Hoe 'zwaar' moet mijn versterker zijn om boven de drummer uit te kome?

hendeboer

Nieuwkomer
Ik speel sinds een half jaar toetsen in een beginnend popbandje. (zang, gitaar, bas, drums toetsen). Ik heb een nieuwe versterker nodig en weet niet goed hoeveel watt uitgansgvermogen ik nodig heb.

We spelen geen superharde muziek maar ieder drumstel geeft al gauw een behoorlijk volume. Ik zat te denken aan de Roland KC-150 met ± 65 watt uitgangsvermogen. Heb ik daar genoeg aan? Of moet ik de versterker dan voortdurend helemaal open draaien en kan ik beter een 'zwaardere' nemen zoals de roland kc-350.

Ik hoor graag iets van mensen die hier ervaring mee hebben. Bedankt alvast :-)

1x65wat versterker lijkt me wat weinig - ik zou toch voor 100-150 wat gaat. Ik gebruik een Roland Cube 100 + een Fender Sidekick 60 (tegelijk). De sidekick moet ik toch al te hard pushen (er zit een limiter op) om boven de bassist en gitarist te geraken (drums komen uit een laptop door behringer truths) - maar we hebben dan wel een luidruchtige gitarist ... Ik zou toch voor een KC350 gaan of voor 2 KC150s als je stereo wil - of probeer tweedehandse 1 of 2 keyboard cube 100s te scoren (gaan rond de 150 euro/stuk). Nu ja je moet ze ook nog sleuren ... Joris

waarvoor heb je een versterker nodig??

Ik deel die vraag eigenlijk ook. Gewoon 2 x DI box en zo de PA in, heeft geen toegevoegde waarde de boel uit te versterken.
Daarnaast staat de geluidsman op een veel betere positie om in te kunnen schatten hoe hard je moet staan ten opzichte van de rest.

Of heb je het over in de oefenruimte?

Ik veronderstelde inderdaad dat de groep ook moet repeteren ... Zelfs al zou je een PA/zanginstallatie hebben (of repeteren in ruimte met PA/zanginstallatie) dan nog zou ik een een eigen versterker gebruiken om mezelf te horen. Live ga je natuurlijk door de PA. Ook voor in een jeugdclub te spelen of elders zonder fatsoenlijke PA is een versterker handig/nodig.

kan je m niet inprikken bij waar je je zang over versterkt?

kan je m niet inprikken bij waar je je zang over versterkt?

Dat kan (heb ik wel gedaan in gehuurde repetitieruimtes) maar is niet ideaal, in oefenkot wil je toch ook een soort monitor voor jezelf (dichterbij jezelf) waar je wat luider doorklinkt zodat je goed hoort wat je doet. Je wil eigenlijk niet de zanger daar ook horen door bleiren. Mijn mening alleszins.

zou altijd zelf controle willen houden over m'n geluid en volume op het podium, althans hoe ik het hoor.
heb door ervaring geleerd niet te vertrouwen op de monitormixkwaliteiten van knoppenmannen.
wat ze in de zaal doen is hun zaak maar op het podium wil ik wel horen wat ik doe. derhalve:
losse versterker en twee speakers ( kan er altijd 1 thuis laten). ( heb zelf een bell versterker, een klein mengpaneeltje en 2 peavy eurosys boxen voor dit soort situaties , niet perfect maar vaak afdoende )
afhankelijk ook van het rendement ( db's op 1 meter dacht ik ) van de speakers, maar toch wel 2 X100 watt, ben je tenminste op de toekomst voorbereid ( voor als de gitarist besluit dat met twee marshalls z'n stereochorus zo lekker uit de verf komt ) en heb je voldoende reserve om versterkerspeakerschade en zo te voorkomen. en ook voor de basweergave die een synth natuurlijk ook wilt kunnen doen
verder niet harder zetten dan nodig is natuurlijk , maar soms heb je korte pieken en het is toch wel vervelend als dan de overbelastingsbeveiliging van de versterker je geluid uit zet

ps : vaak is de drummer en bassist niet het probleem , maar de gitaristen: niet alleen zitten ze qua frequenties vaak in je vaarwater, ook zitten er vaak wat onzekere grote ego's tussen die erg hard hun versterkers menen te moeten zetten en niet gedient zijn van enig overleg daaromtrent. drummers en bassisten nemen het vaak muzikaler op

heb zelf net voor mijn eigen geluid in de oefenruimte en op het podium twee behringers 210d aangeschaft, met 2 standaards om ze desgewenst op te prikken.
Had even rondgesnuffeld naar diverse opties. Roland KC serie, was relatief prijzig voor weinig lawaai. De enige echt interessante was de grootste: stereo, lekker 320 watt, en ruim 900 euro.
Beetje teveel van alles dus.
Die behringers kosten 155 euro per stuk, en ik heb een setje standaards (inclusief draagtas) voor 50 euro erbij. Kortom, 359 euro, en eigenlijk dik tevreden.
Natuurlijk klinken ze niet zo mooi als een Roland, maar dan was ik met dezelfde wensen wel twee keer zoveel geld kwijt geweest. Ze klinken in ieder geval goed genoeg, en er zit voldoende power in.
Zijn trouwens nog leuke boxjes ook. Powered monitor. Kan ze op hun zijkant neerleggen, of op zijn pootjes zetten, of op een standaard prikken. Goed draagbaar, met een lekker handvat aan de zijkant.
Lui ? Neem ik er eentje mee, zonder standaard. Flink zin: allebei mee, met de twee standaards. Slechts 1 extra wandelbeurt van de auto naar de oefenruimte, zonder een dwarslaesie. Dik tevreden, dus.
Mijn twee toetsendozen prik ik in een klein mengpaneeltje (zo'n phonic ding of zo, paar kanaaltjes in), de main-out gaat dan naar het centrale mengpaneel, en de control-room-out naar de behringers. Alles onder controle, dus.

Mocht de TS het hebben over geluid richting publiek, dan heeft hij niks aan dit spul. Kan die eventueel naar die grote stereo doos kijken, van ruim 900 euro, of inderdaad inprikken in een fatsoenlijke p.a.

Gewoon in de PA knallen die hap. En als het voor een oefenruimte is - de goedkoopste.

Dat zal minstens hetzelfde vermogen moeten zijn als de versterker van de gitarist (tenzij die ook niet boven de drummer uit komt).

'Minstens' vind ik nog aan de lage kant. Een buizengitaarversterker die een beetje mag scheuren van 15 watt kan al aardig mee met de drummer. Ik vind die 65 watt voor een toetsenist aan de krappe kant. 100 watt, of nog liever iets in stereo, lijkt me op zijn plaats.

Zelf ga ik als ik ga meerepeteren met een metalband voor 200 watt door een full range box.

+1
100watt , maar 2 maal 100 is beter.
en de versterker kan beter nog zwaarder zijn dan de speakers. want met geluidspiekjes slaat je anders de beveiliging aan en /of door de vervorming van een opengedraaide versterker, blaas je de speakers eerder op.
let wel , hij hoeft niet de hele tijd open te staan, maar reserve is erg handig , beschermd je apparatuur en kost verhoudings niet echt veel meer.
ook is het handig om eens te kijken naar hoeveel db de boxen leveren, ipv alleen op de hoeveelheid watts te letten.
zelf je geluid kunnen regelen op het podium is erg comfortabel, als je 1 keer geconfronteerd bent met een eikelige stagemonitor-meneer of mevrouw kan je dat onderschrijven.
zelf altijd 2 speakers + 1 losse forse versterker en 1 klein mengpaneeltje gebruikt.
voor repitities voldoet een combo ook maar dan wel 100w++
( alhoewel m'n ouwe elka lesly van 50watt ook echt blies..., ook zonder input overigens )

Voor zover nog van toepassing voor TS?

Ik gebruik bij optredens 1 x 100W en dat is altijd voldoende geweest. bij repetities speel ik over de PA. Een lichtere monitor zou ik niet willen en zou ook niet echt voldoen, groter wil ik niet sjouwen. Ik ben dan ook gestopt met 2 monitors a 100W

Voor zover nog van toepassing voor TS?

topic starter heeft duidelijk een te zware versterker gekozen.
hij is sinds juli niet meer gezien, waarschijnlijk nog aan het schouwen ....

ps : vaak is de drummer en bassist niet het probleem , maar de gitaristen: niet alleen zitten ze qua frequenties vaak in je vaarwater, ook zitten er vaak wat onzekere grote ego's tussen die erg hard hun versterkers menen te moeten zetten en niet gedient zijn van enig overleg daaromtrent. drummers en bassisten nemen het vaak muzikaler op

tssk..

toetsenisten zijn nerds :frons:

da's waar, een goeie nerd is goud waard
vaak ook nog het technisch manusje van alles van de band( he waar moet die microfoon in, m'n basversterker doet het niet, kan je een lijstje met effecten voor de zaalknoppenman maken ). en muzikaal de boel een beetje bijelkaar breien
maar och ja , band is band, geen vuile was buitenhangen inderdaad
wat er ook gebeurd ( is) :
oke !:okdan:

Ik ben zelf een fan van Roland Jazz Chorus(JC-120). Met een beetje geluk kun je eentje voor 500 euro wel vinden.
Fender Twin Reverb 65 model zijn ook vet vooral als je met Fender Rhodes speelt en als je van het buizen geluid houd.
Peaveys zijn wat goedkoper maar ik hou niet van het geluid van de meeste Peaveys.

Wat ook helpt is positie van je versterker luidspreker; als het een combo versterker is, plaats die dan op oor hoogte ipv op de grond. 120 W is meer dan zat voor een keyboard. Ik had jaren lang een 150W basversterker(zelfbouw) en die gebruikte ik ook voor mijn synths; ik had er wel een gemodificeerde parametrische filter in gebouwd. Die blies menige hard blazende gitarist weg.

Back