Hoe 'zwaar' moet mijn versterker zijn om boven de drummer uit te kome?

hendeboer

Nieuwkomer
Ik speel sinds een half jaar toetsen in een beginnend popbandje. (zang, gitaar, bas, drums toetsen). Ik heb een nieuwe versterker nodig en weet niet goed hoeveel watt uitgansgvermogen ik nodig heb.

We spelen geen superharde muziek maar ieder drumstel geeft al gauw een behoorlijk volume. Ik zat te denken aan de Roland KC-150 met ± 65 watt uitgangsvermogen. Heb ik daar genoeg aan? Of moet ik de versterker dan voortdurend helemaal open draaien en kan ik beter een 'zwaardere' nemen zoals de roland kc-350.

Ik hoor graag iets van mensen die hier ervaring mee hebben. Bedankt alvast :-)

1x65wat versterker lijkt me wat weinig - ik zou toch voor 100-150 wat gaat. Ik gebruik een Roland Cube 100 + een Fender Sidekick 60 (tegelijk). De sidekick moet ik toch al te hard pushen (er zit een limiter op) om boven de bassist en gitarist te geraken (drums komen uit een laptop door behringer truths) - maar we hebben dan wel een luidruchtige gitarist ... Ik zou toch voor een KC350 gaan of voor 2 KC150s als je stereo wil - of probeer tweedehandse 1 of 2 keyboard cube 100s te scoren (gaan rond de 150 euro/stuk). Nu ja je moet ze ook nog sleuren ... Joris

waarvoor heb je een versterker nodig??

Ik deel die vraag eigenlijk ook. Gewoon 2 x DI box en zo de PA in, heeft geen toegevoegde waarde de boel uit te versterken.
Daarnaast staat de geluidsman op een veel betere positie om in te kunnen schatten hoe hard je moet staan ten opzichte van de rest.

Of heb je het over in de oefenruimte?

Ik veronderstelde inderdaad dat de groep ook moet repeteren ... Zelfs al zou je een PA/zanginstallatie hebben (of repeteren in ruimte met PA/zanginstallatie) dan nog zou ik een een eigen versterker gebruiken om mezelf te horen. Live ga je natuurlijk door de PA. Ook voor in een jeugdclub te spelen of elders zonder fatsoenlijke PA is een versterker handig/nodig.