Hoe 'zwaar' moet mijn versterker zijn om boven de drummer uit te kome?

Wat een hoeveelheid misinformatie weer.:stupid

Vermogen word gemeten in Watt en dat is een lineaire schaal
Geluidsdruk word gemeten in dB en dat is een logaritmische schaal

Dus om 10dB harder te gaan, moet je 10x meer vermogen in je speaker stoppen.
Om 20dB harder te gaan, moet je 100x meer vermogen in je speaker stoppen.
(10dB meer is 2x zo hard gevoelsmatig)

Heb je dus een versterker van 60 Watt en wil je 2x zo hard (en dat is maar een schamele 10dB meer!), dan moet je versterker 600Watt leveren.

In de versterker moet je het dan ook niet zoeken. Je moet een speaker nemen met een hoger rendement.
Dus bv. een 15 inch speaker ipv een 10 inch speaker.

De spec waar je in dit geval op moet letten is de maximale geluidsdruk van je combo, niet het vermogen.

Ik zeg: drummer eruit schoppen. Scheelt een hoop gereken en geld.

een masterblaster setje

masterblaster6.jpg

hoe hoog is die stellage precies...

een ding is zeker. je hebt zo in ieder geval tot 100 Meter hoogte een goed geluid.
en in de breedte bijna niets....
:mega:

ah goed onze drummer is nogal lang namelijk, 2meter 5 ..

errug leuk
da's nog eens een luidspreker wandje:D

Wat een hoeveelheid misinformatie weer.:stupid

in welke post vind jij die misinformatie?

Volgens mij was er niemand die iets zei over de verhouding tussen watts, decibels en geluidsdruk.

Wel ging het over eigen ervaringen en voorkeuren met betrekking tot de gewenste zwaarte van de versterker.

Kennelijk heb jij de ervaring dat het rendement van speakers een belangrijke bijdrage levert aan de hoeveelheid geluid. Lijkt me waardevol voor de topicstarter. Maar ik snap niet zo goed waarom dat gepaard moet gaan met je eerste verzuchting.

Volgens mij was er niemand die iets zei over de verhouding tussen watts, decibels en geluidsdruk.

Wel ging het over eigen ervaringen en voorkeuren met betrekking tot de gewenste zwaarte van de versterker.

Kennelijk heb jij de ervaring dat het rendement van speakers een belangrijke bijdrage levert aan de hoeveelheid geluid. Lijkt me waardevol voor de topicstarter. Maar ik snap niet zo goed waarom dat gepaard moet gaan met je eerste verzuchting.

Mee eens

Dus om 10dB harder te gaan, moet je 10x meer vermogen in je speaker stoppen.
Om 20dB harder te gaan, moet je 100x meer vermogen in je speaker stoppen.
(10dB meer is 2x zo hard gevoelsmatig)

Heb je dus een versterker van 60 Watt en wil je 2x zo hard (en dat is maar een schamele 10dB meer!), dan moet je versterker 600Watt leveren.

Logaritmisch rekenen lukt me nog wel :) en 3dB meer geluid bij verdubbeling vermogen klopt gewoon.

Het verhaal dat 10dB een gevoelsmatige verdubbeling geeft ken ik maar blijf ik onwaarschijnlijk vinden. Het zou betekenen dat:

- een 50W versterker slechts 4x zo luid wordt ervaren als 500 mW
- de ca. 15.000W bij ons laatste buitenoptreden nog niet 4x luider werd ervaren als mijn 2 x 100W monitors.

Zoals gezegd, ik ken het verhaal maar ben (nog) helemaal niet overtuigd.

mijn truc:

zorg dat je speaker dicht bij je hoofd staat, dus zet m op een stand, of op een kast. Als de afstand kleiner is, heb je minder vermogen nodig voor dezelfde herrie. Daarbij komt dat als jij minder hard gaat, de rest van de band ook niet zo hard hoeft, geen rondzingen en geen piepende oren. Ik speel over een AER AG8 (60W) die op een mikrofoonstand geschroefd staat (handig).

Ik zou zoeken bij de powered PA speakers zoals een Mackie SRM350, JBL EON,.... Die Rolands zijn zeer matig en de Peaveys onspeelbaar in mijn ervaring, en duur.

Grondregel #1: als de box het niet aankan, moet jij daar niet in die ruimte staan.

Logaritmisch rekenen lukt me nog wel :) en 3dB meer geluid bij verdubbeling vermogen klopt gewoon.

Het verhaal dat 10dB een gevoelsmatige verdubbeling geeft ken ik maar blijf ik onwaarschijnlijk vinden. Het zou betekenen dat:

- een 50W versterker slechts 4x zo luid wordt ervaren als 500 mW
- de ca. 15.000W bij ons laatste buitenoptreden nog niet 4x luider werd ervaren als mijn 2 x 100W monitors.

Zoals gezegd, ik ken het verhaal maar ben (nog) helemaal niet overtuigd.

en toch klopt het helemaal....

maar misschien stonden de speakers niet goed?
(net zoals bovenstaande stapel )

:koffie:

lijkt me voor je oren niet prettig.
ik zet ze op ca 1,5 meter wat scheef vanonder op me gericht. kan ik als ik echt hard wil er wat vanaf staan en anders dichteropkrijpen. maar dan zet ik hem ook gelijk wat harder :D

Dat 150 watt harder klinkt dan 60 watt.
Is natuurlijk wel waar, maar een heeeeeel klein beetje.
Eigenlijk is het verschil dus verwaarloosbaar.
Daarom heb ik het ook gemeld.
Maar werd er vergeten bij te zeggen dat er ook een grotere speaker in de duurdere combo zit. En dat is de bepalende factor als het om maximale geluidsdruk gaat in dit geval.
Misinformatie dus.
Kennelijk heb jij de ervaring dat het rendement van speakers een belangrijke bijdrage levert aan de hoeveelheid geluid.
Ik niet alleen hoor.
Voorbeeldje:
2 speakers beide kunnen hetzelfde elektrische vermogen aan maar de ene speaker heeft 90dB/W/m rendement en de ander heeft 100dB/W/m rendement.
Welke gaat harder met hetzelfde vermogen?
De speaker met 100dB/W/m rendement.
(Voor de volledigheid moet ik er wel bij zeggen dat in de PA wereld er speakers zijn die je in de USA gewoon in het stopcontact kan pluggen en dan gewoon 60Hz kei en kei hard eruit pompen. En er versterkers zijn die ook dat elektrische vermogen aan speakers kunnen leveren. Dus als je speaker 4000Watt aankan en je hebt een versterker die dat ook levert, dan word rendement iets minder belangrijk.)
Maar ik snap niet zo goed waarom dat gepaard moet gaan met je eerste verzuchting.
Omdat er gepraat werd over de verkeerde specificatie van de combo´s: Het elektrische vermogen van de versterker. Watt is de allerlaatste specificatie die belangrijk is. Dit geld zowel voor de geluidsdruk als de kwaliteit van het geluid.

Back