met een kick en een bassline. Alles wat ik erbij arrangeer zet ik te zacht ten opzichte van de kick en de bass.

Als mn compositie redelijk af begint te raken ga ik altijd vergelijken met tracks van bekende artiesten die ik goed vind en vergelijkbaar zijn en dan merk je de verschillen ;)

Dank je! En het komt uiteindelijk altijd wel goed alleen kost het me zo dus teveel tijd.

Het eerste wat je verkeerd doet, is te mixen terwijl je aan het componeren bent (zoals je zelf aangeeft).
De mindset bij het componeren en inspelen is anders dan bij het afmixen, dus je moet die zaken apart benaderen.
Ook al heb je tijdens het bouwen van het nummer een voorlopige mix gemaakt, moet je deze compleet afbreken, en voor zover mogelijk een dagje laten rusten, en daarna 'from scratch' de final mix gaan doen.

En... zonder jouw mixervaring te willen onderschatten; begin jouw mix, na de verplichte 'gainstaging', met een fadermix (alles in mono) voordat je aan de slag gaat met EQ., panning, effecten, etc.

Succes.

Het eerste wat je verkeerd doet, is te mixen terwijl je aan het componeren bent (zoals je zelf aangeeft).
De mindset bij het componeren en inspelen is anders dan bij het afmixen, dus je moet die zaken apart benaderen.
Ook al heb je tijdens het bouwen van het nummer een voorlopige mix gemaakt, moet je deze compleet afbreken, en voor zover mogelijk een dagje laten rusten, en daarna 'from scratch' de final mix gaan doen.

En... zonder jouw mixervaring te willen onderschatten; begin jouw mix, na de verplichte 'gainstaging', met een fadermix (alles in mono) voordat je aan de slag gaat met EQ., panning, effecten, etc.

Succes.

Dank je Jompo!
Ik denk dat ik het idd voortaan op deze manier moet gaan aanpakken. Ik mix idd veel te veel tijdens het componeren. Tegenwoordig werk ik met software en ik moet zeggen dat toen ik nog volledig met hardware werkte ik altijd de 'momentum' verloor als ik dan de mix weer from scratch begon. En ik denk dat het meer met mn skills van toen te maken had en verwacht dat ik daar tegenwoordig een stuk minder last van zal hebben. Echter denk/dacht ik nog wel vanuit die gedachte die voort komt vanuit het leren en experimenteren.

Ik zal het op mn huidige mixen eens gaan toepassen ... Helemaal from sratch beginnen :okdan:

Nogmaals :okdan: thx

Ik doe dat zelf tegenwoordig ook. Track bouwen met een groffe mix, daarna alles eraf, sporen exporteren en daarna de mix opnieuw maken. Geeft bij mij wel een goed resultaat, daarnaast verplicht je jezelf haast om met verse oren naar de mix te luisteren. Iets wat je tijdens het componeren niet hebt...

Ik doe dat zelf tegenwoordig ook. Track bouwen met een groffe mix, daarna alles eraf, sporen exporteren en daarna de mix opnieuw maken. Geeft bij mij wel een goed resultaat, daarnaast verplicht je jezelf haast om met verse oren naar de mix te luisteren. Iets wat je tijdens het componeren niet hebt...

Cool! :okdan:

voor mij ook componeren en mixen twee verschillende zaken, velen doen het dan weer anders........

Ken ze ook die het idd wel voor elkaar krijgen. Echter is dat een enkeling. Je leest en hoort vaker dat het gescheiden houden een betere werkwijze is.

Met mn huidige tracks ben ik al 'from sratch' begonnen met mixen.
En met nieuwe komende tracks moet ik het mezelf maar gewoon aanleren het niet meer te doen. Afleren dus ... :P Zal nog een pittige worden om daar doorheen te kunnen luisteren als je het niet gewend bent.

Hoe doen jullie dat? Gebruiken jullie tijdens het componeren zelfs geen EQ? Ook niet als je duidelijk bijvoorbeeld teveel laag op een spoor/kanaal hebt?

Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt
Natuurlijk kan je ff snel een aanpassing maken, maar je moet niet verzanden in uren tweaken zonder verder te komen in je arrangement.

Ik maak het mezelf zeker moeilijk. Daar heb je gelijk in.

Echter is dat niet tijdens het arrangeren/componeren maar erna :) Maar ik snap wat je zegt!

Back