House akkoorden

TuinSproeier

Nieuwkomer
Hee,

ik wil graag wat meer te weten komen over muziek theorie.
Met namen akkoorden enzo.

Hoe maak je bijvoorbeeld een house akkoorden melodie die lekker klinkt. ( ook als is "lekker" vrij subjectief)
Natuurlijk kom je met proberen een heel eind, maar ik zou graag wat
meer over de theorie erachter te weten willen komen.

De basis ben ik wel bekend mee, dus ik ben niet opzoek naar mijn 1ste muziekboek of zo iets

Meer naar iets wat me op weg helpt met melodiën en akkoorden schema's

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt

PS: Google heb ik natuurlijk al geprobeerd.

Alvast bedankt

Dit wil ik even volgen. Kan ook nog wel wat tips gebruiken. :)

Nou volgens mij is house hetzelfde als kerk
Dus dan heb je oude en nieuwe kerk
Gothic of Gospel, zwarte of witte toetsen?
Als het maar de heilige geest oproept!

De grondtoon hetzelfde houden en daar een beetje in varieren.. ?

Maar als het lekker klinkt, dan sidechainen voor de pomp en je bent al een heel eind.. ik denk niet dat het hem in de akkoorden zit..

Harmonieleer, toonladders en zo, als dat is wat je met basis bedoelt, dan kom je er toch wel uit? House is niet echt een speciale 'melodielijn' voor lijkt me zo. Gewoon beter googlen en luisteren denk ik.

tja als je een beetje wil housen dan moet je zoiezo effe naar contrapunt kijken :D

Nee denk niet dat et bij house anders is dan bij andere muziek, gewoon wat akkortjes opschrijven voor een melodie lijn even kijken welke noten van de verschillende akkoorden mooi opelkaar klinken dan effe verbindings nootje ertussen ketsen en klaar met die TuinSproeier.

:mega:

nog voordat je over akkoorden/beste house akkoord etc. gaat beginnen is er 1 ding wat nog veel belangrijker is; .. goede oren. als je die niet hebt kun je akkoorden leren tot je een ons weegt maar dan gebeurt er nog niks. goede muziek kun je ook maken als je als je goede oren/ muzikaal gehoor hebt zonder ook maar 1 akkoord te kennen.

En met een lelijk digitaal piano geluid van die 2 vinger accoordjes rammen voor dat nasty 90s geluid :P

afwisselen tussen de noten van de akkoorden: C, Am, G, D#

en in 5 minuten werk heb ik het volgende kunnen maken...
zaagtand, triangle gedetuned, reverbje erover en een 808 kick erbij geplakt met een beetje overdrive.

Attachments

• 5 minuten gewerkt op de akkoorden.mp3
    192,4 KB · Bekeken: 111
Wat zijn je piano skills? en je muzikale achtergrond? Als je eerst een melodielijn speelt met 1 klank tegelijk en daarna de juiste tonen erbij zoekt kom je uiteindelijk ook tot een melodielijn met akkoorden die bij elkaar passen.

Wat zijn je piano skills? en je muzikale achtergrond? Als je eerst een melodielijn speelt met 1 klank tegelijk en daarna de juiste tonen erbij zoekt kom je uiteindelijk ook tot een melodielijn met akkoorden die bij elkaar passen.
Mijn piano skills?

heel erg minimaal, ik ken de standaard akkoorden en de mineur akkoorden(half), als je gewoon akkoorden indrukt komt er vanzelf wel een combinatie uit die goed klinkt.

Muzikale achtergrond:
5 jaar bezig
0 officele releases
100+ http://bagger.kraakpiep.nl/ releases
4 synhtesizers, 1 keyboard, 1 drumcomputer, 2 samplers, verschillende effecten en 2 speakers met een computer.
houdt van bliepjes en kraakjes, vooral van techno, acid, industrial, metal, folk, ...

Mijn piano skills?

heel erg minimaal, ik ken de standaard akkoorden en de mineur akkoorden(half), als je gewoon akkoorden indrukt komt er vanzelf wel een combinatie uit die goed klinkt.

Muzikale achtergrond:
5 jaar bezig
0 officele releases
100+ http://bagger.kraakpiep.nl/ releases
4 synhtesizers, 1 keyboard, 1 drumcomputer, 2 samplers, verschillende effecten en 2 speakers met een computer.
houdt van bliepjes en kraakjes, vooral van techno, acid, industrial, metal, folk, ...

Mijn reactie was bedoeld op de topicstarter :)

Ow, verplichte kost op wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_progression

http://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoordprogressie

Als je al een eindje op weg bent:

Elke melodie is te harmoniseren met de I (tonica, thuishonk) IV (subdominant, wil weg van de tonica) en V (dominant, wil oplossen naar de tonica) trappen op de toonladder van de melodie. In house wordt de simpelste vorm van harmonie heel heel heel erg veel toegepast.

Wat ook erg housy klinkt: paralelle akkoorden. Neem bijv. een Cmin7 of Cmin9, en schuif deze letterlijk op over de toonladder van Cmin. Instanto house. Dit effect kun je met een sampler of met de chord memory functie op je synth makkelijk bereiken. Sample 1 akkoord, speel gepitchte versies van het akkoord na elkaar.

In dit nummer zit dat:

En deze natuurlijk:

Er zijn in house geen vaste akkoord schema's zoals in Jazz (I-VI-II-V) of in de klassieke muziek (IV-V-I). Vaak worden akkoorden parallel gespeeld wat eigelijk taboe is in met name Klassiek.

Persoonlijk gebruik ik in mijn (House) muziek meestal septiem akkoorden dwz...een toegevoegde septiem aan een drieklank. Dit klinkt met name erg lekker in mineur en als je deze dan ook nog eens parallel speelt krijg je een house klank. Dit is een bepaalde klank waar ik persoonlijk erg van houd maar er zijn natuurlijk veel meer trucjes.

De enige regel in house is dat er geen regels zijn en dat spreekt me ook erg aan. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Voorbeelden kun je horen op mijn soundcloud.

Persoonlijk gebruik ik in mijn (House) muziek meestal septiem akkoorden dwz...een toegevoegde septiem aan een drieklank. Dit klinkt met name erg lekker in mineur en als je deze dan ook nog eens parallel speelt krijg je een house klank. Dit is een bepaalde klank waar ik persoonlijk erg van houd maar er zijn natuurlijk veel meer trucjes.

.

Wat op zich wel weer bijzonder is, want septiem akkoorden geven in principe een jazzy sound
(uiteraard weer in het algemeen)

Paul

Ik heb daar ook wel eens naar gezocht (de vraag van de TS bedoel ik), maar vrijwel niets kunnen vinden.

Ik denk dat dat vooral te maken heeft dat er veelal op het gehoor house wordt gemaakt. En de maker zit er dan niet mee dat dat technisch gesproken misschien helemaal fout is. Die weet dat vaak niet eens. Het klinkt ok en dus is het goed.

Ook kom je zat nummers tegen die in feite maar bestaan uit 1 akkoord. De variatie bij house muziek komt lang niet altijd van een mooi akkoorden schema (zelden denk ik zelfs), maar komt voort uit het gebruik van effecten en breaks e.d.

House makers zijn vaak muzikaal niet geschoolden mensen en zullen dus ook niet snel wat papier zetten. Natuurlijk zijn er wel die een conservatorium achter de rug hebben en kunnen ook vanuit technisch oogpunt werken.

Ik denk daarom dat je niet veel zult vinden op dit punt. Zelf heb ik wel wat informatie kunnen halen uit allerlei turorials. Het is soms wel een gedoe om goed te achterhalen welke noten men nu speelt. Dit komt vooral door de scherpte van de filmpjes die vaak te wensen over laat. Maar het is te doen.

Paul

Nou volgens mij is house hetzelfde als kerk
Dus dan heb je oude en nieuwe kerk
Gothic of Gospel, zwarte of witte toetsen?
Als het maar de heilige geest oproept!

Haha droogkloot.

Die bizar inc is vet zeg helemaal vergeten naissss.

Zag laatst een noten/ akkoorden boekje liggen bij iemand kan handig zijn.

@technomauries, Wel cool dat je dat kan horen en opschrijven :okdan:

@ptaurus heb begrepen dat in de house men juist afwijkt van de klassieke leer zegmaar, dus per definitie technisch niet oke. Althans dat is wat men vertelde van gedownloade filmpje.

Back